مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

شناخت موقعیت و آمادگى روانى متربی

چهارشنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

هنگامى که مى خواهیم با متربی ارتباط برقرار کنیم ، باید بدانیم او در چه حالى است و در چه موقعیتى از جهت روحى و روانى قرار دارد؟ آیا در وضعیت هیجانى است ، در حال خشم و غضب است ، در غم و اندوه به سر مى برد و یا در حالت سرور و شادى و سرشار از خوشحالى است ؟

شناخت موقعیت فعلى متربی کمک بزرگى در نحوه برقرارى ارتباط با وى مى کند. اگر توجهى به این حالتها نداشته باشیم و یا به آن دقت نکنیم در برخورد اولیه و ارتباط با نوجوان در اوج هیجانات و احساسات شدید خود به سر مى برد و با سرعت از کنار ما مى گذرد، گوش به حرف کسى نمى دهد و به هیچ وجه حرفهاى ما را نمى پذیرد؛ در این حالت ما به سادگى نمى توانیم با وى ارتباط برقرار کنیم .


وقتى متربی با حالت عصبانى و احساسات شدید و هیجانى در مقابل مربی ر و یا سایر اعضاى گروه قرار مى گیرد، برخورد در چنین موقعیت کار ساده اى نیست ، مهارت مى خواهد. اگر به این حالت توجهى نشود و موقعیت روحى و عاطفى او نادیده گرفته شود، بهترین پیامها و رساترین گفته ها با مقاومت و بیزارى او رو به رو مى گردد. کافى است در بین پیامهایى که براى ایجاد ارتباط رد و بدل مى شود یک پیام اشتباهى داده شود، در این صورت تمام نظام فکرى و روانى نوجوان به هم مى ریزد، موجب عکس العملهاى شدید و نامتعادل او مى گردد و در نتیجه ، موفقیت ارتباط را متزلزل مى سازد.
باید در این حالت ، وضع او را کاملا درک کنیم ، خود را به جاى او بگذاریم و فضاى فکرى خود را در حد او تنزّل دهیم.
تا بتوانیم احساسات او را درک کنیم . در این موقعیت ، زمان امر و نهى ؛ زمان ارزیابى ، قضاوت ، انتقاد، راهنمایى و هدایت نمى باشد و زمان درخواست و اظهار انتظارات و توقعات از وى نیست ، بخصوص اگر خیلى عصبانى شده باشد. در این حالت ، او به چشمش مى بیند و نه گوشش مى شنود. هر گونه ارتباط کلامى با عکس العمل تندى از طرف او رد خواهد شد. گاهى اوقات ، سکوت گویاتر از کلام است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools