مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

قهر تربیتی

پنجشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۰۲ ق.ظ

قطع ارتباط با متربی اگر به‌عنوان یک قهر تربیتی باشد خوب است و الّا خود می‌تواند آسیب و آفتی باشد. قهر تربیتی چند ویژگی دارد که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1. متربی دلیل این بی‌مهری را بداند.

2. بی مهری مربی برای او سنگین باشد و حاضر باشد به‌خاطر برقراری ارتباط دوباره، از آنچه موجب قهر مربی گشته است دوری کند و رضایت مربی را به‌دست آورد.

3. مدت‌زمان آن طولانی نباشد.


قابل ذکر است که این اهرم و ابزار تربیتی نباید به یک ابزار دم دستی (معمول) تبدیل شود، بلکه باید آخرین تیر ترکش مربی باشد؛ چراکه اگر مربی به محض به‌وجود آمدن یک مشکل، با متربی قهر کند، این قهر، کمترین اثری نخواهد داشت و در مواقع لزوم (که نیاز واقعی به آن داریم)، نمی‌توان از آن بهره برد.

نظرات  (۲)

سلام
سوال داشتم
به نظر شما اختلاف سن سرگروه و متربی چقدر باید باشد؟
پاسخ:
سلام
درمورد سن سرگروه برای مدیریت حلقه، رعایت دو نکته لازم است:
 اول اینکه سن او آن‌قدر نباید زیاد باشد که نتواند به مقتضای روحیات سنی اعضای حلقه‌اش، با آنها تعامل داشته باشد. در توضیح نکته اول باید عرض کرد که اگر حلقه از گروه سنی کودک و نوجوان می‌باشد، لازم است که سرگروه به لحاظ سنی، دارای شور و نشاط زیادی باشد که این مسئله غالباً در سرگروه‌های جوان آسان‌تر حاصل می‌گردد و متربیان هم او را به عنوان برادر بزرگ می‌دانند و راحت‌تر با سرگروه خود تعامل می‌کنند.
دوم اینکه در مورد کوچک‌تر بودن سرگروه از متربیانش؛ به‌طور کلی نمی‌توانیم پایین‌تر بودن سن سرگروه را بپذیریم و تنها موردی که کوچک‌تر بودن سرگروه را می‌توان تجویز کرد، در مورد حلقه بزرگسالان است که البته در آن حلقه، سطح علمی و تجربیات سرگروه ملاک است. در مورد اینکه «سن سرگروه، باید چند سال بیشتر از متربیان باشد؟»، ضمن توجه به نکته اول، باید عرض شود که چند سال بزرگ‌تر بودن سن سرگروه نمی‌تواند ملاک باشد و هرچه تجربه، علم و اخلاق سرگروه از سطح عالی‌تری برخوردار باشد، شایستگی او برای سرگروه بودن بیشتر است. حال ممکن است که سرگروه با 3 سال اختلاف سن و دارای سطح خوب علمی و اخلاقی و تجربه، شایستگی بیشتری نسبت به سرگروهی داشته باشد که 10 سال از متربیانش بزرگ‌تر است اما دارای این ویژگی‌ها نمی‌باشد.
۰۹ خرداد ۹۲ ، ۲۳:۵۴ پایگاه مقاومت بسیج محمد رسول الله
وبلاگ شما در پیوند های وبلاگ ما قرار گرفت...
با تشکر از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools