مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۲۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

در شب اردوی تفریحی به علت مشکلات مالی، اردو برنامه منتفی شد. چگونه این اتفاق را به اعضای مجموعه اطلاع دهیم؟


در چنین اتفاقاتی آنچه که مهم است، آن است که مدیران مجموعه باید به گونه‌ای برنامه‌ها و مراسمات را اجرا کنند، که اعضای مجموعه، خود را ملزم به اجرا و برگزاری آنها بدانند، و با ورود به فعالیتها، نسبت به نواقص و مشکلات مجموعه مسئولانه برخورد کنند. به یقین اگر اعضای حلقه در برگزاری برنامه‌ها تلاش کرده، و دلسوزی و پیگیری شما را در اجرای برنامه‌های اردو ببینند، هرگز در چنین مشکلاتی شما را مقصر نمی‌دانند. پس لازم است که در برگزاری اردوها و مراسمات، از اعضای مجموعه کمک گرفته، و جلساتی را برای گزارش دادن از تلاشهای مسئولین مجموعه در اجرای برنامه‌ها، برگزار کنید. قطعاً اگر در اجرای برنامه‌ها تقسیم کارکرده بودید، و افراد را مسؤول اجرای بخشهای مختلف اردو می‌کردید، خود را مسؤول و میزبان می‌دانستند، و مانند یک مهمان به شما انتقاد نمی‌کردند.

۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۲ ، ۱۷:۵۹
م. انصاری

در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی، مبانی، اصول و روش های تربیت از منظر پیامبر اکرم(ص) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری، کلیه ی احادیث و روایات موجود در منابع معتبر منسوب به آن حضرت بوده اند. بنابراین، نمونه گیری انجام نشده است. ابزار پژوهش، فهرست وارسی بوده که روایی صوری آن به وسیله ی تأمین نظریات صاحب نظران و پایایی آن نیز طی محاسبه ی ضریب همبستگی داده های حاصل از تحلیل اولیه با تحلیل مجزای دیگر برابربا 87 بوده است. داده های حاصل از تحلیل اسنادی، مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته و در نهایت، شش مبنای تربیتی، شانزده اصل تربیتی به علاوه ی سی و هشت روش تربیتی مربوط به آنها به دست آمدند.


مقدمه

پیامبر اکرم(ص) وجود عینی قرآن کریم است که با رفتار و گفتار خود، آیات الهی را به منصه ی ظهور رسانده است. لذا سنت نبوی، هم سنگ قرآن عظیم، اولین بنا در بنیان رفیع فرهنگ و نظام تربیت اسلامی به شمار می رود. خداوند در سوره ی احزاب، پیامبر اسلام(ص) را به عنوان الگوی مناسبی برای انسان ها معرفی کرده است: «لَقَد کانَ لَکُم فی رسُول اللّه أُسوَه حَسَنه...» (احزاب،21)؛ و این معرفی "در واقع بیان بزرگ ترین تفاوت مکتب انبیا و غیر آن است، چرا که مکتب انبیا از خصوصیت عملی بودن و توجه به عینیت داشتن برخوردار است" (دلشاد تهرانی،1372 ،17). همچنین برانگیخته شدن وی به پیامبری از سوی خداوند، دلیلی برای هدایت انسان ها بود، چرا که قاعده ی لطف پروردگار بر این امر حکم می کرده است. به نص صریح قرآن، اگر تربیت الهی پروردگار توسط مربیان برگزیده صورت نمی گرفت، هدایت آنها میسر نمی شد و آنها در گمراهی و ضلالت باقی می ماندند: «هُوَ الّذی بَعثَ فی اْلأمِّیِّینَ رَسُولاً مِنهُم یَتلُوا عَلیهِم آیاته وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَ الحِکمَه وَ إن کانُوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» (جمعه، 2). طبق این آیه ی شریفه، تزکیه و تقوا و تعلیم کتاب و حکمت از اهداف بعثت انبیا به شمار می رود (نصری،1376). تربیت پیامبر اسلام(ص) بود که در عصر جاهلیت از انسان هایی که قرن ها از تمدن و فرهنگ دور بودند زاهدان ودلاورانی ساخت که پس از گذشت نیم قرن از طلوع اسلام، فرمانروای نیمی از جهان شدند(الصفار، 1383).
۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۲ ، ۱۷:۵۷
م. انصاری

مقدمه
  روش کلاس داری یکی از آن ابزارهای لازم برای شخص سرگروه در ایفاد مطالبی که بایستی به آن مخاطبین خودش منتقل بکند بسیار ضروری است، همین مسئله روش کلاس داری است البته کار سرگروه الزاما کلاس داری نیست بلکه کلاس داری جزئی و بخشی از فعالیت سرگروه است. لذا آن فنون و مهارت هایی که در مسئله تدریس و کلاس داری وجود دارد براحتی می تواند به کمک سرگروه بیاید و در انتقال مطالب و مفاهیم به مخاطبین خودش در هر رده سنی و گرایش فرهنگی که باشند کمک بکند. در این جلسه خدمت شما کلیت و مختصری ازآن ویژگی هایی که سرگروه به کمک آنها می تواند انتقال بهتر در مفاهیمش را داشته باشد خدمتتان عرض می کنم.

ارتباط با مخاطبین
اولین خصوصیت که فی الواقع در آن بعد تربیتی کار سر گروه هم مؤثر است علاوه بر اینکه تدریس را هم تدریس خوبی می کند مسئله ارتباط با مخاطبین است، آن اشخاصی که بعنوان گروه شما معرفی شدند، مثلا 20 نفر نوجوان یاجوانی که در گروه شما قرار دارند، اگر شما بعنوان مدرس یا سرگروه نتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید مطمئنا آن مفاهیم تمام و کمال به آنها منتقل نخواهد شد. وقتی که شخص سرگروه با توجه به استعدادها و علائق و فرهنگهایی که مخاطبین دارند یک شناخت و تعاملی را برقرار می کند براحتی می تونه  تشخیص بدهد که چه کلمه ای را در چه جایی بایستی به کار ببره.


۱ نظر ۲۷ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۱۴
م. انصاری

انسان یک بُعد جسمانی و ظاهری دارد و یک بُعد ملکوتی و آسمانی. تنها کسانی می‌توانند انسان را تعلیم و تربیت کنند که او را بشناسند. این طور که از آیات شریفه‌ی قرآن و مکتب انبیاء برمی‌آید، شناخت انسان با توجه به این بُعد غیبی و ملکوتی‌اش، در انحصار انبیاء و ائمه علیهم‌السلام است. ایشان از ناحیه‌ی خدای متعال انسان را کاملاً می‌شناسند و لذا مأموریت دارند که انسان را تربیت کنند. وظیفه‌ی اصلی انبیاء تربیت آدمی است و لاغیر. البته کارها و خدمات دیگری هم دارند، اما وظیفه‌ی اصلی انبیاء همانا تربیت انسان‌ها بوده تا آن‌ها را به مقام والای خودشان برسانند.

قرآن می‌فرماید مقام انسان از همه‌ی موجودات بالاتر است. لذا مربی او هم باید خیلی بالا و والا باشد. قرآن انسان را مسجود فرشتگان معرفی می‌کند و در این باره تعبیر «کلّهُم أجمعون» (سوره‌ ص، آیه‌ 73) را به کار می‌برد. یعنی همه‌ فرشتگان و حتی فرشتگانی چون جبرئیل و میکائیل که مقام عالی دارند، در مقابل انسان و در برابر حضرت آدم تعظیم کردند. همین انسان همواره بین دو دعوت قرار دارد؛ یکی دعوت شیاطینِ جن و إنس و دیگری دعوت فرشتگان و انبیاء. انسان دائماً بین این دو بالا و پایین می‌رود تا این که جذب مکتب انبیاء یا جذب راه و روش شیاطین شود. از اول خلقت تا الان نیز أکثرهم لایعقلون بوده‌اند. یعنی بیشتر افرادِ بشر جذب شیاطین شده‌اند. قرآن اما یک دسته را استثناء می‌کند که خود شیطان نیز قبول کرده و آن، بندگان مُخلَص (به فتح لام) خداوند است ..

۰ نظر ۲۷ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۰۰
م. انصاری

شجره طیبه صالحین

چرا جمله «این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» تاثیر بیشتری از جمله «عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید.» دارد؟ این سوالی است که جدیدا سر زبان‌ها افتاده و اگرچه حرف مهمی است ولی کمی موزیانه مطرح شده است. یکی نیست بپرسد در کجای جهان اینگونه نیست که شما روی ایران تاکید کرده‌اید؟

۰ نظر ۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۴۶
م. انصاری

شجره طیبه صالحین

۰ نظر ۲۳ خرداد ۹۲ ، ۱۳:۴۲
م. انصاری


شجره طیبه صالحین

یکی از بهترین صفات و خصلت هایی که باید یک مربی لایق در حد وسیعی از آن برخوردار باشد ،مهر ومحبت به متربی است تا بدینوسیله متقابلاً محبت آن ها را به خود  و نیز به درس خویش جلب نماید. مربی سختگیر از نظر اخلاق ، حس گریز متربی را برمی انگیزد وموجب می گردد که او ازاصل تربیت و آموزش نیز گریزان گردند.

۰ نظر ۲۱ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۰۲
م. انصاری

در کشور ما مسائل و موضوعات مختلفی وجود دارند که به نحوی در سرنوشت افراد تاثیر می‌گذارند.  به عنوان مثال انتخابات شوراهای شهری و محلی،‌انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و انتخابات ریاست جمهوری هر کدام ویژگی و اهمیت و ارزش خاص خود را دارند. آنچه که در پیش روی داریم، انتخابات ریاست جمهوری است که یکی از مهمترین و اثرگذارترین انتخابات کشور است زیرا:

1- حداقل به مدت چهار سال سرنوشت کشور از ابعاد مختلف چون اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به رئیس‌جمهور و وزرا که تیم کاری او هستند واگذار می‌شود.

2- جهت‌گیری‌های دولت می‌تواند موجب وفاق ملی و همگرایی کلیه نظام‌های اثرگذار و در نهایت به وجود آمدن آرامش در کشور شود و یا برعکس اختلاف و تشدد درگیری‌های تضعیف‌کننده کشور را به وجود آورد.

۱ نظر ۲۰ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۱۹
م. انصاری

انواع سائق های تربیتی :

1-   تحسین:

یعنی پسندیده شمردن رفتاروعملکردفرد و واداشتن اوبه انجام اعمالی که باموازین اخلاقی واجتماعی همخوانی دارد.متزبی در برابر  اعمالی که انجام می دهد نیاز دارد از مربیان و والدین خود بازخورد دریافت نماید.نیاز دارد بداند،آیا رفتارش درست بوده است یا نه. ستودن رفتارهای درست وشایسته، شاگرد را به تکرار آن عمل وامی دارد و تقبیح رفتار، مانع از ارتکاب مجدد آن می شود.

2-   تقدیر :

زمانی که از شاگرد رفتاری می بینیم که انتظار و توقع انجام آن را از نظر سن و توانایی از او نداریم ، درچنین شرایطی از تلاش و کوشش او تقدیر وزحمات او را ارج نهاده وعملش را قدردانی می کنیم. البته تقدیر باید متناسب با تلاش وکار متربی باشد تا او با نگرش مثبت به آن رفتار بنگرد و آن را تکرار کند. این قدردانی در مقابل کارهای نیک فرد و کارهایی که ما خواهان تداوم آن هستیم باید صورت بگیرد. تشویق نمادی از تحسین و قدردانی  از رفتارشایسته شاگرد است که او از آن احساس شوق ونشاط می کند." علما، ایجاد شوق وسرور در قلب انسان رادر سازندگی شخصیت اوتایید کردند.


3-   پاداش:
"گروهی از مربیان و دانشمندان تعلیم وتربیت معتقدند که پاداش دادن به یک فرد وظیفه شناس بخاطر انجام وظیفه ، عوارض نا مطلوبی را بثمر می رساند بنابراین پاداش باید به گونه ای باشد که در متربی حالتی ایجاد نکند که منجربه عجب وغرور او گردد.
۰ نظر ۲۰ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۲
م. انصاری

مربی عزیز:

پرورش دهنده دل ها، باید دلش را با خدا گره بزند و برای جاودان شدن نتایج زحماتش در قلب جوان و نوجوان، موفقیت های خود را به مولف قلوب که همیشه جاوید و زنده است پیوند دهد و هر پیشرفتی را از ناحیه او بداند.

امام علی(ع) می فرماید:

«کسی که اهل توکل باشد، کمک خداوند را از دست نمی دهد.»

لازم به ذکر است که موجبات رحمت خداوند در صورتی که می خواهید سریعتر باستجابت برسد توسل بر ائمه اطهار(س) نیز لازم و ضروری است. در آینده در این رابطه بیشتر توضیح و صحبت می کنیم.

۰ نظر ۱۹ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۱۳
م. انصاری

مربی به عنوان پشتیبان و تکیه گاه قابل اعتماد و مورد اطمینان جوان و نوجوان، باید از علائم ظاهری این صفات که آراستگی، وقار، نظم و نظافت، ابهت و قدرت بدنی لازم است، برخوردار باشد.

امام صادق(ع) خطاب به عبید بن زیاد فرمود:

«آشکار ساختن نعمت نزد خدا، محبوبتر از اندوختن آن است. پس، خود را آراسته مکن، مگر در نیکوترین نوع لباس مردم خویش.»

* کافی: ۱۵/۴۴۰/۶٫

۰ نظر ۱۸ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۰۸
م. انصاری

اهداف تربیتی

یکی از نیاز های مهم مربیان و سرگروه ها این است که باید بدانند در سنین مختلف، متربیان زا با چه مفاهیمی آشنا کنند.

لازم به ذکر است که این بخش ها بر اساس تجربه شخصی نوشته و انتشار داده شده است .


    سنین ۱۱ تا ۱۴ ساله ها:    

۱- از نظر اعتقادی باید:

  • خداوند را همه جا ناظر و حاضر بداند.
  • ملاک انجام یا عدم انجام اعمال و رفتار و کردارش را خشنودی یا عدم رضایت امام زمانش بداند.
  • با سر فصل های سیر مطالعاتی عقائد شیعه آشنا باشد.
  • با مفهوم تولی و تبری آشنایی داشته و به آنها معتقد باشد.
  • پاسخ برخی از مهم ترین شبهات اعتقادی در بحث خداشناسی و توحید را بداند.
  • تفاوت اصلی مکتب خویش را با سایر مکاتب دانسته، قادر به بیان آنها باشد.

۲ نظر ۱۶ خرداد ۹۲ ، ۱۸:۵۶
م. انصاری

از سال1375تا سال1392

شجره طیبه صالحین پایگاه مقاومت بسیج شهدای خیبر

یک اشتباه در سال1375 زمینه ای برای اجرای موفقیت آمیز طرحی در سال 1383


مطالب زیر تجربیات نگارنده است از سال 1375 که به عنوان یک نوجوان وارد بسیج شده تا سال 1392که به عنوان جانشین و مسئول اجرای طرح شجره طیبه صالحین پایگاه فعالیت می کند.


پایگاه مقاومت بسیج شهدای خیبر (حوزه251علی بن ابیطالب(ع)-ناحیه حبیب بن مظاهر(ع))یکی از پایگاه های فعال در منطقه 17تهران و محله ابوذر می باشد.این پایگاه در اوایل انقلاب و با دستور امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل ارتش20میلیونی با نام پایگاه امام شکل گرفت و بعد از عملیات خیبر و تقدیم 4 شهید در این عملیات به نام پایگاه شهدای خیبر تغییر یافت.تقدیم بیش از 60 شهید از افتخارات این پایگاه و مسجد امام خمینی(ره) می باشد.


شجره طیبه صالحین پایگاه:

پایگاه شهدای خیبر در حال حاضر دارای 8 حلقه فعال در مقاطع نوجوانان(4حلقه) ، جوانان(2حلقه) و بزرگسالان(2حلقه) می باشد.

اما شکل گیری این حلقه ها نه به سال 87 و 88(ابلاغ اجرای طرح صالحین از سوی سپاه) که به سال 83 بر می گردد.

۲ نظر ۱۶ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۲۳
م. انصاری

7 نفر از اعضای شورای پایگاه در سال 91 در عکس گروه سرود بسیج نوجوانان در سال84

روی عکس کلیک کنید

شجره طیبه صالحین


تنبیه نوجوان

در مواقع نیاز، وظیفه تنبیه و برخورد با نوجوان خاطی بر عهده مربی است و مراحل تنبیه از این قرار است:

الف) تذکر:

در تنهایی باشد.

بدون شوخی باشد.

صمیمی باشد.

با لحن دلسوزانه صورت گیرد.

امیرالمومنان علی(ع) می فرمایند: «نصیحت کردن در حضور جمع، سرکوفت است.»

۰ نظر ۱۵ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۵۹
م. انصاری

گاهی در میان جوانان کسانی هستند که به هر دلیل با جنس مخالف ارتباط دارند و وقتی وجه شرعی این ارتباط برایشان بیان می شود توجیهاتی می آورند از قبیل اینکه ارتباط ما فقط کلامی (با تلفن ) یا از طریق پیامک است و ترس به گناه افتادن نداریم یا اینکه فقط با هم درد و دل م کنیم و ...


پاسخ قرآن و وظیفه مربی

در قرآن کریم، در مورد پیروی نکردن از شیطان، چندین مرتبه هشدار داده شده است و انسان را از پیروی شیطان بر حذر داشته است؛ ولی در چندین مورد، اصطلاح «خطوات» به‌کار رفته و تأکید کرده است که از «گام‌های» شیطان پیروی نکنید؛ به عنوان مثال در آیه 21 سوره نور می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ وَ مَنْ یَتَّبِعْ خُطُواتِ الشَّیْطانِ فَإِنَّهُ یَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر؛ ای مؤمنان! از گام‌های شیطان پیروی نکنید و هر که از گام‌های شیطان پیروی کند، (بداند) که او به زشتی و ناپسندی وا‌می‌دارد».

«خُطُوات» جمع «خُطوه» به معنی گام‌های کوتاه و آرامی است که انسان را رفته‌رفته به مقصود می‌کشاند و شیطان نیز به این شیوه عمل می‌کند؛ مثلاً بلای خانه‌بر‌انداز اعتیاد یا سرقت‌های مسلّحانه و غیره، هرگز به صورت ناگهانی هیچ‌کس را آلوده و گرفتار نمی‌کند و یک انسان با ایمان و پاکدامن را هرگز نمی‌شود یک‌باره به مرکز فساد پرتاب کرد؛ بلکه از گام‌های بسیار کوچک شروع می‌شود که در ظاهر، بی‌اهمیت هستند. این گام‌های کوچک، همین که در وجود انسان راه یافت، همچون غدّه سرطانی ریشه می‌کند و انسانی که خود را رها کرده و در دام شیطان انداخته است، وقتی چشم باز می‌کند، خود را در مهلکه‌ای عظیم می‌بیند که راه فرار ندارد؛ اگر به اوّلین وسوسه تسلیم شویم، شیطان، خطای بزرگ‌تر را به سادگی خطای کوچک، به انسان تحمیل می‌کند. اگر شیطان را به معنی وسیع کلمه، یعنی «هر موجود تبهکار و ویرانگر» تفسیر کنیم. گستردگی این هشدار در همه ابعاد زندگی روشن می‌شود. همه انسان‌ها به موجب خلقت و فطرت، در معرض لغزش و اشتباه هستند و استعداد پذیرش وسوسه‌ها را دارند؛ امّا چگونه می‌شود در مقابل آن وساوس ایستاد؟ 

۰ نظر ۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۲:۰۸
م. انصاری

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


آیا در معاشرت های اجتماعی همیشه به هم راست میگوییم؟دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟


راستی کن که راستان رستند...

با سیری در آیات و روایات ائمه اطهار صلوات الله علیهم که همه هدایتگران انسان هستند می بینیم که توصیه به راستی و صداقت در رفتار و گفتار آنها مج می زند.

خدای متعال در آیه 119 سوره توبه می فرماید: ای مومنان تقوا پیشه کنید و با راستگویان باشید و اینخود حاکی از آن استکه راه نجات فقط در راست یو با راستان بودن است.

امیر خوبی ها در نهج البلاغه اش می فرماید «شر القلول الکذب» بدترین گفتار ها دروغ است.

دروغ گو دشمن خداست، و محروم از عطر بهشت‌اش، و در بین مخلوطقی بی آبرو، پر از نگرانی و تشویش خاطر و دروغ کلید همه پستی‌ها و رذالت ها

 

انواع دروغ

دروغ همیشه زشت است مگر آنکه بتواند از انجام کار زشت تری جلوگیری کند، وقتی بتوان با دروغ از فتنه‌ای جلوگیری کرد، و جان مظلومی را نجات داد و این مورد رضایت خداست که «دروغ مصلحتی» نام دارد.

و عده‌ای با سوء اسفتاده از آن هرجا که به زحمت بیافتند دروغ می‌"ویند آن هم به نام مصلحتی. در حالی که نام صحیح آن دروغ منفعتی است که مورد پسند شیطان است و بس

 

شیوه های دروغ گویی

وقتی سخن از دروغ می اید همه به یاد زبان می افتند غافل از آنکه یکی از شیوه ها «دروغ گفتاری» است، اما هستند افرادی که ظاهری متشخص و محترم دارند اما رفتاری بر خلاف آن چه هستند، خود را انسانی امین جلوه می دهند در حالی که خائن به بشریت و این همان«دروغ رفتاری» است.

 

۱ نظر ۱۱ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۴۹
م. انصاری

اجرای طرح رشد از سال 1383 در پایگاه که تقریبا همان طرح شجره طیبه صالحین کنونی می باشد و توجه به نوجوانان اکنون با گذشت بیش از 9 سال به بار نشسته است. بیش از 90 درصد اعضای شورای پایگاه در سال 1392 از نوجوانانی هستند که از سال 1383 تحت برنامه ای با عنوان طرح رشد با یک برنامه بلند مدت تحت تربیت و آموزش قرار گرفتند.

روی عکس ها کلیک کنید

شجره طیبه صالحین

شجره طیبه صالحین


یک وقتی، حیوانات تصمیم گرفتند در یک مدرسه آموزش مهارتهای حیوانات شرکت کنند. برنامه آموزش آنها شامل دویدن، بالا رفتن، شنا کردن و پرواز کردن بود. همه حیوانات همه درس ها را انتخاب کردند. اردک که در شناکردن عالی بود و از معلم خود بهتر شنا می کرد در پرواز نمره قبولی نیاورد و در دویدن ضعیف بود. چون در دویدن بسیار کند بود، ناچار شد شنا را از درس خود حذف کند و پس از تعطیلی ساعات درسی، در مدرسه می ماند و دویدن تمرین می کرد. این تمرین باعث شد که پاهای پرده دار او کاملا پوستمال شوند و به همین دلیل کسی ناراحت نشد مگر خود اردک.

خرگوش در دویدن در راس کلاس خود بود. اما عصب های ماهیچه هایش به علت تمرین شنا کشیده شدند و در دویدن هم کم آورد و مثل سابق نمی توانسد بدود. سنجاب در بالا رفتن عالی بود اما در کلاس پرواز بیچاره شده بود. زیرا معلم او را وادار کرده بود از زمین به بالا برود نه اینکه از درخت پایین بیاید. سنجاب به دلیل فشار زیاد دچار گرفتگی عضلات شد. از این رو در بالا رفتن نمره «ج» و در دویدن «د» گرفت و مردود شد. عقاب یک بچه مساله دار بود و به خاطر بی انضباطی به سختی تنبیه شد. در کلاس های پرواز از همه جلو تر بود واصرار داشت روش خود را در بالا رفتن به کار گیرد.

شرح حکایت:

آدم های موفق جای مناسب خود را کشف کرده اند. سرگروه موفق به متربیان خود کمک می کند که جای مناسب خود را بیابند. معلم هها و پدران و مادران و مربیان موفق، شاگردان و فرزندان خود را با توجه به تواناییشان تعلیم می دهند و از آنها توقع بیجا ندارند.

۰ نظر ۱۰ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۵۷
م. انصاری

قطع ارتباط با متربی اگر به‌عنوان یک قهر تربیتی باشد خوب است و الّا خود می‌تواند آسیب و آفتی باشد. قهر تربیتی چند ویژگی دارد که ما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1. متربی دلیل این بی‌مهری را بداند.

2. بی مهری مربی برای او سنگین باشد و حاضر باشد به‌خاطر برقراری ارتباط دوباره، از آنچه موجب قهر مربی گشته است دوری کند و رضایت مربی را به‌دست آورد.

3. مدت‌زمان آن طولانی نباشد.


قابل ذکر است که این اهرم و ابزار تربیتی نباید به یک ابزار دم دستی (معمول) تبدیل شود، بلکه باید آخرین تیر ترکش مربی باشد؛ چراکه اگر مربی به محض به‌وجود آمدن یک مشکل، با متربی قهر کند، این قهر، کمترین اثری نخواهد داشت و در مواقع لزوم (که نیاز واقعی به آن داریم)، نمی‌توان از آن بهره برد.

۲ نظر ۰۹ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۰۲
م. انصاری

تکنوکرات چیست و به چه کسانی تکنوکرات‌های فرهنگی یا سیاسی می‌گویند؟

نمونه طرح بحث در حلقه جوانان


بهتر است سوال این گونه طرح شود که تکنوکراسی چیست و تکنوکرات به چه کسی یا چه کسانی می‌گویند؟ در ابتدا لازم است تعریفی اجمالی از کلمه تکنوکراسی و عامل آن یعنی تکنوکرات داشته باشیم، سپس در بخش دیگر به طور اجمال مراحل سیر آن در جوامع فرهنگی و سیاسی و تأثیرات آن در این جوامع یاد شده را مورد بررسی قرار دهیم و در پایان یک نتیجه‌گیری کلی در این مورد انجام بدهیم. 


الف. تعریف تکنوکراسی ـ تکنوکرات: 

۱ نظر ۰۹ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۳۹
م. انصاری

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)

خانواده آسمانی


نخستین کانون

آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها به طور کامل رعایت می شود؟

خانواده نخستین کانون رشد و آرامش بشری است (روم/21)

که مراقبت از آن مسئولیتی سنگین به شمار آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و آخروی خواهد گردید(تحریم/6)

قران و روایت برای خانواده اهمیت ویژه ای قائل شده و احکام و آداب فراوانی برای رشد و بالندگی آن مقرر کرده است. (آیات مربوط به ازدواج و ارث و ...)

 

۰ نظر ۰۴ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۲۶
م. انصاری

سلام دوست عزیز
بعضی وقت ها سوالاتی در ذهنمون هست که جوابشون رو پیدا نمی کنیم و یا کسی  که جواب سوالمون رو بده را پیدا نمی کنیم و یا خجالت می کشیم که ازکسی سوالمون رو بپرسیم و یا بعضی از وقت ها دوست داریم در جمعی از دوستان و هم سن و سالامون ، سوالمون رو مطرح کنیم.
بعضی از اوقات دلمون می خواد حرفمون رو بزنیم ، از اعتقادمون صحبت کنیم ، دنبال دوستان خوب می گردیم تا در کنار این دوستان خوب راه دوستی با خدارو طی کنیم .
اگر شما هم مثل ما دنبال این چنین محیط هایی هستید بهتره بدونید چند وقتیه توی پایگاه های بسیج و مساجد برنامه ای در حال اجراست به نام  " شجره طیبه صالحین "
در این برنامه گروه هایی تشکیل میشه که همشون هم سن و سال هم هستند . در مقاطع مختلف از پیش دبستانی گرفته تا بزرگسالان می توانند تو این برنامه ها شرکت کنند . در این گروه ها با راهنمایی سرگروه ، احکام و عقاید و قرآن یاد می گیریم و در ضمن  برنامه های ورزشی و اردو های زیارتی و سیاحتی از جمله برنامه های این گروه است.
اگر دوست دارید تو این برنامه شرکت کنید به ................. مراجعه کنید. در ضمن این برنامه ها فقط برای تابستون نیست.

۱ نظر ۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۵۹
م. انصاری

چه شعر منحرف‌کننده‌ای است این که می‌گویند «پسر نوح با بدان بنشست، خاندان نبوتش گم شد»! مگر رفیق بد چقدر می‌تواند موثر باشد که پیغمبرزاده‌ای را از راه به در کند؟ یا بهتر بگویم آغوش دوست ناباب مگر چقدر گرم و نرم است که انسان را از آغوش رسول‌الله بیرون بکشد و تا آخرین لحظه نگذارد که به آشیانه خود باز گردد. نه؛ این یک اتفاق ساده نیست. قضیه پیچیده‌تر و مرموزانه‌تر است. حتما پای یک آغوش دیگری در میان است!

پاسخ را از خود قرآن می‌توان جستجو کرد. لازم به شعر و قصه نیست. کافیست آیات آخر سوه تحریم را مرور کنیم. در خانه بهترین خلق خدا کسی هست که نمی‌گذارد مهربان‌ترین مربی، پاره‌ تن خود را در آغوش خویش بپروراند. کسی که لطیف‌ترین آغوش را ربوده است؛ مادر... خداوند برای کافرین مثال می‌زند همسر نوح و همسر لوط را؛ نزد دو بنده صالح ما بودند ولی به آن‌ها خیانت کردند...

این وجیزه حرف بزرگی را ادعا می‌کند و آن این که اگر پدر و مادر هر دو خوب باشند، فرزند هرگز فاجر نمی‌شود الا یک از هزاران که بحثش جای دیگری است. پس اگر خواستی راون‌شناس بزرگی شوی، فقط کافی است که پدر و مادر فرد را خوب بشناسی. حالا نگو که تاثیر محیط چه شد و اختیار آدمی کجا رفت که گفتم جای بحثش این جا نیست.

۰ نظر ۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۴۸
م. انصاری

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


علت بروز بیماری خطرناک قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخش ها چیست؟


قانون

قانون همان چهارچوب های محکم و استواری است که برای رسیدن به هدف باید رعایت شود.

یک بذر برای رشد کردن،‌زنبور عسل برای تولید عسل،‌و یک جنین برای نوزاد شدن همه از قانونی اطلاعات می کنندکه در مسیر آنها قرار داده شده است. (انعام، نخل، مومنون)

جامعه انسان ها نیز برای ادامه زندگی خود قانون دارند. اما انسان ها همانگونه که صاحب عقل هستند دارای هوس و خواست های نفسانی نیز می باشند و خواست نفسانیت انسان این است که «همه موانع لذت طلبی رامی خواهد از بین ببرد» تا به کام خود برسد هر چند عده ای قربانی شوند و حقوق آنها ضایع گردد، پس مهاری باید باشد به نام «قانون»

 

۰ نظر ۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۱۹
م. انصاری
Susa Web Tools