مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۱۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

مبلغ و دعوت کننده باید مؤمن به آن چیزی باشد که دیگران را بدان دعوت می‌کند، دل او به آن چه می‌گوید، باید آرام باشد، دل می‌تواند دل را هدایت کند، دعوت و تبلیغ ما هنگامی مؤثر است که نشأت گرفته از درون باشد و این، نیاز به ایمانی دارد که در جان آدمی ریشه دوانده ست، بنابراین این یک هشدار است، برای دست اندرکاران این امر که اگر باوری راستین عامل حرکتشان نباشد، نخواهند توانست در دیگران نفوذ کنند .

۰ نظر ۲۹ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

سیر مباحث تربیتی(جوان)


دریافت
حجم: 343 کیلوبایت

۱ نظر ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

چگونگی شکل گیری انگیزه‌های درونی

همانطور که بسیاری از علماء فرموده اند: انگیزه نتیجه قهری برخی مقدمات است که اگر مربیان در زمینه تحقق مقدمات آن تلاش کنند عادتاً انگیزه نیز ایجاد می شود. اما ایجاد کردن خود انگیزه مانند برخی دیگر از مفاهیمی از این قبیل (مانند اراده ، محبت و ... ) امکان پذیر نبوده و اصولاً ممتنع می باشد. از طرفی تعیین مبادی ایجاد انگیزه نیز همچون سایر مباحث روان شناسی کار چندان ساده و آسانی نیست. با اینحال ردپای شکل گیری انگیزه های درونی را می توان در موارد ذیل جستجو کرد:

۱ نظر ۲۵ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مقدمه

به اعتقاد برخی از دست اندرکاران طرح صالحین مهمترین مشکل در اجرای صحیح و بهینه این طرح در پایگاه های مقاومت بسیج ،‌ انگیزه نداشتن بسیجیان برای شرکت در برنامه های حلقه های تربیتی از یک سو و از سویی دیگر عدم انگیزه در برخی دست اندرکاران طرح ( اعم از فرمانده ،‌ مربی ،‌ سرگروه و ... ) می باشد. مشکلی که باعث ایجاد یأس و ناامیدی مجریان طرح در پایگاه شده و باعث حرکت آنها به سمت ارائه گزارش های صوری از اجرای طرح می گردد. به عنوان مثال مسؤول یکی از پایگاه های مقاومت بسیج در خصوص اجرای طرح صالحین می گفت: در پایگاه ما بیش از 120 بسیجی فعال ثبت نام کرده اند در حالی که هنگام فراخوانهای رسمی کمتر 15 نفر از ایشان در برنامه شرکت می نمایند. سپس این فرمانده نتیجه می گرفت جمع شدن 20 نفر از بسیجیان در حلقه های تربیتی طرح صاحین بیشتر شبیه به یک افسانه بوده و خواب و خیالی بیش نبوده و تحقق آن نیاز به معجزه الهی دارد!

به اعتقاد نگارنده، مهمترین مشکلی که در این پایگاه و یا پایگاه های مشابه وجود دارد،‌ عدم ارتباط نزدیک تربیتی و نبود انگیزه های لازم در بسیجیان برای حضور در برنامه های پایگاه و به تبع آن طرح صالحین می باشد. که با دقت در روش های ایجاد انگیزه های مذهبی و انقلابی در افراد می توان این مشکل را تا حد زیادی رفع نموده و به تحقق طرح در پایگاه ها کمک کرد.

۲ نظر ۲۳ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

۲ نظر ۱۸ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

امام خامنه ای :

این حلقات «صالحین»، از کارهاى بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کاملتر کرد. کیفیتها باید بالا برود؛ البته کیفیت بر کمیّت ترجیح دارد، لکن کمیّتِ با کیفیت هم داراى اهمیت است؛ یعنى گسترش سطحى و عرضى همراه با عمق‌یابى، هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد. امروز دنیاى اسلام محتاج این حرکت بسیجى است.


مساله ای که در اکثر کانون های فرهنگی ،مساجد،پایگاه های بسیج و … وجود دارد این است که در کار فرهنگی و تربیتی باید کمیت را در اولویت قرار دهیم یا کیفیت را و یا هر را دو در کنار هم رشد دهیم. قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم مبادی تصوری خود را روشن می کنیم. منظور ما از کیفیت تربیت صحیح دینی و اثر بخشی آن است و در نگاه عام و اولیه قطعا همگان کیفیت در برنامه های فرهنگی و تربیتی را در اولویت قرار خواهند داد. اما بیایید نگاهی به معنا و مفهوم کمیت در فعالیت های این چنینی داشته باشیم:

۰ نظر ۱۵ خرداد ۹۳ ، ۱۵:۰۷
م. انصاری

لوگو صالحین oi

از آنجا که اختلاط گروه های سنی مختلف در حلقه های تربیتی صالحین همواره یکی از آسیب ها و آفتهای جدی جریان کار فرهنگی به شمار می آید در این مجال و به جهت اهمیت موضوع، به ذکر مطالبی پیرامون این مسئله مهم و اساسی می پردازیم.

 

اولین نکته ای که در این باره، حایز اهمیت است آن است که یقین داشته باشیم همیشه اختلاط رده های سنی متفاوت در حلقه های تربیتی، اردو و سایر برنامه های جانبی مسجد، اثرات سوء تربیتی دارد و به بدآموزی و کج رفتاری افراد در حین برنامه های گروه می انجامد.

درست به همین دلیل است که طراحان سیر تربیتی صالحین نیز شرط اساسی "هم سن بودن" را جزء شرایط اصلی اعضای یک حلقه تربیتی دانسته اند.

البته، اهمیت این موضوع به قدری است که چنین به نظر می رسد شاید بهتر باشد در فعالیت های فرهنگی مسجد با رویکرد تربیتی؛ حتی الامکان گروه های سنی مختلف، همچون کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال را از یکدیگر جدا نگه داشت و برای هر رده ی سنی خاص، برنامه خاص همان رده را اجرا کرد.

علاوه بر آنکه نکته مهم حائز اهمیت دیگر در این رابطه آن است که فراموش نکنیم بیشتر مؤمنان و نمازگزاران مسجدی نوعا می توانند آدم های خوبی باشند اما در عین حال همه ی آنها مربیان خوبی نیستند پس بر این اساس لازم است ارتباط اعضای حلقه های تربیتی با بعضی از نمازگزاران مسجدی را نیز به حداقل برسانیم تا به این ترتیب الگوی نامناسب تربیتی در معرض دید و مشاهده متربیان قرار نگیرد.

برگرفته از:صالحین تهران

۰ نظر ۱۴ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

در عصر ارتباطات بسر می بریم و تکنولوژی هایی مانند ماهواره، موبایل، تبلت، لپ تاب، بلوتوث، وای فای، پیامک، چت و … به یکی از مسائل جدی و مهم در تربیت تبدیل شده و چگونگی  مدیریت این وسایل به یکی از دغدغه های جدی والدین و مربیان تبدیل شده است که مقدمتاً چند خطی از اهمیت مسئله می نویسم:

شاید ۱۵ سال پیش حضور فیزیکی افراد در هر مکانی به معنی حضور واقعی ایشان تلقی می شد و شاید تنها وسیله ی ارتباط غیرحضوری تلفن با محدودیت های خاص خودش بود، اما با اختراع تکنیک های جدید ارتباطی، عملاً افراد در هر مکانی می توانند در محیطِ یک شبکه مجازی نیز حضور یابند و یا با افراد مختلف و متعددی ارتباطات گسترده ای با استفاده از چت، پیامک و ایمیل داشته باشند. اکنون دسترسی به مطلب، تصویر، فیلم یا پیدا کردن یک دوست به سادگی و تنها با چند کلیک  انجام می شود و تمام این ارتباطات گسترده از طریق موبایل، تبلت و لپ تاب که در هر خانه ای وجود دارند، به سادگی و بدون این که سایرین متوجه شوند صورت می گیرد.

سرعت بالا و گستردگی اطلاعات و ارتباطات عصرحاضر می تواند آفت هایی داشته باشد که با توجه به حساسیت جسمی و روحی کودکان، نوجوانان و جوانان می تواند جبران ناپذیر باشد . این امر لزوم توجه جدی مربیان و نیز توجه دادن خانواده ها را میطلبد .

به همین منظور توصیه های بیان می گردد که بخشی از این امور بر عهده مربی و بخش اعظم آن بر عهده خانواده است

۱ نظر ۱۳ خرداد ۹۳ ، ۱۸:۴۷
م. انصاری

چند توصیه ی مهم برای مربی:

**دیدگاهی واقعا باز اختیار کنید و با متربی هاا رفتاری معقول داشته باشید .

** به آنچه متربی می گوید واقعا گوش بدهید ، به طوری که واکنشهای شما مناسب و در نتیجه برای آنان جالب باشد .

** مکالمه را با فعالیتی همراه سازید تا به متربی یاری دهد که احساس نکند خیلی بارز و در مرکز توجه است ؛ اما یادتان باشد تمرکز را روی متربی بگذارید نه روی فعالیت.

** اگر متربی شما می خواهد درباره فیلم ، فوتبال و ... حرف بزند ، برای گوش دادن وقت صرف کنید تا چیزی برای گفتن داشته باشید .

** اگر مخالفتی دارید ، شجاعت این را داشته باشید که به شیوه ای مودبانه و متناسب  نظر آنان را رد کنید .  نه با گوشه و کنایه . این به معنای موافقت شما در حال و آینده نخواهد بود ؛ اما آنان متوجه خواهند شد که حرفشان شنیده شده است .

**  به هر اشتباه و لغزشی که از جانب شما صورت گرفته است بی درنگ اعتراف کنید .

** در هر وضعیتی چیز مثبتی پیدا کنید تا در مورد متربی بگویید . برای مثال ، « می بینیم که در این مورد با دقت فکر کردی که خوب است . »


۰ نظر ۱۲ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

برگزاری کلاس شجره طیبه صالحین

با حضور حلقه میانسلان پایگاه مقاومت شهید مطهری کهره هلیلان - ایلام

موضوع : اشتفاده از ماهواره و تاثیر آن بر روی خانواده ها

محل و مکان کلاس : باغ قدیمی و تاریخی سراب کهره

با توجه به حضور اکثر پدران در این کلاس و تاثیر آنها بر روی اعضاء خانواده الخصوص فرزندان خود - فرصت را غنیمت شمرده و در خصوص استفاده از ماهواره و تاثیرات زیانبار آن بر روی کانون خانواده بحث و تبادل نظر شد 

۳ نظر ۱۱ خرداد ۹۳ ، ۱۷:۳۴
م. انصاری

برای اینکه دختران و پسران هنگام بلوغ با مشکلی روبه رو نشوند و به تدریج با نقش خاص خود به عنوان دختر و یا پسر آشنایی یابند، باید از همان ابتدا به طور جداگانه با آنها رفتار شود. این مسأله در مورد دختران اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا آنها زودتر از پسران به بلوغ می رسند. در تعالیم اسلامی به این نکته توجه کامل و توصیه شده است که از حدود 6 سالگی با دختر و پسر به روشی جداگانه رفتار شود. در روایات اسلامی توصیه شده است که دختر بچّه شش ساله را پسر بچه یا مرد نامحرم نبوسد و در بغل نگیرد. همچنین زنهای نامحرم از بوسیدن پسر بچّه ای که سنش از هفت سال گذشته است، خودداری کنند. همینطور توصیه کرده اند که بستر کودکان در شش سالگی از هم جدا شود.

۱ نظر ۱۱ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
عالم جوانی، آمیزه ای شیرین و شگرف از شعر و شعور، شور و اشتیاق و احساس و اندیشه در زندگی انسان است. جوانان، شریان گرم و حیاتی جوامع، وجدان آگاه و بیدار ملت ها و بازوان کارآمد و توانای کشور محسوب می شوند. درایت و هوشمندی اسلامی و انقلابی ایجاب می کند که با تلاش و مجاهدت عمومی و بهره گیری از توانایی ها و امکانات ملی، فضاهای سالم فرهنگی برای پرورش روح های شفاف و روشن جوانان فراهم شود تا گل ایمان و معنویت در گلستان وجودشان بشکفد و گلاب کمال و فضیلت در بوستان ضمیرشان بجوشد.
در این بین هر کدام از نهاد های مرتبط با جوانان(از جمله کانون خانوادگی ،محیط های آموزش و دانشگاهی ،محله زندگی ،کانون های فرهنگی و هنری ،مساجد و کانون های مذهبی ،محیط های شغلی و اداری ،صدا و سیما ،مطبوعات و نشریات و ...) وظایفی دارند.
۱ نظر ۰۸ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

گزارش (سوم) متنی گروه صالحین در  WhatsApp

موضوع: اطلاع مربی یا سرگروه از مسایل روز مثل فوتبال و فیلمها و بازیها

به تاریخ: چهار شنبه ۹۳/۳/۷– ویرایش : دانش آموز مسلمان

 

امام خامنه ای :

این حلقات «صالحین»، از کارهاى بسیار خوب و برجسته است و در طریق همین تکمیل بسیج قرار دارد که ان‌شاءالله روز به روز باید آن را کاملتر کرد. کیفیتها باید بالا برود؛ البته کیفیت بر کمیّت ترجیح دارد، لکن کمیّتِ با کیفیت هم داراى اهمیت است؛ یعنى گسترش سطحى و عرضى همراه با عمق‌یابى، هر دو باید مورد توجه قرار بگیرد. امروز دنیاى اسلام محتاج این حرکت بسیجى است.

 

عبدالئلاه : بنظر بنده مربی بایستی از خیلی چیزا سر در بیاره:فوتبالیستها و تیمها_بازی فوتبال_کامپیوتر_قرآن_تواشیح_ سرود_ پزشکی_زبان خارجی_…البته منظورم این نیست که استاد همه چی باشه اما بایستی از همه مباحث شمه ای بلد باشه تا تو جمع اعضا حلقه کم نیاره و همیشه سرتر باشه

 

۰ نظر ۰۸ خرداد ۹۳ ، ۰۰:۲۹
م. انصاری

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد


صوت سخنرانی:


متن سخنرانی:
اهمیت مجالس سوگواری وشادی اهل بیت(س):
اهمیت مجلس سوگواری و شادی اهل بیت (س) در تاریخ تشیع ،‌ به کرات توسط علما ، بزرگان ، همچنین توسط کسانی که برای ما الگو هستند ،‌ ذکر شده . یکی از بالاترین و شاید بگیم حتی بالاترین فرد تاریخ بشریت بعد از معصومین (ع) که حضرت امام (ره) باشند علی رغم همه درجات علمی و اون کیاست و سیاست و مصلحت اندیشیشون که همه توقع دارند که خیلی ماورایی و خیلی منطقی و عقلی صحبت کنند تمام مسائل دین را یک طرف می گذارند و می گویند که ما هرچه داریم ، از همین تو سر و سینه زدنها و از همین جلسات است و اگر اسلام زنده است ،‌ بخاطر این مکتبه . از نظر تجربی بسیار راحت قابل اثباته ، خیلی از ماها که گنهکار بودیم ،‌ از این راه توبه کردیم . خیلی از ماها که اهل خیلی از مسائل معنوی و حتی مادی نبودیم ، ‌از این جلسات این چیزها را گرفتیم و خیلی از ماها آدم شدیم به یُمن وجود این جلسات .

۰ نظر ۰۲ خرداد ۹۳ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools