مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

اولین و شاید مهم‌ترین شرط برای احراز مقام امامت و هدایت مردم، اعتقاد قلبی و ایمان شخصی مربی به چیزی است که مردم را به سوی آن دعوت می‌کند. قرآن شرط امامت در میان بنی‌اسرائیل را ایمان و یقین شخصی می‌داند.

کتابخانه خیبری ها

6. خشیت الاهی

مربی دینی نمی‌تواند به غیر از مصالح الاهی بیندیشد؛ فشارهای بیرونی و عافیت‌طلبی‌های معمول از وی دور است. چنانکه قرآن در این آیه، مبلغان دینی را توصیف می‌کند: «کسانی که رسالت‌های الاهی را به مردم می‏رسانند و از خدا می‏ترسند و از احدی غیرخدا هراس ندارند و خدا برای حسابرسی کافی است.»(احزاب: 39)

7. دعوت خالص به خدا

قرآن برای آنکه نسبت به سلامت وحی و عصمت رسول اکرم(ص) تضمین دهد، چنان سختگیرانه در مورد شخص ایشان سخن می‌گوید که اعجاب‌آور است: «و اگر وی برخی سخنان را بر ما برمی‏بافت، هر آینه او را به دست راست ـ کنایه از قوت و توانایی یا سختی و شدت ـ می‏گرفتیم، سپس رگ جان ـ دل ـ او را می‏بریدیم.»(حاقه: 44ـ46)

۲ نظر ۲۹ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

اولین و شاید مهم‌ترین شرط برای احراز مقام امامت و هدایت مردم، اعتقاد قلبی و ایمان شخصی مربی به چیزی است که مردم را به سوی آن دعوت می‌کند. قرآن شرط امامت در میان بنی‌اسرائیل را ایمان و یقین شخصی می‌داند.

کتابخانه خیبری ها


بخش اول

چکیده

تربیت فرایندی است که باید تجزیه و تحلیل شده، سپس مراحل آن تبیین شود. محققان باید با مطالعه در ابعاد وجودی انسان و شناسایی راه‌های نفوذ مربی در متربی، مسیر تربیت را تبیین کنند. حاصل این مطالعه در قالب یک «الگو» قابل عرضه است. مربیان با به کارگیری این الگو در صحنة عمل، به کار و تلاش خود سرعت و دقت بیشتری بخشیده، به ارزیابی فعالیت‌های تربیتی خود می‌پردازند.

این تحقیق با مراجعه به آیات تربیتی قرآن و گزارشاتی که این کتاب الاهی از اقدامات تربیتی پیامبران(ص) ارائه کرده، تدوین یافته است. روش این پژوهش، تفسیر موضوعی است؛ ابتدا آیات مربوط جمع‌آوری، و سپس دسته‌بندی و تحلیل شده، با استفاده از این گزاره‌ها، الگوی مدلی پنج‌مرحله‌ای پیشنهاد می‌شود تا مسیر کاری مربی دینی را سامان دهد. این عناوین عبارت‌اند از: 1. کسب صلاحیت، 2. ایجاد ارتباط، 3. دعوت به نگرش توحیدی، 4. دعوت به زندگی دینی و 5. ارزشیابی و تداوم تربیت.

۰ نظر ۲۷ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

درس نامه صالحین

نقل است در مدرسه‌ی فیضیه، هنگامی‌که امام خمینی(ره) به عنوان یکی از پایه‌های علمی و بزرگان حوزه شناخته می‌شدند، سال‌ها به یکی از حجره‌ها می‌رفتند و در آن جا برای چند نفر، درس خصوصی می‌گفتند. این مطلب بسیار قابل تامل است که فردی در حد مرجع تقلید، وقت گران‌بهای خود را صرف چند طلبه می‌کردند؛ آن هم نه زمانی کوتاه، بلکه سال‌ها به طور پیوسته، شخصا به حجره‌ی آنان می‌رفتند تا برایشان درس بگویند. شهید مطهری یکی از افرادی بود که با چنین کیفیتی در محضر امام درس خواند. به همین خاطر امام، بعدها ایشان را «حاصل عمر» خود خطاب کردند.

شهید مطهری، هم از لحاظ ابعاد علمی ‌و هم از لحاظ عمق دانشی، یکی از نوادر عصر حاضر هستند و کمتر کسی را می‌توان مشابه ایشان یافت.
یکی از نکاتی که ایشان را برجسته می‌کند، اساتید بزرگی است که در زمان طلبگی، از آنان بهره‌مند شدند.

۱ نظر ۲۵ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

درس نامه صالحین

اسلام به ما می‌فهماند که هر کاری، دو بعد دارد و تنها ظاهر و قالب آن، مهم نیست و علاوه بر آن، نیت نیز اهمیت دارد. بالاتر از این‌ها، آن چیزی که ماندنی است، ظاهر و شکل حرکات نیست، بلکه باطن و نیت‌هاست. از این رو اصل، نیت اصل است نه ظاهر. البته این دو، متمم و مکمل یکدیگرند و کار درست، بدون وجود ظاهر و باطن درست، محقق نمی‌شود. ولی به هر صورت، اصل و فرع را باید در نظر داشت. چیزی که از یک کار می‌ماند، نیت و هدف انجام آن است، وگرنه ظاهر و شکل آن، فقط مخصوص همان لحظه‌ای است که در آن اتفاق افتاده است. چون حرکت و زمان از یک جنس اند، هر دو رفتنی‌اند. چیزی می‌ماند که از جنس رفتنی‌ها نباشد؛ چیزی می‌ماند که بالاتر و فوق زمان باشد. نیت‌ها، فوق زمان است و می‌ماند.

۰ نظر ۲۳ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

درس نامه صالحین

یکی از مواردی که شهید مطهری را نسبت به دیگران متمایز و برتر می‌کند، مسأله‌سنجی ایشان است. آن طور که از کارهای ایشان برمی‌آید، ایشان بدون توجه به اظهارنظرهای دیگران و بدون توجه به رد و قبول‌ها، کاری را که تکلیف خود می‌دیدند، انجام می‌دادند تا مسأله‌ای که در جامعه هست، حل شود. همین امر هم باعث شد از دیگران متمایز شوند و بعد از سال‌ها، آثار ایشان نه تنها کهنه نشود، بلکه در میان جوانان طرفداران بیشتری پیدا کند و روز به روز به نورافشانی و هدایتگری آن افزوده شود.

نکته‌ای که شهید مطهری را در میان همه‌ی متفکران دوران برجسته کرده است، چیست؟ چرا از میان این همه افراد تاثیرگذار و نظریه‌پرداز دوران حاضر، که قبل و پس از انقلاب جریان‌سازی کرده‌اند، تاکیدی خاص بر روی شهید مطهری وجود دارد؟

۰ نظر ۲۱ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
گاهی به علل مختلف متربیان به خصوص در حلقه های جوانان نسبت به حضور در جلسات حلقه بی انگیزه می شوند؛ اما علل و درمان آن چیست؟

شاید بتوان جوانان جامعه امروز ما را به دو دسته تقسیم نمود:

الف) جوانانی که به مباحث دینی و ارزش‌های آن علاقه دارند و براساس این علاقه به دنبال بسترهایی می‌روند که مباحث مورد علاقه‌شان در آن جریان دارد. (جوانان مراجع به دین)

 ب) جوانانی که به دلایل مختلف، نسبت به پیگیری مباحث دینی کم‌انگیزه هستند. (جوانان مواجه با دین)

 از زمانی که حلقه‌های صالحین در مساجد تشکیل شد، در اکثر موارد، جوانان دسته اوّل جذب حلقه‌ها شدند؛ زیرا احساس کردند که خیلی از نیازهای آنها در آنجا برطرف می‌شود، امّا طبیعی است که برای جذب دسته دوم و حتی افزایش انگیزه حضور دسته اوّل، راهکارهای دقیق و ظریفی مورد نیاز است که به بعضی از آن راهکارها اشاره می‌کنیم:
برای جذب جوانان به دین و مسجد (که نماد دین و دینداری است) و عضویت آنها در حلقه‌های صالحین، مهم‌ترین و کلیدی‌ترین راه، ایجاد ارتباط عاطفى بین مسجد و جوان است.
۰ نظر ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۱:۳۲
م. انصاری
توصیه هایی برای کلاسداری بهتر ؛
روش های افزایش کیفیت آموزش



امام سجادعلیه السلام: «فاذا احسنت فی تعلیم الناس . . . زادک الله من فضله»
اگر مردم را خوب آموزش دهی، خداوند از فضل خود بر [دانش] تو بیفزاید .»

دنیای امروز آموزش، دنیای اصول، روشها و قالبهای آموزشی است . اگر مربی آموزش لازم را ندیده و از توان بالایی در این زمینه برخوردار نباشد، تدریس او حالتی خشک و خسته کننده به خود خواهد گرفت و کودکان، نوجوانان و جوانان، به آن علاقه چندانی از خود نشان نمی دهند .

پس برای بالا بردن کیفیت آموزش خود و موفقیت بیشتر در آن لازم است که:

۴ نظر ۱۰ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۸
م. انصاری

جلوه هاى تربیتى قیام عاشورا

ابعاد تربیت در قیام عاشورا
در یک نگاه، تربیت را مى توان در دو سطح «فردى» و «جمعى» به تحلیل نشست که هر یک خود اقسام و زیرمجموعه هاى خاص خود را خواهد داشت. مثلا «تربیت اخلاقى» از زیرمجموعه هاى تربیت فردى است و حال آن که «تربیت فرهنگى»، «تربیت اقتصادى» و... در ذیل تربیت جمعى قابل دسته بندى اند.

۱ نظر ۰۵ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

جلوه هاى تربیتى قیام عاشورا


از قیام عاشورا در بعد تربیت، در حد شایسته سخن به میان نیامده و حال آن که این حرکت، نکات تربیتى قابل توجه و ماندگارى را در خود مستتر دارد. در مقاله حاضر بعضى از نکات تربیتى قریب به یک سال آخر زندگى امام حسین (ع) مورد توجه قرار گرفته است و در انتخاب گزینه ها نیز شبهات عصر، پرسش هاى روز و نیاز زمان مورد توجه جدى قرار گرفته اند.

۰ نظر ۰۳ آبان ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools