مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

خوب و کامل شنیدن پرسش اولین مهارت سرگروه است

دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۵۲ ق.ظ

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نکته ها در پاسخ گویی آن است که شنوندۀ خوبی برای سؤال ها باشیم .

یکی از اصلی ترین و ابتدایی ترین نکته ها در پاسخ گویی آن است که شنوندۀ خوبی برای سؤال ها باشیم . گاهی به جهت آن که در میان پرسش، تمام آنچه را که مخاطب می خواهد بگوید، دریافته و می فهمیم، میدان سخن را از مخاطب گرفته و اجازۀ ادامه به او نمی دهیم . گاهی هم سازگار نبودن پرسش با عقاید ما و یا دور شدن مخاطب از ساحت ادب، ما را بر آشفته ، به همین جهت اجازه نمی دهیم که سخنش را به پایان رسانده و کلامش را قطع می کنیم . پاسخ دادن پیش از آن که پرسش به انتها برسد نشان از نادانی پاسخ دهنده دارد  .



خوب گوش دادن و خوب توجه کردن به مخاطب فوایدی دارد که در ذیل به آنها اشاره می کنیم :

الف) مخاطب مطمئن می شود که شخص پاسخ گو، او و سؤالش را قابل توجه می داند. این اطمینان، ارتباطی روانی میان پرسش گر و پاسخ گو برقرار می کند که در مسیر پاسخ گویی به شدت به آن نیازمندیم.

ب) گاهی بریدن کلام مخاطب پیام تکبر و غرور را به مخاطب منتقل و او را به موضع گیری وادار می کند . گوش دادن به سخنان مخاطب بدون عجله و با مهربانی نشان از تواضع پاسخ گو دارد که به ارتباط روانی میان او و مخاطبش کمک شایانی می کند .

ج) گاهی هم این عمل، نشان دهندۀ بی حوصلگی پاسخ گو است . وقتی مخاطب احساس کند که ما حوصلۀ کافی برای شنیدن سخنان او نداریم، تمرکز و آرامش خود را از دست داده، به همین دلیل نمی تواند با خاطری آسوده پرسش خود را مطرح کرده و پاسخ بگیرد .

د) شاید وقتی به تمام سخنان مخاطب گوش دادیم، شکل پرسش و محتوای آن با چیزی که پیش بینی می کردیم کاملاً متفاوت شود .

ه) ممکن است در پرسش کامل، مطالبی بیان شود که ما را در پیش گرفتن مسیر درست پاسخ گویی راهنمایی کند؛ مثلاً گاهی پرسش گر سخنی را در ادامۀ سؤالش بیان می کند که ما می توانیم از آن برای یک پاسخ قانع کننده استفاده کنیم .  

پس از این که پرسش مخاطب به پایان رسید، اگر احساس می کنیم که مخاطب هنوز آنچه در ذهن دارد کامل بیان نکرده خوب است از او بخواهیم که اگر حرفی دارد باز هم ادامه دهد  .

نباید در گوش سپردن به سخن مخاطب فرقی میان دوست و دشمن گذاشت  .

گاهی ممکن است که مخاطب شرط ادب را در گفت و گوی با ما رعایت نکند. در این جا هم باید حوصله به خرج داد و حرف های او را کامل شنید . وقتی ما حرف مخاطب را به صورت کامل شنیدیم، می توانیم توقع داشته باشیم که او هم به صورت کامل به سخنان ما گوش کند .       

نظرات  (۳)

سلام
واقعا دستتون درد نکنه
همیشه دنبال همچین مطالبی برای حلقه ها میگشتم
واقعا عالیه
امیدوارم موفق و سربلند باشید
۱۴ مرداد ۹۲ ، ۱۰:۵۲ شجره طیبه صالحین
با سلام،
همسنگر گرامی در صورت تمایل می توانید لینک یا لوگو سایت شجره طیبه صالحین به آدرس www.salehintehran.ir که به همت معاونت تربیت و آموزش بسیج سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ مشغول فعالیت است در وبلاگ یا سایت خود قرار دهید، در صورت قرار دادن لینک و یا لوگو سایت صالحین از طریق بخش تماس با ما سایت یا ایمیل salehintehran.ir@gmail.com به ما اطلاع دهید تا در بخشی که بزودی در سایت قرار می گیرد لوگو و لینک شما در سایت قرار گیرد و وبگاه شما به سایرین معرفی گردد.
در نهایت مطالب برتر شما با درج منبع در سایت قرار میگیرد.
آدرس لوگو:
http://bayanbox.ir/id/3911006285366543588?view
منتظر انتقادات و پیشنهادات شما بسیجی گرامی هستیم

www.salehintehran.ir
salehintehran.ir@gmail.com
۱۷ مرداد ۹۲ ، ۲۱:۳۶ گدای شهداء
سلام عیدتان مبارک باد.
التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools