دریافت
عنوان: دوره تخصصی راهبردهای رهبری
حجم: 393 کیلوبایت
این دوره شامل مباحث زیر است:
بنا به درخواست سرگروه های محترم بخش درس نامه صالحین شامل سرفصلهای مرتبط با بحث تربیتی (پیشنهاد شده برای حلقههای صالحین بسیج توسط مدیریت محتوایی معاونت تربیت و آموزش بسیج مستضعفین ) به وبلاگ اضافه شد.
پست های مربوط به این بخش به مرور ارسال خواهد شد.
با توجه به نزدیکی به عید بزرگ غدیر خم (آبان ماه) سه سرود برای اجرای گروه های سرود حلقه های صالحین در جشن های مرتبط با این ایام تقدیم می گردد:
سرود : زیباتر از لبخند خورشید
شاعر: ناصر فلاحی
آهنگ ساز: سعید انصاری
سرود زیباتر از لبخند خورشید
متن سرود:
برخی از فعالیتهای تربیتی خارج از جلسات حلقه عبارتند از:
- ارتباط دوستانه و صمیمی اسلامی بین اعضا و سرگروه
- نظارت و کنترل بر عملکرد فردی و گروهی اعضا و رفع موانع رشد تربیتی
- تربیت اعضا در فوق برنامهها مثل اردوها، دیدارها و....
- تلاش در جهت رشد عقلانی اعضای حلقه
- تقویت قدرت تصمیمگیری و انتخاب در اعضا
- تقویت تقید به صداقت و پرهیز از دروغ گویی در اعضا
- تقویت جدیت و پشتکار اعضا در انجام مسئولیتهای واگذار شده
پاسخ به سؤالات و پرداختن به نیازهای شرعی متربیان در برنامههای حلقههای تربیتی اهمیت دارد. لذا لازم است در هر جلسه یک یا چند مسئله شرعی مبتلابه متربیان مطرح شده و به سئوالات آنان در این خصوص پاسخ داده شود.
سرگروه به منظور طرح مسائل شرعی، پس از انجام نیازسنجیهای لازم، مسائل را از رساله عملی و یا استفتائات مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در جلسه حلقه مطرح و در خصوص آن بحث میکند. در طرح مسائل شرعی لازم است به نکات زیر توجه شود:
. سرگروه در صورت نیاز متربیان میتواند از رسالههای عملی و استفتائات سایر مراجع نیز استفاده نماید.
. در بیان مسئله شرعی امانت رعایت شده و حتیالامکان مسائل به صورت مستقیم از رساله قرائت گردد.
. سرگروه میتواند به منظور تفهیم بیشتر مسائل شرعی از راهنماییهای مربی استفاده نماید.
. در صورت مواجه شدن با سئوالاتی که عین آنها در رسالههای عملی و یا استفتائات، موجود نیست، لازم است سرگروه با مربی مشورت کرده و یا از طریق دفاتر مراجع، پاسخ را دریافت نموده و از استدلال عقلی و یا مقایسه در بیان مسائل شرعی خودداری نماید.
آقای بالا دستی محترم:
خروجی طرح شجره طیبه صالحین قرار است این موارد باشد ، نه صرفا چند صفحه گزارش و چند قطعه عکس:
1- تبدیل پایگاه به کانون تعلیم و تربیت؛
2- تربیت مدیران کارآمد برای پایگاه؛
3- کشف و تقویت فعالیت و هدایت خلاقیتها و استعدادهای بسیجیان در ابعاد مختلف؛
4- اعتماد بیشتر مردم و خانواده به بسیج با توجه به رشد اخلاقی و معنوی بسیجیان؛
5- فراهم کردن زمینهی تحقق بسیج کیفی در پایگاههای مقاومت مستعد و نمونه؛
6- ارتقای شأن و منزلت بسیج و بسیجیان؛
7- اصلاح رفتارها و رفتارسازی مطلوب و محسوس در بین بسیجیان؛
8- ایجاد و تقویت روحیه مطالعه و کتابخوانی؛
9- ایجاد بستر مناسب تربیتی جهت رشد و تعالی ایمان و معنویت بسیجیان؛
10- همدردی، همدلی و پاسخگویی مسئول گروه در مشکلات فردی و خانوادگی؛
11- ایجاد بستر سالم دوستیابی؛
12- تقسیم کار و تقویت حس مسئولیتپذیری.
نصف وقت و انرژی مربی و سرگروه رو برای تهیه گزارش جهت ارائه به بالا دستی ترها تلف نکنید لطفا
هر استادی در تدریس خویش، دست کم باید از دو ویژگی مهم برخوردار باشد:
1ـ ویژگی عملی .
2ـ ویژگی اخلاقی.
ویژگی های «علمی» و «اخلاقی» هر استادی لازم و ملزوم یکدیگرند و هر یک بدون دیگری عقیم است و البته برخورداری توأمان از این دو ویژگی نیز بس دشوار است.
بدین منظور، بر آن شدیم تا روش تدریس شهید مطهری (قدس سره) را به نظاره نشینیم و در این زمینه، نکته هایی را گردآوری کنیم و از ویژگی های «علمی» و «اخلاقیِ» آن استاد شهید، در هنگام تدریس، مستفیض شویم. امید است که به خواست خدای سبحان و عنایات امام زمان (علیه السلام) و توجهات کوثر قرآن (علیهاالسلام)، این نکته ها مقبولتان افتد و در تدریس و کلاسداری به کارتان آید.
در پی گسترش فعالیت های جدید نظام تربیتی بسیج که مدتی است تحت عنوان شجره طیبه صالحین شکل گرفته است؛انگلیس وحشت خود را در رسانه های وابسته علنی نمود.
به عنوان نمونه، پیر استعمار از رسانه دولتی خود یعنی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا موسوم به بی بی سی، سه هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران نهمین گزارش خود را پیرامون حلقه های صالحین بسیج پخش کرد.
بی بی سی که همواره سعی در انحراف و مدیریت افکار عمومی برمبنای سیاست های مکر و فریب خویش دارد این بار نیز با تصمیم گیری به جای مخاطب خویش در پی القای نقش حلقه های صالحین در انتخابات ریاست جمهوری داشت و ابراز داشته که این مصداق از سوی ۲۰۰ هزار حلقه در سراسر کشور پیگیری می شود!
محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روانشناسی
تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و مربیان محسوب میشود و مخاطبان
میتوانند با مطالعه آن با روانشناسی و شاخههای آن، یادگیری و سطوح آن،
فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب
مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.
چکیده:
کتاب روشهای تربیت اخلاقی ـ کاربردی، مجموعهای است مشتمل بر مباحث اخلاقی
و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین
(ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسانها از گمراهی و ضلالت مؤثّر
است.
مربیان حلقه های تربیتی وظایفی به عهده دارند که بسیار مهم و قابل توجه است و موفقیت طرح در گرو توجه مربیان به این رسالت هاست. مهمترین این وظایف به این شرح است:
1-برقراری رابطه عاطفی بین خود و هریک از اعضای حلقه به طوری که فردِ مخاطب مربی را نزدیک ترین دوست و محرم ترین فرد بداند.
2-تلاش برای ایجاد جوی صمیمی و عاطفی بین اعضای حلقه، به طوری که دیگر 10 انسان جدا از هم نباشد بلکه چنان به هم متصل شده باشند که با یکدیگر انس و الفت گرفته و به آسانی حاضر به جدایی نباشند.
جهت جذب نونهالان و نوجوانان به حلقههای صالحین راههای مختلفی وجود دارد از جمله:
1ـ برگزاری اردوهای علمی، تفریحی و زیارتی.
2ـ برگزاری مسابقات مختلف و اهداء جوایز.
3ـ استفاده از اساتید پرجاذبه و هنرمند و جوان برای تدریس موضوعات دینی و قرآنی و هنری.
4ـ پرهیز از مسؤولیت دادن به افراد تند و بداخلاق و کمحوصله.
5ـ از افراد پرانگیزه، صبور و با سلیقه برای مسؤولیت کانون یا همکاری با کانون دعوت به عمل آورید.
6ـ مدارا نمودن و عدم سختگیری نسبت به مراجعان و خودداری از انحصار شدید این قبیل کانونها و... .
7ـ قبل از تعطیلات تابستان برنامههای تابستان را تهیه و تنظیم نمایید و مقدمات فعالیتهای تابستانی خود را فراهم آورید.
8ـ سعی کنید از برنامههای مراکزی که در این امر موفق هستند آگاه شوید و در
تنوع و نیز، چگونگی اجرای برنامههای خود از آنها کمک بگیرید.
از مساعدتها و راهنماییهای امام
جماعت مسجد استفاده و از طریق امام جماعت با افراد خیرخواه و نیکوکار
ارتباط برقرار نمایید.
متربی با اعتنا به جزئیات شکل میگیرد و شناخته میشود و نه با اتکا بر کلیات؛ در رفتارهای جزئی، پنهان و به ظاهر بیاهمیت او باید دقت بیشتری کرد.
oف فرق است بین عادت و ملکه؛ در تربیت، عادت مانع آگاهی و رشد است و ملکه عامل پایداری و ثبات و تداوم خصائص اخلاقی است. در ملکه شدن استمرار نیت وجود دارد ولی در عادت صرف، تکرار افعال و اعمال مکانیکی و قالبی وجود دارد.
o در هنگام
طرح مسائل دینی با نوجوانان، تعصبات شخصی خود را کنترل کنید و در مباحث متقابل، وقار
و آرامش خود را حفظ نمایید.
ابتدا لازم است که مربی اطلاعاتی کلی دربارۀ جوانان و نوجوانان داشته باشد
تا درک صحیحی از احساسات و عواطف آنها داشته و بتوانید تعاملی درست با
آنها داشته باشد. اطلاعاتی همانند؛
* خصوصیات عاطفی دورۀ نوجوانی و جوانی،
* روحیۀ پرسشگری و نقد نسبت به عقاید و خلط نکردن آن با مخالفت با دین(که
پاسخگویی نامناسب در این دوره یا متهم کردن فرد به انحراف دینی یا بی دینی
موجب انحراف واقعی جوان یا نوجوان خواهد شد.)
* نیاز به استقلال،
*نیازهای دوره نوجوانی و جوانی،
* احساس غرور به خاطر داشتهها و قابلیتها،
* احساس بروز و جلوگیری از قابلیتهای خود،
* نیاز به مهربانی و محبت،
* نیاز به امنیت و آسایش خاطر،
* نیاز به قابلیت و احترام،
* نیاز به تشخیص و قدردانی،
* نیاز به معنویت و مسائل عرفانی،
* احساس کنجکاوی دربارۀ عقاید و آراء دیگر ادیان و احیاناً مخالفان دین و
مذهب،
* توجه به مشکلات روحی و احیاناً خانوادگی نوجوان،
* تاثیرپذیری بسیار زیاد از دوستان و همسالان،
آنچه مسلم است این است که بخش عمده ای از شخصیت یک فرد که سهمی بارز و عمده در زندگی دارد در آن دسته از رفتارهایی شکل می گیرد که به صورت «غیر کلامی» پنهان و خاموش به او ارائه می شود. تنها بخش اندکی از اثرگذاری های تربیتی آن هم در سطح بسیار ناپایدار و گذرا از طریق زبان و در قالب نصیحت و پند و اندرز حاصل می شود.
غریزه جنسی یکی از غرایز
نیرومند، حساس و زندگی ساز انسان است، که در حیات روانی و جسمانی او
تأثیرات بسزایی دارد. این امانت الهی در وجود انسان، همچون لبه تیز چاقو
دارای وظایف دو بعدی است، که هم می تواند وسیله ارتقاء و تعالی انسان باشد؛
و هم می تواند تنزل و فرومایگی او را فراهم سازد. لذا اگر پرورش صحیح و
عاقلانه داشته باشد، و ارضاء آن بر مبنای اعتدال و تعالیم الهی و در مجرای
فطرت باشد، زندگی را قرین خوشی و آسایش می گرداند. از همین رو، دین مقدس
اسلام دستور به کنترل و تعدیل امیال غریزی انسان داده است؛ امروزه نیز
دانشمندان و روانشناسان سرتاسر جهان آن را اساس کار خود قرار داده و می
گویند: مراتب شدت و ضعف این امیال منجر به اختلال در اعمال حیاتی و مانع
سلامت جسمی و روانی می شود.
رمز غلبه بر فشارهای جنسی
غریزه جنسی با بلوغ بیدار می شود و تقریباً همه جوان ها تحت فشار این
غریزه هستند و بسیاری از آنها شرایط ازدواج را ندارند. اساساً جوان با
طوفان و بحران و شکوفا شدن خواسته ها و غرایز خویش تعریف می شود. و این از
حکمت های الهی است که جوان با نیروی اراده و اختیار خویش بر امیال نفسانی و
شهواتی خویش غلبه کرده و به رشد و بالندگی دست یابد.
متاسفانه، گاهی برخی به اشتباه گمان می کنند که با سپری شدن مرحله جذب، نود
درصد کار صورت پذیرفته است در حالی که چنین به نظر می رسد در عرصه جهاد
فرهنگی و برای تداوم حضور افراد در مسجد نیز می توان همان تعبیر معروف
انقلابی شدن و انقلابی ماندن را به کار برد که گفته می شود «هرچند انقلابی شدن مهم است؛ اما انقلابی ماندن بسیار از آن مهمتر و سخت تر است». چنانچه در فرایند صالحین نیز مرحله جذب در واقع آغاز مرحله مسجدی شدن است؛ اما مرحله
تثبیت بیشتر به منزله برنامه ریزی دقیق برای مسجدی ماندن اعضاست که ضرورت و
اهمیت بیشتری دارد و کاری به مراتب دشوارتر از آن است. علاوه بر
این در خصوص مدت زمان سپری شده دوره تثبیت هم چنین به نظر می رسد که حداقل
زمان تثبیت در جریان صالحین یک سال متمادی است زیرا یک عضو حلقه تربیتی،
اگر بعد از گذشت یک سال، یعنی با سپری شدن چهار فصل متفاوت آن؛ که در یک
فصل فعالیت های درسی به اوج می رسد، در دیگری پیک اوقات فراغت اوست و در
فصل سوم اکثر خانواده ها به مسافرت می روند، باز هم به حضور در حلقه و شرکت
در برنامه های مسجد پایبند بماند و در جلسات صالحین حاضر شود. چنین فردی
حداقل شرایط دوره تثبیت را کسب نموده و آماده ورود به دوره رشد است.
تحصیل متربیان یکی از نکات جدی مورد توجه در بحث شجره طیبه صالحین است. به همین جهت و با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی ویژه متربیان(با توجه به مقاطع مختلف) و همچنین اولیاء آنها(به طور جداگانه) می تواند یکی از برنامه های پیش روی حلقه های تربیتی باشد.استفاده از مشاوران متخصص و انتشار جزوات مشاوره ای ویژه اولیاء باید مد نظر مربیان و سرگروه های صالحین قرار گیرد.
در ادمه برخی موضوعات مناسب برای استفاده در جلسات مشاوره و جزوات مشاوره ای در اختیار مربیان محترم قرار داده می شود.
1.عوامل موفقیت در تحصیل
2.عوامل مؤثر در یادگیری
3.تقویت حافظه و تمرکز حواس
4.نظم و برنامه ریزی
5.راهبردهایی مفید درباره یادگیری
1.عوامل موفقیت در تحصیل
راه های دست یابی به موفقیت تحصیلی
1ـ توجه به پیش نیازهای یادگیری: برای دست یابی به پیشرفت تحصیلی ابتدا لازم است پیش نیازهای یادگیری مورد توجه قرار گیرند:
الف ـ وجود هدف برای یادگیری
ب ـ وجود انگیزه کافی برای یادگیری
ج ـ وجود توجه و دقت کافی نسبت به مطلب آموختنی
با توجه به نزدیکی به ایام محرم دو سرود با موضوع عاشورا جهت اجرا در گروه های سرود صالحین تقدیم می گردد؛
1.سرود کربلا یعنی ...
شاعر: مژگانه دستوری
آهنگ ساز: ناصر شکرایی
متن سرود:
اجرای سرود یکی از بخش های برنامه مناسبتی حلقه های صالحین، در جشن ها و
مراسم دیگر می باشد.بنا به درخواست بازدید کنندگان محترم برای راهنمایی جهت تشکیل گروه سرود در حلقه های صالحین راهنمای تشکیل گروه سرود و همچنین سرود های مناسبتی همراه با آهنگ بی کلام سرودها در اختیار مربیان و سرگروه های محترم قرار میگیرد.
امام زین العابدین
علیه السلام میفرماید: حق مادرت آن است که بدانی، او به گونهای تو را حمل
کرد که هیچ کس کسی را چنین حمل نکرده است و چنان ثمرهای از قلبش را به تو
داده است که هیچ کس به کسی نمیدهد. او با جوارحش تو را حفظ کرده و هراسی
از آن نداشته است که با وجود گرسنگی، تو را سیر و با وجود تشنگی، تو را
سیراب کند و تو را بپوشاند، در حالی که خود برهنه است، خویشتن را در آفتاب،
سایه بان تو سازد و از برای تو از خواب دست کشد و تو را از گرما و سرما
حفظ کند تا برای او باقی بمانی و تو نمیتوانی سپاسش را به جای آری، مگر به
یاری و توفیق الهی.
اگر شخصی کوچکترین نیکی و احسانی در حق انسان به
جای آورد، عقل تشکر و قدردانی از او را لازم میداند، حال با توجه به اینکه
پدر و مادر سمبل نیکی و احسان به فرزند هستند و از جان خود برای پرورش او
مایه میگذارند، سزاوارترین انسانها برای احترام و قدردانیاند.
خوش زبانی و خوش رفتاری با والدین
بهترین
راه برای ابراز محبت به پدر و مادر، نرم گویی و خوش زبانی با آنهاست.
پیشوایان معصوم علیهم السلام که بزرگترین مربیان بشری هستند، تندی به پدر و
مادر را نهی کردهاند و حتی صدای ما نباید از صدای آنان بلندتر باشد چه
رسد به این که خدای ناکرده با آنان به زشتی سخن بگوییم که سخن زشت و ناسزا
گفتن به والدین، از گناهان کبیره است.
چه کنیم تا زن هم عزت و هم کرامت خوانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟
تاریخ زنان
دربین مخلوقات الهی فرقی بین زن و مرد نیست «انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی» و هر کس که عمل نیک انجام دهد خداوند عمل او را ضایع نمی کند حال مرد باشد یا زن و درجایگاهی که بهشت است جای دارند. (آل عمران/ 95)
متاسفانه با مطالعهی تاریخ، زنان از جایگاه والایی برخوردار نبوده اند و همیشه به نوعی در ملت های مختلف به روش های گواگون تحقیر می شدند با بعثت حضرت رسول اکرم و فراگیر شدن آیین رهایی بخشش اسلام تحول عمیقی در فرهنگ آن روز جامعه ایجاد شد. فرهنگی که زنان را مایه عار و بدبختی خود می دانست و تنها روش رها شدن از آن «زنده به گور» کردن او بود. (نحل /59)
در فرهنگ ایران باستان محرومیت زن از ارث یک قاعدهی کلی در میان آریایی ها بود و زن جز اموال متوفی به حساب میآمد.
متاسفانه گاهی پیش می آید که خانواده یک متربی به دلایلی نسبت به بسیج و حضور فرزندشان در حلقه های تربیتی دید خوبی ندارند.
بهترین راهکار، استفاده از خود خانوادهها جهت تربیت و راهنمایی فرزندان آنها است. در اینگونه موارد، مربی با تماس (چه حضوری و چه تلفنی) با افراد خانواده متربی، آنها را در ادامه راه متربی در حلقه سهیم میکند و آنها نیز به صورت مستقیم در جریان کار حلقهها قرار گرفته که این کار، خود بیشتر موانع و مخالفتهای خانوادهها را برطرف میکند و درجهت شناخت بهتر متربی تأثیرگذار خواهد بود؛
مثلاً اگر علّت مخالفت رفتار خود متربی است مشخص میشود و مربی با برنامهریزی و تربیت صحیح و هماهنگ با خانواده متربی در جهت اصلاح رفتار متربی حرکت میکند و اگر علت مخالفت، خود خانواده باشند، آنها نیز با در جریان قرار گرفتن در مورد برنامههای حلقه و پی بردن به این مطلب که حلقه در جهت پیشرفت فرزند آنها مؤثر است، مخالفت، جای خود را به موافقت و حتی کمک به حلقه میدهد و باعث تغییر جوّ حاکم در خانوادهها میشود.
1)ریسک پذیری بالا:
در دوران نوجوانی اغلب نوجوانان می خواهند بسیاری از چیز ها را خودشان تجربه کنند ، در برخی موارد هم بعضی از نوجوانان دست به کارهایی می زنند که خطر زیادی دارد ویک انسان بالغ از چنین کارهایی اجتناب می ورزد.
2) کشمکش بین استقلال و وابستگی:
با
توجه به اینکه این دوره، حد فاصل دوران کودکی و بزرگسالی است، از دست دادن
حمایتهای بیقید و شرط والدین برای کسب احساس استقلال از یک طرف و لذت
مورد حمایت و موردپشتیبانی قرار گرفتن توسط آنها و همانطور کودک و بدون زحمت
و دردسر ماندن و همیشه مورد محبت قرار گرفتن از طرف دیگر، در نوجوان کشمکش
درونی ایجاد میکند و جنگ روانی عمیقی در ذهن او به وجود میآورد.
بعضاً
خانواده و مدرسه و جامعه نیز از او توقعات متناقض دارند، گاهی او را به
چشم یک کودک نگاه کرده و برخوردی تحقیرآمیز دارند و گاهی هم توقعات از او
بیش از حد توان اوست و به چشم بزرگسالان به او مینگرند که این خود به
کشمکشهای درونی نوجوان دامن زده و او را با مشکل روبرو میسازد.
هر کس در هر مرحله ای از ایمان و در هر سن و سال گاه گرفتار وسوسه های شیطانی می گردد . گاه در خود احساس می کند که نیروی محرک شدیدی در درون جانش آشکار شده و او را به سوی گناه دعوت می کند . وسوسه ها و تحریک ها مسلماً در سنین جوانی بیش تر است .تنها راه نجات از آلودکی ها در چنین شرایط سختی ،فراهم ساختن سرمایه تقوا است.(1) خداوند در قرآن کریم می فرماید: إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُون؛(2) پرهیزکاران هنگامی که گرفتار وسوس های شیطان می شوند، به یاد خدا و پاداش و کیفر او می افتند و در پر تو یاد او حق را می بینند و بینا می گردند.
وسوسه های نفس و شیطان همانند میکروب های بیماری زا هستند که در همه وجود دارند، ولی در بُنیه ها و جسم های ضعیف می توانند فعالیت کنند. اما آن هایی که جسم سالم و نیرومند و قوی دارند ،بر میکروب ها غلبه می کنند و این در حالی است که گنهکاران برادران شیطان و در دام او گرفتارند. (3) برای رویارویی با وسوسههای شیطانی، ابتدا باید دشمن و راههای نفوذ او را شناخت . وی را مهار کرد و سپس او را به عقب راند و در گامهای نهایی به اسارت کشید. همچنین باید از محیط آلوده و همنشین بد دوری جست ،زیرا این دو، جز ءعوامل و راه نفوذ شیطان ،به درون انسان هستند،و برای گمراهی انسان نقش بسزایی دارند.
با توجه به این مقدمه
راه های مبارزه با وسوسه های شیطانی عبارتند از:
1- بلوغ یک دوره ی بحرانی است که طی آن تغییرات زیادی را تجربه میکنم. بسیاری از رفتارهای من برای سالهای نوجوانی طبیعی است. اگر شما بتوانید این واقعیتها را درک کنید و برخوردی متناسب با سنی که دارم با من داشته باشید، با موفقیت خواهم توانست این مرحله ی بحرانی را سپری کنم.
2- من در حال تغییر هستم و نباید مرا یک کودک به شمار آورد. من در حال بالغ شدن هستم و شما باید برخوردی را که در دوران کودکی با من داشتید، تغییر دهید. سعی کنید همان گونه که با دوستان خود و سایر افراد بالغ رفتار میکنید، با من برخورد نمایید.
3- مخالفت، سماجت، یکدندگی، سرکشی و علاقه به استقلال، قسمتهایی از وضعیت طبیعی یک نوجوان هستند .اگر در زمینه ای با شما مخالفت کردم ، ناراحت نشوید. بیش از اینکه درباره محتوای نظرم نگران شوید، در مورد نحوه ی ابراز داشتن آن نگران باشید.