مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید
بسته کاربردی برای نیکی به پدر و مادر



شاد کردن پدر و مادر و یا همان نیکی به پدر و مادر که  از موارد بسیار توصیه شده در آموزه‌های دینی است و نشانه احترام و ارزش قائل شدن برای زحماتی است که پدر و مادر برای ما متحمل شده‌اند.‌ خداوند در قرآن بیش از 23 بار صراحتاً و یا ضمناً انسان ها را به احسان و نیکى به پدر و مادر امر فرموده است. ائمه معصومین و نیز در سخنان و گفتار خود را به این فضیلت مهم سفارش و تأکید فرموده اند. حضرت رسول - صلی الله علیه و آله - فرمودند که: «نیکویی با پدر و مادر، افضل است از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خدا» و نیز حضرت على(ع) فرمودند: «برّ الوالدین من اکرم الطباع; نیکى به پدر و مادر, ارزشمندترین خُلق هاست.» امروز می‌خواهیم چند روش شاد کردن پدر و مادر و یا همان نیکی به پدر و مادر را معرفی کنیم. 


کمک کنید

گاهی اوقات مادرها به‌خاطر انجام دادن هر روزه کارها و بار زیادی که بر دوش دارند، خسته می‌شوند و دل‌شان می‌خواهد برای یک روز هم که شده استراحت کنند شما می توانید با بر عهده گرفتن انجام کارهای روزانه مادر از شستتن ظرف‌ها و پختن غذا تا جزئی ترین وظایفش ،  یک روز شاد به او هدیه بدهید تا بتواند به کارهای عقب افتاده خود و یا به تفریح و استراحت بپردازد. حتی اگر امکانش را دارید می توانید بلیط استخر ، سینما و یا هر تفریحی که بیشتر می پسندد برای او تهیه کنید و هدیه تان را کامل کنید. دقیقا همین کارها را می‌توانید برای پدر مهربان‌تان هم انجام بدهید و در انجام کارهای روزانه کمکش کنید.


حرف گوش کن باشید
اهمیت برخورد با والدین به حدی است که خداوند متعادل اجازه گفتن حتی یک «اُف» ساده را هم به آنان نداده است چه برسد به بی‌توجهی و خدایی نکرده استفاده از کلمات و رفتار نامناسب! یکی از مواردی که می ‌تواند پدر و مادرها را تا مرز ذوق زدگی پیش ببرد توجه شما به حرف ها و دستورات‌شان است. یادتان باشد تنها جایی که مجاز به نافرمانی از پدر و مادر هستیم فقط و فقط مواردی است که خلاف دستورات خداوند است. در غیر این صورت اطلاعت و راضی نگه داشتن آنها واجب است. بعضی وقت‌ها هم با پدر و مادرتان درباره کارهایی که می‌خواهید انجام بدهید مشورت کنید این کار خیلی خوشحال می‌شوند.

هدیه بدهید
هدیه دادن به والدین غیر از روزهایی مثل روز پدر و مادر و یا تولدشان یا سالگرد ازدواج و صرفا با هدف قدردانی از آن‌ها، باعث خوشحالی‌شان می‌شود. هدیه هم می تواند از انجام دادن یک کار که باعث خوشحالی آن‌ها بشود تا یک کادو کوچک باشد. در انتخاب کادو دقت کنید مثلا چیزی را که می‌دانید مدتی است دل‌شان می خواسته و نتوانسته اند تهیه کنند و یا مثلا ثبت نام در یک دوره آموزش (مثلا تیراندازی برای باباها و شنا برای مامان‌ها) و حتی یک ماگ با طراحی و یا عکس خودشان می تواند گزینه خوبی برای هدیه دادن باشد.

قند در دلشان آب کنید
از  جمله کارهایی که قند در دل پدر و مادرتان آب می کند،  نصب کردن عکس آن‌ها در اتاق‌تان است با این کار آن‌ها متوجه می‌شوند که دوستشان دارید . همین امروز دست به کار شوید اگر عکس مناسبی از پدر و مادرتان ندارید یک عکس خوب ازشان بگیرید و قاب کنید و به دیوار اتاقتان بیاویزید.

از آن‌ها تعریف کنید

یکی دیگر از کارهایی که پدر مادرها را سر کیف می‌آورد تعریف کردن از آن‌هاست. از هر فرصتی در جمع برای تعریف کردن از صفات خوب و مهربانی‌هایشان استفاده کنید مخصوصا در  جمع اقوام و دوستان نزدیک شان . با این کار احساس می‌کنند که کسی در این جهان هست که قدر زحماتشان را بداند و همین فکر که شما متوجه هستید برایشان کافیست.

اگر پدر و یا مادرتان را از دست داده‌ اید

مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح‏الجنان، ص ۳۱۷ حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حدیث این طور آمده «میت شاد و مسرور مى‏شود و گشایش پیدا مى‏کند به دعا و استغفارى که براى او مى‏کنند چنانچه زنده شاد مى‏شود به هدیه که براى او مى‏برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى‏شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى‏شود». روایات دیگرى هم در آنجا نقل شده که مى‏توانید مطالعه کنید، بنابراین آنچه براى اموات خودتان هدیه مى‏کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى‏رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى‏شود. پس دست به کار شوید و برایشان خیرات کنید.

نظرات  (۱۹)

سلام
مثل همیشه عالی و کاربردی
خسته نباشید
باسلام ببخشید بنده به کارتربیتی مشغولم
دنبال کلیپ های تربیتی باموضوعات مختلف برای مقطع راهنمایی وابتدایی میگردم
 ایا سراغ دارید؟
پاسخ:
سلام علیکم
به ایمیلتون ارسال کردم
سلام
سایت  بسیار خوبی دارین
من یک سرگروه صالحین هستم
باوجود تبلیغات زیاد دشمن علیه بسیج کارجذب سخت شده میشه من رو راهنمایی کنید وراهکار بدین
پاسخ:
سلام علیکم
دو تا پست بعدی ان شاالله در مورد جذب هست

سلام من سرگروه حلقه صالحین بچه های راهنمایی هستم اگه میشه کمکم کنید تا موضوعات مورد پسند رو برای آنها ارائه دهم...
پاسخ:
سلام علیکم
میتونید به کتابچه درسنامه حلقه ها مراجعه کنید.
این کتاب در اختیار صالحین نواحی و حوزه ها قرار گرفته
از خود بچه ها در مورد موضوعاتی که علاقه مند هستند نظر سنجی کنید

سلام
من سرگروه حلقه صالحین هستم،همیشه از مطالب وبلاگتون استفاده کردم ممنون واقعا خسته نباشید.
حلقه من  در رده نوجوان هست به خاطر همین مطالب کمتر پیدا میکنم.اگه میشه کلیپ یا مطالب وسیع تری قرار بدید تا استفاده کنیم،اگر امکان این هم براتون وجود داره مطالب رو به ایمیل هم بفرستین .در هر صورت هم کار شما و هم کار ما فی سبیل الله هست. انشالله که کار همه ما به ثمر بشینه.
موفق و موید باشید 
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون
با عضویت در خبرنامه سایت تمام مطالب به ایمیلتون ارسال می شود.
از لینک زیر و با دریافت راهنمایی عضو خبرنامه شوید
http://tsalehin.blog.ir/page/feedburner
خسته نباشید
پاسخ:
سلام علیکم
سلامت باشید
سلام من یکی از سرگروه های حلقه صالحین هستم خواهشی از شما دارم این هستش که درمورد جنگ نرم بیشتر صحبت کنید با تشکر یک دوست.

پاسخ:
سلام علیکم
ان شاالله
سلام دوستان کارتون عالی بود ممنون

پاسخ:
سلام علیکم
ممنون
۲۸ تیر ۹۴ ، ۱۲:۰۴ علی جافری
سلام من یک سرگروه حلقه صالحین هستم و تازه شروع به کار کردم میخواستم ببینم ایا شما منبعی دارید مثل کتاب به من معرفی کنید تا بتوانم احکام و یا هر مسائل که احتیاج هست رو با کمک کتاب برای متربیان بیان کنم؟؟؟
باسلام ممنون از راهنمایی های خوب شما . از کاربران عزیزی هم خواهش میکنم تجربیات خود را جهت استفاده سایر سرگروه ها در قسمت پیغام ها قرار دهید
سلام خسته نباشین من بسیجیه فعالم خیلی به سرگروهی علاقه دارم می خوام یک روز برای حلقه نونهالان حرف بزنم می ی بحث خوب در سایت بزارین و راه اینگه چطور سرگروه شم ۱۶سالمه
پاسخ:
سلام علیکم
مطالب زیادی در مورد سرگروهی در وبلاگ ارسال شده
و همچنین مباحثی برای طرح در حلقه ها
امیدوارم موفق باشید
سلام ببخشین دروبلاگ نتونستم شرایط سرگروهی رو پیدا کنم می شه الان بگین ۱۶سالمه
با سلام  و خدا قوت.

برای حلقه های تربیتی برای نوجوانان راهنمایی و ابتدایی نیاز به کلیپ دارم. اگه امکانش هست لطف کنین برام ارسال کنید.


سلام
بنده مربی صالحین راهنمایی هستم و کلیپ های مناسب و جالب برای بچه های این سن میخواهم لطف میکنید؟
سلام.ممنون از مطالب خوبتون.ببخشید میشه کلیپ های تربیتی برای گروه های سنی ۱۱تا۱۸به ایمیلم ارسال کنید.برای حلقه های طرح صالحین میخام.ممنون
پاسخ:
سلام علیکم
ممنون از نظرتون
متاسفانه فرصت ارسال ندارم
۱۲ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۱ امیر آریان نژاد
با سلام و احترام و خسته نباشید
بنده جدبدا در زمینه تربیتی در مقطع دبستان و راهنمایی فعالیت دارم.
میخواستم بدونم آیا چارچوب کلی که شامل اولویت های مطالب مهم و مفید باشه، می تونید ارائه بدید؟ یا اینکه مرجعی در این زمینه که دارای محتواهای مورد نیاز ما باشه میشه معرفی کنید؟ ممنون
پاسخ:
سلام
کتاب سال صالحین رو از صالحین سپاه شهرتون تهیه کنید
۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۶:۱۱ فاطمه عنایتی فر
سلام من یک سرگروه صالحین هستم.مطالب خیلی خوبی است.
سلام خدا  قوت 
ببخشید امکان این که مطالب جدید به صورت خودکار برای بنده ارسال بشه وجود داره؟
عالی بود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools