مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۳۸ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

در جایزه دادن نیازهای مادی و معنوی را در نظر بگیرید و به عبارت دیگر چیزی هدیه دهید که به کار متربی بیاید نه این‌که صرفاً در لحظۀ اهدا خوشحال شده و بعد از آن دور بیاندازد. مثلاً؛ لباس یا کفش ورزشی یا وسایل ورزشی مثل توپ و طناب معمولاً مورد استفاده هستند.

جایزه باید جذاب باشد و نوجوان را جذب کند. مثلاً؛ از چیزهایی باشد که معمولاً هدیه داده نمی‌شوند مثل این‌که، یک کتاب رمان ایرانی مثل نامیرا یا کتاب سفر به سیستان به همراه یک خوراکی بدهید.

گاهی اوقات، جذابیت در روش اهداء جایزه است مثل این‌که، غیر منتظره باشد. مثلاً؛ وسط بحث سؤالی مطرح کنید و بعد از این‌که پاسخ دریافت کردید اعلام کنید سوال جایزه دار بوده است. نکتۀ دیگر این‌که اهداف انقلابی و تقویت روحیه بسیجی را در اعطای جوایز دنبال کنید. مثلاً؛ چفیه یا برچسب تصاویر شهدا یا کتابچه‌های زندگی بزرگان دین و شهدا را هدیه دهید.

در نظر داشته باشید گاهی اوقات، همین که در جمع هم‌گروهی‌ها یا جمع‌های دیگر نام متربی را ببرید یا در نشریه یا تابلوی واحد راهنمایی یا دبیرستان از او به عنوان بهترین فرد گروه در طول هفته نام ببرید اثر به مراتب بیشتری نسبت به جوایز مادی خواهد داشت. در پایان لازم به ذکر است که نباید جایزه دادن آن قدر زیاد شود که متربیان هر کاری را فقط به نیت جایزه گرفتن انجام دهند و به اصطلاح شرطی شوند بلکه، باید به جا و در راستای اهداف تربیتی داده شود.

۲ نظر ۳۱ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

بازی های اردویی

۱-بازی زوج و فرد

همه بچه ها را جمع کنید و اعلام کنید که با عدد زوج بنشینند و با عدد فرد بلند شوند. آن‌ها که اشتباه کنند به تدریج حذف می‌شوند و نفر آخری برنده است.

۲- پنالتی با چشم بسته

یکی از بچه ها به عنوان دروازه‌بان با چشم‌های بسته درون دروازه می‌ایستد و یکی دیگر هم با چشم‌های بسته باید به او گل بزند.

برای جذابیت بیشتر می‌توان به زننده توپ گفت چند بار دور توپ بچرخد و سپس شوت بزند که گاهی خلاف جهت دروازه و یا شوت‌های بی‌ربط زده می‌شود که موجب خنده دیگران می‌شود.


۲ نظر ۳۰ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

شجره طیبه صالحین


  •   502 کیلوبایت
  • فرمت            doc


در مورد حجه الاسلام راستگو:

محمد حسن راستگو در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد به دنیا آمد. او در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد و سطح را در مشهد و تتمه سطح و دروس خارج حوزه را در قم گذراند او مبتکر برنامه ویژه تعلیم و تربیت کودکان ونوجوانان به صورت کلاس، اردو، دروس کلاسیک برای مربیان پرورشی، مراکز تربیت معلم، حوزه های علمیه و صدا وسیمای جمهوری اسلامی است (برنامه های بازی با کلمات، راز دایره ها  و غیره )

۹ نظر ۲۹ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

یک نکته‌اى که در ضمن مطالب این دوستان هم بود، ذهن بنده هم همواره خیلى متوجه به آن است، این است که ما در درجه‌ى اول باید به ساختن و پرداختن شکل روحى کودکانمان اهتمام بورزیم. اگر توانستیم هویت انسانى این کودک را از آغاز کودکى شکل بدهیم و خلقیاتى را در آن به وجود بیاوریم، این براى همیشه به درد خواهد خورد. عوارضى وجود دارد، معمولاً این عوارض اخلاقیات را تحت تأثیر قرار میدهد؛ اما اگر چنانچه شخصیت کودک از آغاز ساخته شد و شکل گرفت، تأثیرات عوارض کمتر خواهد بود و عوامل کمک کننده هم در بین راه کمک خواهد کرد.
این خانم به تعبیر «فلسفیدن» اشاره کردند؛ این بسیار تعبیر درستى است. امروز در کشورهاى پیشرفته‌ى مادى دنیا، یکى از کارهاى اساسى و یک رشته‌ى مهم، تدریس فلسفه براى کودکان است. خیلى‌ها در جامعه‌ى ما اصلاً تصور نمیکنند که براى کودک هم فلسفه لازم است. برخى تصور میکنند فلسفه به معناى یک چیزِ قلمبه سلمبه‌اى است که یک عده‌اى در سنین بالا به آن توجه میکنند؛ این نیست. فلسفه شکل دادن فکر است، یاد دادنِ فهم کردن است، ذهن را به فهمیدن و تفکر کردن عادت دادن است؛ این از اول باید به وجود بیاید. قالب مهم است. اگرچه محتوا هم در همین فلسفه‌ى کودکان حائز اهمیت است، اما عمده شیوه است؛ یعنى کودک از اول کودکى عادت کند به فکر کردن، عادت کند به خردورزى؛ این خیلى مهم است. من خوشحال شدم از این که دیدم در خلال حرفها این را متذکر شدند.

«بیانات در دیدار معلمان و اساتید دانشگاه‌های خراسان شمالى‌ ۱۳۹۱/۰۷/۲۰»



۰ نظر ۲۶ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

 شجره طیبه صالحین

1-بالا بردن سطح آگاهی  وشناخت آن ها درباره ی نماز؛ این کار می تواند با استفاده از شیوه های تشوشق ،اهدای کتاب های مناسب،برگزاری مسابقاتوجلسات اموزشی-تفریحی و.......انجام شود.


2-ارائه الگوی مناسب از سوی والدین،مربیان ودوستان؛ این الگو می تواند اهمیت دادن به نماز اول وقت ،حضور نماز های جماعت،وکار های این چنینی باشد.یکی از الگو های بسیار قابل توجه، «عمل کردن» به آن است؛چنان که امام صادق (ع) می فرماید:«کونوادُعاةَالناس بغیر اَلسِنَتِکُم»؛    با رفتار کردن وکردارتان دین را تبلیغ کنید، نه فقط با زبانتان.


3-مشاوره با کارکنان دینی و تبلیغی؛ نا آگاهی از حقیقت نماز و فلسفه آن و  برخورد های نامناسب والدین و برخی مربیان از عوامل مهم بی میلی برخی از جوانان به نماز است.نادانی نسبت به اهمیت نماز ،بستر مناسبی را انحرافات بعدی به وجود می آورد.تحقیر و برخورد های نامناسب با جوانان در بی رغبتی آن ها به نماز دخالت بسیاری دارد.

۰ نظر ۲۵ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
بهترین آرایش ها در زندگی :

حقیقت برای لب ها

بخشش و حیا برای چشم ها

نیکوکاری برای دست ها

لبخند برای صورت

عشق برای قلب

افتادگی وتواضع برای شانه ها
ایستادگی وصبر برای پاها

و همت وتلاش برای بازوها

از آنها خوب  استفاده کنید و رنگ زندگی تان را زیبا کنید

http://afghanian.blogfa.com/

۲ نظر ۲۴ مرداد ۹۲ ، ۲۲:۴۵

سال گذشته در یک برنامه‌ی زنده تلویزیونی، مسئول یکی از بزرگترین هیأت‌های عزاداری شهر اصفهان که بالغ بر دوازده هزار عضو دارد می‌گفت: 

کمیته تحقیق و پژوهش هیأت به این نتیجه رسیده است که بهترین راه تأثیر گذاری در مخاطبان جوان و نوجوان، برقراری ارتباط چهره به چهره، نفس به نفس و بالمشافهه می‌باشد که ما به این منظور، افرادی را مأمور کرده‌ایم تا این کار را در هیات عزاداری عملیاتی نمایند. 

وی همچنین با تأکید بر اهمیت موضوع سخنرانی، توسط سخنرانان میهمان گفت: مسئولان هیات ما از دو ماه قبل، موضوع سخنرانی را با سخنرانان هماهنگ می‌کنند و اگر سخنران در جلسه خارج از موضوع صحبت کند به او تذکر می‌دهند. 

علاوه بر این نوآوری مسئولان برنامه ریزی این هیات عزاداری در نامگذاری مراسمات ویژه مذهبی طول سال نیز از دیگر نکات جالب توجهی بود که ذکر آن در اینجا خالی از لطف نیست، بعنوان مثال: نامگذاری مراسم نیمه شعبان با عنوان “یه روز می‌بینمت”، و دهه اول محرم به عنوان “عشق علیه السلام” و نیز جشن میلاد ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) با عنوان “مادر ستارگان”.

منبع:www.salehintehran.ir


تجارب موفق تربیتی خود را جهت انتشار برای ما ارسال فرمایید.

info@kheibar.net

۱ نظر ۲۴ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

شجره طیبه صالحین

در زمان پیامبر (ع‌)  و امامان ، مردم مسائل دینی و احکام شرعی خود را از معصومین(ع‌) ، یا افرادی که آنها مشخص می کردند، فرا می گرفتند، ولی با شروع عصر غیبت امام زمان (ع‌)  مردم نمی توانستند به صورت مستقیم احکام الهی را از معصوم(ع‌)  دریافت کرده و به آن عمل کنند، در نتیجه برای فهم دین و فراگرفتن احکام دینی به سراغ عالمان «دین شناس» می روند.

مجتهد و فقیه

شخصی که با بهره گیری از علوم و دانشهای لازم به حدَی رسیده که می تواند وظایف و تکالیف دینی را از منابع آن استخراج نماید،  «مجتهد» و «ففیه» نامیده می شود.


منابع و مدارک فقه
بخشی از برنامه های اسلام که وظیفۀ انسان را در میدان عمل مشخص می کند و شیوۀ درستکاری را می آموزد، احکام یا «فقه» نام دارد.
دو منبع اصلی و اساسی احکام و مسائل فقهی عبارت است از:
1-کتاب خدا (قرآن)
2-سنّت معصومین (ع‌)؛ یعنی، گفتار و کردار و امضا و تأیید آن.

۱ نظر ۲۳ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

چه ترفند جالبی! برای اداره بچه‌ها به آن‌ها مسوولیت می‌دهیم. مثلا آن کس که زیاد شلوغ می‌کند را مسوول نظم می‌کنیم و به این وسیله ساکتش می‌نماییم؛ یا آن کس که دیر به جلسه می‌آید را مسوول تاخیر و حضور و غیاب می‌کنیم تا رفت و آمدش را کنترل نماییم. چه روش خوب و زودبازدهی! اما تا به حال فکر کرده‌ایم که چرا مسوولیت دادن این قدر جادو می‌کند و این چه اکسیری است که شلوغ‌ترین را به آرام‌ترین؛ و بی‌نظم‌ترین را به منظم‌ترین تبدیل می‌نماید؟

بچه‌تر که بودیم، وقتی مسوولیتی را به دوش‌مان می‌گذاشتند، همه تلاش‌مان را می‌کردیم که به بهترین نحو از عهده‌اش برآییم؛ طوری که مثلا اگر در مراسمی مسوولیت نداشتیم، ممکن بود اصلا در آن شرکت نکنیم اما وقتی که سمتی می‌یافتیم و وظیفه‌ای، از جان و دل مایه می‌گذاشتیم و خود را فدا می‌کردیم.
حالا که بزرگ‌تر شده‌ایم، از همین ترفند استفاده می‌کنیم و برای اداره بچه‌ها به آن‌ها مسوولیت می‌دهیم. مثلا آن کس که زیاد شلوغ می‌کند را مسوول نظم می‌کنیم و به این وسیله ساکتش می‌نماییم؛ یا آن کس که دیر به جلسه می‌آید را مسوول تاخیر و حضور و غیاب می‌کنیم تا رفت و آمدش را کنترل نماییم. چه روش خوب و زودبازدهی! اما تا به حال فکر کرده‌ایم که چرا مسوولیت دادن این قدر جادو می‌کند و این چه اکسیری است که شلوغ‌ترین را به آرام‌ترین؛ و بی‌نظم‌ترین را به منظم‌ترین تبدیل می‌نماید؟

۰ نظر ۲۲ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

1. دختر در دین اسلام ؛ بر دختر بودن خود ببالید  

وقتی باور غالب جامعه، «زن» را مایه عار میدانست و از «دختر» نفرت داشت و حتى آن را زنده به گور می ساخت؛ در چنین محیطی، «اسلام» جایگاه انسانى زن را احیاء کرده و او را ریحانه؛ یعنی شاخه گلى ظریف نامید. یکى از ارمغانهاى زیبای پیامبر، شخصیت دادن به دختر و زن می باشد. بدان حد که پیامبر(ص) می فرمود : 
بهترین فرزندان شما، دخترانتان می‌باشند. 
از خوش قدمى زن، این است که نخستین فرزندش دختر باشد. 
و چون به نبى خاتم بشارت دختر می دادند، می‌فرمود: 
گلی است که خدا، روزیش می‌دهد و تامین او با خداست. 
بر خود ببالید و از آن دسته دخترانى باشید که پیامبر درباره ی ایشان فرمود: 
چه خوب فرزندانى اند دختران محجوب! 
 
۲ نظر ۲۱ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

یکی از بچه‌های قدیم جبهه و جنگ می‌گفت: وقتی تصمیم گرفتیم کار فرهنگی را در مسجد شروع کنیم ابتدا با ترکیب اعضای هیأت امناء مشکل داشتیم چون اکثر آن‌ها مسن، کم تحرک و بی‌سواد بودند. 

در بدو امر هم نمی‌شد جلوی آن‌ها مقاومت کرد زیرا آن‌ها جزء قدیمی ترهای مسجد به شمار می‌آمدند و تأمین بخش عمده‌ای از منابع مالی مسجد را برعهده داشتند، گروهی از جوانان محل برنامه ریزی کردیم و در دراز مدت در اداره‌ی امور مسجد نقش پررنگ‌تری ایفا نمودیم، بتدریج حامیان جدید مالی برای اداره امور مسجد پیدا کردیم، حضورمان را در نمازها و سایر برنامه‌های عبادی مسجد پررنگ نمودیم و سرانجام بعد از چهار سال و اندی، مقاومت و صبوری توانستیم همه اعضای هیأت امناء را تغییر داده و جوان ترها را به عضویت در آن در آوردیم. 

در این تجربه ارزشمند، همانطور که گفتیم سه عامل اثرگذار در تغییر تدریجی ترکیب هیات امناء، از جمعیت غالب مسن ترها به جوانان وجود دارد که به ترتیب به شرح ذیل می‌باشند: 

* اول: حضور پررنگ و مستمر جوانان در نمازهای جماعت و سایر اعمال عبادی مسجد. 

* دوم: ایفای نقش مؤثر آنان در اداره‌ی امور مسجد و جلب اعتماد نمازگزاران و اهالی محل 

* و سوم: برنامه ریزی برای تغییر ترکیب هیات امناء و مقاومت و صبوری تا رسیدن به نقطه هدف مطلوب

منبع:www.salehintehran.ir


تجربیات موفق تربیتی خود را جهت انتشار برای ما ارسال فرمایید.

info@kheibar.net

۰ نظر ۲۰ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


شجره طیبه صالحین

فلاسفه انسان را حیوان ناطق می نامند و در تعریف ناطق می گویند: حیوانی است که دارای قوه تعقل است. در واقع عقل در انسان، ودیعه ای ارزشمند است که وجه تمایز او با سیر موجودات می باشد و اصولا همین قوه ارزشمند است که از انسان موجودی دارای اراده و در عین حال صاحب اختیار ساخته است.

انسان مختار آفریده شده است تا مسئولیت انتخا هایش را و رفتن ها و نرفتن هایش را، و نیز رکود و از راه ماندنش را، در طول حیات بر دوش بگیرد و در واپسین روز حسابرسی، بعنوان یک موجود مسئول و مکلف، پاسخگوی اعمالش باشد، پاسخگوی هر اقدامی که کرده است و لذا از همین روست که خداوند متعال می فرماید:

«ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسئول»
«در پیشگاه حکم خدا، گوشها و چشم ها و دلها همه مسئولند.»


۰ نظر ۱۹ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

نویسنده: غلامرضا حیدری ابهری

گروه سنی: کودک و نوجوان


در این کتاب می‌خوانید: « زمانی که کودکان و نوجوانان نزد ما می‌آیند و سوال‌هایی درباره مفاهیم دینی می‌پرسند فرصتی فراهم می‌شود که با استفاده از میل درونی‌شان آنان را یک گام به هدف زندگی و قدمی به قله کمال نزدیک کنیم...» این کتاب در قالب پاسخ به 40 پرسش کودکان و نوجوانان درباره خدا، مفاهیم تربیتی و آموزشی دینی را به آن‌ها می‌آموزد.

۰ نظر ۱۸ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

در کتاب روش تدریس کلاس‌های پرورشی، یک نمونه موفق از طرح موضوع در گروه، توسط یک دبیر پرورشی در پنج بخش، به تفکیک مطرح شده است که طرح آن در این مجال بی‌مناسب نیست.


عنوان بحث: دعا

1. مقدمه بر انگیزاننده 

می توان جلسه را با طرح یکی از موارد زیر آغاز کرد مثل اینکه گفته شود:
منت خدای راعزوجل که طاعتش موجب قرب است و شکر اندرش مزید نعمت، هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیات است و چون بر می‌آید مفرح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود و بر هر نعمتی شکری واجب.
از دست و زبان که برآید کز عهده‌ی شکرش بدرآید
بنده همان به که تقصیر خویش عذر بدرگاه خدا آورد
ورنه سزاوار خداوندیش کس نتواند که بجای آورد “گلستان سعدی”
و یا بیان داستان دعای حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در حق همسایه‌شان که بطور کامل در کتاب ارزشمند “داستان راستان” آمده است.

۰ نظر ۱۷ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

در یک گردهمایی مربیان و سرگروه‌های صالحین کشور در مشهد مقدس یک جوان با ذوق کرمانشاهی نقل می‌کرد: یک روز با هماهنگی خانواده‌ها پنجاه کودک زیر پنج سال را در سالن بزرگی جمع کردیم و در قالب یک برنامه تفریحی مسجدی به آن‌ها اجازه دادیم تا ظهر، با زغال روی دیوارها نقاشی بکشند. این فعال فرهنگی در ادامه متذکر شد که بعدها، اکثر این بچه‌ها مسجدی شدند و معتقد بودند که شیرین‌ترین خاطره عمرشان تا آنموقع همان نصف روز دیوار نویسی با زغال بوده است که مربی مسجد برایشان ترتیب داده بود. 

براین اساس چنانچه مشاهده می‌شود در این تجربه موفق نیر نوآوری، ابتکار و خلاقیت مربی مسجدی و همچنین توانمندی او در موضوع مخاطب شناسی کودکان و نونهالان، در کنار برگزاری برنامه‌ای پرنشاط و پرشور و هیجان انگیز، ویژه این گروه سنی خاص موجب شده است تا پیوستن به جمع بچه‌های مسجد، برای تک تک مخاطبان این طرح، شیرین، دوست داشتنی و خاطره انگیز شود. 

منبع:www.salehintehran.ir


تجارب موفق تربیتی خود را برای انتشار برای ما ارسال فرمایید.

ارسال مطلب توسط شما

۰ نظر ۱۶ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۳۳
م. انصاری

شاخصه های مدیریت حلقه های صالحین( قسمت دوم )


ی : شنیدن سخنان دیگران
از صفات  یک سرگروه یا مربی  آگاه ، سعة صدر و  گوش دادن  به  حرف همة اعضاست .  سرگروهها و مربیان  موفق ، شنوندگان خوبی هستند .

ک : نگرش جامع
  در برنامه‌ریزی حلقه های صالحین ، جامع‌نگر  باشیم تا توجه به مسأله‌ای سبب  اخلال در مسایل دیگر نشود.

ل : فازبندی
اقدامات و برنامه‌ها در حلقه ها باید زمانبندی شده و مرحله به مرحله (تدریجی) انجام گردد ، چنان که خداوند قادر و توانا در آفرینش آسمان و زمین چنین کرد.

۴ نظر ۱۵ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

شاخصه های مدیریت حلقه های صالحین(قسمت اول)


الف : تلاش همه جانبه
معیار ارزش گذاری در موفقیت افراد، میزان تلاش آنان است.

ب : نظارت بر کار حلقه های صالحین
سرگروهها و مربیان باید بر کارها و عملکرد اعضای گروه نظارت داشته باشند.     

      
ج : قاطعیت
سرگروه یا مربی شجره طیبه صالحین در عین نرمخویی و ملاطفت باید از قاطعیت و یقین برخوردار باشد .

۲ نظر ۱۴ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نکته ها در پاسخ گویی آن است که شنوندۀ خوبی برای سؤال ها باشیم .

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نکته ها در پاسخ گویی آن است که شنوندۀ خوبی برای سؤال ها باشیم . گاهی به جهت آن که در میان پرسش، تمام آنچه را که مخاطب می خواهد بگوید، دریافته و می فهمیم، میدان سخن را از مخاطب گرفته و اجازۀ ادامه به او نمی دهیم . گاهی هم سازگار نبودن پرسش با عقاید ما و یا دور شدن مخاطب از ساحت ادب، ما را بر آشفته ، به همین جهت اجازه نمی دهیم که سخنش را به پایان رسانده و کلامش را قطع می کنیم . پاسخ دادن پیش از آن که پرسش به انتها برسد نشان از نادانی پاسخ دهنده دارد  .


۳ نظر ۱۴ مرداد ۹۲ ، ۰۱:۵۲
م. انصاری

راه‌اندازی مهد کودک شبستانی 

یکی از مشکلات موجود دراکثر قریب به اتفاق مساجد کشور، حساسیت بالای افراد مسن و پیرمردها و پیرزن‌های مسجدی نسبت به حضور کودکان و نونهالان در برنامه‌های عبادی شبستان مسجد است به گونه‌ای که این امر باعث شده بسیاری از مادران جوان از فیض حضور در نماز جماعت و سایر برنامه‌های عبادی آن محروم بمانند. 

در یکی از دوره‌های آموزشی کشور، که برای سخنرانی با موضوع “آسیب شناسی که فرهنگی در مسجد” دعوت شده بودم، یک خواهر مسجدی از یکی از استان‌های جنوبی کشور می‌گفت: ما این مشکل را با اختصاص یک اتاق پراز اسباب بازی و کتاب داستان به کودکان، درست جنب در ورودی خواهران به شبستان مسجد حل کرده‌ایم. 

وی در ادامه عنوان کرد: با راه‌اندازی این “مهد کودک شبستانی”، اکنون تعداد نمازگزاران خواهر مسجد محله ما چند برابر شده است و بچه‌ها هم به این روش، تحت تربیت مربیان دلسوز و با انگیزه قرار می‌گیرند. 

در این تجربه ارزشمند، در واقع خواهران مسجدی، مشکل موجود را ابتدا به مثابه یک علامت سوال تلقی کردند و سپس با برنامه ریزی عملی، به دنبال یافتن پاسخ مناسبی برای آن برآمدند مشکلی که با ارائه یک راه کار عملی ساده و پیش پا افتاده، به آسانی و سهولت از میان برداشته شد.

منبع:www.salehintehran.ir


تجارب موفق تربیتی خود را جهت انتشار برای ما ارسال فرمایید.

info@kheibar.net

۰ نظر ۱۲ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

بزرگی و عظمت مربی ثمره تواضع و خلوص اوست، از این رو:

1 - هرگز کودکان و نوجوانان را خدمت کار خود ندانید .
2 - طوری سخت گیری نکنید که مجبور شوید آن را کاهش دهید .
3 - به شاگردان خود اجازه سخن گفتن و سؤال کردن بدهید .
4 - سخن شاگردان خود را بی مورد قطع نکنید .
5 - انتظار نداشته باشید که شاگردان از شما اطاعت کورکورانه داشته باشند .
6 - با کودکان و نوجوانان برخوردی متواضعانه و مناسب داشته باشید .
7 - تجربیات تدریسی خود را در اختیار دوستان خود قرار دهید .
8 - اوقات استراحت و زنگ تفریح دانش آموزان را نگیرید .
9 - تا آنجا که امکان دارد شاگردان را از کلاس محروم نکنید .
10 - کودکان و نوجوانان را طوری هدایت کنید که خودشان اعمال و کردارشان را کنترل نمایند .
11 - بیش از اندازه در کار شاگردان دخالت نکنید .
12 - به حرف شاگردان خود گوش دهید و حتی به تذکرات آنان توجه کنید .
13 - برای کودکان و نوجوانان کلمه «ساکت » ، «هیس » و مانند آن را زیاد بکار نبرید .
14 - از شاگردان خود نخواهید که همواره سکوت باشند و هیچ حرفی نزنند و هیچ حرکتی از خود نشان ندهند .

۱ نظر ۱۱ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

چند نکته کوتاه ولی مهم برای مربی


عمل به وعده‌ها

به وعده‌های خود عمل کنید. در این صورت:

o   جاذبه ودافعه‌ای قوی از خود به نمایش می‌گذارید.

o   الگویی خوبی در عمل به تعهدات در موعد مقرر هستید.

o   برای متربیان جهت انجام وظایفشان ایجاد انگیزه کرد‌ه‌اید.


رعایت عدالت

بدترین مربّی از نظر فراگیران مربّیی است، که بین آنها تبعیض قایل می شود.

  عدالت را در برابر همه رعایت کنید .مثلاً در هنگام سپردن وظایف به متربیان در فعّالیّت ها و یا جمع آوری نظرات قطع نظر از پیشینه ای که دارند، با آنها رفتار نابرابرانه نداشته باشید و به صورت چرخشی عمل کنید .


توجه به قربانیان بی عدالتی

متربیانی را که ممکن است، قربانی بی عدالتی شده باشند، دریابید. در این موارد اگر خدا بخواهد، شما برای همیشه در قلبشان لانه خواهید کرد چرا که در لحظه ای حساس به عنوان فرشته ی نجاتشان از راه رسیده اید.

۰ نظر ۱۰ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

تقسیم بندی صدای انسان از حیث زیروبم بودن صوت:

آقایان

خانم­ها و کودکان

1. تنور ( Tenor)

صدای زیر آ قایان

1. سوپرانو(Soprano)

صدای زیر خانم ها

2. باریتون (Baryton)

صدای متوسط آقایان

2. متسوسوپرانو(Mezzo soprno)

صدای متوسط خانم ها

3. باس(Basse)

صدای بم آقایان

3. کُنترآلتو (آلتیو) Contralto

صدای بم خانم­ها

 

1-سوپرانو: زیرترین نوع صدای خانم­ها و کودکان

2-متسوسوپرانو: صدای متوسط خانم­ها و کودکان که نسبت به سوپرانو کمی بم­تر است.

3-کنترآلتو: بم­ترین صدای خانم­ها و کودکان. عمده دانش­آموزان در دوره­ی دبستان در این محدوده­ی صدایی می­خوانند.

4-تنور: زیرترین نوع صدای آقایان است، این محدوده صدایی در دانش­آموزان دوره­ی متوسطه و  اکثر آقایان متعارف است.

5-باریتون: صدای متوسط آقایان

6-باس: بم­ترین صدای آقایان، خوانندگان معدودی در این محدوده قادر به اجرا هستند.

۱ نظر ۰۹ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۵۴
م. انصاری


گروه سرود صالحین

هنر موسیقی از نگاهی در گام اول به دو بخش تئوری و عملی تقسیم می شود:

دو پایه ی اصلی شروع موسیقی (چه هدف نواختن ساز باشد، چه آهنگسازی، چه رهبری ارکستر و...) سلفژ و تئوری موسیقی هستند که در سراسر دنیا در هنرستان ها و کنسرواتوارهای موسیقی در آغاز تدریس می شوند.

تئوری موسیقی به بررسی قواعد و قوانین و نشانه های موسیقیایی می پردازد که در طول قرون متمادی به صورت فعلی درآمده اند.

سلفژ نیز خود به دو بخش زیر تقسیم می شود:

- پارلاتی/parlati (دیدخوانی/sight-reading): که در آن هنرجو باید با استفاده از ضرب زدن با رعایت ریتم ها، نام صحیح نت ها را بیان کند (دشیفراژ).

- کانتاتی/cantata (دیدسرایی/sight-singing): که در آن هنرجو باید علاوه بر رعایت ریتم و ضرب زدن و نام نت ها، نت ها را به صورت آهنگین بسراید و در واقع زیر و بمی آن ها را نیز اجرا کند.

ملودی: سیر خطی موسیقی که از تعدادی نت به دنبال هم تشکیل شده و در ساده ترین حالت خود نیز وابسته به دو عامل زیروبمی و کشش صداست.

آکورد: تعدادی (معمولا ۳ یا بیشتر) نت یا صدا که به صورت هم زمان شنیده می شوند.

گام: تعدادی نت که با نظمی مشخص به صورت متوالی پشت سر هم قرار گیرند.

هارمونی: علم بررسی و پیوند آکوردها (خط عمودی موسیقی) که از مبانی آهنگسازی به شمار می رود.

کنترپوآن: علم پیوند ملودی های مجزا با یکدیگر که از مبانی آهنگسازی به شمار می رود

برای پیاده کردن ویژگی اول، یعنی نواک یا زیر و بمی خط موسیقی، ابتدا باید الفبای موسیقی را بیاموزیم.

۴ نظر ۰۹ مرداد ۹۲ ، ۲۳:۵۰
م. انصاری

در یک سمینار سراسری کشوری، که با موضوع “مسجد، نماز و کار تربیتی” برگزار شده بود، امام جماعت یکی از مساجد پر رونق تهران بزرگ می‌گفت: در بدو ورود به مسجد و پذیرفتن منصب امام جماعتی، به نزدیکترین مدارس راهنمایی و دبیرستان محل رفتن و نام و آدرس دویست نوجوان منطقه را از مسؤلان مدرسه گرفتم، سپس کارت‌های دعوت نامه شکیل و زیبایی تهیه نمودم و به خانه همه آن‌ها فرستادم؛ متن دعوت نامه این گونه بود:

دوست خوبم آقای ...  ...  ...  ... . . سلام علیکم

اینجانب روحانی جدید مسجد محله شما هستم و خیلی دوست دارم نظرات ارزشمند شما را درباره برنامه‌های آینده این مسجد بدانم و به آن عمل کنم لذا خواهشمندم در مراسمی که به همین مناسبت ترتیب داده شده است حتما شرکت نمایید. 

این امام جماعت با ذوق و خوش قریحه می‌گفت: با این کار 187 نفر از دویست میهمان دعوت شده نوجوان به مراسم، در آن شرکت کردند و بعدها 180 نفرشان مسجدی شده و به عضویت در برنامه‌های پایگاه در آمدند. 

اهم دلایل موفقیت این تجربه عبارتند از: 

1- ابتکار عمل و نوآوری امام جماعت در طراحی مراسم معارفه 

2- ابتدا به سراغ نوجوانان محله رفتن که آمادگی بیشتری برای پذیرش این گونه دعوت‌ها دارند. 

3- به مخاطبان نوجوان و جوان شخصیت دادن از طریق ارسال دعوت نامه برای تک تک آن‌ها

4- مهم دانستن نظرات مخاطبان و شریک نمودن آن‌ها در اجرای برنامه‌ها 

5- زمینه‌سازی مناسب برای جذب مخاطبان در همان جلسه معارفه یا دیدار اولیه

منبع:www.salehintehran.ir


تجارب موفق خود را برای انتشار در سایت برای ما ارسال نمایید.

info@kheibar.net

۰ نظر ۰۹ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


عنوان: کتب شهید مطهری
حجم: 13 مگابایت


۷ نظر ۰۸ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۲۰
م. انصاری

 


دو قطره آب که به هم نزدیک شوند، تشکیل یک قطره بزرگتر می دهند...
اما دوتکه سنگ هیچ گاه با هم یکی نمی شوند !
پس هر چه سخت تر و قالبی تر باشیم، فهم دیگران برایمان مشکل تر، و در نتیجه امکان بزرگتر شدنمان نیز کاهش می یابد...
آب در عین نرمی و لطافت در مقایسه با سنگ، به مراتب سر سخت تر، و در رسیدن به هدف خود لجوج تر و مصمم تر است.
سنگ، پشت اولین مانع جدی می ایستد. اما آب... راه خود را به سمت دریا می یابد.
در زندگی، معنای واقعی سرسختی، استواری و مصمم بودن را، در دل نرمی و گذشت باید جستجو کرد.
گاهی لازم است کوتاه بیایی...
گاهی نمی توان بخشید و گذشت...اما می توان چشمان را بست و عبور کرد
گاهی مجبور می شوی نادیده بگیری...
گاهی نگاهت را به سمت دیگر بدوز که نبینی....
ولی با آگاهی و شناخت

۰ نظر ۰۷ مرداد ۹۲ ، ۱۵:۳۱
م. انصاری

جای هیچ شک و شبهه نیست که انسان به دنبال مدل، الگو است و این مسئله از گرایش‏های فطری انسان است و نمی‏توان با آن مبارزه کرد. قرآن کریم با تقلید و پیروی آگاهانه از الگوها موافق است. آن چه ممنوع است تقلید ناآگاهانه و کورکورانه است.
قهرمان‏جویی یا قهرمان پرستی یکی از جلوه‏های روانی است که در سرشت اولیه‏ ی بشر نهاده شده است. بشر همواره در تکاپو و جست و جوی گمشده‏ ی خویش است. در جست و جوی قهرمانی پر شکوه و جلال و پیشوایی در خور ستایش. "قهرمان پرستی" را اصولاً یکی از تجلیات اصیل روانی انسان دانسته‏اند که در فطرت و نهاد انسان حضوری بارز دارد".
با نگاهی گذرا به قرآن، الگوهای فراوانی را پیدا می‏کنیم:

حضرت یوسف ‏علیه السلام اسوه ‏ی ایستادگی در برابر شهوات، حضرت ابراهیم ‏علیه السلام قهرمان توحید، حضرت نوح ‏علیه السلام اسوه‏ی مقاومت و پایداری، حضرت یعقوب‏ علیه السلام اسوه‏ی صبر و تحمل و حضرت اسماعیل‏ علیه السلام الگوی ایثار و حضرت خاتم ‏صلی الله علیه وآله اسوه‏ ی حسنة و مقتدای همه.
"عملی‏ترین و پیروزمندانه‏ترین وسیله‏ ی تربیت، تربیت کردن با یک نمونه‏ ی عملی و سرمشق زنده است. الگو به مردم عرضه می‏شود تا هر کس به اندازه‏ ی ظرفیت و استعدادش از آن شعله‏ ی فروزان نور بر گیرد. اسلام سرمشق دادن را بزرگ‏ترین وسیله‏ ی تربیت می‏داند.

حال با توجه به آن چه بیان شد، برای پاسداری از الگوهای مناسب و مطلوب و مبارزه با مدل‏های نامطلوب دو کار ضروری به نظر می‏رسد: 

۰ نظر ۰۷ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

تربیت یعنی امر به معروف و نهی از منکر. امر به معروف ونهی از منکر آداب و احکام خاص خودشو داره که برای شناخت آنها حتما باید به رساله رجوع کرد.

اما نکاتی که در اینجا به اون اشاره میشه صرفا تجربیات شخصی بوده والبته  پشتوانه ی روایی و حدیثی هم دارند.


در  امر به معروف شخص باید حتما خوش اخلاق باشه - حوصله به خرج بده و عجله نکنه - و بیشتر با عملش نشون بده که کار درست چیه. باید توجه کنیم که قرار نیست که همه ی حقایق رو به زبون بیاریم بلکه بهترین راه بیان حقیقت از طریق عمل است یعنی مثلا با اصرار و مداومت در نماز اول وقت خوندن- درستی این کار رو متذکر بشیم. این نکته خیلی مهم را باید در نظر داشت که همه ی ما انسان ها داری یک فطرت مشترک هستیم.

برخی خیلی ناشیانه همه چیز را به زبان میارن و فکر می کنن که همیشه باید با سر و صدا کردن حقیقت رو بیان کرد یا اینکه با عصبانی شدن و داد و فریاد و ...میشه  امر به معروف کرد که انصافا خیلی وقتها اینجور کارها نتیجه ی عکس هم داره و باعث دلسردی و دلزدگی دیگران نسبت به دین و دیندار میشه در امر به معروف  آدم باید خیلی صبور باشه و همیشه لبخند به صورت داشته باشه

و اما نهی از منکر


۰ نظر ۰۶ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

  از آنجا که گروه گرایی همواره یکی از بارزترین شاخصه های دوره نوجوانی به شمار می آید، بنابراین در حلقه صالحین می توان تا حدودی، حس نیاز جوان و نوجوان را به عضویت در گروه تامین نموده و برآورده ساخت.
گروه های همسالان، در واقع یکی از مراجع پذیرش رفتار توسط جوانان و نوجوانان به شمار می آیند که گاه میزان اثر گذاری آنان، از تاثیر بسزای والدین، مدرسه و جامعه بیشتر می باشد.

به عبارت دیگر، چه بسا الگوهای رفتاری برگرفته از هنجارهای پذیرفته شده در گروه، در مقابل الگوهای رفتاری مقبول پدر و مادر و معلمان قرار بگیرند و یا مدل های رفتاری زندگی گذشته فرد را دستخوش تغییرات نمایند.

به هر حال همانگونه که می دانید در باور عامه مردم مشهور است که اثر پذیری از گروههای دوستی و همسالان در سنین جوانی و نوجوانی، چنان عمیق و ریشه دار است که به تعبیر شاعر می توان افراد را از روی شناسنامه رفتاری دوستانشان بشناسیم.


هویت، گمشده اصلی جوان و نوجوان امروز

عضویت در گروه، به منزله دستیابی به نوعی هویت اجتماعی خاص، برای جوان و نوجوان به شمار می آید، هویتی که گمشده اصلی او در این سنین حساس می باشد. با عضویت در گروه، یا همان حلقه صالحین، روحیه همکاری و مشارکت افراد افزایش می یابد، حس مسئولیت پذیری و انضباط اجتماعی آنها ارتقاء پیدا می کند، آستانه تحمل افراد در زمینه پذیرش انتقادهای سایر اعضا بالا می رود، الگوهای رفتاری غلط ایشان به تبعیت از هنجارهای گروه تصحیح می شود و فرد به سطحی از خلاقیت و نوآوری دست می یابد که قبل از آن، در انزوا و تنهایی قادر به تحصیل آن نبوده است.

در هر صورت، حال که تا حدودی با فواید عضویت در حلقه صالحین آشنا شدیم در این مجال به بیان وظایف مربی و سرگروه در دوره تثبیت می پردازیم.

مربی صالحین باید عضویت در گروه را آزادانه و به دور از هر گونه تحمیل و اجبار به افراد پیشنهاد نماید، به گونه ای که قدرت اختیار جوان و نوجوان در این انتخاب آسیب نبیند و در عین حال، نظام مندی روش کار گروهی صالحین، یعنی عضویت در حلقه های تربیتی نیز به عنوان قاعده ای لازم الاجرا و ضروری به افراد معرفی گردد.


۲ نظر ۰۵ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

شجره طیبه صالحین

مربی در تربیت افراد مانند باغبان در پرورش گل است. همانطور که باغبان نمی تواند رنگ طبیعی، نوع و شاخ و برگ گل را تغییر دهد و تنها با ایجاد فضا، آب، خاک مناسب و ... در پرورش گل تأثیر خواهد داشت، مربی نیز با ایجاد زمینه ها و شرایط لازم، انگیزه حرکت در جهت رشد و تعالی را برای متربی ایجاد می کند.

۳ نظر ۰۴ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مقابله با تهاجمات فرهنگی رسانه ای


برای رویارویی با یورش فرهنگی دشمن ابتدا باید اهداف و تفکّر و ابزارهایی را که برای این هدف به‌کار می‌گیرد شناسایی و سپس برنامه دقیق و مناسب برای مبارزه با آن اندیشیده و اجرا شود. مردم عزیز خصوصاً جوانان و نوجوانان باید بدانند که هدف دشمن از تهاجم فرهنگی، منهدم کردن هسته مقاومت درونی آنهاست تا بتوانند با زحمت کمتری اهداف استعماری و اشغال‌گرانه خویش را محقّق سازند. در این بین اگر بتوانند از دروازه دل‌ها و اندیشه‌ها و خواسته‌هایشان وارد شده و به درون آنان نفوذ کنند، می‌توانند به آسانی آنچه را که می‌خواهند در اختیار بگیرند.

۱ نظر ۰۴ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مربیان و سرگروههای صالحین اول باید به اصلاح نفس خویش و تحصیل علوم دینی به اندازه ضرورت و نیاز بپردازند. سپس شرایط لازم برای راه اندازی حلقه های تربیتی صالحین را فراهم کرده و موانع را حتی الامکان از پیش رو بردارند و در مرحله بعد، به بصیرت دهی و هدایت افراد و نیز رشد و ارتقاء سطح آنان بپردازند.

مربی صالحین، برای جذب باید حتما ناصحانه به سراغ مخاطب برود که نصح به معنای خیرخواهی مشفقانه است یعنی آنکه او از صمیم قلب دوست داشته باشد مردم سعادتمند شوند. قرآن کریم در این باره، خطاب به پیامبر رحمت (صلی الله علیه و آله) می فرماید:

«لعلک باخعٌ نَفسَکَ الا یکونوا مومنین» (شعراء / آیه 3)
«گویی می خواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی به خاطر اینکه آنها ایمان نمی آورند.»

۱ نظر ۰۳ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

(نمونه طرح بحث در حلقه های صالحین)


 چگونه انسان آماده گناه می شود؟

گناهان چشم چیست؟ و ما باید نگاه و چشم خود را از چه چیزهایی پوشیده بداریم؟ به عبارت دیگر: خداوند متعال، چه چیزهایی را برای چشم، حرام کرده است؟



وقتی انسان به دنیا می‌آید دارای فطرت پاک و خداجویی می‌باشد، اگر آن را در مسیر صحیح قرار بدهد و محیط پیرامون هم سالم باشد باعث می‌شود در مسیر خوش بختی و سعادت گام بردارد اما اگر نه محیط و نه تربیت سالم نباشد باعث تیره روزی و شقاوت او خواهد شد.

خداوند برای اینکه انسان مسیر خود را شناخته و در آخرت بهانه‌ای نداشته باشد دین اسلام را فرستاد و در آن تمام دستوراتی که برای هدایت بشر لازم است را قرار داد. اسلام آیینی است که برنامه صحیح تربیتی خود را حول محور تعدیل غرایز و خواهش‌های نفسانی انسان پایه گذاری کرده است و او را از دنبال کردن راه شیطان بر حذر داشته است تا با عمل به این فرامین بتوانند جامعه خود را به آن جامعه ایده آل نزدیک کنند که اگر عقل و دین زن و مرد بازیچه هوس‌بازی قرار گیرد آن جامعه، جامعه‌ی گندیده‌ای می‌شود که دیگر بوی انسانیت از آن به مشام نمی‌رسد

یکی از این دام‌های شیطان که باعث سقوط انسان می‌شود چشم چرانی است. چشم چرانی مانند اسلحه‌های آتشین است اما با این تفاوت که اسلحه‌های باروتی فقط به زندگی دنیایی انسان خاتمه می‌دهد اما چشم چرانی سلاحی است که پرتاب گلو له‌های آن بی صدا است و دو سرای انسان را نابود می‌کند.

حال در این مقاله بر آن شدیم که به توضیحی پیرامون چشم و نگاه‌های انسان و به بررسی اثرات سوء عادت زشت چشم چرانی و خاستگاه‌هایش و زیان‌های بنیان بر افکنش بپردازیم.

۴ نظر ۰۲ مرداد ۹۲ ، ۱۷:۴۲
م. انصاری

هنگامى که مى خواهیم با متربی ارتباط برقرار کنیم ، باید بدانیم او در چه حالى است و در چه موقعیتى از جهت روحى و روانى قرار دارد؟ آیا در وضعیت هیجانى است ، در حال خشم و غضب است ، در غم و اندوه به سر مى برد و یا در حالت سرور و شادى و سرشار از خوشحالى است ؟

شناخت موقعیت فعلى متربی کمک بزرگى در نحوه برقرارى ارتباط با وى مى کند. اگر توجهى به این حالتها نداشته باشیم و یا به آن دقت نکنیم در برخورد اولیه و ارتباط با نوجوان در اوج هیجانات و احساسات شدید خود به سر مى برد و با سرعت از کنار ما مى گذرد، گوش به حرف کسى نمى دهد و به هیچ وجه حرفهاى ما را نمى پذیرد؛ در این حالت ما به سادگى نمى توانیم با وى ارتباط برقرار کنیم .


۰ نظر ۰۲ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

چگونه آداب معاشرت متربیان را با سرگروه و بزرگترها اصلاح کنیم؟


آداب معاشرت


یکی از شیوه‌های مناسب برای این مهم، اصلاح انگیزه‌های متربیان است؛ برای این مهم، موارد زیر توصیه می‌شود:

ابتدا باید ارزش و اهمیت و جایگاه بزرگ‌ترها و سرگروه و مربی را برای آنها بگویید، البته نه با زبان سخنرانی خشک، بلکه با روش‌های جذّاب و نوین؛ مانند شعر، فیلم، نمایش و... و پس از آنکه ارزش و جایگاه آنها به‌خوبی برای آنها جا افتاد، از خود آنها بخواهید بگویند کسی که در چنین جایگاهی قرار دارد چه برخوردی باید با او کرد؛ یعنی وقتی شما انگیزه را با روش‌های خوب اصلاح کنید، خودبه‌خود نتیجه مطلوب شما أخذ خواهد شد.


۰ نظر ۰۱ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۹
م. انصاری

1- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.                    

۲- اخلاص در عمل و تقوا را رعایت کنیم.

۳- زمان هر جلسه را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

۴- وقت جلسه را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

۵- سعی کنیم ساعت جلسه را تغییر ندهیم.

۶- به هنگام جلسه ، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

۷- با خوشرویی صحبت کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

۸- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

۹- تلاش کنیم فضایی معنوی بوجود آوریم.

۱۰- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.

12-  آرامش خود را حفظ کنیم.

13- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم.

14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

 15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.


۰ نظر ۰۱ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools