مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۱۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

بدون تردید یکی از محورهای بسیار مهم در حلقه های تربیتی مباحث و مسایل سیاسی است. امری که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. اما پرداختن به مسایل سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و ضروری است به آسیب ها و کامیابی های آن توجه داشت.


1- پرداختن عملی به مسایل سیاسی را بایستی از سیاست زدگی تفکیک کرد. آنچه بایستی از آن پرهیز کرد سیاست زدگی است. این امر موجب تشتّت و اختلاف می شود. اما در صورتی که مباحث سیاسی که به ارتقای بینش سیاسی منتهی می شود را در نظر بگیریم ، شکی نیست که همه شهروندان جامعه اسلامی بایستی دارای بینش سیاسی بوده و نسبت به مسایل ، تحلیل سیاسی داشته باشند. در این زمینه یکی از مسایل مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن بوده که بایستی همه اقشار جامعه اعم از دانشجو ، نیروهای مسلح و دیگر اقشار جامعه نسبت به مسائل ، تحلیل سیاسی داشته باشیم.

2- برای پیشگیری از آسیب های مباحث سیاسی در حلقه های معرفتی بایستی به نکات و محورهای زیر توجه داشت:

مباحث نظری سیاسی؛ مباحث سیاسی را می توان از ابعاد گوناگون مورد بحث قرار داد. یکی از ابعاد مهم آن توجه به مباحث پایه، نظری و مبانی اندیشه سیاسی اسلام است. این مباحث از سویی در بینش سیاسی نقش اساسی دارد و از سوی دیگر موجب می شود از آسیب های احتمالی مباحث سیاسی دوری گزید. در این زمینه می توان به مباحثی چون ولایت فقیه ، ساختار حکومت دینی، مباحث پیرامون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، غرب شناسی ، تاریخ سیاسی ایران و اسلام ، شناخت سازمان های ، شناخت استعمار و ... اشاره کرد.

مباحث کاربردی ؛ بخشی از مباحث سیاسی مسایل روزمره و کاربردی است. در این زمینه ضروری است:

الف) از ورود به گروه بندی های سیاسی، احزاب سیاسی پرهیز کرد و مسایل سیاسی فارغ از گروه بندی های سیاسی که مستلزم موضع گیری است مورد مطالعه و تامل قرار گیرد.

ب) معیار ما در پرداختن به مسایل سیاسی روز و کاربردی دیدگاه ها و مواضع مقام معظم رهبری است همه بکوشند تا تحلیل ها و رفتار سیاسی خود را بر اساس دیدگاه ها ، منویات و تحلیل مقام معظم رهبری تنظیم کنند. بی شک معیار قرار دادن ولی فقیه در این امر, ما را به محورهای مشترک دعوت و از نقاط اختلاف دور می کند.

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۱۹
م. انصاری

باید توجه داشت که نسبت به مؤمنان و نوجوانان مؤمن حساسیّت بیش از اندازه نداشته باشید؛ به‌طوری که صرفاً با شنیدن یک حرف از او یا یک خبر در مورد او، احساس کنید که دچار چنین ارتباطی شده است و اگر در موردی یقین کردید، تا حدّ ممکن نباید صریحاً موضوع را برای آنها مطرح کنید.
به‌عنوان مقدمه باید توجه داشت که به‌طور کلی در خصوص شیوع ناهنجاری‌ها و این‌گونه انحرافات، می‌توان گفت که «پیشگیری» از «درمان» آسان‌تر است و از آنجایی که ضعف ایمان و غفلت از خداوند، ریشه چنین رفتارهایی محسوب می‌شوند؛ لذا باید در جهت تقویت معنویت، فضایل انسانی و بهبود زمینه‌های محیطی متربیان برآییم و مانع از وقوع چنین رفتارهایی بشویم.
و امّا برای درمان چنین انحرافاتی باید گفت که راهکارها زمانی مؤثّر واقع می‌شوند که فرد در مرحلة اول، با اراده و خواسته خود، آن را قبول کند و عزم خود را برای رهایی از آنها به‌کار گیرد. آگاهی از آثار مخرّب ارتباط با نامحرم و بزرگ شمردن گناه و امید به رحمت الهی، فرد را در مرحلة اول هدایت، که همان خواستن است قرار می‌دهد.
از آنجایی که سرگروه نقش به‌سزایی در به‌وجود آوردن فضای دینی و معرفتی دارد، می‌توان راهکارهای زیر را برای رسیدن به آن پیشنهاد کرد: 

۰ نظر ۲۶ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۱:۱۰
م. انصاری

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


الزامات آپارتمان نشینی چیست؟ آیا رعایت می شود؟

 

آپارتمان نشینی

در قران مجید درباره خانه انسان آمدهاست،‌محلی برای حفظ هویت فکری وا عتقادی،‌تامین آزادی های فردی، سلامت ساکنان، حفاظت از سرما و گرما، و به طور کلی برای آسایش و آرامش روح وجان می باشد (نخل/80) مسکن و منزل اولین مکان است که هر انسانی در آن چشم می‌گشاید و زندگی می کند، بزرگ می شود سپس وارد جامعه می گردد..

«خانه» «مسکن» «منزل» محلی که بیشترین وقت و مر انسان در آنجا می گذرد روشن است که رشد جسمی و روانی اسنان درخانه شکل می گیرد. انسان این موجود پیچیده در دوره های مختلف سنی با نیازهای گوناگون موجه است یکی از حساس‌ترین دوره های رشد «دوره کودکی» است که دوره هیجان و نشاط و شورو بازی باشد. پس خانه باید بتواند تحمل شور و هیجان او را داشته باشد.

امروزه در زندگی شهرنشینی گرفتار آن شده ایم پدیده ای است به نام آپارتمان نشینی که در کلان شهرها «شاید» چاره ای جز آن نیست. شاید زمین کم و بهای زیاد و تورم رو به کهکشان، انسان را مجبور به انتخاب پناهگاهی به نام «آپارتمان» می‌نماید.

۱ نظر ۲۳ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۷:۰۶
م. انصاری

چند کتاب برای ایجاد تنوع و جذابیت از قبیل معما، بازی و... برای سطح ششم ابتدایی


در این زمینه کتبی که توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با نام «ره‌توشه راهیان نور» تدوین گردیده است، می‌تواند بسیار کمک‌کار شما باشد، علاوه برآن کتب معمای قرآنی ـ اسلامی انتشارات بوستان کتاب و همین‌طور کتاب جذاب‌سازی کلاس‌های دینی کودکان و نوجوانان از انتشارات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیز در این مسیر یکی از کتاب‌های بسیار مفید است. در فضای مجازی هم سایت www.moammahaye-qorani.ir بسیاری از معماهای قرآنی را در خود جای داده است. علاوه برآن سی‌دی‌های کلاس‌های استاد راستگو، استاد اسماعیلی و بقیه اساتید صاحب‌فن و صاحب‌سبک نیز به شما ماهی‌گیری یاد می‌دهد.

۰ نظر ۲۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۱:۵۶
م. انصاری

روشهای تبیین ابعاد رابطه دختر و پسر، در مقطع نوجوانان طرح صالحین 


غریزه جنسی یکی از غرایز نیرومند و حساس در زندگی انسان است، و در حیات جسمانی و روانی او تأثیرات بسزایی دارد. بسیاری از رفتارها، حتی بیماریهای جسمانی و روانی، از اختلال در این غریزه مایه می‌گیرد، از همین رو، اگر پرورش عاقلانه و درستی داشته باشد، زندگی را قرین خوشی و آسایش می‌گرداند. دوره نوجوانی با بیداری غریزه جنسی همراه است، که در پسران، از حدود 12 یا 13 سالگی آغاز می‌شود و اوج حساسیت آن در حدود 15 سالگی است و تا 19 سالگی ادامه دارد. هنگامی که احساس کردید غریزه جنسی نوجوان تا حدی بیدار گشته و در معرض انقلاب و دگرگونی است، و یا سؤالی در حلقه پرسیده می‌شود، که ذهن‌ها را به مسأله رابطه با جنس مخالف متوجه می‌کند، می‌توانید به مناسبتهایی رشته سخن را در دست گرفته و به زبان ساده و گاهی به طور غیر مستقیم، به بیان مسائل جنسی و یا رابطه بین دو جنس مخالف بپردازید.

۰ نظر ۲۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۸:۱۱
م. انصاری

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


3)چقدر وجدان کاری و انظباط اجتماعی داریم؟


کار و تلاش

اسلام با تاکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خدای رازق سعی و تلاش را شرط آن دانسته است.

                              «ان لیس للانسان الاماسعی » (نجم / 39)



در بسیاری از روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به عبادت برتر تعبیر شده است. امیرالمومنین علیه السلام آن را از سحر خیزی در راه خدا کمتر ندانسته و امام رضا علیه  السلام نیز اجرش را بیش از جهاد در راه خدا دانسته و در حدیثی قدسی نه دهم عبادت معرفی شده است. (ارشادالقلوب ص 206)

 

۱ نظر ۲۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۰:۴۹
لاله عاشورایی

شجره طیبه صالحین

درسهایی از قرآن با موضوع شیوه های تربیت

تاریخ پخش برنامه: 19-02-92

مدت زمان برنامه:30دقیقه

نوع وفرمت فایل:صوتی-mp3


دریافت
۰ نظر ۲۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۱۲
م. انصاری
چند کتاب جذاب جهت معرفی به گروه نوجوان
به مناسبت برگزاری نمایشگاه کتاب
کتاب‌های :

 ـ عبور از آخرین خاکریز، دکتر احمد عبدالرحمان، ناشر: سوره مهر؛ ـ خط فکه، سیّدحسن شکری، ناشر: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛

ـ یاد یاران، حمید داوود آبادی، ناشر: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛

ـ زنده باد کمیل، محسن مطلق، ناشر: سوره مهر؛

ـ گزارش یک بازجویی، مرتضی بشیری، ناشر: حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی؛

ـ جنگ پابرهنه، رحیم مخدومی، ناشر: سوره مهر؛ ـ حکایت زمستان، سعید عاکف، ناشر: سوره مهر؛

ـ فرمانده من، رحیم مخدومی، ناشر: سوره مهر؛ و...

کتابهایی هستند که برای نوجوانان میتوانند جذاب باشند. بازدید حلقه ها از نمایشگاه کتاب می تواند یکی از برنامه های حلقه های صالحین در ایام برپایی نمایشگاه کتاب باشد. خواندن قسمتهایی از کتاب هایی که می تواند برای حلقه ها جذاب باشد(قبل از برنامه بازدید از نمایشگاه کتاب) باعث تشویق آنان به خرید و مطالعه کتاب خواهد شد.
۰ نظر ۲۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۷:۰۷

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


2)چرا در روابط اجتماعی حقوق متقابل رعایت نمی شود؟

رعایت حقوق در آیات و روایات

درجامعه اسلامی جایگاه ارزشی افراد نزد خداوند براساس لیاقت های دینی و ایمانی آنان است

و این یک اصل قرانی است ه می فرماید: پس آیا کسانی که مون‌اند هم چون کسانی‌اند که فاسق و سرکش‌اند؟ نه اینان برار نیستند و جز این نیست که همه با هم برادرند و به هم ولایت دارند. (توبه / 71)

کرامت و احترام انسان و حقوق او امری است فراتر از یک واجب و یک توصیه، نبی گرامی اسلام می‌فرماید: اسلام آن است که قلبت را به حق واگذاری و مسلمانان از دست و زبانت در امان باشند و از ما نیست کسی که به مسلمانی خیانت کند یا به او زیان برساند و حیله کن. (تحف العقول /ص 42)

هر کس بخوابد درحالیکه بد خواه مسلمانی باشد خواب و بیداری او مورد خشم خداوند است تا توبه کنند. (الفقیه ج4 ص15)

 

۰ نظر ۱۹ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۳۶
م. انصاری


زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)



1)چرا فرهنگی کار جمعی در ایران ضعیف است؟

همیاری و همدردی

دین با هم ها...

دین اسلام به عنوان آخرین آیین نجات بخش انسان است، دینی همه جانبه بدون فرو گذاردن حق هیچ کس دین برتر می‌باشد.

مکتبی که به یکی بودن دستور می دهد. و تعالی انسان را در با هم بودن می داند. و او را به این امر فرمان می‌دهد:

«واعتصموا بحبل الله جمیعاً‌ ولا تفرقوا» (آل عمران/103)

رسول گرامی اسلام (ص)‌می‌فرماید: مومن سراسر سود است اگر همراهش شوی به تو سود می‌رساند. مشورت کنی به تو سود می‌رساند، شریکش شوی سود می‌کنی (جامع ا لصغیر)

 

۰ نظر ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۲۴
م. انصاری
هیجان سبک زندگی

پس از سخنان مقام معظم رهبری در خراسان شمالی که به طور مفصل به مبحث سبک زندگی اسلامی و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی پرداختند، اشخاص و نهادهای متعددی بلافاصله دست به کار شدند و به زعم خود به این موضوع پرداختند. اشاره رهبر فرزانه انقلاب به سبک زندگی باعث شد تا موج جدیدی به راه بیافتد. البته موضوع سبک زندگی اسلامی پیش از این نیز در سخنان ایشان مطرح شده بود و سابقه آن حتی به اولین سالهای رهبری معظم له بازمی‌گردد. البته ایشان پیش از این به طور صریح از عنوان سبک زندگی اسلامی استفاده نکرده بودند، لکن مفاهیم و مصادیقی که عنوان نموده‌اند، در ذیل سبک زندگی قرار گرفته و حتی برخی از آنها همانی است که در سخنان مهر ماه نیز فهرست شده‌اند.

نکته قابل توجه در بیانات رهبر انقلاب در خراسان شمالی، ارائه این مبحث در میان جوانان است. ایشان، همچون برخی موارد مشابه، یکی از راهبردی‌ترین مسایل و دغدغه‌های خود و حکومت اسلامی را در میان جوانان مطرح نمودند تا ضمن تاکید بر اهمیت مداخله ایشان در امور، وظیفه سنگین تبیین و صد البته پیاده‌سازی سبک زندگی اسلامی را بر دوش جوانان نهادند. اگر چه ایشان فرمودند «باید همه احساس کنند که مسئولیت ایجاد تمدن اسلامی نوین بر دوش آنهاست؛» لکن با ارائه مبحث در میان جوانان تاکید خود بر نقش جوانان را نشان دادند.رهبر معظم انقلاب سوالاتی را مطرح نمودند تا به نوعی به آسیب شناسی عینی این مبحث پرداخته باشند:

۰ نظر ۱۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۷:۳۱
م. انصاری


دلدادگی‌های پسرانه و دلبری‌های دخترانه و دلبستگی‌های طرفینی امروزه در جامعه به صورت حاد گسترش یافته است.

این ارتباط‌ها و علاقه‌ها اگر در مسیر درست قرار گیرند، می‌توانند منشأ تشکیل خانواده و بقای نسل و ادامه حیات گردند، ولی باید در چارچوب اصول اخلاقی و شرعی باشند تا هدف مطلوب حاصل شود. اما گاهی این علاقه درونی به جنس مخالف و نیاز به ارتباط با او، از چارچوب هنجارهای اجتماعی و دینی خارج شده و به سوی بی‌عفّتی و گناه کشیده می‌شود که این امر بسیار ناشایست و غیراخلاقی است.

این علاقه درونی به جنس مخالف و انگیزه برقراری ارتباط با آن در آغاز نوجوانی،‌ به‌ علّت‌ بیداری‌ غرایز و شدّت حالات‌ هیجانی در بین دختران‌ و پسران‌ بیشتر شده، تا حدودی حسّ اعتماد به‌ خود را در آنان تأیید و تقویت‌ نموده و بخشی از نیازهای‌ عاطفی‌ و احساسی‌ آنان را‌ تأمین‌ می‌کند؛ امّا غافل از اینکه این دوستی‌های‌ خیابانی، عاری‌ از شکوفایی‌ محبت‌ و عشق‌ واقعی‌ بوده و اگر هم‌ به‌ ازدواج‌ برسد، هیچ پشتوانه‌ای ندارد و در صورت گسسته‌ شدن این ارتباط، شخص‌ نسبت‌ به‌ ارزش‌های‌ وجودی‌ خود دچار شک‌ و تردید شده، خود و جامعه را با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌کند. بعضی‌ از پسران‌، داشتن‌ دوست‌ دختر را نوعی‌ محبوبیت، قدرت‌ اجتماعی‌ و موفّقیت‌ برای‌ خود محسوب‌ می‌‌کنند و متقابلاً برخی‌ دختران،‌ ارتباط‌ با پسران‌ را نوعی‌ جذابیت‌ برای‌ خود تلقی‌ می‌کنند و متأسّفانه‌ اکثر قریب ‌به ‌اتفاق‌ این‌ دختران‌ تصور می‌کنند که‌ این‌ دوستی‌ها به‌ ازدواج‌ منتهی‌ می‌‌شوند.

اصولاً تحوّل‌ عاطفی‌ دختران‌ متفاوت‌ از پسران‌ است. پسران نسبت‌ به‌ جنبه‌ غریزی‌ تخیّلات‌ خود غافل‌ باقی‌ نمی‌‌مانند، اما دختران‌ در این‌ دوستی‌ها معمولاً به‌ دنبال‌ عشق‌ آرمانی‌ و رمانتیک‌ هستند. آنها این‌ عشق‌ را آسمانی‌ و پاک می‌‌دانند و خیانت‌ در آن‌ را گناهی‌ نابخشودنی می‌‌شمارند.

۰ نظر ۱۷ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۱۰
م. انصاری

ادای احترام به خانواده معزز شهدا اقدامی فرهنگی و ارزشمند است.خانواده های شهدا از بزرگترین سرمایه های معنوی انقلاب و ملت هستند و یاد شهدا اشاعه ارزش های ایثار و پایداری درجامعه است و دلجویی و دیدار با آنان، ادای دین به ارزشهای انقلاب است. تاثیر دیدار با خانواده شهدا و گوش فرا دادن به نصایح پدران و مادران شهدا تاثیری شگفت در اعضای حلقه ها به ویژه نوجوانان دارد.

یکی از مناسبت هایی که میتوان بهانه دیدار با خانواده شهدا قرار داد هفته معلم و دیدار با خانواده شهدای معلم است که از طرفی زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهید و از طرفی بزرگداشت مقام معلم است.

اهدای گل و شیرینی و هدیه ای از طرف اعضای گروه (که ترجیحا بحث مالی آن نیز از طرف خود اعضاء جمع آوری شده باشد)؛ بیان ویژه گی های اخلاقی و خاطرات شهید از لسان پدر و مادر شهید ؛ قرائت قسمتی از وصیت نامه شهید و دکلمه ای درباره مقام معلم از طرف یکی از اعضاء یا سخنرانی یکی از مربیان در این مورد می تواند از برنامه های این دیدار باشد.

۳ نظر ۱۳ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۳۵
م. انصاری

قبل از هر پاسخی به چند نکته‌ی بسیار مهم باید توجه نمود. اول در هر آموزش، تبلیغ و پاسخی، در نظر گرفتن شرایط مخاطب شرط اول است که به آن «مخاطب شناسی» نیز گفته می‌شود. چرا که افراد همه در یک سطح از بینش، دانش و گرایشات نیستند که یک درک و اخذشان از یک مطلب، برابر و مطابق هم باشد.

دوم آن که باید فهمید که دلیل مخالفت با یک مطلب یا موضوع یا مبحث یا یک جریان فکری چیست؟ گاهی ممکن است مخاطب هیچ دلیل خاصی نداشته باشد و فقط یا یک نگاه سطحی و در نظر گرفتن میل‌ها و سلایق خودش حرفی زده یا موضعی می‌گیرد. گاهی ممکن است دلیلی هم داشته باشد.

پس از توجه به دو نکته‌ی فوق، دقت شود که مبحث ولایت فقیه، هم یک مبحث اعتقادی است و هم یک مبحث سیاسی. پس اگر مخاطب از زیرساخت‌های اعتقادی برخوردار باشد، نحوه‌ی گفتگو با او متفاوت می‌شود و اگر نداشته باشد، سخن از «ولایت فقیه» به عنوان یک ضرورت دینی با او بی‌مورد است، چرا که او در اصل دین پذیری دچار اشکال است. لذا باید با او فقط از جنبه‌ی سیاسی سخن گفت.

الف – از دیدگاه اعتقادی: دقت شود که مسلمان و نه فقط در احکام شخصی، بلکه در احکام سیاسی، قضا، اقتصادی ... و آن چه که مربوط به اداره‌ی جامعه می‌شود نیز باید تابع احکام الهی باشد. در «دین» جایی برای «منم» وجود ندارد و کسی از خودش احکام و مقررات نمی‌سازد، بلکه احکام الهی را تبعیت می‌کند. لذا «فقه» ولایت پیدا می‌کند. پس، در حکومت اسلامی، «ولایت فقه» ضرورتی اجتناب ناپذیر است. حال که باید «فقه» در همه‌ی عرصه‌های شخصی و اجتماعی و حکومتی ولایت داشته باشد، سرپرستی حکومت نیز باید بر عهده‌ی «فقیه» باشد. به این مبحث «ولایت فقیه» گفته می‌شود و رهبر آن نظام سیاسی نیز «ولی فقیه» نامیده می‌شود. در چنین حکومتی از میان فقها، یک نفر که بیش از دیگر از شرایط لازم برای رهبری سیاسی جامعه واجد شرایط است انتخاب می‌گردد و این مسئولیت خطیر بر عهده‌ی او گذارده می‌شود.

۰ نظر ۰۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۰:۳۳
م. انصاری

منظور از تربیت اجتماعی همان ارتقای «سطح فرهنگ جامعه» است که همه‌ی عوامل فردی و اجتماعی در آن تأثیر دارد و همه‌ی ابزارهای مستقیم و غیر مستقیم آموزشی و تبلیغاتی باید جهت تحقق آن به کار گرفته شود و نمی‌توان میدان عملیات را به یک یا دو حوزه و روش را به چند گونه‌ی معین و راه‌کارهای آموزشی و تبلیغاتی را به چند ابزار (مانند: دولت، صدا و سیما، آموزش و پرورش و ...) محدود نمود. اما اصول و محورهایی وجود دارد که باید در فرهنگ‌سازی مورد توجه قرار گیرد که به چند محور اساسی ذیلاً اشاره می‌شود:

الف کدام فرهنگ؟

۲ نظر ۰۸ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۴۹
م. انصاری

برای نوجوانی که نسبت به نماز کاهلی دارد چه کنیم؟


به‌طور کلی میزان همّت و پایبندی انسان در هر کاری با میزان شناختی که از اهمیّت آن دارد، رابطه مستقیم دارد. نماز عامل مهمی در تزکیه روح و درون انسان است. اهمیت ندادن به نماز به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت آن و احساس نیاز نکردن نسبت به آن، از عوامل ترک نماز و سستی در آن به‌شمار می‌آید. گاهی انسان به یک چیزی اعتقاد دارد، اما باور و ایمان ندارد. مثلاً می‌داند انسان مرده ترسی ندارد، اما باز هم می‏ترسد. وجود این ترس در انسان دلیل است که آن اعتقاد، تبدیل به باور دل و ایمان قلبی نشده است. چه بسا اعتقاد به اهمیت نماز اول وقت باشد اما باور و ایمان به آن نباشد.

۰ نظر ۰۵ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۹:۰۲
م. انصاری

موضوع اصلی

موضوع فرعی

عنوان مباحث

نقش دوره جوانی در شکوفایی

بهار زندگی

ارزش جوانی

غنیمت دانستن جوانی

گنجینه های روزگار

تلاش خستگی ناپذیر در راه کمال

حسابرسی روزگار جوانی

بهار خودسازی

توان جوان بر ساختن شخصیت خود

نقش جوان در آموزش

پرورش معنوی

بهار سازندگی

بعثت پیامبران در جوانی

ظهور امام زمان (عج) به صورت جوان

نقش جوانان در حکومت پیامبر اکرم (ص)

نقش جوانان در حکومت امام زمان (عج)

عوامل شکوفایی جوان

شناخت

فرهیختگی

خودشناسی

آشنایی با قرآن

ژرف اندیشی در دین

آگاهی از پیوند علم و ایمان

اهتمام به پرسشگری

خودباوری

تصمیم

تلاش

بلند همتی

عزت

بی نیازی

پایداری

توکل

ارتباط با خداوند

ارزش عبادت خدا در دوران جوانی

افتخار خداوند به عبادت جوان

برکات عبادت در جوانی

معنای عبادت خداوند

میانه روی در عبادت

خوشی های حلال و نیرومند ساختن بدن

ستایش نیرومندی بدن

عوامل نشاط

سرگرمی حلال

گردش

شوخی

شنا ، اسب سواری ، تیراندازی ، کشتی ، مسابقه

ارزش های اخلاقی و رفتاری

ترک گناه

توبه

نظم در کارها

رعایت حقوق پدر و مادر

رعایت انصاف در معاشرت با مردم

کار

محکم کاری

استقلال در کار

خدمت به مردم

امانتداری

آرایش

خوش خلقی

پاک دامنی

پاکی نگاه

پوشش

ازدواج

حیا

پرهیز از حیای ناپسند

وقار

دوراندیشی

مشورت با صاحب نظران

آزادگی

پذیرش عذر

موانع شکوفایی جوانان

بیکاری

نکوهش بیکاری

خطر بیکاری

حسابرسی بیکاران

اعتیاد

حرمت تخدیر کننده ها

نهی از تخدیر کننده ها

سیگار و قلیان

همنشین بد

خطر همنشین بد

نشانه های همنشین بد

بدترین دوستان

مستی جوانی

مستی جوانی

شهوت جنسی

لانه شیطان

آغاز عشق نکوهیده

فرجام پیروی از هوس ها

خطر خلوت کردن با نامحرم

پاداش پاکدامنی در مسائل جنسی

پاداش عاشق پاکدامن

دام های شیطان

دام های شیطان

آفت های فرهنگی و سیاسی

آسیب های فرهنگی

پیروی کورکورانه

رهبران بد

سیاست زدگی

آفت های اخلاقی و رفتاری

نافرمانی پدرو مادر

بد اخلاقی

بد زبانی

غرور

عجب

خودبزرگ بینی

حرص

حسادت

کینه

خشم

لجاجت

سستی

تندروی

آرایش نکوهیده

اندیشیدن بسیار درباره لذت ها

می گساری

نافرمانی آشکارا

۸ نظر ۰۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۵۰
م. انصاری


چشم چرانی، فعل حرامی است که در نتیجه ضعف ایمان صورت می‌پذیرد و راه حل اساسی در رفع این بیماری تقویت فضایل الهی و رعیات تقواست. مسلماً اگر متربیان با فضای معنوی و الهی انس گرفته و ذکر و فکر آنها حرکت به سوی رشد و تربیت دینی باشد، جایی برای دیدنی‌های هوس آلود نمی‌ماند. اما از آنجایی که سرگروه نقش بسزایی در بوجود آوردن فضای دینی و معرفتی دارد، می‌توان راه‌کارهای زیر را برای رسیدن به آن پیشنهاد کرد:

1- ایجاد توجه و التفات به مسؤلیت چشم و اینکه عملکردش در قیامت مورد سؤال قرار خواهد گرفت.

2- توجه به پلیدی عمل و بیان آثار مخرب دنیوی و اخروی آن.

3- درک حضور و آگاهی خداوند متعال و ائمه اطهار از نگاه‌ها و انگیزه‌های درونی.

4- ارتقاء سطح حیا و عفت و غیرت در متربیان.

۱ نظر ۰۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۸:۰۶
م. انصاری
Susa Web Tools