مهمترین عوامل تبلیغ و دعوت
مبلغ و دعوت کننده باید مؤمن به آن چیزی باشد که دیگران را بدان دعوت میکند، دل او به آن چه میگوید، باید آرام باشد، دل میتواند دل را هدایت کند، دعوت و تبلیغ ما هنگامی مؤثر است که نشأت گرفته از درون باشد و این، نیاز به ایمانی دارد که در جان آدمی ریشه دوانده ست، بنابراین این یک هشدار است، برای دست اندرکاران این امر که اگر باوری راستین عامل حرکتشان نباشد، نخواهند توانست در دیگران نفوذ کنند .
امام صادق علیهالسلام نیز ضرورت مطابقت قول و فعل عالمان و واعظان را این گونه بیان فرموده است :
بنابراین مهمترین
گام در تأثیر گذاری دعوت کننده و مبلغ مطابقت گفتار با کردار وی است.
حال باید دقت شود که مؤثرترین روش تبلیغی و تربیتی کدام است؟
«در تربیت چند
چیز شرط است، یکی مشافهه و چشم به چشم بودن و نکته بعدی محبت و تقدس »
توجه به این امر لازم است که:
«هدف ما آنهایی
هستند که نماز نمیخوانند و یا به مسجد نمیروند و میخواهیم به نماز و
مسجد دعوتشان کنیم، برای آنها باید برنامه داشته باشیم و یکی از
برنامههای مهم ارتباط مستقیم است و افرادی که مؤمن به نماز و علاقهمند به
توسعه فرهنگ نماز و مسجد هستند، میتوانند بهترین سرباز این جبهه و میدان
باشند»
بنابراین در این زمینه میپذیریم که «تربیت باید نفس به نفس باشد، جوان به
جوان، جوانهای نماز خوان و مسجدی میتوانند جوانهای دیگر را جذب مسجد
بکنند و همسالان خودشان را به پای نماز بیاورند»
، البته لازم است امام جماعت مساجد، متولیان امور مساجد، تبلیغات اسلامی و غیره آموزشها و توصیههای لازم و ضروری را به جوانان نمازخوان و مسجد ارایه دهند، در همین راستا گفتوگوی چهره به چهره را مهم است و توصیه میشود که مربیان امر به معروف را تن به تن انجام دهند، روزی یکی دو تا از بچهها را دعوت کنند و خصوصی با آنها حرف بزنند، گفتگوی هر مربی ای با یک یا دو متربی ، تأثیرش خیلی بیشتر از صحبتهای عمومی است.