مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۹ مطلب در فروردين ۱۳۹۲ ثبت شده است

جزوه مدیریت تغییر یکی از کاربردی‌ترین جزوه‌هاست که به فرد می‌آموزد که هر تغییر چه مراحلی دارد و فرد باید چه اقداماتی را انجام دهد. این جزوه برای تمامی سطوح صالحین مخصوصا مسئول طرح کاراست و البته به گونه‌ای تنظیم گردیده است که برای زندگانی روزمره نیز کاربرد فراوانی دارد.

این جزوه فارغ از بحث سازمان و تشکیلات به چرخه و روند طبیعی تغییر پرداخته است و برای همین تمامی تغییرات در زندگی، سازمان، اجتماع را شامل می‌گردد.

                       جهت دریافت جزوه مدیریت تغییر به صورت pdf روی لینک زیر کلیک کنید.                

                                                         دریافت
                                               عنوان: جزوه مدیریت تغییر
                                                  حجم: 4.03 مگابایت

۱ نظر ۲۹ فروردين ۹۲ ، ۱۰:۵۰
م. انصاری
دانلود جزوات آموزشی ویژه مربیان و سرگروه ها در قالب pdf
برای تسهیل در دانلود؛ جزوات به دو صورت یک جا و جداگانه قرار داده شده است.

آنچه یک مربی باید بداند(دانلود یک جای تمام فایل ها)
(حجم 19 مگابایت):



 لینک کمکی


آنچه یک سرگروه باید بداند(دانلود یک جای تمام فایل ها)
(
حجم 53 مگابایت):



لینک کمکی

*******************************************************************
آنچه یک مربی باید بداند(دانلود جداگانه فایل ها):

دریافت
حجم: 638 کیلوبایت
توضیحات: تشریح مختصر صالحین

دریافت
حجم: 3.95 مگابایت
توضیحات: آشنایی با صالحین

دریافت
حجم: 1.29 مگابایت
توضیحات: آسیب شناسی صالحین

دریافت
حجم: 2.49 مگابایت
توضیحات: آسیب شناسی تربیتی

دریافت
حجم: 1.19 مگابایت
توضیحات: کتاب احیای تفکر اسلامی

دریافت
حجم: 9.3 مگابایت
توضیحات: راهنمای مربیان صالحین

آنچه یک سرگروه باید بداند(دانلود جداگانه فایل ها):

دوره مقدماتی:

دریافت
حجم: 674 کیلوبایت
توضیحات: کلیات شجره طیبه صالحین

دریافت
حجم: 906 کیلوبایت
توضیحات: آشنایی با ساختار گروه

*************
دریافت
حجم: 4.2 مگابایت
توضیحات: ویژگی های سرگروه

دریافت
حجم: 830 کیلوبایت
توضیحات: وظایف سرگروه

دریافت
حجم: 2.25 مگابایت
توضیحات: راهنمای سرگروه 1

دریافت
حجم: 14.8 مگابایت
توضیحات: راهنمای سرگروه 2

*************
دریافت
حجم: 1.5 مگابایت
توضیحات: تعریف اردو صالحین
دریافت
حجم: 330 کیلوبایت
توضیحات: روش برگزاری اردو


دوره تکمیلی:

دریافت
حجم: 6.98 مگابایت
توضیحات: انگیزه سازی

دریافت
حجم: 1.45 مگابایت
توضیحات: کادر سازی

دریافت
حجم: 267 کیلوبایت
توضیحات: مخاطب شناسی

دریافت
حجم: 1.78 مگابایت
توضیحات: کیفی سازی حلقه ها

دریافت
حجم: 1.59 مگابایت
توضیحات: مدیریت حلقه ها

دریافت
حجم: 363 کیلوبایت
توضیحات: مشاوره و هم اندیشی

دریافت
حجم: 1010 کیلوبایت
توضیحات: فرآیند رشد و سازماندهی

دریافت
حجم: 370 کیلوبایت
توضیحات: جزوه تکمیلی رشد

دریافت
حجم: 3.38 مگابایت
توضیحات: نظم،رشد و سازماندهی

دریافت
حجم: 10.1 مگابایت
توضیحات: مراحل تثبیت








۴ نظر ۲۲ فروردين ۹۲ ، ۲۳:۵۴
م. انصاری

دانلود هفت کتاب با موضوع اخلاق و تربیت ویژه موبایل

با فرمت های جاوا ، اندروید و pdf

1.تربیت از دیدگاه امام سجاد علیه السلام

2.روشهای تربیتی از دیدگاه امام هادی (ع)

3.تعلیم و تربیت در عصر ظهور

4.حکمت عملی یا اخلاق مرتضوی

5.تحلیلی تربیتی بر روابط دختر وپسر در ایران

6.قصه‏ هاى تربیتى‏

7.تربیت اسلامی با تاکید بر دیدگاه های امام خمینی(ره)

دانلود در ادامه مطلب
۱۱ نظر ۲۱ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۳۶
م. انصاری

با توجه به پیچیدگی مسائل سیاسی در حال حاضر تا چه حدی لازم است که در حلقه هادرباره مسائل سیاسی ایران و جهان صحبت شود؟


بدون تردید، یکی از محورهای بسیار مهم در حلقه‌های تربیتی، مباحث و مسائل سیاسی و در ضمن آن بالا بردن بصیرت و قدرت تحلیل اعضای حلقه است. امری که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری حفظه‌الله بوده است. امّا پرداختن به مسائل سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و برای اینکه از آسیب‌های احتمالی این‌گونه مباحث در امان باشیم، توجه به چند نکته ضروری است: 


1. پرداختن عملی به مسائل سیاسی را می‌بایست از سیاست‌زدگی تفکیک کرد. آنچه باید از آن پرهیز کرد، سیاست‌زدگی است. این امر موجب تشتّت و اختلاف می‌شود. امّا در صورتی که مباحث سیاسی که به ارتقای بینش سیاسی منتهی می‌شود را در نظر بگیریم، شکّی نیست که همه شهروندان جامعه اسلامی می‌بایست دارای بینش سیاسی بوده و نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند. در این زمینه یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی آن بوده که می‌بایست همه اقشار جامعه نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند که نقش حلقه‌ها و گروه‌های محترم در تحقّق این مطلب، بسیار مهم است. 

۲ نظر ۱۷ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۵۵
م. انصاری

در حلقه دانش آموزان اول دبیرستانی؛ متربیان درحلقه آرام و قرار ندارند، فرصت بیان مطالب به سرگروه را نمی دهند و با خنده، شوخی و صحبت ، تمرکز سرگروه را به هم می‌زنند، چگونه می توان با آنها ارتباط برقرار کرده و امر و نهی نمود؟


برای رسیدن به یک روش صحیح ارتباط با نوجوانان، لازم است ابتدا اطلاعات کافی دربارة دورة نوجوانی داشته باشید و از نیازها و آرزوهای این دوره آگاه باشید. نوجوانی غالباً به عنوان دورة میان کودکی و بزرگسالی تعریف می‌شود و به آن دوره انتقال می‌گویند. یعنی عبور از مرحله‌ای از رشد به مرحله دیگر، و همانگونه که تغییرات بدنی آرام پیش می‌رود، نگرش‌ها و رفتارها نیز تغییر می‌یابد. بعضی از نگرش‌ها که در کودکی اهمیت داشت در این دوره کمتر اهمیت دارد و نوجوان سعی دارد خود را مانند بزرگتر جلوه دهد. اما دراین میان هنوز شور و نشاط کودکی و جنب و جوش بچگی وجود دارد ، و نوجوان آماده بروز عکس ‌العملهای هیجانی و عاطفی است. در این دوره حساسیتها و زودرنجی‌ها بیشتر دیده می‌شود. خیال پردازی از دیگر ویژگی‌های این دوره است و نوجوان احساس می‌کند واقعیت‌های دنیای خارج در عالم خیال قابل دسترسی است. او در دوران بلوغ به مسائلی که آن سوی طبیعت وجود دارد، توجه می‌کند ومی‌خواهد پشت پرده را ببیند. از دنیای مادیات بگذرد و جهان آخرت، ایده آل‌های اخلاقی ومسائل غیرطبیعی را بشناسد. با این خصوصیاتی که عرض شد، مقداری از پاسخ را می‌توانید دریافت کنید. اما به طور خلاصه نکاتی را در مورد سؤال با توجه به مقدمه ، عرض می‌کنیم:

۰ نظر ۱۵ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۳۳
م. انصاری
توصیه هایی برای کلاسداری بهتر ؛
وقار مربی عاملی موثر بر رفتار متربیان

از آنجا که رفتار مربی نشانگر شخصیت اوست و کودکان و نوجوانان دائما تحت تاثیر رفتارهای باطنی و ظاهری مربیان می باشند، شایسته است:
 
1- طوری رفتار کنید که شاگردان احساس مسئولیت کنند .
 
2- چیزی را به طرف شاگردان پرتاب نکنید .

3-ابزار، وسایل و چیزهای دیگر را با خشونت از شاگردان نگیرید .

۰ نظر ۱۱ فروردين ۹۲ ، ۱۲:۳۵
م. انصاری

قمه زنی

نمونه طرح بحث در حلقه ها

دربارۀ قمه‌زنى هیچ دستورى از ناحیۀ شرع نرسیده است زیرا، در زمان امامان معصوم(علیهم السلام) چنین مراسمی‌وجود نداشته است و برخى از فقها نیز، دربارۀ آن چیزى نگفته‏اند ولی، کسانى که متعرض حکم آن شده‏اند، به طور کلی، در دو صورت آن را جایز نمی‌دانند: 1) در صورتى که مشتمل بر ضرر قابل توجه براى شخص باشد. 2) در صورتى که موجب وهن اسلام یا تشیع گردد.

۰ نظر ۰۵ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۱۶
م. انصاری

یک سرگروه با چه اعمالی می تواند یک سرگروه مورد اطمینان برای اعضای گروه بشود؟

اطمینان و اعتماد متقابل میان متربی و مربی و یا متربی و سرگروه، اساسی‌ترین و مهم‌ترین و در عین حال اولی‌ترین مسئله در تربیت است و بدون آن، ارتباطی که بخواهد در ضمن آن، هدایت رخ دهد، اتّفاق نمی‌افتد. برای این مهم، چند نکته می‌‌تواند به سرگروه کمک کند:

1. احترام و محبّت، همراه با دلسوزی دلسوزی و محبّت، کارسازترین روش در کسب اعتماد متربیان است. در کار تربیتیِ خردمندانه، بیشترین نقش، به محبّت اختصاص می‌یابد. امیرمؤمنان علیه‌السّلام، در حکمتی والا فرموده‌اند: «التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ؛ دوستی ورزیدن نیمی از خرد است.» محبّت جاذبه مى‌آفریند، انگیزه خلق مى‌کند، انسان‌هاى پرتلاطم و مضطرب را آرامش مى‌بخشد و از آنجایی که با فطرت و سرشت آدمى بسیار سازگار است، در جان متربی نفوذ کرده و اثر می‌گذارد. البته نباید در اثر افراط در محبّت، حد و حدودها کمرنگ شده و از مسیر اصلی (تربیت) غفلت شود. دلسوزی و محبّت بیش از حد به متربی، گاهی باعث می‌شود که سرگروه نتواند عیوب او را تذکر دهد و از او انتقاد کند، پس قادر نیست آن‌طور که باید، او را اصلاح کند. بنابراین محبّت صرفاً یک ابزار در راستای امر تربیت است، ابزاری مهم و اثرگذار که هم اطمینان‌بخش است و هم خود در مسیر تربیت به‌کار می‌آید.

۰ نظر ۰۵ فروردين ۹۲ ، ۱۷:۰۵
م. انصاری

نقش سرگروه

در شجره طیبین صالحین مهمترین بلکه اساسی ترین نقش تربیتی را جناب سرگروه داره. سرگروه صفر تا صد مطالب تربیتی را باید مدیریت بکنه. اینجاست که ما باید با نقش مدیریتی جناب سرگروه در یک گروه تربیتی و یک حلقه صالحین بیشتر آشنا بشیم. به نظر می رسه که مهمترین نقش مدیریتی جناب سرگروه نسبت به یک گروه تربیتی دو تا مطلب هست در حوزه مدیریت تربیتی. یکی شناسایی نیروهاست و دومی برنامه ریزی؛ به چه معنا؟ به این معنا که یک سرگروه باید نیروهایش را از تمام لحاظ شناسایی بکنه یعنی ظرفیتهای وجودی شون را محدودیتهای وجودی و بعضا ژنتیکی و محیطیش را، استعدادهای خدادادی چه استعدادهای عمومی و چه استعدادهای خاص و اختصاصی اون شخص را، نقاط قوت این شخص و نقاط ضعف این شخص را باید بشناسد. بعد از شناسایی این مطالبی که محضر مبارکتون بیان شد، مهمترین نقش مدیریتی جناب سرگروه، برنامه ریزی جهت شکوفا شدن استعدادها، تقویت نقاط قوت، از بین رفتن نقاط ضعف و قرار گرفتن این نیرو و این متربی که در این حلقه در حال شرکت است، برنامه ریزی کنیم جهت شکوفایی اون استعدادهاش و حرکت به سمت اون استعدادهایی که داره. اینجاست که این میشه نقش مدیریتی یک سرگروه.


۴ نظر ۰۲ فروردين ۹۲ ، ۱۸:۵۶
م. انصاری
Susa Web Tools