مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۱۷ مطلب در دی ۱۳۹۲ ثبت شده است

خداوندی که انسان را خلق نموده و راه‌های رسیدن به کمال و سعادت دنیا و آخرت را به نشان داده و با بیان چگونگی روابط انسان با هر شخص، جامعه یا موضوعی به گونه‌ای که هم رفع نیازش را نماید و سبب کمالش گردد قوانینی وضع نموده است.

نه تنها خود بهتر از هر کس دیگری می‌داند که انسان [اعم از مذکر یا مۆنث] به جنس مخالف نیاز دارد، بلکه می‌فرماید: خودم در قوانین تکوینی خلقتم، و بر اساس علم و حکمتم این غریزه و محبت را به شما داده‌ام. هم چنان که نیاز و محبت چیزهای دیگری را نیز بر شما قرار داده‌ام.



اما اگر انسان برای رفع هر نیازش بدون هیچ قانونی که منتج به فایده‌ی او شود عمل کند، از تعقل و اراده‌ی خود که وجه متمایز او با حیوانات است، هیچ بهره‌ای نمی‌برد و لذا چون حیوانات و بلکه پست‌تر می‌گردد [کالانعام بل هم اضل]. لذا برای هر فعلی قانونی وضع نمود و در این قانون بهترین‌ها را حلال و مضرات را حرام نمود. یا به تعبیری دیگر، اصل‌ها را حلال و بدل‌های تقلبی را حرام نمود.


۶ نظر ۳۰ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مقدمه
در اختیار داشتن نیروهای باسابقه ودارای تجربه بالا و همچنین متخصص برای هر تشکلی، مغتنم و بسیار ارزشمند می‌باشد اما وقتی دقیق‌تر به موضوع نگاه می‌کنیم و رسالت تشکل‌ها و تکالیف آن‌ها را در برابر جامعه و فرد بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در صورت نداشتن نگاه جامع به انسان دچار آسیب‌هایی می‌شویم.
یکی از مسائلی که ممکن است ظهور پیدا کرده و تأثیری نامطلوب بر تشکل و منابع انسانی آن بگذارد و تبدیل به مشکلی شود که حتما باید برای آن راه چاره‌ای پیدا کرد، یکنواخت شدن شرایط کاری برای فردی است که مدتی در تشکل مشغول به کار بوده ست. این وضعیت نیروی انسانی را در شرایط تکراری و روزمرگی قرار داده و باعث کاهش و یا از بین رفتن انگیزه‌های کاری او می‌گردد و یا او را تک بعدی بار می‌آورد و این موضوع با روح کار در تشکل که همانا پرورش تمام ابعاد و زوایای روحی و وجودی اوست در تناقض است.
یکی از ابزارهایی که به تشکل‌ها کمک می‌کند تا نیروهای انسانی چند مهارته داشته باشند تکنیکی به نام «چرخش شغلی» «Job Rotation» در مدیریت است که سعی داریم در این نوشتار شما را با آن آشنا کنیم.

چیستی «چرخش شغلی» در تشکل‌ها
چرخش شغلی به این معنا می‌باشد که افراد را از سمت‌های فعلی خود به پست و مسئولیت دیگری منتقل نمایید.
در واقع چرخش شغلی یک ﺭﺍﻫﺒﺮﺩ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻳﻚ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻮﻗﺖ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﻛﺎﺭﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ.
چرخش شغلی ﺭﻭﺷﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﻣﻲ‌ﺗﻮﺍﻥ اعضایی ﺭﺍ ﻛﻪ ﺟﺰﻳﻲ‌ﻧﮕﺮ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺩﻳﺪﺷﺎﻥ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻪ ﺣﻮﺯﻩ ﻛﺎﺭﻱ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﻣﻲ ﮔﺮﺩﺩ، ﺗﺒﺪﻳﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻛﻠﻲ ﻧﮕﺮ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﻭﺳﻴﻊ‌ﺗﺮ ﻣﻲ‌ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭﻙ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ.
و یا به عبارتی دیگر چرخش شغلی ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﺎﺑﺠﺎﻳﻲ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺩﺭ ﻃﻴﻔﻲ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻋﻼﻗﻪ ﻭ ﺍﻧﮕﻴﺰﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎﺭ.
به عبارتی ساده‌تر «چرخش شغلی» در تشکل‌ها یعنی اینکه مدیر تشکل در دوره‌های زمانی مختلف و به تناسب فعالیت‌ها و برنامه‌های تشکل وظایف و مسئولیت‌های متفاوتی را به اعضای تشکل واگذار نماید تا هم زمینه‌ای فراهم گردد تا فرد با سایر فعالیت‌ها آشنا شود و استعداد‌هایش کشف گردد و هم مهارتهای فرد به عنوان یک عنصر فعال فرهنگی افزایش و ارتقاء یابد.

۰ نظر ۲۸ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

این بازی که بسیار ساده ولی پر محتوا توسط شجره طیبه صالحین شهر مبارک اباد ساخته شده است، اجرای آن می تواند در تربیت اعضای صالحین بسیار موثر واقع شود.

توضیخات بیشتر و لینک دانلود

۳ نظر ۲۷ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

گزیده‌ای از مقاله‌ی "نقش متربی در تربیت" نوشته‌ی سید موسی صدر:

نویسنده‌‌ی این مقاله سعی نموده ‌است با بررسی رویکردهای متفکران غربی و هم‌چنین مبانی قرآن عزیز، پاسخ این سوال را استخراج نماید.
پرسش بحث
نقش مربی و متربی (در تربیت) به تناسب زوایای مسئله متفاوت است. در این نوشتار مقصود از تربیت، تزکیه و رشد روحی و اخلاقی است، نه پرورش جسمی، و منظور از متربی گروه جوانان است، یعنی مقطعی که انسان از یک سو نیروی فکری و عقلانی‌اش در حال شکوفایی است، از سوی دیگر نیروها و کشش‌های نفسانی‌اش در حال شدت یافتن و قوت گرفتن است و از جهت سوم در افق نگاهش پرسش‌ها و شبهات و ابهامات فراوانی وجود دارد و از جهت چهارم به خاطر بلوغش، تکلیف و مسئولیت نیز متوجه اوست. در چنین وضعیتی این سؤال مطرح می‌شود که آیا مربی نقش اصلی دارد یا متربی؟

۰ نظر ۲۶ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

چند نکته تربیتى در قرآن



1. اگر قصد راهنمایى و تربیت کسى را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید؛ حتى اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلى باشند؛(طه/44 و شعرا/215).

2. الف) گفتار رفتار آدمى در هر زمان و مکان، در حافظه الهى محفوظ است ؛ مراقب باشید؛(لقمان/16 و کهف/30).

ب) نسبت به انسان‏هاى اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهاى بد بازدار و به کارهاى خوب تشویق کن. این لازمه استحکام یک پیکر است و بنى آدم اعضاى یکدیگرند؛(لقمان/17).

ج) در رفتارهاى اجتماعى دقت کن! مبادا با غرور رویت را از دیگران برگردانى یا مثل متبکران راه بروى ؛ مبادا تندرو و کندرو شوى ؛ میانه روى، بهترین روش است ؛ مراقب باش صدایت را بر سر کسى بلند نکنى و خلاصه در یک کلام، آدم باش ؛(لقمان/18و19).
...

۱ نظر ۲۴ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

این یادداشت تنها نقدی است بر عملکرد روحانیت در حوزه فرهنگی و تربیتی.

مساجد را پیرمردها قرق کرده اند!!

چندی پیش در جلسه ای یکی از روحانیون جوان در حین بررسی موانع و کمبود های اجرای طرح شجره طیبه صالحین به عملکرد ضعیف بسیاری از دستگاه ها از بسیج تا شهرداری ها و دولت و NGOها و ... اعتراض شدیدی را وارد نمودند ،از کم کاری مسولان بسیج گفتند و از کمبود فضاهای فرهنگی و تربیتی نالیدند که الحق هم اشتباه نگفتند اما شاید نکته ای که حاج آقا فراموش کردند نقش روحانیت در این زمینه بود.

مگر نه اینکه وظیفه اصلی روحانیت تربت انسانهاست. مگر نه اینکه وظیفه اصلی روحانیت ترویج احکام اسلام است. مگر نه اینکه لباس تبلیغ دین پیامبر بر تن روحانیت است. چرا باید باوجود این همه طلبه و روحانی از کمبود مربی تربیتی بنالیم و باوجود این همه مسجد از نبود فضاهای فرهنگی و تربیتی بگوییم.


بازی یک روحانی با جوانان جزیره شیف بوشهر
 همیشه خطبه خوانی جوانان را جذب نمیکند گاهی اوقات باید بین جوانان بود...

واقعیت این است که متاسفانه تعداد طلاب و روحانیون جوانی که به صورت تشکیلاتی مثلا در زمینه طرح صالحین دغدغه دارند زیاد نیست و بسیاری از این بزرگواران هنوز هم به منبر اکتفا می کنند.
اما چگونه باید نسل جوان و نوجوانان را با وجود این همه سرگرمی حلال و حرام پای منبر کشاند،در چند تا از مساجد ما برنامه های مسجد با سلیقه جوانان و نوجوانان امروزی همگونی دارد، چند تا از ائمه جماعات ما به حضور جوانان و نوجوانان در صفوف نماز جماعت حساسند و برای آن تلاش می کنند.

۱۷ نظر ۲۱ دی ۹۲ ، ۱۳:۰۳
م. انصاری

۱ . دوستی اهل‌بیت(ع) و خواندن قرآن

«فرزندان خود را بر سه خصلت تربیت کنید؛ دوست داشتن پیامبرتان، دوست داشتن اهل‌بیت او و قرآن خواندن».

کنزالعمّال: 45409 منتخب میزان‌الحکمة: 614

2. دعای خیر در حق فرزند

«خدا رحمت کند کسی را که فرزندش را بر نیکی کردن به خود یاری رساند، بدین گونه که از خطا و گناه او درگذرد و به درگاه خدا برایش دعا کند».

الحدیث جلد 3 صفحه 369

۷ نظر ۱۹ دی ۹۲ ، ۱۳:۴۵
م. انصاری

گاهی با خود می اندیشیدم که جوانان و نوجوانانی که در حلقه های صالحین تحت تربیت و آموزش قرار می گیرند چند درصد از جوانان و نوجوانان این مملکت هستند و واقعا کار کردن روی بخش کوچکی از اجتماع ما چه تاثیری در فرهنگ این مملکت دارد.


در سال 1952 دانشمندان ژاپنی درباره رفتار میمون‌های وحشی در یک جزیره تحقیق می‌کردند.

غذای اصلی میمون‌ها سیب‌زمینی شیرین بود. میمون‌ها سیب‌زمینی را خاک‌آلوده می‌خوردند.

یک روز پژوهشگران متوجه شدند، میمونی کاری جدیدی می کند:

او سیب زمینی را قبل از خوردن شست! شاید اتفاقی یادگرفته بود مثلا سیب‌زمینی از دستش به آب افتاده و بدون خاک مزه بهتری داشته. به هرحال او این رفتار را روزهای بعد هم تکرار کرد، و به‌تدریج میمون‌های دیگراین کار را یاد گرفتند. 

در سال 1958، زمانی که صدمین میمون به این رفتار جدید روی آورد، دانشمندان جزیره‌ای در سیصد مایلی نیز گزارش دادند که میمون‌های آن جزیره نیز شروع به شستن سیب‌زمینی‌ها کرده‌اند. 

هیچ ارتباطی میان این جزایر نبود و کسی میمونی را از جزیره‌ای به جزیره ی دیگر نبرده بود!

تعمیم نتایج این تحقیق می‌گوید زمانی که سطح جدید آگاهی میان تعداد معینی از افراد ایجاد شود و به طور چشمگیر و معنی‌دار رفتارشان تغییر کند، آگاهی بدون ارتباط مستقیم به دیگران منتقل می شود. هر آگاهی فردی به آگاهی جمعی مرتبط است

گاهی با خود می اندیشیدم که جوانان و نوجوانانی که در حلقه های صالحین تحت تربیت و آموزش قرار می گیرند چند درصد از جوانان و نوجوانان این مملکت هستند و واقعا کار کردن روی بخش کوچکی از اجتماع ما چه تاثیری در فرهنگ این مملکت دارد. به دنیای اطراف نگاه می‌کنم و از این که نمی‌توانم تاثیر مثبت و چشمگیری در بهبود آن داشته باشم، احساس کوچکی می‌کنم. 

اما اگر اعضای گونه‌ خاصی از حیوانات به طریقی با هم در ارتباط باشند، به احتمال زیاد انسان‌ها نیز می‌توانند به وسیله همین نیرو با هم ارتباط پیدا کنند. تفکر همسو و مشترک، نیروی بزرگی دارد و می‌توان آن در مسیر مثبت و سازنده استفاده نمود.

شعور جمعی از یک سو، انسان را از یک سو، متوجه قدرت شگفت انگیز و میزان تاثیرگذاری وی بر کل جهان هستی می کند و از دیگرسو مسوولیت بزرگ او را در قبال خانواده بزرگ بشری نمایان می سازد. زیرا دایره نفوذ افکار و اعمال انسان فقط محدود به زندگی شخصی او نمی شود و بر شرایط و اتفاقاتی که زاییده شعور جمعی است اثر می گذارد.

۲ نظر ۱۸ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مربی باید انسان را به طور کامل بشناسد. شناخت کامل از انسان ناظر به چنین پرسش هایی است انسان چیست؟ از کجا آمده است؟ برای چه خلق شده است؟ پایان زندگی او چیست؟ کمال او کدام است؟ رابطه او با نظام هستی چگونه است؟ هر کسی برای این سوال ها پاسخ صحیح و روشن داشته باشد، انسان را شناخته، و بر ابعاد وجودی او احاطه علمی پیدا کرده است. شناخت ابعاد وجودی انسان، در تربیت، امری ضروری و حیاتی است. 


۰ نظر ۱۷ دی ۹۲ ، ۱۳:۳۶
م. انصاری


موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی کتاب "مهندسی ارتباط با جوانان"، گردآوری سیدمرتضی حسینی هرندی، را در قطع وزیری و شمارگان 2 هزار نسخه منتشر کرد.
این اثر از سری تولیدات مهارت و توانایی، با هدف عمق بخشیدن و معرفت‌افزایی در سطح فعالان فرهنگی و رشد فعالیت‌های فرهنگی از سوی موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی منتشر شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است، در شرایطی که تنوع و فراوانی محصولات فکری فاسد در پوسته‌ها و زر ورق‌های دلپذیر و هوس‌انگیز، غیرقابل کنترل است، نوجوان یا جوان چگونه توان مقاومت خواهد داشت؟ به راستی در دورانی که به سوی صنعتی شدن تولید فکر و اندیشه پیش می‌رود، چگونه می‌توان از ناکامی‌های فرهنگ خودی جلو گیری کرد؟واقعیت این است که برای مقابله با طرح و برنامه‌های دشمن غیر از تولید فکر، سازماندهی اندیشه، تکثیر هدفمند فرهنگ، روش‌های زندگی دلپذیر و روشنگری در برابر اندیشه‌های ناسالم، راهی وجود ندارد این کتاب بخشی از اصلی‌ترین مفاهیم مهندسی ارتباط با جوان را با هدف مقاوم‌سازی این قشر در جبهه فرهنگی بیان می‌کند.


شماره تماس: 8539171-0511

۴ نظر ۱۵ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
انتشارات کوله بار فرهنگی با کوله باری از تجربه کار فرهنگی و تربیتی شروع به فعالیت کرده و برای غنی سازی محتوایی مجموعه‌های فرهنگی - تربیتی تلاش خواهد نمود.

نویسندگان انتشارات اشخاصی هستند که سالیان سال در عرصه کار فرهنگی چه در مدیریت و چه در مربی گری فعالیت کرده و می خواهند این تجربه را به صورت علمی در اختیار علاقه مندان قرار دهند.

آثار منتشر شده

۱ نظر ۱۴ دی ۹۲ ، ۱۲:۲۰
م. انصاری

تربیت آنی ودفعی صورت نمی‌پذیرد وانسان شدن یک انسان در طول پروسه حیات وطی چندین دهه سعی وتلاش وآموختن وعمل‌کردن بی‌وقفه ومداوم‌، محقق خواهد شد. اما همانطور که شاهد هستید هنوز در مرحله آموزش متوقف مانده‌ایم چرا؟ چون آموزش خشت اول تربیت وسنگ بنای تغییر رفتار در آدمی است.
قبلا هم یادآور شدیم که اصلا بدون آموزش وفراگیری این که چه کاری بد است وچه کاری خوب؟ نمی توان از کسی انتظار داشت از بدی‌ها جدا شود وبه خوبی ونیکی گرایش پیدا کند.عمده‌ترین ضعف‌های آموزشی که در آموزش‌های دینی غیر رسمی ودر حلقه‌های تربیتی وجود دارند عبارتند از‌:
1- آموزش‌ها سیر مشخصی ندارند وچون کسی میزان یادگیری دقیق مخاطب را نمی‌داند سال‌های متمادی تکرار می‌شوند.
2- روحیه دانش‌آموزی وآموزش‌پذیری در فضای غیر رسمی ودر نظام حلقه‌ای وجود ندارد.
3- سهم معارف روبنایی وزیر‌بنایی در آموزش حلقه‌های تربیتی مشخص نیست.
4- آموزش‌ها کاربردی نیستند واز پرداختن به نیاز وخواست مخاطب غفلت می‌شود.
5- محتواهای آموزشی کلی‌، سنگین‌، سخت وبیش از توان وظرفیت اعضای حلقه می‌باشند.
6- آموزش‌ها غیر فعال‌، مرده‌، یکنواخت وتهی از اقناع وپذیرش مخاطب انجام می‌شوند.

۳ نظر ۱۳ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰


به یقین بر طبق روایات اسلامی حضور مدیر تشکیلاتی در هر مجموعه ای ضروری است، چرا که در بعضی روایات سفارش شده است که حتی در هنگام سفرهای کوتاه دو نفره نیز یکی از خود را به عنوان تصمیم‌گیرنده انتخاب کنید. به این معنا که در هر مجموعه‌ای حضور یک نفر مدیر به منظور اتخاذ تصمیمات نهایی ضروری است.از طرفی ضرورت حضور حجت خدا بر زمین نیز این دیدگاه را تائید می‌کند که مدیر نمی‌تواند وجود نداشته باشد.البته مدیر یک تشکل باید از ویژگیهای خاصی هم برخوردار باشد به این معنا که علاوه بر علم مدیریت، چگونگی اتصال به خدا را نیز بلد باشد و بیشتر از دیگران خود را ملزم به ارتباط باعالم معنا بداند، همان‌گونه که نماز شب برای رسول الله (ص) واجب بود. چون حضرت وظیفه تربیتی داشتند. 

۱ نظر ۱۱ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

متن کامل سخنان حجت‌الاسلام قرائتی در تاریخ ۱۵ ‌دی‌ماه ۱۳۹۰

با موضوع «اصول کار فرهنگی در جامعه»

بسم الله الرحمن الرحیم
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»
در خدمت برادرانی هستیم که مسؤولین کارهای فرهنگی و اجتماعی هستند در شهرداری. خوب یک شرح وظایفی را برای شما تعیین کردند که باید طبق آن عمل کنید. من نه شما را می‌شناسم و نه شرح وظایف شما را می‌دانم و نه می‌دانم شما به شرح وظیفه عمل می‌کنید یا نمی‌کنید. آنجا بازرس دارد، ناظر دارد، حساب و کتاب دارد خودتان در برنامه‌های خودتان هرچه وظیفه‌تان است انجام بدهید.

من به عنوان معلم قرآن می‌خواهم بگویم در کار فرهنگی چند تا اصل را رعایت کنید. توجه به چند اصل در کار فرهنگی و اجتماعی. یکی اینکه کارهایی باشد که ارزان باشد. حالا یک نمونه برای طراحی‌های غلط بگویم.

۵ نظر ۰۹ دی ۹۲ ، ۱۲:۰۹
م. انصاری

امام صادق علیه‌الصلوه و السلام می‌فرمایند:

«اِذا لَم تَجتَمِعِ القَرابَةُ علی ثلاثةِ اشیاءٍ تَعرَّضوا لِدُخولِ الوَهمِ علیهم و شماتةِ الاعداءِ بهم؛و هیَ ترکُ الحَسَدِ فیما بینهَم لئلّا یَتَحَزَّبوا فَیَتَشَتّتَ أمرُهُم؛وَ التَّواصُلُ لِیَکونَ ذلک حادیاً لَهم علی الأُلفة؛و التَّعاوُنُ لِتَشمِلَهُمُ العزّة  -
تحف العقول/ صفحه322


یعنی در میان یک جمع، اگر سه خصوصیت نباشد، دچار وهم و سستی و شماتت و ملامت دشمنان خواهند شد. آن سه خصوصیت که در هر جمعی باید باشد این‌ها است :

اول اینکه به یکدیگر حسد نورزند زیرا حسد آنها را دسته دسته می‌کند و کار آنها پراکنده می‌شود.

دوم اینکه با یکدیگر ارتباط و رفت و آمد داشته باشند زیرا این کار آنها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و میان آنان الفت برقرار می‌کند.

سوم اینکه با یکدیگر همکاری داشته باشند زیرا این موجب می‌شود که عزت همه آنها را در بر بگیرد.

اگر به حافظه تاریخی خودمان رجوع کنیم می‌بینیم که منشأ بسیاری از کدورت‌ها و تلخ کامی‌ها و احیانا اختلاف‌ها و افتراق‌ها در جمع‌های مختلف، فقدان یکی از همین موارد ذکر شده در حدیث فوق است. البته بنده در این نوشتار به هر جمعی کار ندارم و بیشتر می‌خواهم درباره جمع‌های ایمانی و الهی و یا به عبارتی جمع بچه حزب اللهی‌ها صحبت کنم از حلقه های صالحین گرفته تا کانون و مجمع و هیئت و ... و با الهام از این حدیث شریف دغدغه‌ای را مطرح نمایم.

۱ نظر ۰۷ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مربیان کودک در خانه ، پدر، مادر، خواهر و برادر نام دارند، در مدرسه به آنها معلم، مدیر ،ناظم، عوامل اجرایی آموزشی و بابای مدرسه گفته می شود و در جامعه، گروه های همسالان، شخصیت های مطرح و برجسته و دوستان و همسایگان و هم محله ای ها هستند. رسانه هم که تا دلتان بخواهد مربی دارد از "عمو قناد" گرفته تا"عادل فردوسی پور" و "حاجی گیرینوف".

تربیت ، رایج ترین واژه متداول در زندگی انسانی ما آدم هاست که زوایای پنهان و پیچیده ای دارد و به تعبیر افلاطون مفهومی است "راز آلود".

خانواده، خانه اول تربیت است. مدرسه، ایستگاه دوم و جامعه، بستر سیال، پویا و جاری سوم تربیت آدم هاست.
در کنار این سه کانون اثرگذار در تربیت و شکل گیری شخصیت کودک و نوجوان ، امروزه، رسانه نیز از سنین کمتر از یک سال درست روبروی گهواره کودک مثل قارچ از زمین سر در می آورد و تا واپسین لحظات عمر، سایه به سایه او را تعقیب می کند.
حال با این همه مربی شما چه می توانید بکنید؟!

۱ نظر ۰۴ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

میوه ها هر کدام فصلی دارند و به آب و هوای خاصی تعلق دارند یکی میوه سردسیر است و دیگری گرم سیر.
باغبان خوب، اول باید بذر، قابلیت و ویژگی های آنها را بشناسد و با مراحل سه گانه کاشت، داشت و برداشت آشنا باشد و همراه با خود ابزار و تکنیک های لازم و مناسب رشد و نمو هر دانه و بذری را به همراه داشته باشد.

مربی مثل باغبان است باید قابلیت های متربی را بشناسد، استعدادهای آن را در یابد، با روحیات فرد آشنا باشد و نوع ، فضای خانوادگی او را تا حد نیاز ارزیابی و رصد کند.

در این باره رعایت نکات ذیل لازم و ضروری است:

۲ نظر ۰۲ دی ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools