مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

استفاده متربیان از تلفن همراه در زمان برگزاری حلقه و فعالیت ها یکی از نکات مورد شکایت خیلی از مربی ها شده است. در بیان چرایی این موضوع و راه درمان آن باید گفت:

عموماً انسان‌ به موضوعی بیشتر توجه می‌‌‌کند که ذهنش را درگیر کرده باشد و میزان و شدت این مشغولیت ذهنی، زمانی نمایان‌‌تر خواهد شد که در تمامی لحظات و حتی در حین انجام کارهای شخصی و فکری نیز ذهن او را ر‌ها نکرده باشد. از جمله مصادیق امروزی مشغولیت‌‌های ذهنی جوانان و نوجوانان، استفاده از ابزارآلات سرگرمی و ارتباطی الکترونیکی است. پس این نحوه عکس‌العمل متربیان در حین برگزاری جلسات، می‌‌‌تواند ناشی از ترجیح دادن این‌گونه مشغولیات بر گوش سپردن به مطالب مطرح‌شده در حلقه باشد. برای حل این مشکل، لازم است به نکاتی در سه محور توجه فرمایید:

الف) نکات قابل‌توجه مربی:

1. غنی‌سازی هرچه بیشتر محتوای جلسات. راهکار: ـ مطالعه مستمر و آشنایی کامل با موضوعات مورد بحث. ـ مشورت با صاحب‌نظران در حیطه تربیت اسلامی. ـ اطلاع کافی از نیازهای فطری، فکری و عاطفی جوانان و نوجوانان و انتخاب موضوعات متناسب. معرفی کتاب: ـ اخلاق جوان، استاد آیت‌الله مظاهری. ـ بهشت جوانان، عباس عزیزی. ـ گفتار فلسفی کودک، مرحوم حجت‌الإسلام والمسلین فلسفی. ـ گفتار فلسفی جوان، مرحوم استاد حجت‌الإسلام والمسلین فلسفی. ـ گنجینه صالحین و سایر نشریات سازمان بسیج.

2. ایجاد تنوع و ابتکار در شیوه برگزاری جلسات. راهکار: ـ شرکت دادن متربیان در بحث و استفاده از خلجانات فکری ایشان و فراهم‌آوردن زمینه مباحثه و تضارب آرای متربیان در حین جلسه. ـ تغییر زمان و مکان برگزاری جلسات. ـ استفاده از وسایل کمک‌آموزشی. ـ تشویق متربیان به پیش‌مطالعه درباره موضوع جلسات آینده و ارائه تحقیقات خود در جلسات. ـ ارائه مشاورات خصوصی به افراد، در کنار حلقه‌های عمومی. تکمله: برای موفقیت بیشتر در امر تربیت و جذب مخاطب، لازم است که مربیان محترم به نکات زیر توجه فرمایند:

نکته اوّل: امام علی علیه‌السّلام می‌‌‌فرماید: «أَحْسَنُ الْکَلَامِ مَا لَا تَمُجُّهُ الْآذَانُ وَ لَا یُتْعِبُ فَهْمُهُ الْأَفْهَام‏؛ بهترین سخن آن است که گوش‌ها از شنیدن آن رنجیده و بیزار نشود و فهمیدن آن اندیشه‌‌‌ها را به رنج نیندازد.» (غررالحکم، ح۳۳۷۱) در قرآن کریم هم به کلام استوار و برهان‌مدار سفارش شده است، مانند: «قُلْ إِنِّی عَلى‏ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی‏؛ بگو من هرچه از خدا می‌‌‌گویم، با بینه و برهان است.» (انعام، 57) «قولوا قولاً سدیداً؛ همیشه به حق و صواب، سخن بگویید.» (احزاب،70)

نکته دوم: آراستگی مربی به کمالات زیر:

1. تهذیب نفس.

2. ایمان به هدف (انعام، 79 ـ 74).

3. حب و بغض در راه خدا (فتح، 29).

4. سعه صدر (طه، 25).

5. قاطعیت و شجاعت (احزاب، 39).

6. انتقادپذیری (یوسف، 53).

7. هدایت به‌دست خدا (قصص، 56).

8. امیدبخش بودن (هود، 62).

9. صداقت (نساء، 87).

10. نظم و وقت‌شناسی (نهج‌البلاغه، نامه 47).

11. نیک‌نامی به عمل صالح (یوسف، 36).

12. آراستگی ظاهر (اعراف،


 ب) نکات نظارتی بر عملکرد متربیان:

1. تذکرات اخلاقی مستمر ـ با بیانات مختلف و شیوا ـ درباره «مورد سؤال قرار گرفتن انسان در روز قیامت نسبت به سمع و بصر و فؤاد»؛ «...إِنّ السّمعَ و البَصَرَ و الفُؤادَ کلُّ أُولئِک کان عَنهُ مَسؤُولاً؛ به درستی که گوش و چشم و قلب، مورد پرسش واقع خواهند شد.» (اسراء، 36)

2. آگاهی‌بخشی به متربیان دربارۀ تکریم شخصیت انسانی خود و تشویق ایشان به پرهیز از سرگرمی‌های غیرمفید و پرداختن به امور مهم زندگی، مانند: علم‌آموزی، عبادات و ورزش‌‌های سالم و نشاط‌آور.

3. آگاهی‌بخشی به متربیان نسبت به پرهیز از برقراری ارتباطات غیرضروری و یا غیرشرعی با دوستان و مزاحمان. معرفی کتاب: ـ گناهان کبیره، آیت‌الله شهید دستغیب. ـ گناهان کبیره، حجت‌الإسلام والمسلمین قرائتی. ـ کیفر گناهان، حجت‌الإسلام والمسلمین رسولی محلاتی.


ج) هم‌فکری با خانواده‌‌های متربیان:

1. ارزیابی رفتارهای متربیان در خانه با برقراری تماس با والدین.

2. آموزش دادن خانواده‌‌‌ها درباره نحوه برخورد با ناهنجاری‌‌های ارتباطی و دوستی‌گزینی فرزندان.

3. تشریح ضرورت ازدواج دادن به موقع و آسان فرزندان و پرهیز از توجه به آداب و رسوم غلط و غیرشرعی دراین‌باره.

4. پرهیزدادن برخی مادران و خواهران بزرگ‌تر از مخفی‌کردن خطاهای عمدی فرزندان کوچک‌تر و پرهیز دادن برخی پدران از غفلت نسبت به تربیت فرزندان و توجه بیش از حد به مشغولیت‌‌های شغلی و امور خارج از منزل.

5. تشویق کردن والدین به ابراز محبت کافی، وافی و یکسان به همه فرزندان؛ اعم از بزرگ و کوچک. برای حصول هرچه بهتر نتیجه، با این مرکز در ارتباط باشید.

نظرات  (۲)

سلام.
با سوالی در مورد امر به معروف به روزیم...؟؟؟؟
منتظر نظرات زیبای شما هستیم...

ممنون میشم اگه مشارکتی در این بحث داشته باشید...
التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مدد
سلام.
با سوالی در مورد امر به معروف به روزیم...؟؟؟؟
منتظر نظرات زیبای شما هستیم...

ممنون میشم اگه مشارکتی در این بحث داشته باشید...
التماس دعا
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی مد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools