مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

حاج آقا لباس پیامبر(ص) بر تن شماست!!

شنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۰۳ ب.ظ

این یادداشت تنها نقدی است بر عملکرد روحانیت در حوزه فرهنگی و تربیتی.

مساجد را پیرمردها قرق کرده اند!!

چندی پیش در جلسه ای یکی از روحانیون جوان در حین بررسی موانع و کمبود های اجرای طرح شجره طیبه صالحین به عملکرد ضعیف بسیاری از دستگاه ها از بسیج تا شهرداری ها و دولت و NGOها و ... اعتراض شدیدی را وارد نمودند ،از کم کاری مسولان بسیج گفتند و از کمبود فضاهای فرهنگی و تربیتی نالیدند که الحق هم اشتباه نگفتند اما شاید نکته ای که حاج آقا فراموش کردند نقش روحانیت در این زمینه بود.

مگر نه اینکه وظیفه اصلی روحانیت تربت انسانهاست. مگر نه اینکه وظیفه اصلی روحانیت ترویج احکام اسلام است. مگر نه اینکه لباس تبلیغ دین پیامبر بر تن روحانیت است. چرا باید باوجود این همه طلبه و روحانی از کمبود مربی تربیتی بنالیم و باوجود این همه مسجد از نبود فضاهای فرهنگی و تربیتی بگوییم.


بازی یک روحانی با جوانان جزیره شیف بوشهر
 همیشه خطبه خوانی جوانان را جذب نمیکند گاهی اوقات باید بین جوانان بود...

واقعیت این است که متاسفانه تعداد طلاب و روحانیون جوانی که به صورت تشکیلاتی مثلا در زمینه طرح صالحین دغدغه دارند زیاد نیست و بسیاری از این بزرگواران هنوز هم به منبر اکتفا می کنند.
اما چگونه باید نسل جوان و نوجوانان را با وجود این همه سرگرمی حلال و حرام پای منبر کشاند،در چند تا از مساجد ما برنامه های مسجد با سلیقه جوانان و نوجوانان امروزی همگونی دارد، چند تا از ائمه جماعات ما به حضور جوانان و نوجوانان در صفوف نماز جماعت حساسند و برای آن تلاش می کنند.


به شخصه خود شاهد آنم در مساجدی که به حضور نسل جدید اهمیت داده میشود و برنامه هایی برای آن تعریف شده حضور جوانان و نوجوانان پرشور بسیار چشم گیر است اما در مساجدی که به بهانه حفظ جمعیت و در شان نبودن برخی برنامه ها و ... اهمیتی به این موضوع داده نمی شود مسجد تنها توسط پیرمردها قرق شده است.
یکی از ثمرات گرانقدر انقلاب حضرت روح ا.. تحول در عرصه نظری فعالیت های تبلیغی و تربیتی رایج در سازمان روحانیت بود .  رویکرد فقه فردی مرسوم در حوزه های علمیه بعلت محقق شدن فقه  حکومتی آفتی بود که بر عملکرد«زعمای قوم». ریشه دوانده بود که با حرکت حضرت امام خمینی (ره) تحولی عظیم در این موضوع رخ داد . مسجد و فعالیت های مسجد در انقلاب و دفاع مقدس تلألوء این حرکت می باشد. «مسجد  (محل عبادت)در اسلام بر خلاف ادیان دیگر . محلی فقط برای عبادت نیست ، بلکه مرکز حرکت های اجتماعی و مرکز تعامل مردم با یکدیگر است »
خطری که امروز متأسفانه مساجد را بشدت تهدید می کند تفکر سکولاری پنهانیست که در عملکرد برخی از ائمه جماعت مساجد موج می زند « مسجد شکل کلیسا نیست . کلیسا یک رابطه فردی مابین افراد و خداوند تبارک و تعالی – علی زعمهم-است » عملکرد برخی ائمه جماعت بر عدم جذب نوجونان و برگزاری برنامه ها بارویکرد جوان پسندانه به بهانه در شأن مسجد نبودن ، در همین راستا تفسیر می شود .

« مسجد مسلمین در زمان رسول خدا و در زمان خلفائی که بوده اند ، مسجد مرکز سیاست اسلام بوده است»

عناصری در تشکیل مسجد طراز اسلامی بسیار نقش ایفا می کند که در صدر آنها حضور روحانی پرهیزکار ، خردمند ، کارشناس و دلسوز همچون پزشک و پرستار در بیمارستان ، روح و مایه حیات مسجد باشد. روحانی دانا و مسئولیت پذیرمی تواند محور این منظومه تلاش مقدس در محله اسلامی باشد . روحانی مسجد، محور فعالیت ها ی مسجد است. باید روحیه تشکیلاتی ، سعه صدر ، برنامه ریز ، ارتباط قوی با همه مؤثرین مسجد بخصوص جوانان داشته باشد . در برخی مساجد به بهانه حفظ جمعیت مسجد  متأسفانه امام جماعت جذبه بیشتری برای افراد معمر دارد تا جوانان و نوجوانان .
روحانی ای که فقط مسئول اجرای نماز جماعت و حداکثر بیان مسائل شرعی ست نسبتی با تفکر ضد سکولاری حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب ندارد ، و یکی از موانع جدی تحقق محله اسلامی با محوریت مسجد طراز اسلامی است .
اگر روحانیون و ائمه جماعات مساجد به مساجد به عنوان کانون های فرهنگی و تربیتی نگاه ویژه ای داشته باشند و  خود را مربی تربیتی بدانند با همکاری بسیاری از دستگاه هایی که به صورت موازی با این امر فعالند قطعا وضع فرهنگی و تربیتی جوانان و نوجوانان این کشور اسلامی بسیار بهتر از این خواهد شد.


این مطلب در عمارنامه و حرف تو و پایگاه مبلغان سایبری منتشر گردید.


۹۲/۱۰/۲۱

نظرات  (۱۷)

۲۱ دی ۹۲ ، ۱۵:۳۵ امیدرضا ب
سلام علیکم
سالروز آغاز امامت بر شما مبارک باد.
"یک جمله هم به حاج آقا :
آغاز امامت فرمانده ات مبارک"
یا حسین
۲۱ دی ۹۲ ، ۱۶:۵۶ گدای شهدا
سلام
این روز عزیز تبریک عرض می کنم.
کاملا با ایده شما موافقم.
اما...........
پاسخ:
سلام علیکم
اما....؟
۲۱ دی ۹۲ ، ۱۷:۰۲ گدای شهدا
اگه امکانش بهتون هست با این حاج اقا مصاحبه ای داشته باشید.
پاسخ:
متاسفانه تنها نشانی از حاج آقا اینه که برای تبلیغ در ماه مبارک رمضان به این جزیره رفته بودند
خودم هم دلم میخواست اطلاعات بیشتری از این بزرگوار داشته باشم
سلام
ببخشید نتونستیم این روزا سر بزنیم...
موفق باشید
پاسخ:
سلام علیکم
زنده باشید
سلام خدمت خیبری های عزیز
مطلب شما بسیار بر دل اینجانب نشست.
کلا" ما بیشترین درگیری و مشکل رو در مورد  مسجد خودمان داریم.
بسیار ممنون بابت مطلب خوبتان
یاعلی
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطفتون
متاسفانه مسائل داخلی بیشتر از موانع خارجی وقت و ذهن مربی رو درگیر میکنه
 با سلام بر عزیز دلسوخته وهمه اهالی پایگاه آموزشی صالحین خیبری
دوستان خوبم که نام شجره طیبه ای را برگزیدید که خیلی گرامی است .
ضمن تبریک ولایت مولایمان حضرت حجت و تشکر از حضورتان در کلبه محقری که مزین است به نام شهیدی والامقام که عزیز ترین چیزش را داد که اسلام وارمانهایش بر جامعه حاکم باشد او رفت وانگشت اشاره اش را برای ابادی کشورش وهدایت فرزندانش  با ارمانهایش برای ما باقی گزارد او از جان خود گذشت که فرزندان این مرز بوم ازادانه وبدون دقدقه خدایتعالی را در امور خود داخل بدانند وگرفتار ابلیس وشیاطین نباشند واین امررا به همه انان که رسالت بر دوششان است گزارد  تابا خیالی راحت جمیعا رو به سوی الله وتعالی بروند وخود شاهدی شد بر کردار ما که چگونه راهش را ادامه می دهیم .
اما پس از مدتی کوتاه خیلی ها راه رفاهی را که شیطان گسترانده بود را
 امل وآرزوهای طولانی خود کردند .عدهای تازه وارد بودند وعدهای هم از همانها که می خواستند خود سالک راه باشند تا راهمنای دیگران باشند وخود فریب زرق برقی شدند که ابلیس برایشان فراهم کرده بود .
دوستان خوبم این قصه سر دراز دارد نمی خواهم ذاعقه هارا تلخ کنم ...
اما می دانم هنوز هم هستند خیبریونی که داغ سرخ عملیاتهای خیبر بر گرده انها سنگینی دارد وارمان دوستانشان را فراموش نکرده اند وبه وعده های خود با انان وفادار هستد .
دوستان خوبم  در برخی دولتها یا شاید همه انان تصمیماتی گرفته شد که کار بر کاردانان سخت شد  وکسانی عهده دار مسئولیتها شدند کهخود دلسوزی برای مردم را نداشتند و... اما کار تعطیل نشد می دانم فاصله فقر وغنائی را که امام راحل برای از بین بردنش قیام کرد کم نشد و...
امامی دانم با همه اینها انان که با شهدائ پیمان داشتند  در این بین بسیار رنج بردند تا همین سلامت راه به شما عزیزان برسد .
داداشی های خوبم شاید بی انصافی باشد که قضاوت کنیم که همه راه سکولاریزه شده وقطعا امام ورهبرما از این سخن ناراحت خواهند شد چون همیشه در هر انقلابی ریزش هائی دارد وحتما رویش هائی هم دارد که امروزه با همه مشکلات کفه این بر ان می چربد ...
دوستان خوبم بدانید که در حوزه هم مشکلات بسیاری وجود دارد  اما من معتقد هستم باز هم انان از همه ارگانها سالمتر هستند  چون از نزدیک با انها اشنا هستم.
داداشی های خوبم هم شما را جزء پیوندهای نا گسستنی خود گزاردم هم دعوتتان می کنم تا به کلبه دیگر ما که یک کار گروهی است بیائید واز نزدیک با برخی عملکرد ما آشنا شوید .
التماس دعا .
برادر کوچکتان ذهابی

پاسخ:
سلام علیکم
ممنون و سپاسگزاریم از محبت شما
قطعا منظور بنده هم این نبوده و نیست که همه سکولاریزه هستند یا کم کاری می کنند.بنده خودم را یزرگ شده مسجد و فرزند معنوی امام جماعت بزرگوار مسجدی می دانم که از نوجوانی در آن بزرگ شده ام. شاید خلاصه مطلبم این باشد که انتظار از روحانیت مکرم بیشتر از این است
۲۲ دی ۹۲ ، ۱۷:۱۰ عمارنامه
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/28538
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی

۲۲ دی ۹۲ ، ۲۰:۱۹ خادم الشهدا
سلامٌ علیکم
خسته نباشی خدا قوت
اینجا صدای پا زیاد است اما... هیچکدام تو نیستی، دلم خودش را خوش کرده به اینکه شاید پا برهنه بیایی...(اللهم عجل لولیک الفرج)
پاسخ:
سلام علیکم
زنده باشید
کار این حاج آقا بسیار زیبا است....
همیشه خطبه خوانی جوانان را جذب نمیکند گاهی اوقات باید بین جوانان بود...
پاسخ:
سلام علیکم
"همیشه خطبه خوانی جوانان را جذب نمیکند گاهی اوقات باید بین جوانان بود..." اصل کلام رو فرمودین
۲۴ دی ۹۲ ، ۱۶:۰۷ شهید گمنام
سلام
گرامی باد این هفته که بازوها را با هم گره زده ، توان ها را درجهت واحد و بر ضد دشمن متجاوز به کار می گیرد.

سلام

تشکر از شما به خاطر ارسال مطلبتان به سایت "حرف تو"
"
حاج‌آقا! لباس پیامبر(ص) بر تن شماست "
با آدرس:http://harfeto.ir/?q=node/20866  
در این سایت انتشار یافت.
چشم به راه مطالب خوب شما هستیم.
هدیه سایت "حرف تو" به شما:

"امام علی (علیه‌السّلام): بر شما باد به ارتباط و بخشش و تلاش با یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر."

یا علی
سلام حق باشماست... ولی با این لباس؟؟؟ کاش لباسشونو در می اوردن بعد یه جورایی شان لباس رو می بره زیر سوال
سلام
من از دوران راهنمایی تا چند سال پیش حضور فعال در کانون های فرهنگی و بسیج داشتم اما...
نمیدونم بگم یا نه ولی هر چیزی که هست عواملی باعث جدایی بیش از پیش من از برخی کانون ها شد، یادم نمیره طلابی که دلسوزانه در این کانون ها فعالیت می کردند ولی...
اما یک نکته رو لازم میدونم که بگم: هر اتفاق و مساله بد فرهنگی که می افته و هر کم کاری ای که میشه همیشه حوزه رو متهم میکنند ،من کاستی هایی که در حوزه هست رو تکذیب نمیکنم ولی مگه حوزه و روحانیون چه امکاناتی دارند؟ فقط حوزه متهمه و مراکز دیگه مادر دلسوخته
برای تولید یک نرم افزار باید صد نفرو ببینی و ذره ذره پول جمع کنی تا بعد از ماهها حداقل ها فراهم بشه اونم به چه وضعی
آخه چی بگم. روحانی ای که هشتش گرو نهشه مجبوره برای گذران زندگیش چندتا مسجد برای نماز بگیره تا... مجبوره هوای مسن ها رو داشته باشه و هزارتا چیز دیگه
آخه طلبه ای که دغدغه مالی داره میتونه تموم حواسشو به این مسائل اختصاص بده
دوستان مدعی که در برخی از مراکز فرهنگی هستند و در مقابل روحانی جبهه تشکیل میدن به کنار
من خودم روحانیم ولی از بس حرف شنیدم که دیگه ترسیدم کارم به تکفیر شدنم بکشه کشیدم کنار. انتظار دارید چکار کنیم خوب؟
انتظار دارید مثل این روحانی فوتبال بازی کنیم؟ یا از فردا بریم والیبال؟
ای کاش اینها بود و ما از دل و جون این کارو میکردیم
این قدر درد زیاده که حتی نمیتونم بگم آخ ، چون باز هم ما متهم میشیم
نمیشه واقعیت کسانی رو ندید و فقط ازشون انتظار داشت

یا علی
پاسخ:
سلام علیکم
اولا: مسائل و مشکلات کارهای فرهنگی برای همه فعالان این حوزه وجود داره چه طلبه و چه غیر طلبه؛ به جرات میتونم بگم که تقریبا در همه کانون ها و پایگاه ها این مسائل هست اما کنار کشیدن ساده ترین راهه
کار فرهنگی و تربیتی رو باید با همه مشکلاتش قبول کرد
دوما: قصد بنده متهم کردن طلبه ها و روحانیون عزیز نیست اما قبول کنید روحانیت سنگر اول امور فرهنگی و تربیتی جامعه ماست
در ضمن امکاناتی که در اختیار شما و حوزه هست بسیار بیشتر از افراد عادی است که وارد این کارها میشن
مشکلات مادی دانشجویی رو در نظر بگیرین که با وجود پرداخت شهریه ها و هزینه های سنگین تحصیل همچنان عاشقانه داره در راه تربیت دینی جوانان ونوجوانان این مملکت حرکت میکنه
در اول یادداشتم عرض کردم این فقط نقدی بر عملکرد روحانیون در مباحث فرهنگی است و به این معنی نیست که سایر دستگاه های مسئول دارن کارشون رو به درستی انجام میدن
تمام دردهایی که فرمودین و تمام مشکلاتی که بیان کردین هست اما قبول کنید تمام پیکره فرهنگ و تربیت ما دچار این مشکلات هستند و این فقط مختص شما و حوزه نیست
قطعا شما با آگاهی از وجود تمام مشکلات و موانع به جرگه روحانیت پیوستین و اکنون انتظار جامعه از شما همان چیزی است که رسالت روحانیت است: تربیت دینی
اما متاسفانه تعداد(بسیاری) از طلبه ها و روحانیون ما با همان توجیهی که شما فرمودین در جاهای دیگری مشغولند که فرسنگ ها با رسالت روحانیت فاصله داره

من هم با شما موافقم بله کنار کشیدن راحت ترین راهه ولی برای خیلیا اخرین راهه و چاره ای جز اون براشون نمیمونه ولی این به معنای تسلیم شدن نیست آتش زیر خاکستره
حرف از مشکلات دانسجویی و هزینه های سنگین زدید، می تونید دانشجویی رو بیارید که مجبور بشه با همسرش توی یک اتاق در به داغون بین افغانیا زندگی کنه؟
میتونید کسی رو بیارید که موکت زیر پا رو هم نداشته باشه؟
میتونید کسی رو بیارید که....بماند
حرف از امکانات زدید. چه امکاناتی؟ منظورتون مساجده؟ هر مسجدی برای خودش هیئت امنا داره که مثل جمهوری خود مختارند ،دوستان دیگه هم که خودتون بهتر میدونید
منظورم از روحیانیون همه به اصطلاح روحانی نبود منظورم روحانیونی بود که درد دین دارند که هم باید از خودی بخورند و هم از بیگانه
بله یکی از اهداف مهم روحانیت تربیت دینیه اما بشرطها و بشروطها...این هم بماند

پاسخ:
برادر عزیزم هر آنچه که فرمودین رو قبول دارم و خودم هم به کرات در این وبلاگ به آنها اشاره کردم

در تاریخ سراغ داری زمانی را که یک مربی مشکل مالی نداشته باشد؟ از پیغمبر گرفته تا معلم و طلبه؟
همه آنهایی که درد دین داشتند درد مالی هم داشتند، اگر چه هیچ کدام نگران نبوده‌اند، چرا که به رازق ایمان داشتند و می‌دانستند که از در بسته، دروازه‌ها باز می‌کند و خود و خانواده‌شان را تامین می‌نماید: نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُم‏.
درد مالی به کنار از حرف و حدیث هایی که معمولا در (برخی و شاید بسیاری) مساجد و کانون ها توسط کسانی که خود باید یاور و همراه امثال شما هم باشند آگاهم
اگر شما هم پشت کنی و به درمانِ درد خود بروی، پس چه کسی فرزند زهرا را کمک کند؟ داستان تلخ طرمّاح رو که شنیدین؟ شاید فقط ساعتی دیر رسیده بود؛ اما وقتی که رسید سر پسر فاطمه (س) بالای نیزه بود و قلب دختر علی را شکسته بودند... شاید طرماح هم بین واجب و مستحب گیر کرده بود...
و اگر این نبود، چگونه خدا ما رو به اخلاص‌مان محک می‌زد
این وعده اللهی است که فرمود:"ولینصرون الله من ینصره"
یعنی هر کس خدا را یاری کند خدا هم او را یاری خواهد کرد.
فکر می کنید این که از صبح تا شب دنبال زندگی می دویم و خلاصه شده ایم در دو دو تا چهارتای عقل معاش و روزگار حساب و کتاب و سود و زیان ، کدام بخش از اوقات روز یا عمرمان را می توانیم مخلصانه و بدون چشم داشت در شمار کار برای خدا تلقی کنیم تا خدا نیز در عوض یاریمان کند.



سلام لطفا به وبلاگ صدایار بیا ببین
مشت نونه ی خروار نیست
سریش آبادی ندیدی و میگی از این . . .
sedasyar.blogfa.com
پاسخ:
سلام علیکم
؟؟؟؟؟؟
سلام. بنده به عنوان یکی از سرگروه های طرح صالحین اهواز آماده انتقال تجربیات مساجد فعال این شهر در زمینه تربیتی می باشم.

حتی می توانم عکس های برنامه ها را برایتان بفرستم.
پاسخ:
سلام علیکم
مشتاقانه منتظر ارسال مطالب شما در رابطه با تجربیاتتون در زمینه صالحین هستم.
برای این کار میتونید از بخش ""ارسال مطلب توسط شما"" استفاده کنید.
برادر عزیز اولا وقتی یک روحانی حرفی بزند که مردم و جوانان به آن عمل نمیکنند پس چه گناهی دارد و دوما در مورد عکس باید بدانید بازی با کودکان از سنت رسول الله است لطفا بین جامعه و مسلمین ایجاد نفاق و تفرقه نکنید
والسلام
پاسخ:
سلام علیکم
ای کاش قبل از نظر دادن حداقل مطلب رو میخوندید، حرف بنده تایید کار این روحانی عزیز بود
مسلمانی (!) مثل شما نیاز به ایجاد تفرقه نداره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools