مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

روش های جذاب سازی جلسه

يكشنبه, ۱۶ تیر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۶ ب.ظ


برای برگزاری یک جلسه نکاتی هست که مربی و سرگروه باید بدانند:

روحیه و علاقه ی سرگروه به علم آموزی و هدایتگری
از جمله این نکات، اجازه بدید نکته ای عرض کنم که به خود شخص سرگروه بر می گردد. حالا شاید شما تعجب بکنید بگید خوب جلسه جلسه ای است که برای نوجوان ها یا جوان ها گرفته می شود و باید شما نکته ای را بگید که فی الواقع مسئله ای را در نوجوان برای ما بازگو بکنه. اما من اولین نکته را از خود سرگروه شروع می کنم چرا که اگر شخص سرگروه فاقد یک سری مزایا باشد جلسه او از جذابیت لازم برخوردار نیست. اولین خصوصیتی که در جذبه جلسه شما کمک می کنه اون روحیه ی شماست و علاقه ی شماست نسبت به علم آموزی و هدایت گری. هر چقدر سر گروه نسبت به علم آموزی و هدایتگری مخاطبین دلسوزتر و عاشقانه تر باشه جلسه او مفید فایده تر است. یک سرگروهی که با خستگی و بی حوصلگی و بی رغبتی میاد مطلب را به مخاطب منتقل می کنه مخاطب را هم بی حوصله می کند. اما اون سرگروهی که با حوصله و با عشق به اون ریزه کاری های مسئله هم دقت می کنه و از هیچ نکته ای برای ارتقای کیفیت جلسه دریغ نمی کنه و غفلت نمی کنه، او می تونه یک سرگروه موفق در اداره جلسه باشه. لذا عشق به علم آموزی و هدایتگری یکی از اون نکاتی است که جلسه شما را جذاب می کنه.


خلاقیت و ابتکار سرگروه
نکته دیگر خلاقیت و ابتکار عمل سرگروه است. سرگروه قبل از جلسه بایستی فضای جلسه، مکان جلسه، زمان برگزاری جلسه را طوری تنظیم بکنه که حالت یکنواختی و بی حوصلگی برای مخاطب را بوجود نیاره. البته این نکته نکته خوبی است، که شما اگر در مسجد جلساتتون را تشکیل می دید یک جایی را مشخص بکنید ویژه گروه خودتون، بگونه ای که وقتی نیرو وارد مسجد می شه چشمش خود به خود به اون سمت بچرخه  ناخودآگاه، چون همیشه شما اونجا جلسه را تشکیل می دید. خوب این از  نظر روانی تأثیر خوبی را می تونه در نیروی شما بگذاره که پابند جلسات شما بشه. اما این مسئله هم در کنار این موضوع قابل تأمل است، که شما از باب تنوع می توانید جلساتتون را حتی در مکانهای دیگر برگزار بکنید، در یک امامزاده ای، در مزار شهدا، حالا بستگی به اون موضوعی داره که شما مطرح می کنید. یک وقت موضوع شما موضوع آشنایی با سیره شهداست، خوب چقدر زیباست که شما این جلسه را در کنار مزار شهدا برگزار کنید. یا یک وقت موضوع شما موضوعِ توسل است، چه نیکوست این جلسه را در کنار امامزاده ای یا حرم امامی حتی برگزار بکنید. تنوع در مکان اینگونه خلاقیت ها باعث بالا رفتن جذبه کلاس می شه. البته خلاقیتها، محدودیت نداره. سرگروهی ممکنه حتی با استفاده از نقاشی، استفاده از بعضی تصاویر، استفاده از بعضی از فیلمها و خیلی مسائل دیگه جذابیت کلاسش را بالا ببره. این خلاقیت سرگروه، در جذابیت کلاس بسیار مؤثر است. نکته دیگر که جذابیت کلاس را بالا می بره استفاده از وسایل کمک آموزشی است، مثل تخته، مثل اسلاید، مثل ویدئو پروژکشن، مثل بعضی مسائل دیگر. که می تونه براحتی بعضی موضوعات را به تصویر بکشه برای مخاطب و ملموس او بکنه و در حافظه مخاطب انها را ماندگارتر بکنه.

تنوع در بیان مسائل
از جمله مسائل دیگه تنوع در بیان مسائل است، شما وقتی که می خواهید جلسه تون جلسه جذابی باشه، هیچوقت موضوع تون را در یک قالب خاص دنبال نکنید. قالبهایی که شما می توانید استفاده بکنید و موضوعتون را در آن بگنجانید بسیار متنوع و زیادند، بستگی داره سرگروه چقدر در این موضوع مطالعه و تحقیق و کنکاش کرده باشه. بعنوان مثال برای شما عرض بکنم اگر شما بخواهید موضوع نماز را برای مخاطبتون بیان بکنید و او را تشویق به نماز خواندن بکنید، ممکن است یک جلسه بیاید و این مسئله را مطرح کنید که بله، بچه ها نماز بخوانید این حدیث را داریم این آیه قرآن را داریم و خداحافظ شما. جلسه بعد وقتی می خواهی دوباره این موضوع را بیان بکنی احساس می کنی دیگه مطلبی برای گفتن نداری. اما غافل از اینکه ما باید برای بیان یک موضوع از قالبهای متنوع استفاده بکنیم. یک جلسه شما با استفاده از الگوسازی و الگودهی مسئله نماز را مطرح می کنید. در یک جلسه با استفاده از بیان ثواب نماز و عاقبت نماز خواندن نخواندن، موضوع نماز را برای مخاطب منقح می کنید. در جلسه دیگری با استفاده از سیره شهدا این کار را می کنید، در جلسه دیگری با استفاده از داستان بزرگان ممکن است این کار را بکنید، در جلسه دیگر حتی به صورت عملی، آنها را با طریقه نماز خواندن و کیفیت نماز خواندن آشنا بکنید با طرق مختلف و قالبهای مختلف یک موضوع واحد را شما می توانید به مخاطب منتقل بکنید. این تنوع می تونه جذبه کلاس شما را بالا ببره.

استفاده از فنون فن بیان
 البته غفلت از این مسئله هم نداشته باشیم که بیان و فن بیان سرگروه در جذابیت جلسه بسیار مؤثر است. لذا ان شاءالله فرصتی هم باشه در این موضوع فن بیان کنکاش و تحقیق و پژوهش صورت بگیره. سرگروه با استفاده از فنونی که در فن بیان موجوده و قابل استفاده است اون جذابیت کلاس را بالا ببره. از جمله نکاتی که در این مسئله فن بیان اساتید بیان می کنند این است که شما هیچ وقت مستقیم و اول کار، اول جلسه موضوعتون را رو نکنید، اجازه بدید مخاطب درگیر بشه با اون موضوع و خودش به موضوع جلسه پی ببره. بعنوان مثال خدمت شما عرض بکنم؛ مثلا شما می خواهید شخصیتی را به مخاطب معرفی بکنید. می تونید از همون اول بگید که بچه ها من می خواهم شخصیت شهید بهشتی را به شما معرفی بکنم. می تونید اسم شهید بهشتی را نیاورید. از جمله مسائلی که در فن بیان مطرح می شه همین است. شما می تونید اینگونه بیان کنید که بچه ها من می خواهم شخصیتی را به شما معرفی بکنم که در سن 12 سالگی برای مردم روستا سخنرانی می کرد. در سن نوجوانی آنقدر مردم او را قبول داشتند بعنوان عالم و شخص عاقل که حتی به او اجازه دادند کدخدای روستا را عوض بکند. من شخصی را می خواهم به شما معرفی کنم که هم تحصیلات دانشگاهی داشت  هم تحصیلات حوزوی، شخصی را به شما معرفی بکنم که به چند زبان زنده دنیا مسلط بود و خصوصیات دیگر، بعد بگید این شخصیت شهید بهشتی بود. وقتی شما این مقدمه چینی را می کنید خود به خود ذهن مخاطب بیشتر درگیر موضوع می شه که البته خوب این فنون در مسئله فن بیان بسیارند که سرگروه با استفاده از این فنون می تونه براحتی جذبه کلاس را بالا ببرد.


نظرات  (۱۵)

سلام
وبلاگ خیلی جالبی دارید ومطالبی هم که داخل وبلاگ گذاشتیدخیلی خوب وکارامد هستند انشاءالله که همیشه موفق باشید .بازهم بهتون سر میزنم
با تشکر
very good
سلام
من در ی مسجدی ی حلقه دارم رده سنی نوجوانان.واقعا مطالبتون کارآمد هستش.فقط ی پیشنهاد بیاید یک کم مصداقی تر کار کنید و مثال های بیشتر  با توضیح بیشتری بزنین.
انشالا در آینده روش های جالبی که خودم در حلقه استفاده کردم و مورد استقبال واقع شده رو براتون ارسال میکنم تا در سایتتون استفاده بشه.
شما هم ی بخشی ایجاد کنید مث تالار گفت و گو تا همه رفقا راهکار های خوبشون رو ارائه بدن.
یاعلی
پاسخ:

سلام

ممنون از لطفتون

پیشنهادتون خوبه انشاء الله در آینده بتونیم انجامش بدیم

منتظر انتشار تجربیاتتون هستیم

سلام علیکم 

واقغلا خسته نباشید خدا اجرتون بده به خاطر زحماتتون.
ببخشید من یه سوال و یه کمک جدی و مؤثر ازتون میخوام اگه کمکم کنید ممنون میشم.
من توی یه مسجد سرگروه دوره ی راهنمایی هستم.امکانات مسجد زیر صفره بچه ها رو چه طور جذب کنم؟چطور مسجدیشون کنم؟
(نه وسله ورزشی،نه پولی برای اردو،واقعا زیر صفره ــ آخه پشتم نه پایگاه ون ه کانونی وجود نداره. الان من چیکار کنم؟ 
تشکر
پاسخ:
سلام علیکم
متاسفانه مشکلات مالی جزء جدا نشدنی فعالیت های فرهنگی هستند و همون طور که از نظر سنجی ما هم مشخصه خیلی از مربیان و سرگروه ها با این مورد درگیرند.
لطفا این رو مطالعه بفرمایید:  http://tsalehin.blog.ir/post/40
اینها رو عرض کردم که بگم این مورد تنها مشکل شما نیست و البته دلیلی برای ترک فعالیت های تربیتی و فرهنگی هم نخواهد بود چون به عقیده بنده این مورد کوچکترین مانع برنامه های تربیتی نخواهد بود.
اما راه کارهای عملی و مصداقی سوال شما رو در یک پست به سایت(و به ایمیل شما) ازسال می کنم امیدوارم راه گشا باشه

سلام بسیار عالی
استفاده کردم اجرکم عندالله
سلام
خیلی خوب بود
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون

عالی بود ممنون.........
۱۷ آبان ۹۲ ، ۱۰:۰۷ امیری حسین و نعم الامیری
سلام علیکم                                                                              وب خوبی دارید استفاده کردیم ولی اگر بتونید زود ب زود بروزش کنید بهتر میشود    اجرکم عندالله   موفق باشید.
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطفتون
این سایت هر روز 10:30 صبح به روز میشود.
۱۰ آذر ۹۲ ، ۲۳:۰۰ یه سرګروه
واقعا ممنونم مطالب بسیار خوب و کاربردی است ان شاالله تحت توجهات حضرت حجت موفق و موید باشید
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از لطفتون
با تشکر از راهنمائی شما عزیزان  ممنون از لطفتون استفاده کردیم موفق باشید
سلام 
ممنونم از راهنمایتون
من مربی هستم مربی جوانان بیانم خوبه ولی مثال و باز کردن موضوع برام سخته کاش توضیح میدادی یا موضوع رو خودت انتخاب و بیان میکردی تا ما استفاده ببریم و مورد رضای خدا واقع بشه
هفته ای یه موضوع ....
البته اگه ممکنه اگه هم که نیست مزاحمتون نمیشیم
موفق و شاد باشید
سلام 
ممنون از مطالب خوبتون
1- من با نوجوانان دختر کار می کنم، وقتی می بینم، که چقدر بچه ها داخل حلقه و بیرون آن متفاوت هستند، دلزده میشوم.
2- و چون نوجوانان شلوغ هستند، اگر قرار باشه برن اردو بچه های حلقه مرا نمی برند و ...
3- مطلب کم می آورم
پاسخ:
سلام علیکم
صبر و شکیبایی لازمه کار تربیتی است.
تغییر به خصوص در نوجوانان به راحتی صورت میگیره اگر همراه با مداومت و صبر باشه
برای ارائه مطلب به کتابچه نمونه دروس برای حلقه ها مراجعه کنید.
۰۳ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۴۸ سیدابولفضل حسینی
سلام اززحمات
شمامتشکریم بنده سرگروه حلقه یراهنمای هاهستم ازشما میخوام  مطالبی درموردمدیریت حلقات درزمینی دوستیهای صمیمی بااعضای حلقهابدید
با تشکر
با سلام وتشکر فراوان از مطالب خوب و آموزندتون.
من سرگروه حلقه مقطع ابتدایی هستم اگه لطف کنید مطالبتون برا این مقطع بیشتر کنید ممنون میشم
درظمن اگه امکانش هست یه چندتا کتابم بهم معرفی کنید
سلام خسته نباشید.راستش ازتون راهنمایی میخوام.من به تازگی وارده مسجده محلمون شدم و متوجه شدم که این مسجد وضع مالی خیلی خوبی داره ولی متاسفاته واسه بودجه فرهنگی هیچی کنار نمیذارن.حتی رفتم باهاشون صحبت کردم واسه میلاد امام رضا که جشن بگیرم و بچه ها رو جذب حلقه صالحین کنم بهم خندیدن گفتن تو این محله امکان پذیر نیست.ما کلی از این کارا کردیم هیچکس تو مسجد موندنی نیست.راستش با کلی اصرار راضیشون کردم جشن بگیریم ولی الان استرس دارم که نکنه واقعا اینطور بشه که میگن و کسی نیاد مسجد؟؟؟؟به نظرتون مشکل از کجاست و من باید چیکار کنم؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools