مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۱۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

گاهی برخی متربیان علاقه زیادی به حضور در جمع های بزرگتر از سن خود دارند و در فعالیت ها(مثلا در اردوها) بیشتر از اینکه با جمع هم سن خود باشند با بزرگترها حشر و نشر دارند و در رفتار و گفتار جوری عمل می کنند(یا وانمود می کنند) که بزرگتر از سن خودشان است. گاهی این متربیان توانایی برقراری ارتباط موثر با گروه همسالان را ندارند و از جمع های همسالان می گریزند.

آیا این مورد مشکلی برای متربی محسوب می شود و مربی باید فکری بیاندیشد؟

برای آگاهی‌یافتن مربی به این ویژگی متربی، می‌بایست در دو محور برنامه‌ریزی و اقدام نماید: 

۱ نظر ۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

وقتی پا به عرصه انسان‌سازی و تربیت و آموزش می‌گذاری اولین چیزی که باید بیاموزی این است که تو در مقام یک مربی چه ویژگی‌های را باید در خود داشته باشی. آن‌وقت دیگر فرقی نخواهد کرد که در پایگاه فرهنگی باشی یا مدرسه یا دانشگاه یا ...

شنیدن بعضی از این ویژگی‌ها از زبان استاد راه رفته‌ای که خود به آنچه می‌گفت عمل می‌کرد خالی از لطف نیست؛ استاد مرحوم علی صفایی حائری که همه چیزش را وقف خدا و خلق او کرده بود...

۳ نظر ۲۸ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

تحصیل متربیان یکی از نکات جدی مورد توجه در بحث شجره طیبه صالحین است. به همین جهت و با توجه به نزدیکی بازگشایی مدارس و دانشگاه ها برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی ویژه متربیان(با توجه به مقاطع مختلف) و همچنین اولیاء آنها(به طور جداگانه) می تواند یکی از برنامه های پیش روی حلقه های تربیتی باشد.استفاده از مشاوران متخصص و انتشار جزوات مشاوره ای ویژه اولیاء باید مد نظر مربیان و سرگروه های صالحین قرار گیرد.

در ادمه برخی موضوعات مناسب برای استفاده در جلسات مشاوره و جزوات مشاوره ای در اختیار مربیان محترم قرار داده می شود.

۳ نظر ۲۷ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

سخنرانیحجةالاسلام انجوی نژاد

دلایل فروپاشی نظام‌های فرهنگی «قسمت اول»


صوت سخنرانی:

دریافت

متن سخنرانی:

عنوان بحث دلایل فروپاشی نظامهای فرهنگی است .
ما خیلی کلان بحث می کنیم ، طبیعتاً وقتی از مشکلات نظامهای فرهنگی جهانی و کشوری می گیم ، حتماً کانون هم یکی از اون نظامهاست که باید در حاشیه بهش توجه بشه .
۰ نظر ۲۶ فروردين ۹۳ ، ۱۲:۲۴
م. انصاری

سخنرانیحجةالاسلام انجوی نژاد

دلایل فروپاشی نظام‌های فرهنگی «قسمت اول»

صوت سخنرانی:



متن سخنرانی:

شیطان دو جور برای ما دام تهیه می کنه . 
نوع اول: رک میاد و به ما می گه برو گناه کن . 
 خیلی راحت می گه مشهد چیه ، زیارت چیه ، کانون چیه ، جلسه چیه ، برو دنبال دنیا ، 4 روز وقت داری ، توی دنیا خوش بگذرون . تموم شد رفت ! 
یه عده ای رُک از شیطون قبول می کنن . 
نوع دوم: می گه : اگه من به این رک بگم گوش نمیده ، باید یه پروژه رو براش طراحی کنم . 
به مناسبت من و شما برامون پروژه طراحی می کنه . مثلاً یه پروژه اش اینه که به ما بگه درس واجب تر از عبادته ، برو بشین درست رو بخون . 
و کلاً رابطه ما رو به بهانه درس با خدا قطع کنه . یه پروژه است ! 
این هم معمولاً توی جوهایی مثل ما جواب نمیده . 
پروژه ای که شیطان برای جوهایی مثل جو ما ، تشکیلاتی مثل کانون طراحی می کنه یه پروژه خاصه که در حقیقت از عبادت علیه عبادت استفاده می کنه . 
ما دو مدل عبادت داریم ، یه عبادت عام ، یه عبادت خاص .
۰ نظر ۲۴ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
خرید و شماره گذاری لباس های جدید فوتسال حلقه شهید احمدی روشن

دومین فوتسال حلقه شهید احمدی روشن توسط سرگروه حلقه خریداری شد و با کمک متربیان روی لباس لوگوی حلقه و شماره بازیکن رنگ آمیزی شد.


به گزارش منجی (صالحین ملکان)،

دومین فوتسال حلقه شهید احمدی روشن توسط سرگروه حلقه خریداری شد و با کمک متربیان روی لباس لوگوی حلقه و شماره بازیکن رنگ آمیزی شد.و قرار است این لباس ها یک روز قبل از عید به عنوان عیدی به متربیان حلقه شهید روشن هدیه داده شود که برای آنها حدود پنج میلیون ریال هزینه شده است.

۰ نظر ۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۸:۳۵
م. انصاری

سرود برای میلاد حضرت زهرا (س)

با کلام:

بی کلام:

۵ نظر ۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۵:۵۲
م. انصاری

به‌طور کلی میزان همّت و پایبندی انسان در هر کاری با میزان شناختی که از اهمیّت آن دارد، رابطه مستقیم دارد. نماز عامل مهمی در تزکیه روح و درون انسان است. اهمیت ندادن به نماز به لحاظ عدم آشنایی به حقیقت آن و احساس نیاز نکردن نسبت به آن، از عوامل ترک نماز و سستی در آن به‌شمار می‌آید. گاهی انسان به یک چیزی اعتقاد دارد، اما باور و ایمان ندارد. مثلاً می‌داند انسان مرده ترسی ندارد، اما باز هم می‏ترسد. وجود این ترس در انسان دلیل است که آن اعتقاد، تبدیل به باور دل و ایمان قلبی نشده است. چه بسا اعتقاد به اهمیت نماز اول وقت باشد اما باور و ایمان به آن نباشد.

۲ نظر ۲۲ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

ارتباط اعضای حلقه با کادر و مجموعه، مسئله‌ای است که به تناسب هر فرد و ویژگی‌های جسمی و روحی و خانوادگی وی متفاوت است؛ به‌عنوان مثال اگر فردی دارای خانواده‌ای است که نسبت به زمان رفت‌وآمد او حسّاسند یا فردی که جذابیّت چهره‌ای زیادی دارد، یا کسی که در درس‌هایش ضعیف است و...، در هریک از این موارد باز نسبت به آن نیروی کادر و اعتمادی که به او وجود دارد، مسئله اشکال مختلفی پیدا می‌کند. اما ما با یک تقسیم‌بندی معروف به این سؤال پاسخ می‌دهیم؛ 

۲ نظر ۲۰ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

حضور در مسجد و دیگر مکان‌های مذهبی، زمینه ساز رشد معنوی کودکان است. مکان‌های مقدسی همچون مسجد،‌یادآور خدا می‌باشد؛ از این‌رو، در اسلام برای مسجد قداست و اهمیت ویژه‌ای بیان و مسلمانان به حضور در این مکان معنوی تشویق شده‌اند. همچنین در آموزه‌های دینی، فرهنگ ارتباط با مسجد، حتی در جزیی ترین مسائل آن مانند شیوه‌ی ورود به مسجد و خروج از آن، توصیه به معطر و آراسته بودن، تمیز نگهداشتن مسجد، توجه معنوی در مسجد و پرهیز از جلوه های دنیا‌خواهی، اقامه‌ی نماز در مسجد و... مطرح شده است.

۳ نظر ۱۶ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


شجره طیبه صالحین، به عنوان یک سازمان آموزشی تربیتی، سرفصل های مدوّن و مبوّبی در این زمینه دارد که اگر به حوزه های بسیج یا معاونت فرهنگی سپاه/ بخش شجره طیبه صالحین مراجعه کنید، این جزوات و کتابچه ها را در اختیار شما قرار می دهند که موضوعات متنوع و مورد نیاز جوانان که به روز هم می باشد، را تهیه و تدارک دیده اند از جمله توضیحات مبسوط در طرح سه مرحله ای جذب و تثبیت و رشد در مساجد و پایگاه های بسیج که برنامه اصلی مربیان و سرگروه های صالحین میباشد، به صورت کتاب و جزوه قابل استفاده است.

اما مباحث ضروری مطابق با نیازهای روز جوانان که به بعضی از آنها اشاره می توان اشاره نمود:

۴ نظر ۱۵ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

سخنرانی حجةالاسلام انجوی‌نژاد

موضوع : نقش انگیزه و شناخت در کار فرهنگی

در جایگاهی که ما قرار داریم قبلا هم تذکر دادیم خدمتتون ، در جایگاهی که ما قرار داریم اعمال عادی ما هم معنوی سنجیده میشه. وقتی که کسی که میره جلسه اباعبدالله ، میره زیارت ، همین کارهایی که ما داریم میکنیم ، همش همین مدلیه ، اگر که مثلا به سمت زیارت که حرکت میکنه  ، 150 تا گام 150 تا قدم برداره یا 151 قدم برداره ، همین یک قدم کلی توفیر در ماجرا ایجاد میکنه ، یعنی این که اعمال فیزیکی ما هم در این جایگاهی که قرار داریم ، معنوی حساب میشه

۵ نظر ۰۶ فروردين ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools