مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۱۹ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

آنچه از قرآن و کتب روایی و همچنین کلام ائمه معصومین ع بدست می آید این است که هر شخصی از طریق راههای متعددی  میتواند محبت اهل بیت ع را در دل خود و فرزندان خود ایجاد کرده و آنرا برای همیشه حفظ نماید:

 

1- دوران پیش از کودکى

این مرحله، به مراقبتها و رفتارهاى والدین در دوران شیرخوارگى و نوزادى فرزندان مربوط مى‏شود.


امّا... اینک ماییم و کودکان و نوجوانان جامعه و ضرورت و اهمیّت تربیتِ ولایى و دینى آنان.

۰ نظر ۲۹ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۱۷
م. انصاری

دو سرود با موضوع معلم و شهیدان


سرود معلم:

دریافت

بی کلام:
دریافت

۶ نظر ۲۷ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۴۱
م. انصاری

عنوان طرح :همراه با کلام ولایت در " همراه شما"


مجری :

پایگاه مقاومت شهید مطهری کهره

مخاطب : عموم مردم جوانان نوجوانان قشر اداری فرهنگیان و هر کسی با هر دلیلی که قرار است با شما تماس بگیرند

هدف طرح : در حال حاضر که عصر عصر اینترنت ماهواره و فیس بوک و ارتباطات وسیع در گوشی های همراه انواع نرم افزارهای وسیع الطیف وفور گوشی هایی با سیستم های بالا که تماماً ناخواسته جوانان نوجوانان و حتی خانواده ها را در تیرس خود قرار داده توجه به کلام فقیه زمان ، رهبر عزیزمان امام خامنه ای(مد ظلاعالی ) خیلی کم شده و در بعضی موارد کوتاه در تلویزیون سراسریبصورت خلاصه کلام رهبر مان پخش خواهد شد که گذرا و قابل توجه نیست . لذا به همین بهانه سعی کردم طرحی با نام "همراه با ولایت با همراه شما”در سطح کهره و کلاسهای صالحین به اجرا در بیار م ؛آنهم استفاده از بیانات مقام معظم رهبری به عنوان آهنگ پیشواز در گوشی های همراه اول و ایرانسل - پس از اجرا در کهره توسط یک گروه 7 نفره خود به خود جوانان دهه 75-65 خیلی نسبت به قضیه مشتاق شدند و اکثراً استفاده کرده بودند . این قشر از جامعه که بیشتر در تیر رس تهاجم فرهنگی (بلوتوث بازی ) قرار دارند و در اکثر موارد در معرض خطر بودند خیلی راحت با اشتیاق زیاد در این طرح شرکت کردند .که تصمیم گرفتیم طرح را در سطح منطقق بسط و گسنرش دهیم

۵ نظر ۲۵ بهمن ۹۲ ، ۰۰:۴۳
م. انصاری

کشور ما، ملت ما، انقلاب ما و تاریخ ما به بسیج نیازمند است و بسیج به کیفیت‌ب خشیدن روز افزون به خودنیازمند است و این کارى هم که شما برادران و خواهران عزیز اشتغال دارید، بخش مسئله‌ى مربوط به «صالحین» و این حلقات «صالحین»، از کارهاى بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کاملتر کرد.




۲ نظر ۲۴ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

امام خامنه ای :

این حلقات «صالحین»، از کارهاى بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کاملتر کرد. کیفیتها باید بالا برود؛ البته کیفیت بر کمیّت ترجیح دارد، لکن کمیّتِ با کیفیت هم داراى اهمیت است؛ یعنى گسترش سطحى و عرضى همراه با عمق‌یابى، هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد. امروز دنیاى اسلام محتاج این حرکت بسیجى است.


مساله ای که در اکثر کانون های فرهنگی ،مساجد،پایگاه های بسیج و … وجود دارد این است که در کار فرهنگی و تربیتی باید کمیت را در اولویت قرار دهیم یا کیفیت را و یا هر را دو در کنار هم رشد دهیم. قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم مبادی تصوری خود را روشن می کنیم. منظور ما از کیفیت تربیت صحیح دینی و اثر بخشی آن است و در نگاه عام و اولیه قطعا همگان کیفیت در برنامه های فرهنگی و تربیتی را در اولویت قرار خواهند داد. اما بیایید نگاهی به معنا و مفهوم کمیت در فعالیت های این چنینی داشته باشیم:

کمیت در کار فرهنگی و تربیتی را به دو صورت می توان معنا کرد:

اول: به تعداد نیرو های انسانی حاضر و جذب شده در مجموعه

دوم: وسعت و محدوده اجرای برنامه های تربیتی و فرهنگی

۱ نظر ۱۹ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۲۰
م. انصاری

مدتهاست ضرورت وجود تشکیلات فرهنگی بر سر زبان هاست. اما تاکنون قرائت های گوناگونی از آن شنیده شده است. 

تشکیلات مجموعه ای مستقل است که یک ماموریت خاص دارد و می‌تواند با نیت های انتفاعی و غیر انتفاعی تأسیس شده باشد.

اصل تشکیلات سخت افزار آن نیست بلکه فلسفه وجودی تشکیلات را نرم افزار آن تشکیل می دهد. تشکیلات یعنی محل انسان سازی و کادر سازی. شهید مظلوم بهشتی می گوید: کار در تشکیلات باید آهنگ عبادت داشته باشد.

با نگاه به نقش پذیری افراد در تشکیلات، اعضا باید در لایه های مختلفی فراخور شخصیت آنها قرار گیرند و با هر عضو متناسب با لایه ی تشکیلاتی اش برخورد شود و نظام ارتقا در تشکیلات نیز باید بر اساس همین لایه ها باشد.

۴ نظر ۱۹ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

یک از مراحل فرآیند رشد، تعادل بخشی به عادات و روحیات مثبت موجود و رشد متعادل استعدادهای بالقوه فرد است، به گونه ای که فرد در مسیر رشد خود در دام افراط و تفریط نیفتد.

نگاهی به تاریخ، گویای این مطلب است که جبهه ی حق همواره از ناحیه افراط و تفریط دچار آسیب شده و چه بسیار افرادی که در ابتدا با نیتهای خیرگام برداشته، اما در ادامه رعایت نکردن جانب تعادل از سوی آنها موجب شده است تا سر از ناکجا آبادها پیدا کنند.

چه زیبا وصف می کند امیر سخن علی (ع) این گروه را آنجا که می فرماید:

«لا تَـرى الجاهـِلَ إلاّ مُفْرِطـا أو مُفَرِّطـا ». هرگز نادانى را نمى‏یابى جز آن که (در کارهایش) یا افراط مى‏کند یا تفریط.

حرکت در مسیر رشد و تعالی مستلزم مراقبت نسبت به این موضوع است که افراد با توجه به ملاک ها ومعیارهای تعادل به افراط و تفریط دچار نشوند.

شهید مطهری در این رابطه می فرمایند : «گفتیم ملاک این است که می گویند هر قوه ای که به انسان داده شده، برای یک غایت و هدفی است و آن هدف را می شود تشخیص داد. وقتی آن هدف را تشخیص دادیم، آنوقت می توانیم تعادلرا هم به دست آوریم، به عرف هم کار نداریم، می توانیم به دست بیاوریم که چه حدش افراط است، چه حدش تفریط مثلا قوه خشم و به اصطلاح قوه غضبیه برای این به انسان داده شده که از خودش در مقابل طبیعت و انسانهای دیگر دفاع کند، حال آن آدمی که درصف اتوبوس ایستاده، آیا واقعا حقش پایمال شد یا نشد؟ اگر پایمال شد آیا می تواند اعتراض کند یا نمی تواند؟ اگر می تواند، حال که حقش پایمال شده، پس باید اعتراض کند، می خواهد جامعه آن را خوب بداند، می خواهد بد بداند. این دفاع ازحق است.

۱ نظر ۱۸ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مسابقه تفسیر سوره مبارکه فجر
قابل اجرا در سطح نوجوانان و جوانان
مسابقه شامل یک جزوه 16 صفحه ای از تفسیر سوره مبارک فجر است که مزبیان می توانند بسته به سطح گروه آن را ویرایش و همراه سوالات مسابقه در اختیار متربیان قرار دهند. جهت دهی برنامه ها و کلاس های قرآنی ، سخنرانی های هیئت ،مباحث حلقه ها و ... با تفاسیر و معانی سوره مبارک فجر در طول مدت برگزاری مسابقه می تواند در درک بیشتر مفاهیم این سوره موثر باشد.

دانلود فایل pdf منابع ، سوالات و پاسخنامه
۲ نظر ۱۶ بهمن ۹۲ ، ۱۵:۲۹
م. انصاری

آیا ابتدا باید متربی را جذب مسجد نمود سپس او را به حلقه ها هدایت کرد یا بالعکس؟

در پاسخ به این سوال باید گفت جذب افراد به مسجد موضوعیت دارد و مباحث حلقه باید طوری چیده شود که افراد، در نهایت، جهت ارتباط با خدا جذب مسجد شوند. این امر، هدف اصلی است.
حال باید دید که متربیان در چه سطحی می‌باشند؛ اگر سطح بالایی داشته باشند، بلافاصله آنها را جذب مسجد کنید، ولی اگر سطح آنها معمولی باشد که اکثراً هم این‌چنین هستند، ابتدا آنها را جذب برنامه‌های حلقه کنید و سپس آرام‌آرام آنها را جذب مسجد نمایید.

۶ نظر ۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

حلقه‌‌‌های تربیتی، محل رشد افراد است، از آن جهت که گروه ظرفی است برای شکوفایی استعدادها و توانمندی‌ها تا سرگروه ضمن ارتباط با اعضا آن را در حرکت به‌سوی رشد و بالندگی یاری نماید؛ لذا نوجوان در این مرحله باید احساس نیاز و بعد از آن احساس رشد نماید. برای تحقّق این مهم، لازم است که مربی به موارد زیر ملتزم شود:
1. ایجاد جزم نسبت به موضوعات مورد نیاز؛ یعنی ارائه شناخت و تشخیص درست نسبت به مولّفه‌‌‌های تربیتی و سپس تعمیق این شناخت و رساندن آن به باور‌‌‌های قلبی.
2. فراهم‌نمودن مقدمات عمل؛ یعنی عزم بر آن فعل را در فرد ایجاد نماید و با به‌وجود آوردن انگیزه، تقویت آن و تبدیل به اراده، وی را به سمت عمل رهنمون سازد.
به صورت خلاصه، مراحل رشد به ترتیب ذیل است: 

۴ نظر ۱۴ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


محاسبه و سنجش

دوم و سوم دبیرستان

مجموعه پیش رو، در جلسات گروهی مؤسسه نخبگان میثم تمار تدریس گردیده و اکنون در دست تحقیق و ویرایش است.

اهداف آموزشی:

۱-      آشنایی متربیان با مفهوم محاسبه نفس و جایگاه آن درتعالیم و دستورات اسلامی

۲-      آشنایی متربیان با آیات مرتبط با مفهوم محاسبه، و تشویق متربیان به استفاده از آن ها در متن زندگی شخصی شان

۳-      آشنایی متربیان با احادیث گوناگون و متنوع مرتبط با مفهوم محاسبه

۴-      ارائه تعدادی احادیث کوتاه مرتبط با موضوع محاسبه برای حفظ

۵-      آشنایی متربیان با برخی فرازهای دعایی دربردارنده مفهوم محاسبه

۵ نظر ۱۲ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

برخی از روش های تربیت دینی عبارتند از:

1. تقلیدی

2. تلقینی

3. تدریجی

4. غیرمستقیم

5. الگویی

6. عملی

۲ نظر ۱۱ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

درسنامه ی تربیتی  ۴ جلدی

مجموعه کتاب های درسنامه ی تربیتی

جوانان ونوجوانان در پرتو منشور تربیتی نسل جوان

(۴ جلد)


نام نویسنده: حسین میرزایی، مهرداد آقاشریفیان

ناشر: بسیج، سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان،کانون فرهنگی هنری شهید مطهری

جلد اول : مبانی مهندسی فرهنگی نسل جوان به ضمیمه منشور تربیتی نسل جوان

جلد دوم: درسنامه ی مقاطع (پنجم ابتدایی و اول راهنمایی) ، (دوم و سوم راهنمایی) ، (اول دبیرستان)

جلد سوم: درسنامه ی مقاطع (دوم وسوم دبیرستان)

جلد چهارم : درسنامه ی مقاطع(پیش دانشگاهی، طلاب و دانشجویان)

۴ نظر ۰۹ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

ایستادگى در برابر شهوت و کشش‌هاى انحرافى درونى، تنها با تکیه بر ایمان و قدرت اراده، امکان‌پذیر است، هرچه ایمان و اراده قوی‌تر باشد، مقاومت او در برابر جاذبه‌هاى جنسى بیشتر و عفّت او افزوده می‌گردد. تمام امورى که به‌گونه‌اى در تقویت این دو عنصر اصلى عفت مؤثرند و از آلودگی‌هاى جنسى پیشگیرى می‌کنند، عوامل عفت‌اند که مربی باید با توجه به سن مخاطبین خود در حلقه و روحیاتشان به وسیله ابزارهای مختلف، این عوامل را تقویت و ترویج کنید تا عفت و پاکدامنی تقویت شود. مهم‌ترین عوامل عفت از این قرار است:

۳ نظر ۰۷ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


از چندی پیش با تحقیق و مشورت تعدادی از روحانیون آشنا با این مسائل  تصمیم گرفتیم برای ترویج و گسترش تفکر صالحینی وارد این فضا شویم.

امام خامنه ای (مدظله):

امروز اینترنت و ماهواره و وسایل ارتباطىِ بسیار متنوع وجود دارد و حرف، آسان به همه جاى دنیا مىرسد. میدان افکار مردم و مؤمنین، عرصه ى کارزار تفکرات گوناگون است. امروز ما در یک میدان جنگ و کارزار حقیقىِ فکرى قرار داریم. این کارزار فکرى به هیچ وجه به زیان ما نیست ؛ به سود ماست. اگر وارد این میدان بشویم و آنچه را که نیاز ماست – از مهمات تفکر اسلامى و انبارهاى معارف الهى و اسلامى – بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً بُرد با ماست؛ لیکن مسأله این است که ما باید این کار را بکنیم.

فیسبوک صالحین خیبری

اهمیت رشد عقل در تربیت اسلامی

برای اینکه بتوانیم راهکارهای رشد عقل را به دست آوریم، ابتدا باید بدانیم که عقل چیست یا نشانه های رشد آن کدامند. اول باید توجه داشت که عقل با هوش فرق دارد؛ هوش، قدرت و استعدادی است که ذهن انسان را در کشف مجهولات کمک می کند، اما عقل، عامل کنترل و تصمیم گیری و پایبندی انسان به معلومات و مقررات است. از هوش برای انجام تخلفات و فرار از قوانین نیز می توان بهره گرفت، اما عقل، انسان را در جهت حفظ انسان از تخلف و اجرای قوانین یاری می کند. خلاصه اینکه هوش چراغ است و عقل فرمانده. 

از نشانه های رشد عقل می توان به مواردی اشاره کرد؛ از جمله:

1. پرهیزگاری و خود نگهداری در مواجهه با تمایلات و علایق و هوس ها؛

2. کنترل احساسات و عواطف، مانند: عصبانیت یا شادی در مواقع هیجان آنها و در برابر عوامل تحریک کننده؛

3. روحیه جمع گرایی و انس گرفتن با دیگران در حد متعارف؛

4. تفکر در خلوت؛

5. قانون گرایی و پایبندی به عهد و پیمان؛

6. قدرت تصمیم گیری و انتخاب شایسته؛

7. مسئولیت پذیری و... 

۳ نظر ۰۵ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

در دبیرستانی بودم، یکی سؤال قابل تأملی مطرح کرد، وی پرسید؛ چرا برخی از دخترخانم‌ها تا دوران جوانی، با حجاب و دارای پوششی مناسب هستند، ولی همین که از شهر خود مهاجرت می‌کنند و وارد شهری بزرگ همچون؛ تهران می‌شوند، به تدریج نوع پوشش و حجابشان تغییر می‌کند؛ به طوری که حتّی در رفتارشان این نوع تغییرات مشهود است؟

من پرسیدم، که اگر از دو دختر خانم باحجاب، به طور جداگانه سوال شود که علّت پوشش شما چیست؟ و یکی از آن دو در جواب بگوید: به خاطر خدا؛ زیرا خداوند از ما خواسته است که پوشش و حجابمان را رعایت کنیم و دیگری بگوید؛ پوشش نامناسب، در منظر مردم زشت و ناپسند است، به طوری‌که مردم تصور بدی نسبت به فردی که پوشش نامناسب دارد، پیدا می‌کنند.

آیا به نظرشما این دو نگاه به حجاب، مثل هم هستند؟ اینکه فردی محوریّت با حجاب بودنش، خواست خدای متعال باشد و دیگری محوریّت با حجاب بودنش، نگاه و تصور مردم باشد، آیا این دو با هم یکی هستند؟

۰ نظر ۰۵ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
کادرسازی و تربیت نیروی تشکیلاتی در گفتگو با حجت الاسلام حمیدرضا ترابی

قاعده زرین: آدم تا آدم نشود، نمی‌تواند آدم بسازد

من قاعده زرینی را درست کردم. قاعده زرین در اصطلاح علم کلام، قاعده‌ای است که در همه ادیان وجود داشته باشد، مثل این قاعده که «آن طوری با دیگران برخورد کن که دوست داری با شما برخورد شود.» حال یکی از قواعد زرین در علم تربیت و کادرسازی این است که «آدم تا آدم نشود، نمی‌تواند آدم بسازد» و «آدم تا آدم نبیند نمی‌تواند آدم بشود.» این قواعد پیامهای بسیار مهمی دارد. لذا ما داریم تلاش مان را می‌کنیم و استمداد به غیب داریم که یک نوع مدیریت جدیدی هست؟ مدیریت فرامادی؛ یعنی بیش از حد امکانات موجود حساب باز می‌کنیم. این فقط ما نیستیم، بلکه جنود آسمان‌ها و زمین‌ها هستند که به یاری ما می‌آیند.

ما شروع نکردیم، شروع شدیم

ما در فضای جنگ که چشم باز کردیم، جذب شهید محمد علیزاده [از شهدای رودسر گیلان] شدیم، به عنوان تک‏خوان و عضو گروه سرود. شهید علیزاده با آن انگیزه و شیوه‌ای که داشت ما را در فضای جبهه و جنگ قرار داد. ایشان آن قدر بزرگوار و مربان بود که وقتی موقع نماز می‌شد به بچه‌ها می‌گفت فوتبال را تعطیل کنید، برویم نماز بخوانیم و بچه‏ها با علاقه می‏رفتند. باصفا و صمیمی بود. زمانی که با ما فوتبال بازی می‌کرد و ما دروازه‏بان بودیم. کم‏کم پای ما به بسیج و مسجد باز شد. یک‏بار ما تذکر داده شد که آستین کوتاه نپوش. اوائلش برایم سخت بود، ولی با خودم فکر می‌کردم به اینجا رسیدم که اگر اینها را می‌خواهی باید این طوری بشوی.

۱ نظر ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools