مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۲۴ مطلب در دی ۱۳۹۱ ثبت شده است

گاهی اعضای حلقه  نوجوانان  به سایت هایی مانند facebook اعتیاد پیدا کرده اند و به محض اینکه در این رابطه  بحث می شود موضع گیری کرده و می گویند:ما از این سایت استفاده بد نمی کنیم چگونه می توان آنها را در این رایطه توجیه نمود؟


جنگ نرم

ابتدا باید این باور را که ما در حال جنگ هستیم، در آنها تقویت کنید؛ باید خودشان را در فضای جنگ احساس کنند و باید متوجه بشوند که در جنگ، دشمن از هر راهی که از دستش برآید، وارد می‌شود و اقدام می‌کند و هیچ رحم و مروّتی ندارد. حال اگر این اتفاق بیفتد، خود این نوجوانان، با دقّت بالاتر و نگاه واقع‌بینانه‌تر به قضیه نگاه می‌کنند و به قول معروف، «با گارد آماده» جلو می‌روند که در این صورت، خود به خود، خیلی از سؤالات در ذهنشان ایجاد می‌شود و حتی جواب خیلی از آنها را متوجه می‌شوند. اینجا بهترین روش، استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری مدّظلّه‌العالی و نظرات ایشان در این زمینه است که واقعاً به دل می‌نشیند؛ به عنوان مثال ایشان چند سال قبل، ماجرای ناتوی فرهنگی را مطرح کردند و فرمودند: «من اخیراً گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که آمریکایی‌ها در اروپا به عنوان مقابلة با شوروى سابق یک مجموعه مقتدر نظامى به‌وجود آوردند، اما براى سرکوب هر صداى معارض (مخالف) با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و...، از آن استفاده مى‌کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده‌اند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست، سال‌هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانه‌هاى گوناگون ـ که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها و رادیوها ـ در جهت مشخصى حرکت مى‌کنند، تا سررشته تحولات جوامع را به عهده بگیرند».

(بیانات مقام معظّم رهبری مدّظلّه‌العالی در دیدار دانشگاهیان سمنان ـ 18/08/1385)

۰ نظر ۲۸ دی ۹۱ ، ۱۱:۵۱
م. انصاری

 دریافت فایل دوره تخصصی مهارت های سرگروه با فرمت pdf در یک فایل zip


دریافت
عنوان: دوره تخصص مهارت های سرگروه
حجم: 6.16 مگابایت

۳ نظر ۲۳ دی ۹۱ ، ۱۳:۲۳
م. انصاری
ولایت فقیه به زبان ساده 

(نمونه طرح بحث در حلقه ها)

مبحث تخصصی ولای فقیه از مبحاث مهمی است که غالبا در حلقه ها و جلسات صالحین مطرح می گردد. اما طرح این مبحث در حلقه ها باید به گونه ای باشد که قابل فهم برای همه اعضاء بوده و شبهات و سوالات آنان را پاسخ دهد. در اینجا به بیان این بحث به زبانی ساده برای طرح در حلقه ها می پردازیم.


ولایت فغقیه


الف)فقیه کیست؟

مقصود از فقیه در بحث ولایت فقیه، مجتهد جامع‏الشرایط است نه هر کس که فقه خوانده باشد. فقیه جامع‏الشرایط باید سه ویژگى داشته باشد;«اجتهاد مطلق‏»، «عدالت مطلق‏»، و «قدرت مدیریت و استعداد رهبرى‏».
 
۱۰ نظر ۲۱ دی ۹۱ ، ۱۲:۲۴
م. انصاری

اثبات وجود امام مهدی(عج)


نمونه طرح بحث در حلقه ها


این اصل که مهدى (عج) رهبر موعود و منجى عالم بشریت است به صورت عام در احادیث نبوى، و به صورت خاص در روایات ائمه اهل بیت (ع) آمده است.

در این روایات، مسأله به گونه ای مورد تأکید قرارگرفته که جاى هیچگونه شکى باقى نمی گذارد و چهارصد حدیث فقط از طریق اهل سنت شمارش شده که به ضمیمه روایات شیعه به بیش از شش هزار روایت مى رسد و چنین آمارى بسیار بالاست.

۱ نظر ۱۶ دی ۹۱ ، ۱۹:۴۲
م. انصاری

آیا میتوان یکی از اعضای حلقه را مامور به تجسس و خبر رساندن از اعضای گروه کرد؟


تقویت نظارت درونی بر حلقه، امری مفید و پسندیده است که حتی مقدار قابل توجهی از این نظارت درونی برای اداره حلقه، ضروری به نظر می‌رسد. مخصوصاً سن جوان و نوجوان برای تقویت این نظارت، راه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله ارتباط با والدین متربی، ارتباط با دوستان نزدیک و صمیمی او، ارتباط با مدرسه فرد و... که مسئول گروه در هر کدام از این روابط می‌تواند اطلاعات مورد نیاز برای تربیت اعضای حلقه‌اش را به‌دست آورد. البته در هر کدام از این موارد، باید طوری رفتار کند که نه برای خود متربی حسّاسیت ایجاد شود و نه برای خانواده و مدرسه و دوستان او. امّا در مورد شیوه‌ای که در سؤال ذکر شده است

۰ نظر ۱۵ دی ۹۱ ، ۱۲:۲۴
م. انصاری

علل و عوامل عبادت گریزی نوجوانان و جوانان


برای لذّت بردن از عبادت و درک شیرینی آن ـ مانند هر پدیده دیگری ـ فراهم شدن زمینه‌ها و شرایط و نیز از بین رفتن مشکلات و موانع امری ضروری است. شما پرسشگر محترم یقین بدانید که با توکّل به خدا و دقّت بیشتر در بعضی امور، به لذّت عبادت خواهید رسید، إن‌شاءالله. اگر عبادت به معنای واقعیش به انجام رسد، لذّت و شیرینی زایدالوصفی را به همراه خواهد داشت، ولی چنانچه برخی شرایط به کمال رسیدن عبادت محقّق نشود یا مانعی در مسیر آن پدید آید، عبادت به معنای کاملش انجام نشده است، در نتیجه، عبادت کننده، به همان نسبت از چشیدن لذّت عبادت محروم می‌ماند. برای تبیین بهتر این موضوع توجه شما را به نکاتی پیرامون برخی عوامل تعیین‌کننده در افزایش بهره‌مندی از عبادت جلب می‌کنیم:

۰ نظر ۱۴ دی ۹۱ ، ۱۹:۳۷
م. انصاری

راههای جذب جوانان به مسجد و دین 


برای جذب جوانان به دین و مسجد که نماد دین و دینداری است، مهم ترین و کلیدی ترین راه، ایجاد ارتباط عاطفى بین مسجد و جوان است.

توضیح آنکه: جوان، موجودى است عاطفى، زودرنج و شکننده. اگر با جوانان با صداقت و احترام برخورد شود، به سهولت مى‏ توان در این دوره از حیات در عمق دل و صفاى قلب او نفوذ کرد. پیامبر اکرم (ص) توصیه فرموده‏ اند: «بر شما باد به جوانان که قلب آنان رقیق‏ تر و آماده پذیرش خیر است. وقتى خداوند مرا براى انذار و بشارت مردم مبعوث کرد، سالخورده‏ ها با من مخالفت کردند، امّا جوانان با من پیمان بستند».

توجه: لازم نیست شعائر دینى و تکالیف شرعى را بر جوانان تحمیل کرد که این کار عکس العمل منفى دارد؛ بلکه کافى است کانون مذهبى را به صورت جذاب، عرضه نمود و فضاى صمیمى و خوشایندى را فراهم کرد و در کنار هدایت، بر همدلى تأکید ورزید. براى توفیق در ارتباط بین مسجد و جوان باید به همدلى برسیم. وقتى جوان احساس کند تنها از او گوش انتظار داریم چیزى به نام پذیرش اتفاق نمی افتد.

همدلى نیازمند چند مسأله است:

1. درک جوان: واقعیت آن است که دوره جوانى اقتضائات خاص خود را دارد. جوانان به دلیل ناپختگى، کم تجربگى، احساسات شدید و مشکلات بلوغ به طور طبیعى، خطاپذیرند و از طرفى روحیه استقلال‏ طلبى و ستیزه جویى، زمینه چالش‏ها و تضادها را در میان این قشر و بزرگ‏ترها به وجود مى‏ آورد. نحوه برخورد با مسائل جوانان بسیار ظریف و حساس مى‏ باشد، بسیارى از دست اندرکاران کانون‏ هاى دینى و مساجد، بدون توجه کافى به واقعیات دوران نوجوانى و جوانى و مشکلات ویژه آنان، اقدام به واکنش‏ هاى تند و افراطى مى‏ کنند و چه بسا یک یا دو برخورد نسنجیده و ناصواب، براى همیشه جوانان را از مساجد و عرصه تربیت دینى دورگرداند.

۱ نظر ۱۴ دی ۹۱ ، ۱۸:۵۰
م. انصاری

چه کار کنیم نماز صبح مان قضا نشود؟


سعی کنید که شب‌ها زود بخوابید؛ چراکه زود خوابیدن هم در سلامت جسمی و روحی شما مؤثّر است و هم کمک می‌کند که نماز صبح شما قضا نشود. آداب خوابیدن را رعایت کنید و حتی‌المقدور با طهارت بخوابید. آیه آخر سوره کهف را قبل خواب بخوانید و هر ساعتی را که می‌خواهید بیدار شوید، مدّ نظر بیاورید. سوره توحید و تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله علیها را بخوانید. تصمیم جدی و قاطع بگیرید که حتماً برای نماز صبح بیدار شوید و قبل از خواب به خودتان تلقین کنید که به یاری خداوند حتماً بیدار می‌شوید. از خانواده کمک بگیرید و به آنها سفارش کنید تا شما را برای نماز بیدار کنند.

۱ نظر ۱۲ دی ۹۱ ، ۲۲:۰۶
م. انصاری

متاسفانه در بین حلقه  مقطع متوسطه، عده‌ای گرفتار ارتباط ناسالم با جنس مخالف هستند  وظیفه  سرگروه چیست؟


مسلماً در خصوص شیوع نابهنجاری‌ها و انحرافات ، باید توجه داشت که"پیشگیری" از "درمان" آسانتر است ، و از آن جایی که ضعف ایمان و غفلت از خداوند ریشه چنین رفتارهایی محسوب می‌شوند، لذا باید در جهت تقویت معنویت فضایل انسانی و بهترسازی زمینه‌های محیطی برآییم و مانع از پیش‌آمد چنین رفتارهایی بشویم .به گونه‌ای که اشخاص دائماً متوجه انسانیت خویش باشند و کمال انسانیت را در پرورش روح و تعالی اخلاقی روح بدانند نه لهو لعب و سرگرمی‌های زود گذر. البته روشها وتکنیکهایی نیز می‌تواند در پیش‌گیری از بروز چنین رفتارهایی مؤثر باشد، از جمله آموزش و تربیت صحیح جنسی، تأمین نیازهای عاطفی و روانی، غلبه بر عوامل انحراف و فراهم سازی شرایط، تقویت نظارت بیرونی با استفاده از استدلالهای منطقی بصورت آرام و بدون پرخاش ، ومهم تر از همه تقویت نظارت درونی به عنوان مؤثرترین و اصولی‌ترین شیوه تربیت اسلامی که همان بازگشت به فطرت و وجدان است.

(منبع: برگرفته از مبانی، اصول و روشهای تربیتی جنسی از منظر قرآن و حدیث نوشته علی نقی فقیهی)

۰ نظر ۱۱ دی ۹۱ ، ۱۷:۵۰
م. انصاری

چند تذکّر مهم:
1- قبل از شروع جلسات گروهی، فرصتی مناسب، برای تمرکز فکری و آرامش روحی داشته باشید و در ذهن خود یا در جایی تنها و در حال قدم زدن، مروری بر آن ‌چه می‌ خواهید بگویید داشته باشید. امام علی(ع) فرمود: «فَکِّرْ ثُمَّ انْطِقْ، قَدِّرْ ثُمَّ اقْطِعْ»، اول اندیشه وآنگهی گفتار. به قول سعدی: «اندیشه کردن که چه گویم، به از پشیمانی خوردن که چرا گفتم».
2-  پیش از ایراد سخن، مروری بر آن ‌چه خواهید گفت، داشته باشید.
3- به صورت متعادل صحبت کنید؛ نه خیلی تند، نه خیلی کند و خسته کننده.
4- با شیوه های مختلف مربوط به صدا، نگاه وحرکات  سعی کنید شنوندگان را همواره متوجه سخنان خود قرار دهید و اگر شنوندگان را خسته یا خواب آلوده یافتید، با بیان حکایت یا طرح سؤال یا شیوه‌ای دیگر، نشاط را به جلسه و افراد، بازگردانید.
5- بیش از وقت و مقدار مقرر، صحبت نکنید تا حاضرین خسته نشوند.
6- تا می ‌توانید، از حفظ و خارج از نوشته صحبت کنید.
7- خلاصه مطالب را در پایان به صورت نتیجه گیری بیان کنید.
8- از پراکنده گویی، پرچانگی و تفصیل ‌های ملال آور بپرهیزید.
9- هنگام سخن، به شنوندگان نگاه کنید و همه را زیر نظر داشته باشید.
10- از شوخی ‌های سبک و مطالب مبتذل و تعبیرات رکیک و زننده اجتناب کنید. رعایت عفت کلام، موجب جلب احترام مستمعین است و کلمات دور از نزاکت اخلاقی و سبک، در شأن سرگروه نیست و او را در نظرها پایین می آورد.


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۲۰:۴۳
م. انصاری

عناصر صحبت‌های گروهی
در صحبت‌های گروهی، دو مورد مهم باید مورد توجّه قرار گیرد:
الف- شکل و فرم ظاهری بحث .
ب- محتوا و درونمایه‌ی بحث  .
در هر یک از دو محور فوق نیز، عواملی باید به کار گرفته شود تا صحبت را مؤثر سازد.آنچه در یک صحبت گروهی مورد نظر است، عبارت است از:
1-    اقناع و باوراندن مسأله به مخاطب (با برهان و دلیل).
2-    جلب توجّه شنوندگان به سخن (با آداب و احوال گوینده) .
3-    تأثیر گذاری کلام (با تحریک عواطف و برانگیختن نفوس) .
امّا اسکلت و مجموعه‌ی صحبت گروهی تشکیل می‌شود از:
1-    مقدّمه و بیان موضوع.
2-    پرداختن به موضوع اصلی.
3-    آوردن حکایات و تمثیل‌های مناسب.
4-    تنظیم شایسته و ترتیب مناسب مباحث .
5-    نتیجه‌گیری و پایان سخن . 


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۲۰:۴۰
م. انصاری

بخش دوم : مهارت سخنوری در حلقه‌های تربیتی
«بیان مطالب به صورت کلامی»، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های رساندن پیام و تربیت دیگران در کار فرهنگی و آموزشی است. سرگروه یا مربی که نتواند آموخته‌ها، اندوخته‌ها و اندیشه‌های خود را به صورت مطلوب، به دیگران منتقل کند، آن دانسته و اندوخته، بی ثمر می‌ماند.
کلام، بر دیگران تأثیر می‌گذارد. اگر سخن سرگروه یا مربی ، از ویژگی‌های فنّی و مهارت‌های لازم که در «فنّ خطابه» مطرح است، برخوردار باشد، تأثیر سخن را چند برابر می‌کند، هر کس بتواند سخن خویش را به طور مؤثّر و نافذ، در دل و جان مخاطبان بیشتری بنشاند، موفق‌تر است.
در حدیثی، از علی علیه السلام نقل است که:
«احسَنُ الْکَلامِ ما زانَهُ حُسْنُ النِّظامِ وَفَهِمَهُ الخاصُّ والعامُّ؛بهترین سخن آن است که نظام نیکو آن را آراسته باشد و خواص و عامه مردم آن را بفهمند.»شناخت این «حسن نظام»، چیزی است که در علم بلاغت و فن خطابه روشن می‌گردد.
از این رو، آنچه در این بخش از نظر شما می‌گذرد، نکاتی است که هم به شیوه‌های ایراد سخن در حلقه‌های تربیتی مربوط می‌شود، هم به کیفیّت تنظیم مطلب و هم تمرین‌های عملی و کسب مهارت‌های تجربی؛ به علاوه، از آن جا که معیار فهم و دانش هر کس از روی سخن و کیفیّت بیان او ارزیابی می‌شود، سزاوار است که «آداب سخن گفتنِ» نیک و شایسته را بیاموزیم. به قول سعدی:
تا مرد سخن نگفته باشد     عیب و هنرش نهفته باشد
و این ترجمه‌ی کلام علوی علیه السلام است که:«المرءُ مخبوءٌ تحتَ لِسانِه»
مولوی هم به همین نکته اشاره می‌کند:
آدمی مخفی است در زیر زبان     این زبان، پرده است بر درگاه جان
چون که بادی پرده را در هم کشید     سرّ صحن خانه شد بر ما پدید
کاندر آن خانه، گهر یا گندم است     گنج زر، یا جمله مار و کژدم است
یا بر آن گنج است و ماری بر کران     زان که نبود گنجِ زر بی پاسبان


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۲۰:۳۷
م. انصاری

بخش اول: مهارت برگزاری برنامه‌های جمعی
از آنجا که غالب برنامه‌های حلقه‌های تربیتی و همچنین کارکردهای آن به صورت جمعی می‌باشد، یکی از مهارت‌های بسیار ضروری که مسئولین محترم گروه‌ها می‌بایست نسبت به آن آموزش دیده و آموخته‌های خود را در مقام عمل به‌کارگیری نمایند، مهارت برگزاری برنامه‌های جمعی می‌باشد. توجه به این اقتضائات برنامه‌های جمعی می‌تواند از یک طرف در کیفیت برگزاری برنامه‌ها و از طرف دیگر در نتایج تربیتی برنامه آثار بسیار چشمگیری داشته باشد.
گرچه برخی از این نکات عنوان شده به ظاهر ابتدایی و پیش پا افتاده می‌باشند، لکن تأثیرات رعایت نکردن آنان گاهاً غیر قابل جبران خواهد بود.
در یک تقسیم‌بندی کلی برنامه‌های جمعی حلقه‌های تربیتی به دو دسته‌ی برنامه‌های کلامی (مانند جلسات قرآن، جلسات معرفتی و بصیرتی) و برنامه‌های غیر کلامی (مانند ورزش‌ها، بازدیدها و مسابقات) تقسیم می‌شوند. هر کدام از این برنامه‌ها به سه دسته‌ی : 1- قبل از برنامه 2- حین برنامه 3- بعد از برنامه تقسیم خواهند شد.


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۲۰:۳۴
م. انصاری

روش های مخاطب شناسی
برای شناخت مخاطب، راه‌های متفاوتی وجود دارد که با آن می‌توان با روحیات و خلقیات مخاطب آشنا شد. برخی از این راه‌ها عبارتند از:
1) روش مشاهدة طبیعی
در این روش، سرگروه با مشاهدة رفتار و پاسخ‌های فراگیر، دورنمایی از شخصیت مخاطب را کشف می‌کند.البته تفسیر دیده ها و مشاهدات نباید با دخالت سلیقه‌های شخصی صورت بپذیرد. با این روش می‌توان برخی از قلمروهای مخاطب شناسی را کشف کرد، مانند؛ قلمرو مسایل زیستی، عاطفی، روانی و قلمرو تفاوت‌های فردی. وقتی سرگروه یا مربی مسأله‌ای را در حلقه تربیتی طرح می‌کند، از راه مشاهدة طبیعی، نحوة مواجهه متربیان را در برابر مسئله مطرح شده  در می‌یابد، مثلاً:‌ یکی از طرح این مسئله مضطرب و پریشان و دیگری خرسند و خشنود می‌گردد، از این راه می‌توان پی برد که متربیان چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.


۱ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۹:۰۴
م. انصاری

مقدمه
اساساً آگاهی از فرایندهای شناختی اعضای گروه های تربیتی، از ضروری‌ترین وظایف سرگروه ها و مربیان است. چرا که فرایند رشد فراگیر، علایق، میزان انگیزش،‌بلوغ عاطفی، سوابق اجتماعی و تجارب گذشته او از عواملی هستند که همواره بر روش کار مربیان تربیتی اثر می‌گذارند. لذا هرگاه مربی تصور کند بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی فراگیران می‌تواند در انجام وظایف تربیتی خویش موفق باشد دچار اشتباه شده است. یکی از شاخه‌های مهم علم روان‌شناسی، روان‌شناسی تربیتی است که رسالت اصلی آن به کار بستن قواعد و یافته‌های مختلف روان‌شناختی در فرایند تعلیم و تربیت بوده و از محورهای اساسی آن بحث از «ویژگی‌های تربیت شونده» یا «یادگیرنده» است. این محور که ما از آن به «مخاطب شناخت» یا «مخاطب شناسی» یاد می‌کنیم، ارتباط مؤثر با متربی و یادگیرنده را سهل و آسان می‌سازد و از دشواری‌های تربیت و آموزش می‌کاهد.و باعث کمتر شدن مخاطرات فعالیت های تربیتی و آموزشی حلقه های تربیتی می شود. چرا که حضرت رسول (صلى الله علیه و آله) مى فرماید: «هر که بدون دانش وارد کارى شود بیشتر مایه فساد است تا اصلاح...»
این درس در پی تأکید بر شناخت مخاطبان از ابعاد مختلف قبل از تربیت و آموزش است به این امید که سرگروه ها و مربیان محترم بر اساس ظرفیت و ظرافت آنان تربیت و آموزش را پی ریزی نمایند.


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۹:۰۰
م. انصاری

چگونه به کسی که به شدت خشمگین است کمک کنم تا زودتر از این حالت در بیاید؟


یکی از هیجانات منفی که بیشتر در روابط بین فردی و برخورد ما با دیگران نمود پیدا می کند خشم می باشد این هیجان منفی ضمن اینکه روابط بین فردی را تحت تاثیر قرار می دهد روی سیستم عصبی و جسم انسان نیز تاثیرات مخربی به جای می گذارد لذا در رابطه با این حالت نفسانی ، انسان ها را می توان به سه گروه تقسیم کرد

دسته اول: انسان هایی که در هنگام غضب افراط می کنند و از حد و مرز ایمان بیرون می روند. این گونه اشخاص همواره گرفتار اعمال ناپسند خود هستند و بسا که پشیمانی هم سودی به حالشان نخواهد داشت

دسته دوم: افرادی هستند که اساساً خشمگین نمی شوند و اصلا قوه غضبیه خود را به کار نمی گیرند و در جاهایی که حتی شرع و عقل هم برای آنان خشم را لازم دانسته است، به هیچ وجه حرکتی ندارند اینان نه تنها عملی ناپسند انجام می دهند، بلکه از افراد عصبانی بدترند و افرادی بی غیرت و بی هویت تلقی می شوند

دسته سوم: کسانی که براساس کمال وجودی خود هرگاه خشمگین شوند، از مرز اعتدال خارج نمی شوند. اینان با ایمان راسخ و اعتماد به نفسی که دارند، هنگام بروز حالت خشم بر وجودشان تسلط کامل دارند و تمام اعضا و جوارح آنان تحت فرمان عقل و ایمانشان قرار دارد

۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۸:۵۸
م. انصاری

مقدمه
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و اهل بیته الطاهرین.
روح و اساس شجره طیبه صالحین، بر اساس کار تربیتی است، اون هم از نوع تربیت الهی و دینی. یعنی روح حاکم بر تمام فعالیتهای شجره طیبه صالحین اینه که بسیجیانی ربوبی و الهی در مسیر شکوفایی استعدادهای انسانی الهی خودشون حرکت بکنند. و نیروهای کارآمدی جهت اسلام و انقلاب اسلامی تربیت بشه.


مسجد بهترین مکان برای تعاملات اجتماعی
چون اساس شجره طیبه صالحین بر اساس تربیت است بهترین ظرفی که در مباحث تربیتی برای تعاملات اجتماعی گرفته شده مساجد است که ذات باریتعالی  هم دستور می ده به پیامبر «لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ یَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِیهِ فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَن یَتَطَهَّرُواْ» یعنی ای پیامبر اگر شما در یک مسجدی قرار بگیری که اساس او تقواست از اول روزی که این مسجد بنا شده برای تو بهتر خواهد بود. چرا؟ چون در این مسجد کسانی هستند که می خواهند پاک زندگی کنند و پاک باشند. تربیت هم راه پاکیزه زیستن و انسان زیستن است اینجاست که این آیه یکی از ظرفهای مهم اجتماعی و ظرفیتهای مهم اجتماعی ما همین مساجد هستند، که در بحث کار تربیتی اون هم از نوع تربیت دینی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند و جوانان و مردم می توانند در این مکان الهی برای تربیت دینی حرکت بکنند و رو به رشد و کمال ان شاءالله سیر و سلوک داشته باشند. مسجد محل عبادت است و عبادت یکی از راهکارهای مهم تربیت دینی است که خداوند برای انسان قرار داده


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۸:۵۲
م. انصاری

مقدمه
اَلم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثلاً کلمهً طیبهً کَشَجرهٍ طیبهٍ اَصلُها ثابتٌ و فَرعُها فِی الَّسماءِ (سوره ابراهیم /24)
تربیت، شکوفا شدن استعدادهای آدمی در ابعاد گوناگون است و هدف از آن تنظیم عادلانه روابط انسان با خویش، طبیعت، خدا و دیگران می‌باشد و تحقق آن به برنامه‌ریزی دقیق در ابعاد مختلف نیازمند است.
تربیت نیروی انسانی کارآمد و موثر بر پایه ی یک نظام منظم و هماهنگ و دارای ساختار محکم و مبانی عالی تربیتی ممکن خواهد بود. شجره طیبه صالحین با تدوین این نظام هماهنگ و منسجم و تامین نیازهای ارکان آن، در حال حاضر بهترین و موفق‌ترین روش تربیت نیروی انسانی و کادرسازی به شمار می رود. توجه به ساختار این شجره و دقت در روش‌های ارتباطی این ارکان با یکدیگر و سایر اصول آن، این مطلب را روشن‌تر می‌کند.
شجره طیبه صالحین ایجاد یک نظام معرفتی، تربیتی و بصیرتی در قالب حلقه‌های منسجم و مرتبط  در سطوح مختلف بسیجیان سازمان بسیج مستضعفین است که با استفاده از ظرفیت‌های علمی و معنوی نظام اسلامی، موجبات ارتقای آحاد بسیجیان را در ابعاد مختلف فراهم می‌نماید.


۲ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۸:۴۹
م. انصاری


ویژگی‌های یک بسیجی:
شهادت طلبی
مقاومت در برابر ابر قدرتها
خدمت برای خدا
دفاع از اسلام
ایثار و فداکاری
حضور در صحنه
پیروی از معصومین(علیهم السلام)


۰ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۸:۴۳
م. انصاری

مقدمه:
واژه بسیج در جامعه‌ی مذهبی ایران واژه‌ای آشناست و کمتر کسی یافت می‌شود که این واژه را به مفهوم مثبت و یا منفی نشنیده باشد و از شنیدن آن مفهومی برایش تداعی نکند. نوع نگرش افراد و تفسیری که از این تعبیر دارند، گوناگون و گاه متضاد است و فاصله‌ی عمیقی بین برداشت‌های جاری از این واژه در ذهن جامعه وجود دارد.پس زمینه‌های ذهنی مردم که از چگونگی مواجهه‌ی آنان با این تعبیر ونیز نهادی که با همین نام وجود دارد، شکل گرفته در تفسیر آنان از واژه یاد شده نقش جدی دارد. گروهی از بسیج یک مفهوم والای عرفانی دارند و در آن خروج از رنگ تعلق و غرق شدن در بی رنگی مطلق و نوعی قلندری می‌بینند، عده‌ای از آن خاطره‌ی جنگ و دفاع و غیرت ملی را در ذهن می‌آورند.
برای جمعی بسیج نهادی نظامی- انتظامی است که حتی از دخالت در حوزه‌ی شخصی افراد و پایمال کردن حقوق فردی هم پروا ندارد، برای بعضی بسیج و بسیجی تداعی‌گر لباس و شکل ظاهری است و برای گروه‌هایی مفاهیمی دیگر را به ذهن می‌آورد، اما پرسش اصلی همچنان بی جواب است که بسیج چیست؟


۱ نظر ۰۹ دی ۹۱ ، ۱۸:۳۲
م. انصاری

چگونه می توان خدا را به کودکان رده سنی ابتدایی اثبات کرد؟


اولاً؛ کودکان و نوجوانان قلبی صاف و ساده دارند و اصل این‌که، ما بخواهیم با ادله و براهین وحدانیت خدا را برای آنان اثبات کنیم، صحیح نیست. چون، آنان در وحدانیت خدا شک ندارند که ما بخواهیم آن را اثبات کنیم. آن‌چه به ما توصیه شده است یاد دادن توحید به کودکان در سه سالگی است و ما همین قدر که به بچه یاد بدهیم آفریدگار ما خداوندی است که یکتا بوده و همانندی ندارد، کافی است و نوعاً بچه از ما دلیل نمی‌خواهد چراکه، این امر مطابق فطرت بچه هم، می‌باشد. و از طرف دیگر، ذهن و فکر کودکان و نوجوانان آن‌قدر ورزیده نشده است که بتواند دلیل‌ها را بررسی کند و آن را تصدیق نماید.

۷ نظر ۰۸ دی ۹۱ ، ۲۱:۴۹
م. انصاری

گاهی متربیان از معلمان خود گزارشهایی می دهند که متوجه می شویم که آن معلم دچار انحراف اخلاقی و یا اعتقادی است چگونه متربیان را در این زمینه راهنمایی کنیم؟


اولاً: باید متربیان را از غیبت و سخن‌چینی بازداشت و نباید احساس کنند که کار خوبی انجام داده‌اند که از دیگری گزارش داده‌اند، مگر در موارد علنی و آشکار. ثانیاً: اگر به هر طریق مشخص شد که معلّمی دچار انحراف اخلاقی یا اعتقادی است، باید به هر نحو ممکن به آن معلّم گوشزد شود تا خود به جبران اشتباه در تدریس یا رفتار خود بپردازد و کرامت او حفظ شود. اگر دسترسی به خود معلم ممکن نبود و یا تذکر به او اثری نداشت، باید کسانی را که در معرض انحرافات او قرار گرفته‌اند آگاه کرد. البته در این مرحله باید تا آنجا که امکان دارد حرمت و شأنیت معلّم برای شاگردانش حفظ شود و از راه‌هایی استفاده شود که آن حریم شکسته شود. در ضمن باید توجه داشت که اگر هیچ‌کدام از این مراحل جواب ندارد، مطلع کردن مدیر مدرسه و یا در مراحل بعدی مسئولان بالاتر آموزش و پرورش می‌تواند مؤثّر باشد؛ زیرا اگر آن مشکل و انحراف معلّم باقی بماند، خسارت‌های سنگین‌تری به او و شاگردانش وارد می‌شود.

۰ نظر ۰۸ دی ۹۱ ، ۱۸:۲۶
م. انصاری

http://s3.picofile.com/file/7598546876/17.jpg

۱ نظر ۰۸ دی ۹۱ ، ۱۸:۲۵
م. انصاری

حلقه ها

محتوای حلقه ها

مشکلات و موانع

سرگرو ها و مربیان

روش ها و تجربه ها

بزودی در این صفحه

۰ نظر ۰۵ دی ۹۱ ، ۱۸:۴۹
م. انصاری
Susa Web Tools