مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

1. دختر در دین اسلام ؛ بر دختر بودن خود ببالید  

وقتی باور غالب جامعه، «زن» را مایه عار میدانست و از «دختر» نفرت داشت و حتى آن را زنده به گور می ساخت؛ در چنین محیطی، «اسلام» جایگاه انسانى زن را احیاء کرده و او را ریحانه؛ یعنی شاخه گلى ظریف نامید. یکى از ارمغانهاى زیبای پیامبر، شخصیت دادن به دختر و زن می باشد. بدان حد که پیامبر(ص) می فرمود : 
بهترین فرزندان شما، دخترانتان می‌باشند. 
از خوش قدمى زن، این است که نخستین فرزندش دختر باشد. 
و چون به نبى خاتم بشارت دختر می دادند، می‌فرمود: 
گلی است که خدا، روزیش می‌دهد و تامین او با خداست. 
بر خود ببالید و از آن دسته دخترانى باشید که پیامبر درباره ی ایشان فرمود: 
چه خوب فرزندانى اند دختران محجوب! 
 

2 . حجاب

حجاب همواره بخشی عمده از رسالت انبیاء واولیاء ادیان وعلما بوده است به طوری که یکی از وظایف علمای دین وجامعه مقوله عفاف است.

    1 . 2 . اهمیت وضرورت حجاب
اهمیت حجاب وپوشش اسلامی تا جایی است که خداوند متعال در بسیاری از سوره های قرآن از آن به عنوان یک ضرورت یاد می کند و هدف  اسلام از حجاب آن است که زن مسلمان با فراغت کامل بتواند وظایف ورسالت اساسی خویش را انجام دهد که حفظ نسل انسان ، پرداختن به شئون خانه وخانه داری ،  تربیت کودک واهمیت دادن به آن جزئی از این رسالت است. 
 
    2 . 2 . مفهوم حجاب
حجاب اسلامی : عبارت است از حفظ حیای زن ، اولا با چشم فرو بستن از نگاه به نامحرم ، ثانیا پوشاندن اندام با چادر، پس حجاب درلغت به معنای مانع،  پرده وپوشش آمده است  ولی هر پوششی حجاب نیست بلکه آن پوششی حجاب نامیده می شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد . 
(البته این نکته باید مورد توجه قرار بگیرد که حجاب فقط برای دختران و زنان نیست بلکه مردها نیز بیاد در پوشش ظاهری خود دقت کنند و حق ندارند اندام خود را به نامحرم نشان دهند.)
نکته مهم دیگر آن است که حجاب برای خانمها فقط پوشش حتی به صورت کامل آن نیست بلکه اگر پوشش یک دختر یا زن به گونه ای باشد که علیرغم پوشاندن تمام بدن و همچنین سر و موها، نظر دیگران را جلب کند این نیز مغایر با احکام اسلامی در مورد حجاب است.برای این مورد می توان خانم های با حجاب کامل چادر را مثال زد که طوری از چادر استفاده می کنند که حجم بدن آنها در زیر چادر مشخص می شود یا دخترانی که حجمی از موی خود را البته در زیر چادر بر روی سر خود نمایش می دهند و این از نامحسوس ترین انواع بدحجابی است. شاهد حرف اخیر ما این سخن از پیامبر اکرم(ص)است که می فرمایند : «...در آخر امت من،مردانی پیدا میشوند که زنانشان در عین لباس پوشیدن،لخت و عریان هستند و بر سرشان چیزی همانند کوهان شتران لاغر است،آنها (آن زنها) عطر بهشت را نمی شنوند...»
(با توضیح بالا بالتبع وضعیت کسانی که با پوشش های بارنگهای خاص از دستکش گرفته تا جوراب کفش خود را در جامعه با عنوان باحجاب معرفی می کنند مشخص می شود.)
 
    3 . 2 . آثار و اهمیت حجاب
        الف : موفقیت های معنوی : زنی که حجاب را برای خود برگزیده است از بین احکام دین وخواسته های نفس به احکام دین رو کرده است.
        ب : مصونیت و آرامش زن : پوشش دینی نیز نگهبان زن از نگاه های آلوده وآسیب های احتمالی است که به زن مصونیت و آرامش می بخشد و هرچه این پوشش کاملتر گردد درصد امنیت وحفاظت آن بالاتر می رود.
         ج : سلامت و زیبایی: حجاب زن را پاینده تر ، سالمتر وپاکیزه تر نگاه می دارد.
        د : کاهش مفاسد :  پوشیدگی زنان و رفتار متین جوانان در اجتماع همواره سدی محکم در برابر وسوسه های شیطانی بوده است. 
 
    4 . 2 . فلسفه حجاب در اسلام از نظر شهید مرتضی مطهری 
     الف : آرامش روانی
     غریزه جنسی ،غریزه های نیرومند ،عمیق ودریاصفت است ،هرچه بیشتر اطاعت شود سرکشتر میگردد و هرچه کمتر مورد اطاعت قرار بگیرد آرام تر می شود.
     ب : استحکام پیوند خانوادگی
    اختصاص یافتن التذاذهای جنسی به محیط خانوادگی در کادر ازدواج مشروع، پیوند زن وشوهری را محکم می سازد و موجب اتصال زوجین جوان به هم می شود. 
     ج : استواری اجتماع :
    آنچه که موجب فلج کردن نیروی زن است حبس کردن استعدادهای اواست نه حجاب وعفت که عامل مهمی برای رشد وشکوفایی زن است.
 
    5 . 2 . ریشه های (بی حجابی) بدحجابی
        الف : هوسرانی
        ب : ضعف ایمان  
        ج : غربزدگی 
        د : ازدواج : عده ای از دختران وجوانان خودنمایی وسپس ارتباط با نامحرم را پلی برای رسیدن به ازدواج می پندارند. 
        ه : ضعف حیاء : ضعف این صفت از سستی اعتقاد به مبداء و معاد سرچشمه می گیرد و بی حجابی از مصادیق بارز بی حیائی است. 
 
3 . دختران و اشتغال 
 
پدیده اشتغال از ابتدای زندگی اجتماعی بشر مورد توجه بوده است. از سوی دیگر، یکی از مهمترین نقشهای زن، نقشی است که در خانواده ایفا میکند. تردیدی نیست که خانواده یکی از ارکان جامعه و محور اساسی رشد و اعتلای انسان به شمار میرود. این نقش از منظر جهان غرب و غرب باوران بسیار کمرنگ و بی اهمیت بوده و در برخی موارد یکی از مشکلات فراروی زنان، قلمداد شده است.
در فرهنگ اسلامی با وجود آزادی انتخاب شغل و کار برای زنان مسلمان و حق مالکیت و فعالیت اقتصادی برای آنها، آنچه به نقش و پایگاه زن در جامعه اسلامی معنا و هویت می بخشد، فعالیتهای مادی و اقتصادی به معنای غربی آن نیست، بلکه فعالیت اقتصادی زنان در جامعه اسلامی با حفظ هویت دینی و گوهر عفت و تقواست.
 
4 . دختران و تحصیل  
 
نتیجة بعضی از پژوهش ها نشان می داد که برنامه های آموزشی با توجه به این تفاوت ها، باید متفاوت باشند، چنانچه بعضی از غربیان در اوایل قرن 19 و 20 به پسران، باغبانی و نجاری می آموختند و به دختران، آشپزی، خیاطی و مهارت های خانه داری، ولیکن شیوه بعضی از این جریانات به گونه ای است که نتیجه آن به ضرر خود زنان تمام می شود. 
 
اسلام در ارزش گذاری نامحدود برای تحصیل علم، شاخصه هایی را عنوان می نماید که نظیر آن در استحکام و ژرف نگری در هیچ مکتبی یافت نمی شود، زیرا قید زمان را با شعار «اطلبوا العلم من المهد الی اللحد» از تحصیل علم برداشته و محدودیت مکانی را با قید «ولو بالصین» مضمحل نموده است و محدودیت سرچشمه اخذ دانش را با روایت شریف«اطلبوا العم ولو عند مشرک» از بین برده و قید جنسیت را با تعبیر «طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة» از میان برداشته است. 
 
5 . دختران و روابط اجتماعی       
 
یک سوال : آیا از منظر اسلام یک دختر و پسر می توانند با یکدیگر صحبت داشته و یا همکار یکدیگر در یک محیط کاری باشند ؟
اگر فسادی در محیط کاری ایجاد نشود اشکال نخواهد داشت.
و حال بدانیم از مصادیق فساد :
موسی علیه السلام از شیطان پرسید : «چگونه نمی توانی بر یک انسان مسلط شوی» ؟ 
شیطان گفت : قویترین حربه ی من برای مبارزه با فرزندان آدم یک چیز است و آن نگاه به نامحرم است . اگر بتواند با آن مبارزه کند دیگر من تسلطی بر او نخواهم داشت .
وقتی یک زن و مرد نامحرم در کنار یکدیگر قرار می گیرند خیلی کم پیش می آید که آنها به یکدیگر نگاه نکنند . 
 
6 . تعارضات خانواگی و تخریب دختران
 
خانواده به مثابه نخستین پایگاه آموزش و پرورش، اساسی‏ترین عامل شکل‏گیری شخصیت و هویت فرزندان می‏باشد. محیط و شرایط خانوادگی می‏تواند عاملی تشویق کننده و یا بازدارنده در زندگی فرزندان باشد. البته دختران به علت آسیب پذیری بالاتر، تاثیر بیشتری می گیرند. 
به همین دلیل پدران و مادران آگاه باید توجه داشته باشند که تشنج در محیط خانوادگی منتهی به تشویش، فشار روانی، ناامنی و میل به افکار ناسالم در دختران نوجوان خواهد شد.
در چنین خانواده‏هایی، یک دختر نوجوان احساس خواهد کرد که به خانواده‏اش تعلق ندارد، آنها را الگوی خوبی برای تبعیت نخواهد دانست و به رفتارهای متعارض و ناسازگار کشانده خواهد شد. 
 
7 . دوستی های خیابانی   
 
به‌ طور کلی، در آغاز نوجوانی‌ به‌ علت‌ بیداری‌ غرایز و شدت‌ حالات‌ هیجانی، گرایش‌ دختران‌ و پسران‌ به‌ دوستی‌ با جنس‌ مخالف‌ بیشتر می ‌شود. همانند پسران متقابلاً برخی‌ دختران‌ ارتباط‌ با پسران‌ را نوعی‌ جذابیت‌ برای‌ خود تلقی‌ می‌ کنند، و متأسفانه‌ اکثر قریب ‌به ‌اتفاق‌ این‌ دختران‌ تصور می‌ کنند که‌ این‌ دوستی‌ها به‌ ازدواج‌ منتهی‌ می ‌شوند. اصولاً تحول‌ عاطفی‌ دختران‌ متفاوت‌ از پسران‌ است. دختران‌ در این‌ دوستی‌ها معمولاً به‌ دنبال‌ عشق‌ آرمانی‌ و رمانتیک‌ هستند. 
 
دوستی‌های‌ خیابانی، عاری‌ از شکوفایی‌ محبت‌ و عشق‌ واقعی‌ است‌ و بیشتر یک‌ پیوند غریزی‌ است. اگر هم‌ به‌ ازدواج‌ منتهی‌ شود پشتوانه‌ عشق‌ و محبت‌ ندارد و چنین‌ ازدواجی‌ دوام‌ پیدا نمی‌ کند. در این‌ روابط‌، بازنده‌ اصلی‌ و همیشگی‌ غالباً دختران‌ جوان‌ هستند؛ دخترانی‌ که‌ با نهایت‌ سادگی، زیبایی، لطافت‌ و ظرافتی‌ را که‌ خدا به‌ آنها امانت‌ داده، در اختیار کسی‌ می ‌گذارند که‌ در خیانت ‌کردن‌ به‌ امانت‌ مهارت‌ دارد.
 
خوب است بدانیم دوستی‌های‌ خیابانی‌ تحت‌ تأثیر چه‌ عواملی‌ چون سرگرم ‌شدن‌ خانواده‌ها و جوامع‌ به‌ فراهم ‌ساختن‌ امکانات‌ اقتصادی، فقر فرهنگی‌ و نشناختن‌ هویت‌ واقعی‌ جنس‌ مخالف‌ است شکل می گیرد. 
تقویت‌ ارزش‌های‌ اخلاقی، معنوی‌ و انسانی‌ و سست‌ گردانیدن‌ معیارهای‌ صرفاً مادی‌ در نظر جوانان، تقویت‌ و توسعه‌ مراکز ورزشی‌ و تفریحی‌ و برنامه ‌ریزی‌ صحیح‌ برای‌ اوقات‌ فراغت‌ جوانان، ارائه‌ خدمات‌ رفاهی‌ و اجتماعی‌ جهت‌ برطرف ‌کردن‌ کمبودهای‌ عاطفی‌ کودکان‌ و نوجوانان، پرورش‌ احساس‌ عزت‌ نفس‌ و اعتماد به ‌نفس‌ کودک‌ و نوجوان‌ در خانواده‌ و مدرسه، بهسازی‌ وضع‌ خانواده‌ها از طریق‌ تماس‌ با کارشناسان‌ متخصص‌ در امور خانواده، آموزش‌ مهارت‌های‌ حل‌ مسئله‌ به‌ نوجوانان‌ پرهیز از سخت گیری‌ و تنبیه‌ و همچنین‌ اجتناب‌ از آسان‌ گیری‌ در تربیت‌ فرزندان ، تشویق‌ فرزندان‌ به‌ رعایت‌ تعادل‌ و دوری‌ از بی‌ بندوباری، برقراری‌ احساس‌ امنیت‌ در خانواده‌ و جامعه‌ و جلوگیری‌ از بروز اضطراب‌ در نوجوانان‌ و جوانان از جمله راه حلهای پیشنهادی برای جلوگیری از اینگونه دوستی ها است.
 
8 . فمینیسم  

فمینیسم که در زبان فارسی «زن گرایی»، «زن محوری» و «زن مداری» است، اولین کسانی که چنین نهضتی را آغاز کردند نویسندگان متون ادبی هستند که در کتاب های خود به بیان ظلم و ستم مردان علیه زنان پرداخته اند. 
بنابراین فمینیسم درک مفهوم زن را در دگرگونی می داند و نه در رکود، زیرا فمینیسم حرکتی همیشه پویا و در حال بازنگری است. 
با جایگزین کردن مفهوم «زن» به جای «مرد» گفتمان مردمدار را متزلزل و سرانجام دیدگاه زن را در این گفتمان غالب، مطرح می کند.
 
فمینیسم چنان که در جوامع غربی نشان داده شده، به طور کلی هرگونه تفاوت میان زنان و مردان را انکار می کند و با هدف به دست آوردن حقوق مساوی برای زنان خواستار حرکت به سمت جامعه یک جنسی است. مردان و زنان هر دو مجبور شده اند در قالبی واحد جای گیرند؛این نوعی جدید از مردپرستی است که سنت های اسلامی نمی تواند با آن کنار آید. 
فمینیست ها با نادیده گرفتن نقش ها و کارکردهای ویژه زنان و مردان سعی در ایجاد یک همانند سازی مصنوعی و بعضاً انقیاد مردان توسط زنان دارند.
 
در اسلام زن و مرد از حقوق مساوی اما غیرمشابه و یک نواخت برخوردارند. نقش مادری و تربیت فرزند از ارزش والایی برخوردار است ولی در عین حال هنوز زنان در عرصه های مختلف اجتماعی، با رعایت موازین شرعی و اخلاقی و تناسب شغلی مطلوب، بلکه احیاناً واجب است و فقها و حقوقدانان ما نیز باید با در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان و با رعایت معیارها و اصول صحیح و ضابطه مند استنباط، در فهم متون دینی با استمداد از حقایق روز تلاش بیشتری نموده، راهکارهای علمی تر و به روز، در جهت جلوگیری از ستم بر زنان و بدرفتاری با آنها و نیز در تضمین حقوق مشروع آنها ارائه کنند.


نظرات  (۲)

باسلام و خدا قوت . ممنون بابت وبلاگ زیباتون
کتابهاىى که براى دانلود گذاشتین عالى بود 
اجرتون با خدا
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون
باسلام وخدا قوت از مقاله در حلقه های صالحین استفاده کردم ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools