مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

۲۹ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

تربیت کردن و راهنمایی کردن این نیست که متربی را به آنچه که خود تعیین کرده‌ایم و آن مسیری که خود انتخاب کرده‌ایم هدایت کنیم؛ بلکه تربیت طبیعی و فطری و هدایت تکوینی و درونی، یعنی همراهی کردن و راه رفتن در کنار کودکی که به سبک خود و با نیاز و اقتضای سن خویش، در حال شناسایی و کشف جهان خویشتن است.

هیچ یک از مراحلی که در زنجیره‌های تربیت غیرکلامی هستند، از طریق شیوه‌های کلامی و پند و اندرزهای زبانی قابل انتقال نیستند و همه آن‌ها در ابعاد عملی، حسی، ذوقی و عاطفی تجلی می‌یابند. امام علی (ع) می‌فرمایند: «العلم علمان علم مطبوع و علم مسموع و لا ینفع المسموع اذا لم یکن المطبوع» اگر علم مطبوع نباشد، علم مسموع فایده‌ای ندارد.

تفاوت تربیت کلامی و غیرکلامی

باید اذعان داشت تربیت کلامی و غیرکلامی، هر دو تأثیرگذاری مناسب و در خور و در امر تربیت را دارا هستند و نمی‌توان تأثیر یکی را دیده و دیگری را نادیده انگاشت؛ ولی باید گفت تربیت غیرکلامی در تأثیرگذاری، تفاوت‌هایی با تربیت کلامی دارد که همیشه مورد توجه ائمه اطهار (عج)، علما و بزرگان بوده و به آن توصیه شده است. امام (ع) می‌فرماید: «کونوا دعاه الناس باعمالکم و لا تکونوا دعاه بالسنتکم» مردم را با رفتار خود ارشاد و تربیت کنید نه (فقط) با زبان‌های خود.

البته این به معنای عدم تأثیر کلام در تربیت نیست؛ چرا که تربیت کلامی نیز تأثیرات شگرف خود را دارد. باید بدانیم چنانچه مربیان بخواهند صرفاً از طریق کلام و نصیحت، معنای زندگی را به متربیان آموزش دهند، بدون تردید ریشه و بنیاد زندگی معنادار را از همان ابتدا سست و ناپایدار کرده‌اند.

 

۱ نظر ۳۰ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

برای  طرح ریزی تربیتی در گروه، از قبل باید زمینه‌های لازم را فراهم کرد، زمینه‌هایی همچون تأمین حداقل امکانات فرهنگی و آموزشی مورد نیاز، گزینش مربیان واجد شرایط و عضوگیری از بین مخاطبانی که حداقل آمادگی‌های لازم را برای رشد و شکوفایی در خود دارند. البته بیان این نکته دراینجا به معنای لزوم غربال گری در گزینش مخاطب نیست زیرا که در واقع، هنر اصلی یک مربی تربیتی در کار فرهنگی، رساندن و ایصال متربّیان از راه مانده به مسیر هدایت است.

چنانچه در این باره امام علی (ع)، در نامه‌ای تربیتی خطاب به فرزندش امام مجتبی(ع) می‌نویسند:« دل جوان همچون زمین ناکاشته است، هر چه در آن افکنند بپذیرد».

  هر چند مربی فرهنگی باید بداند که در این راه، رسالتی  انبیاء  گونه را بر دوش می‌کشدو نمی‌تواند و نباید در آغاز کار، برای عضو گیری از مخاطبان جوان و نوجوان، وسواس زیاد به خرج دهد و با غربالگری از بین آنان گزینش کند اما در عین حال به زعم مؤلف، مربی  باید توجه داشته باشد که در مقابل زمین کشت نشده قلب جوان ، تلاش او ممکن است به پنج شکل مختلف صورت بپذیرد که تنها یکی از این اشکال پنج‌گانه صحیح و ارزشمند است . این پنج شکل عکس‌العمل مربی نسبت به ضمیر خالی و بدون کشت متربّی عبارتند از :

۱ نظر ۲۹ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

 باید توجه داشته باشیم که هیچکدام از ما رفیق متربی نیستیم بلکه مربی دلسوز و ناصحی هستیم که برای هدایت از در دوستی با او وارد می شویم و درست به همین دلیل است که باید مواظب باشیم هیچگاه رابطه عاطفی ما و متربی به مرحله وابستگی عاطفی تنزل پیدا نکند.

نوجوان تا وقتی در عالم فیلم های هندی سیر می کند، کل رفاقت را در این می داند که "یک دوست" حتی حاضر باشد جانش را فدای دیگری نماید.
اما کار تربیت یعنی خروج از دنیای تخیل و آرزوهای بی پایه و اساس و ورود به دنیای واقعیت ها.
در دنیای تربیت، دوستی برای دوستی معنا ندارد بلکه در این وادی، هدف از دوستی رشد، تعالی و هدایت انسان هاست.
مربی باید در دایره ارتباط کلامی خود با متربی به مرور زمان، انتظارات، هنجارها و ارزش های گروه را به متربی انتقال دهد تا او را از سردرگمی و بلاتکلیفی خارج نموده و با اهداف گروه آشنا نماید.

در ارتباط شناختی هم هنر مربی به آن است که در روح و روان متربی  نفوذ کند و ضعف ها و توانمندی های او را بشناسد تا بتواند برای هرکس نسخه ای منحصر به فرد و مناسب روحیات وتوانمندی های او را تدوین کند.
وبالاخره از آنجا که تشویق، تقویت کننده رفتار مثبت در متربی است مربی به ناچار با اعضای گروه ارتباط تشویقی و تنبیهی نیز دارد.
تشویق می تواند در گروه با بذل توجه به فرد صورت پذیرد. اما یادمان باشد که مرز ارتباط تشویقی با افراد آن است که آنان را دچار توهم خود برتر بینی نسبت به سایرین نکند. برای امور پیش پا افتاده، ابتدایی و تکراری صورت نپذیرد و به گفتار و رفتار متربی نسبت داده شود و نه شخصیت او.

همچنین برای موفقیت در بکارگیری ابزار تشویق باید مراقب بود که در دام "خطای هاله ای" گرفتار نشویم یعنی دلیل ما برای تشویق فرد، داشتن صدای خوب، صورت نیکو، هوش سرشار، خانواده متدین و موفق و توان مالی و از این دست نباشد.
به هر حال اگر تاکنون نتوانسته اید رفتار مورد نظر خاصی را در فرد نهادینه نمایید و در رفتار سازی موفق نبوده اید حتماً برای یک بار هم که شده تشویق فرد در حضور جمع را تجربه کنید.

۳ نظر ۲۸ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

2-2-6- معیاردوم: بخشبندی بر اساس معرفت و شناخت مخاطب
این شاخص بعد معرفتی و شناختی مخاطب از مقوله فرهنگی را در نظر میگیرد. این الگو دارای بخشبندی کلی و فراگیر بوده و برای برنامه‌ریزی فرهنگی در سایر موضوعات کاربردی است. در خصوص موضوع نماز این الگو برای دسته‌بندی مخاطبان نوع معرفت و شناخت آنان از موضوع نماز و ابعاد آن را در نظر می‌گیرد.

شکل 3 نمای کلی این دسته‌بندی را نشان می‌دهد.

 

۲ نظر ۲۷ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

عدم وجود طرحی جامع و هدفمند یکی از مسائل تربیتی است. برای تدوین طرح تربیتی باید شرایط و وضعیت مخاطب سنجیده شده و فاصله آن تا وضعیت مطلوب در نظر گرفته شود. لذا یکی از موضوعات مهمی که در فعالیت‌های تربیتی باید به دقت مورد توجه واقع شود، شناخت مخاطب و مسئله اوست.

در مواجهه با افراد، شناخت وضعیت موجود او و ایجاد آگاهی و درک درست از مسئله فرد برای مربیان تربیتی ضروری است. بنابراین اگر چه هدف غایی و نهایی تربیت یکسان است، اما هر کس در مسیر تکامل انسانی خود در سطح و مرحله‌ای است که می‌بایست متناسب با آن اقدام شود. در خصوص اقدامات تربیتی برای جلب افراد به موضوع نماز و مسجد این موضوع نیز باید مد نظر قرار گیرد. یعنی برنامه‌های تربیتی باید متناسب با نیاز مخاطب باشد.
در این نوشتار ایده اصلی موضوع بخش‌بندی و دسته‌بندی در برنامه‌ریزی فرهنگی است که از تکنیک‌های رشته مدیریت بازاریابی گرفته شده است. در بخش بندی بازار، مدیران بازاریابی سعی می‌کنند مشتریان خود را به دسته‌ها و بخش‌های همگون و متشابهی تقسیم کرده و متناسب با نیاز هر بخش برای محصول مورد نیاز را ارائه کنند. این بخش بندی اساسا به این علت است که «خریداران دارای خواسته‌ها و نیاز‌های متفاوتی هستند.» این تقسیم‌بندی و بخش‌بندی بازار می‌تواند بر اساس عوامل متفاوتی باشد. در بخش‌بندی مخاطبان تربیتی نماز آنان به دسته‌ها و بخش‌های مشابه و همگونی تقسیم شده و برای هر بخش هدف گذاری لازم صورت می‌گیرد. مهم‌ترین هدف از بخش‌بندی مخاطب در برنامه‌ریزی فرهنگی نماز و مسجد عبارت است از:

۱ نظر ۲۶ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌.

وجود دوست حقیقی در این جهان پر تلاطم یکی از احتیاجات هر انسانی است. کسی که از نعمت دوست مهربان محروم باشد احساس غربت و تنهایی می‌کند و یار و غمخواری ندارد تا در مشکلات زندگی به او پناه ببرد و از یاریش برخوردار گردد‌. یکی از بهترین خوشیهای زندگی رفت و آمد و گفتگو‌های دوستانه است‌، که غم ها را می‌زداید و به انسان نیرو می‌بخشد.
علت و انگیزه اصلی دوستی‌ها خیلی روشن نیست‌. شاید یک نوع تناسب و سنخیت روحی‌، دو دوست را به سوی هم جذب کند .

۰ نظر ۲۵ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

 
شجره طیبه صالحین

لازم است که یک مربی نمونه در شجره طیبه صالحین، برای ایجاد حلقه‌های استاندارد و کیفی، به این امور توجه کند: (این موارد برای جایگاه یک مربی به معنای اصطلاحی در تشکیلات صالحین ذکر می‌شود که البته بعضی از آنها برای سرگروه هم قابل فرض است.)

1. بداند که کیفیت، یعنی ایجاد بستری مناسب جهت تربیت انسان‌های صالح؛

2. باید خودش با کیفیت و اثرگذار باشد؛ پس برای رشد و تعالی معنوی و تربیتی و بصیرتی خودش، برنامه‌ریزی و همّت کند؛

3. باید آن‌قدر معنویت خود را زیاد کند که معنویت او به سرگروه‌ها و متربیان سرایت کند؛

4. هر روز، بعد از نماز دعا کند که خداوند و اهل‌بیت علیهم‌السّلام، او را در این امر خطیر؛ یعنی تربیت انسان‌های صالح، یاری فرمایند؛

5. بداند که تا وقتی سرگروه‌ها از لحاظ علمی و تقوایی ارتقا نیابند، حلقه‌هایشان باکیفیت نمی‌شود؛ پس سعی و تلاشش را جهت برنامه‌ریزی برای حلقه سرگروه‌ها بیشتر کند؛


۱ نظر ۲۲ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

در فرآیند پیاده سازی جریان صالحین، تربیت؛ سه مرحله اساسی دارد که شامل: "جذب، تثبیت و رشد" می باشد اما متأسفانه در این میان گاه مشاهده می شود که در برخی از مساجد و پایگاه های کشور، طی این فرآیند اصیل تربیتی به اشتباه در قالب سیکلی معیوب صورت می پذیرد و به جای مراحل؛ جذب، تثبیت و رشد. فرآیند غیرصحیح و غیراصولی "جمع، تفریح و دفع" جانشین، سه مرحله اصلی شده است که به دلیل طی این مسیر اشتباه و نادرست، چه بسا دیده می شود در برخی مواقع خواسته ها، توقعات، انتظارات و اهداف غایی برخی مربیان و سرگروه های صالحین در این باره، متفاوت از نیاز واقعی یک مربی تربیتی دینی از نوع مسجدی گردیده است.

 

توضیحات لازم: از آنجا که جریان صالحین، یک جریان تربیتی و زیربنایی است و با هدف رشد و تعالی انسان ها صورت می پذیرد پس جذب در جریان صالحین، جذب به معنویت و اخلاق است، جذب به سلوک رفتاری مربی است و از همه مهمتر جذب به خوبی ها و پاکی هاست.

جذبی که جوان و نوجوان فطرتاً به آن گرایش دارد و از درون تشنه آن است.

چنانکه در دوران دفاع مقدس و در جبهه هم درست همین طور بوده است که مثلاً رزمندگان اسلام در فلان محور عملیاتی و یا فلان دسته و گروهان و گردان فقط جذب نماز شب فرمانده شان می شدند و یا تحت تأثیر اخلاق و مرام او قرار می گرفتند بنابراین و با این توضیحات؛ کسی که می گوید، بدون جایزه دادن، بدون شام و ناهار دادن و یا بدون پول خرج کردن، نمی توان افراد را جذب حلقه های تربیتی کرد، مسلماً چنین فردی دارد اشتباه می کند و در واقع او دارد افراد را جمع می کند نه جذب.

در هر حال، نتیجه قرار گرفتن در این سیکل معیوب تربیتی آن است که اگر سر گروه های صالحین به اشتباه افراد را به جای جذب کردن، جمع کنند و پس از آن نیز بجای تثبیت مدام آنها را تفریح ببرند تا پرانده نشوند و به بهانه ی فوتبال و امثال آن، حضورشان در حلقه تربیتی ادامه پیدا کند مسلماً حاصل نهایی این فرآیند؛ مطمئناً بجای "رشد"، "دفع" خواهد شد. زیرا وقتی در یک حلقه تربیتی صالحین، جذب درست و مؤثری صورت نپذیرد، بطور قطع و یقین حضور افراد در آن مسجد و پایگاه تثبیت نخواهد شد و در نهایت در پایان کار نیز جوانان و نوجوانان، بجای طی دوره رشد در حلقه صالحین از گروه دفع خواهند شد بگونه ای که کم کم نیازهای کاذب آنان جایگزین نیازهای واقعی خواهد شد نیازهایی که معمولاً بیشتر در محیط خارج از مسجد و پایگاه برآورده می شود.

۲ نظر ۲۱ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰

• چگونه بک طرح فرهنگی بنویسیم؟
• آسیب‌های کار فرهنگی مساجد از کجا ریشه می‌گیرد؟
• چرا باید فرهنگ را مدیریت کنیم؟
• مهندسی فرهنگی چیست؟
• رسانه‌ی دینی چه ویژگی و کارکردی دارد؟


پاسخ به سؤالات و ده‌ها نکته‌ی فرهنگی دیگر از مطالب نرم‌افزار پلکان است.

برای تهیه این اثر با شماره تلفن 0511-8513580 (مؤسسه خدمات مشاوره ای، جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی ) تماس حاصل نمائید.

۲ نظر ۲۰ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

محیط برخی دانشگاهها از جهت فرهنگی و اسلامی مناسب نیست،چگونه می توان دانشجویان را از تأثیرپذیری از محیط حفظ کرد؟

برای تأثیر نپذیرفتن از محیط‌های ناسالم عواملی چند مؤثر می‌باشند:

از جمله تربیت صحیح اسلامی و استحکام مبانی دینی و اجتماعی می‌باشد و باید مبانی فکری و اخلاقی اسلامی را در جوانان تحکیم کرد که این کار از راه آموزش صحیح مبانی اسلامی و پاسخ صحیح دادن به شبهات آنها و راهنمایی نمودن آنها در مورد خطراتی که آنها را در زمینه‌های فکری تهدید می‌کند. البته این کار فرهنگی و آماده کردن جوانان برای ورود به چنین محیطهایی را می‌طلبد که آنها را از سنین جوانی و دوره‌های دبیرستان آماده کرد و درحقیقت آنها را در مقابل عوامل مخرب محیطی واکسینه نمود.

۱ نظر ۱۹ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

شجره طیبه صالحین

1-تن صدا در هنگام صحبت

از تن صدا وطرز بیان افراد می توان مفاهیمی را استنباط نمود.به عنوان مثال گاهی گفتن بله معنی فراتر از نه را دارد وگاهی تحسین وتمجید از دیگران ،تنبیه وسرزنشی را در بردارد وبالعکس.روی همین اصل ،طرز گفتار وحرکات فرد به هنگام ارایه مطلب در یادگیری تاثیر به سزایی دارد.


۲ نظر ۱۸ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
«بیان مطالب به صورت کلامی»، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های رساندن پیام و تربیت دیگران در کار فرهنگی و آموزشی است. سرگروه یا مربی که نتواند آموخته‌ها، اندوخته‌ها و اندیشه‌های خود را به صورت مطلوب، به دیگران منتقل کند، آن دانسته و اندوخته، بی ثمر می‌ماند.
کلام، بر دیگران تأثیر می‌گذارد. اگر سخن سرگروه یا مربی ، از ویژگی‌های فنّی و مهارت‌های لازم که در «فنّ خطابه» مطرح است، برخوردار باشد، تأثیر سخن را چند برابر می‌کند، هر کس بتواند سخن خویش را به طور مؤثّر و نافذ، در دل و جان مخاطبان بیشتری بنشاند، موفق‌تر است.
در حدیثی، از علی علیه السلام نقل است که:
«احسَنُ الْکَلامِ ما زانَهُ حُسْنُ النِّظامِ وَفَهِمَهُ الخاصُّ والعامُّ؛بهترین سخن آن است که نظام نیکو آن را آراسته باشد و خواص و عامه مردم آن را بفهمند.»شناخت این «حسن نظام»، چیزی است که در علم بلاغت و فن خطابه روشن می‌گردد.
۱ نظر ۱۶ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


فعالیتهای تربیتی از جمله فعالیتهای اساسی است که در حیات فردی و جمعی انسان، تاثیری انکارناپذیر دارد. این فعالیتها برای تحقق اهداف مورد نظر، تابع اصل یا اصولی است. مشخص‏کردن اصول تربیت از جمله اقدامات اساسی است که باید قبل از هر کاری انجام پذیرد.

در این نوشته پس از بررسی بخشی از تعاریف و بحثهای ارائه شده توسط صاحبنظران تربیت و کتابهای موجود درباره تربیت اسلامی، اصول تربیتی به عنوان "ریشه و بنیانهایی تعریف شده که در جریان تربیت لازم‏الاتباع بوده است و بسان دستورالعملی کلی، تمامی جریان تربیت را تحت سیطره و نفوذ خویش دارد" به‏گونه‏ای که در صورت تخطی از آنها، رسیدن جریان تربیت به هدف نهایی خودش دستخوش مخاطره می‏شود.


۱ نظر ۱۵ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

تجارب تربیتی

یک مربی فعال مسجدی می‌گفت: در راستای افزایش عشق به وطن، میهن، شیعه و شهادت و امثال آن، کادرهایی مقوایی شبیه به نقشه ایران تهیه کردیم و به بچه‌های گروه دادیم تا با موضوعاتی مشابه این قبیل موضوعات که گفته‌شد روزنامه دیواری تهیه کنند و در گروه ارائه نمایند. وی همچنین می‌گفت: ما تمام جلسات حلقه تربیتی خود را، با همخوانی سرود ملی به صورت ایستاده و منظم آغاز می‌کنیم. البته در این روش، علاوه بر این می‌توان در آغاز جلسات گروه و پس از اتمام سرود ملی، نیایش‌های گروهی و دعاهای دسته‌جمعی آموزنده‌ای را همخوانی کرد تا بچه‌ها با مفهوم یاری خواستن از خداوند متعال آشنا شوند. از جمله این قبیل دعاهای دسته‌جمعی و نیایش‌ها که به شکل سرود و با آهنگ اجرا می‌شوند نیایش "خداوندا خداوندا خدایا" است که متن کامل آن تقدیم حضورتان می‌گردد:

۲ نظر ۱۳ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

کی از مشکلات عمده طرح مسائل دینی و اخلاقی در گروه های تربیتی آن است که مخاطبان نوعاً گمان می کنند این مباحث را قبلاً شنیده اند و به قول معروف" گوش شان از این حرف ها پر است".
اگر شما به عنوان یک مربی تربیتی با این مشکل روبرو هستید و اعضای گروه، میل و رغبت کافی برای شنیدن حرف های شما را ندارند نکات ذیل را به دقت مطالعه بفرمایید:

اول آنکه بدانید نوجوانان و جوانان  به طور فطری و بر اساس یک گرایش درونی به آموزه های دینی و اخلاقی علاقه مندند اما حوصله شنیدن مباحث تکراری، خشک، بی روح و کلیشه ای را ندارند، پس مباحث شان را به گونه ای در جمع مطرح کنید که با نیازهای فطری و درونی جمع گره بخورد.
دوم آنکه در مسیر تربیت دینی، مربی باید لزوماً به انجام سه مرحله مهم و اساسی توجه داشته باشد: اول بسترسازی، دوم آموزش و سوم عمل به تکلیف یا همان رفتارسازی.

۱ نظر ۱۲ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

به قلم ( عبدالعظیم کریمی )

(انتشارات تربیت, چاپ اول, 1376, چاپ‌ دوم‌، 1380, 232 صفحه‌)

“تربیت‌ چه‌ چیز نیست‌؟" با نگاهی‌ سلبی‌ به‌ مفهوم‌ و جایگاه‌ تربیت‌ سعی‌ دارد آنچه‌ را که‌ در جامعة‌ کنونی‌ به‌ نام‌ تربیت‌ انجام‌ می‌گیرد از بنیاد واژگون‌ نشان‌ داده‌ و پیامدهای‌ منفی‌ آن‌ را برملا سازد. در این‌ کتاب‌ می‌خوانیم‌:
“همان‌گونه‌ که‌ انسان‌، مشکل‌ انسان‌ است‌، تربیت‌ نیز مشکل‌ اصلی‌ تربیت‌ است‌ و "تربیت‌ کردن‌" ، مانع‌ اصلی‌ "تربیت‌ شدن‌" است‌. در واقع‌، بنا نیست‌ ما به‌ کودکان‌ را راست‌گویی‌ و صداقت‌ بیاموزیم‌ بلکه‌ بناست‌ کاری‌ نکنیم‌ که‌ صداقت‌ و راستگویی‌ آنها تبدیل‌ به‌ ریاکاری‌ و دروغ‌ گویی‌ شود. بنا نیست‌ کودکان‌ را دین‌ دهی‌ کنیم‌ بلکه‌ باید کاری‌ نکنیم‌ که‌ فطرت‌ دینی‌ و انگیزه‌ خداپرستی‌ و حقیقت‌ جویی‌ آنها به‌ خاطر روشهای‌ غلط‌ تربیتی‌ بزرگسالان‌ تضعیف‌ شود... .

معرفی فصل های کتاب با مثال:

۰ نظر ۱۱ آبان ۹۲ ، ۱۰:۲۸
م. انصاری

پاسخگویی به سئوالات و شبهات اعضای گروه یکی از وظایف مربی و سرگروه است . کسی که قرار است پاسخگو باشد، باید مهارت هایی داشته باشد، از جمله آن ها، توان بیان و توان تحمل است.

توان تحمل
باید بتواند سخن مخالف را تحمل کند و آن را بشنود. گاهی اوقات سخن طولانی است و باید تحمل داشته باشد، گاهی اوقات باید تحمل شنیدن سخنان ساده را نیز داشت. گاهی سوال را تکرار می کنند، انسان باید تحمل آن را هم داشته باشد، در مقابل بی ادبی پرسش گر که گاهی عمدی و گاهی سهوی انجام می گیرد- نیز باید تحمل داشت. گاهی اشتباه لفظی دارد، نیاز نیست سریع اشتباهات لفظی اش را درست کنید.


قدرت بیان
-پرهیز از پاسخ شعاری؛ یعنی می گوید این شبهه بر می گردد به این نکته و  جوابش هم این است.

- پرهیز از لفاظی و مقدمات بیهوده
مثلا یک سوال پرسیده بود که امام علی (ع) که در نماز واجب بودند و ضربت خوردند، از بدنشان خون آمد، نمازشان را چه کار کردند؟ پاسخگو که انسان بزرگی بود تصور کرده بود شبهه ی مهمی است. گفت اولا حضرت علی در نماز مستحب بودند، ثانیا حضرت علی (ع) اصلا در نماز نبودند. یعنی برای یک پاسخ فضیلت را از بین می برد.

-استفاده از تمثیل در پاسخ
اگر کسی پرسید ما چرا به طرف قبله نماز می خوانیم، آیا خدا به نماز ما احتیاج دارد یک مثال برایش می آوریم؛ مثلا ما خانه ی مان را به سمت آفتاب می سازیم آیا آفتاب به ما نیاز دارد؟ حالا ما رو به قبله می ایستیم و برای خدا عبادت می کنیم، او که به عبادت ما نیازی ندارد. تمثیل های آقای مطهری ، حائری شیرازی و... را بخوانید، زیرا به کار می آیند.


-نباید هیچ گاه عصبانی شوم؛ صمیمیت همراه ادب و احترام؛ "لعلی هدی او فی ضلال مبین" هدایت شده ایم و یا گمراه هستیم. یک کدام از ما حق می گوییم. شما می گویید قیامت نیست من می گویم هست. حالا یک کدام از ما راست می گوییم.
-فارسی گفتن؛ عربی شبیه فارسی کمتر استفاده شود، بهتر است. فارسی بتواند حرف بزند بهتر است.

۳ نظر ۱۰ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

همه برادر بودند. برادر ارتشی برادر پاسدار برادر بسیجی؛ کوچک و بزرگ ، فرمانده و سرباز، عالی رتبه ترین مدیران و خدمه های ساده، همه با هم برادر بودند.

برادرانی که اخوت و برادری با ایثار و از خود گذشتگی آمیخته بودند. برادر رجایی(نخست وزیر)، برادر تندگویان (وزیر)، برادر صیاد (فرمانده ارتشی)، برادر کلاهدوز(فرمانده سپاهی)، برادر همت، برادر خرازی، برادر کاظمی، برادر عاصی، برادر زفاک، برادر خیرخواه و برادر…

از عناوین دیگر چون تیمسار، امیر، سردار و جناب یا سرکار و … خبری نبود و خوشایند ترین عنوان این عنوان بود “برادر” 

پرشمارترین واژه، واژه برادر بود. برادرها همیشه درکنارهم بودند و فقط در ایثار از هم سبقت می گرفتند.

برادر امدادگر برادر بیسیم چی برادر تعاون برادرهای … این برادران همه برای خدا آمده بودند. چون مؤمن بودند و به مصداق “انما المؤمنین اخوه”

برادرهای تبریزی برادرهای اهوازی و خراسانی و … با یک هدف و پیرو یک مکتب و یک رهبر بودند.

آهای برادرهای دیروزی خسته نباشید. آهای برادرهای امروزی بیاین کمک، به خدا کار خیلی سخته، بار سنگینه، اگه همه ما برادرها دوباره دست به دست هم بدیم در سال حماسه ها کارهای خیلی بزرگ انجام می دیم. اگه می خواهی آن برادرهای رفته پیش خدا خوشحال بشن بیاین برادری کنین برادرا

۲ نظر ۰۹ آبان ۹۲ ، ۱۴:۴۲
م. انصاری

کتب مهندسی اشک در دو جلد توسط نویسنده کتب فرهنگی محمد مهدی نجاتی منتشر شده است.در جلد اول نویسنده به اصول کار تشکیلاتی در هیات های مذهبی و در جلد دوم به آسیب شناسی هیات های مذهبی پرداخته است.

جهت تهیه این کتب و دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های 09157591573 و یا 09354427578 تماس حاصل فرمائید.


۰ نظر ۰۹ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

1) طرح "صالحین با شهدا"

در ادامه اجرای کلاسهای شجره طیبه صالحین پایگاه مقاومت شهید مطهری کهره امروز اعضاء شجره طیبه صالحین پایگاه مقاومت - مهمان خانواده محترم شهید لطفی در کهره بودند . پس از اهدا گل به مقام شهید لطفی و تشکیل حلقه -مادر شهید لطفی از خاطرات و اخلاقیات و روحیات شهید لطفی گفتند همچنین در ادامه پدر بزرگوار شهید لطفی و خواهر محترم شهید لطفی خاطراتی زیبا - برای اعضاء شرکت کننده بیان نمودند..

پس از ذکر خاطرات شهید توسط اعضاء محترم خانواده شهید - کلاس با موضوع شهدا و مبارزه با فتنه توسط حاج آقا رحیم پور -امام جماعت مستقر در بخش هلیلان ادامه پیدا کرد - در پایان از حاضران پذیرایی بعمل آمد. .


۱ نظر ۰۸ آبان ۹۲ ، ۱۴:۰۳
م. انصاری

به تعبیر شهید باهنر: « اول از جایی که مخاطب می خواهد شروع کنید اما آخر کار به جایی که خودتان می خواهید برسید.»

درست است که جذب امری درونی است، به صفای باطنی افراد بر می گردد و قرار نیست کسی برای جذب مخاطب به خود؛ برنامه ریزی قبلی داشته باشد. اما برای جذب به گروه تربیتی و دعوت به هدایت که نمی توان دست روی دست گذاشت و منتظر ماند بچه های محله ، مثل بازی فوتبال بیایند و در تیم شما مشتاقانه ثبت نام کنند.

برای جذب، بهترین جا مدرسه است آن هم زنگ تفریح، در مراسم صبحگاه، موقع ورزش و یا همزمان با کلاس پرورشی، اردو ، مراسم جشن و امثال آن.

کافی است به شما ده دقیقه وقت بدهند تا در جمع بچه ها ظاهر شوید. باور کنید این کار معجزه می کند به شرط آنکه برای معرفی گروه، شناسایی افراد زمینه دار و قرار دادن خودتان در مدار مغناطیس دل های تماشاچیان طرح و برنامه داشته باشید و به قوانین جذب کم و بیش مسلط باشید.

۱ نظر ۰۸ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

آیا باید پوشش و شوخی‌ها و رفتارهای خاص نوجوان ها و جوان ها را در گروه کنترل کرد؟

کدام هایش را آری و کدام هایش را نه؟ چرا ؟

امضای یک رفتار توسط تشکل به چه معناست؟

تفاوت اثر رفتار مربی با سایر مسوولین گروه در قبال این رفتارها چیست؟ اگر مربی سکوت و بی توجهی کند، تایید کند یا برخورد کند در هر حالتی چه می شود؟ آیا تایید یک تیپ پوشش، به معنی تایید رفتارهای تبعی منطبق با آن تیپ هم هست؟
اساسا علت این رفتارها در نوجوان چیست؟ آیا اینها طبیعی‌اند یا غیرطبیعی ؟ این نشانه ها پایدارند یا موقتی؟ آیا هویت یابی نوجوان به معنای تمایزیابی از همین طریق صورت می گیرد؟ واکنش ما برای نوجوان چقدر اهمیت دارد؟
اگر این نشانه ها در سایر محیط های اجتماعی، باعث هویت یابی و کسب رضایت و مقبولیت نوجوان بوده و در محیط تشکل اینگونه نباشند چه می‌شود؟ این تاثیری در انتخاب گروه مرجع نوجوان دارد؟ ممکن است تضادی ایجاد کند؟

۴ نظر ۰۷ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

مربیان تربیتی همواره برای طرح مباحث آموزشی در گروه ، با دو سؤال اساسی مواجه اند:

اول آنکه "چه بگویند؟ "

دوم آنکه "چگونه بگویند؟"

در علوم حوزوی از سرفصل های، احکام، اخلاق و اعتقادات با عناوین فقه اصغر، فقه اوسط و فقه اکبر نیز یاد می شود. این سه مقوله در واقع سه شاخه اصلی آموزش شریعت آسمانی اسلام می باشند که بدون شناخت آن، التزام عملی به اسلام ممکن نخواهد بود.

بر این اساس تأمل اول پیرامون انتخاب موضوع برای طرح در گروه های تربیتی آن است که بسته پیشنهادی شما برای گروه، حتماً شامل احکام، اخلاق و اعتقادات باشد، اما میزان و نوع آن بستگی دارد به جنسیت، رده سنی و سطوح مختلف متربیان.
تأمل دوم در این خصوص به این نکته اشاره دارد که هر چند نظرسنجی و نیاز سنجی از مخاطب یکی از راه های صحیح انتخاب موضوع در جلسات گروه می باشد اما به چند دلیل نمی توان تنها با استناد به آراء متربیان، موضوع جلسه را تعیین کرد.

۲ نظر ۰۶ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

وبلاک راه روشن (شجره طیبه صالحین پایگاه مقاومت حضرت ولی عصر(عج)  آبپخش) مسابقه جالبی را با عنوان تحلیل پوستر برگزار کرده است. در این مسابقه از بازدید کنندگان خواسته شده تحلیل خود را از پوستر زیر بیان کنند.

برای رفتن به وبلاگ راه روشن و شرکت در این مسابقه کلیک کنید.

۲ نظر ۰۵ آبان ۹۲ ، ۱۱:۵۹
م. انصاری

تذکری در باره کار فرهنگی

امروز به لطف خدا همه فهمیده‌اند که نیاز به کار فرهنگی بیداد می‌کند.و الحمدلله همه هم می‌خواهند کار فرهنگی کنند و این کم نعمتی نیست، اما اولین کار در این مسیر کدام است؟

بارها در سال‌های گذشته با کسانی مواجه شده‌ام که می‌خواهند کار فرهنگی کنند، مثلا دوست عزیزی از شهرستانی تماس گرفته بود و سوال می‌کرد که برای معرفی شاعران انقلاب چه باید بکند؟ از ایشان پرسیدم که آیا خودت شاعران انقلاب را می‌شناسی؟ متاسفانه پاسخ منفی بود و جوابشان این بود که: خب! با شما تماس گرفته‌ام که از شما اسم برجسته ترین‌ها را بپرسم و برای معرفی شان در محیط‌هایی که می‌توانم اقدام کنم. جواب من به این بنده عزیز خدا این بود که شما اول برو و سعی کن خودت با این جماعت آشنا شوی و به تعبیری خودت نسبت به این موضوع معرفت پیدا کنی، بعد اگر دیدی که برای خودت جذاب است و به نظرت ارزش دارد که دیگران هم با شعر یا ادبیات انقلاب آشنا شوند، آن وقت فعالیت تبلیغی ات را شروع کن، چرا که اولین شرط معرفی این است که معرف باید معرفت نسبت به موضوع معرفی داشته باشد! من فرهنگی هستم پس کارفرهنگی می‌کنم، نه این که من فکر می‌کنم فرهنگی هستم، پس کار فرهنگی می‌کنم. اولین مخاطب کار فرهنگی من خود من هستم و اگر واقعا کار فرهنگی من بر من تاثیر بگذارد، آن گاه بر دیگری نیز تاثیر تواند گذاشت!

                                                         “فلیبداء بتعلیم نفسه قبل تعلیم غیره”

۰ نظر ۰۵ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری


حضرت امام می‌گویند اگر می‌‌خواهید ببینید کار شما خالص است یا نه، ببینید اگر همین کار به اسم شخص دیگری تمام می‌‌شد، باز هم مثل الان خوشحال می‌‌شدید؟ از این جهت که بالاخره اصل انجام کار برایتان مهم بوده است. اگر این‌گونه نیست، بدانید که خالص نبوده.
علمای اخلاق بحثی دارند که شرک دو گونه است: جلی و آشکار، شرک خفی و پنهان.
شرک خفی دو نوع است. یکی اینکه دنبال این باشیم که رضایت کسی دیگر غیر از خدا را به دست بیاوریم که همان ریا می‌شود و نافی صحّت عمل خواهد بود.
نوع دوم اینکه دنبال رضایت خودت هستی. این دیگر عمل را باطل نمی‌‌کند اما معلوم هم نیست که قبول بشود. صحت عمل با قبول آن فرق دارد. خیلی مواقع نمازهای ما صحیح هست ولی مقبول نیست. این همان اخلاصی است که به دست آوردن آن بسیار سخت است.

اخلاص از ریا خیلی راحت ‌تر است. اما رهایی از این نوع شرک خفی زحمت دارد. گاهی اوقات اعمال ما در جهت حبّ ریاست یا حبّ جاه و شهرت است؛ می‌خواهیم محبوب و صاحب منزلت شویم، استیلا طلبی داریم و می‌خواهیم بر دیگران غلبه کنیم و خودمان را برتر نشان بدهیم، حرف خودمان را به کرسی بنشانیم و این تبدیل به شاکله و نفسانیت ما شده است. جزو رذایل وجودی ما است و باطن ما را شکل داده. وقتی باطن ما شد، هرکس بر طبق شاکلة باطنی خودش عمل می‌کند،

(قل کلّ یعمل علی شاکلته)

۳ نظر ۰۴ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

سایت دانش آموز مسلمان یکی از سایت های فعال در عرصه فرهنگی با محوریت شجره طیبه صالحین است .گزارشی از فعالیت 900 روزه این سایت توسط مدیر محترم این سایت ارزشمند ارائه شده که جهت آشنایی بیشتر و استفاده مربیان و سرگروه ها اینجا منتشر می شود:

گزارش سایت دانش آموز مسلمان 


بسم الله الرحمن الرحیم.

دانش آموز مسلمان

سپاس خداوند جهانیان را که بر ما منت گذاشت و به ما توفیق داد که این پایگاه کوچک و محقر را بنا کنیم و کمکی به دوستان ارزشی، فعالان فرهنگی و به خصوص مربیان و سرگروههای عزیز حلقه های تربیتی شجره طیبه صالحین صالحین و متربیان عزیز باشیم، پس خدای را به واسطه این لطف شکر میگوییم و از او طلب خیر و سعادت برای جمیع مخاطبین و نیز منابع سایت می نماییم.

هدف پایگاه دانش آموز مسلمان یاری رساندن خوراکی و مدیریتی و آموزشهای مدیریت فرهنگی و سرگروهی با جمع آوری و قرار دادن مهمترین و لازمترین مواد آموزشی و راهکاردهی در این راستا و فعالیت های فرهنگی به ویژه با محوریت حلقه های تربیتی شجره طیبه صالحین با همکاری پایگاههای همکار و نیز مطالب تولید شده در پایگاه و نیز قرار دادن مطالب آماده شده برای ارائه در حلقه ها به شیوه های های متنوع و جالب و چند رسانه ای و سر انجام بیان مطالب روز جنگ نرم که مورد نیاز سرگروهها  و فعالان فرهنگی و ارزشی می باشد و نیز ایجاد دغدغه و فکر و موج فرهنگی در بین مخاطبین و بازدیدکنندگان سایت برای پیوستن به خیل سپاه امام خامنه ای و مجموعا انجام تکلیف دینی در فضای مجازی می باشد که امیدواریم مورد قبول او که باید بپذیرد، واقع شود.

۲ نظر ۰۴ آبان ۹۲ ، ۰۰:۲۸
م. انصاری

                                        


دروغگویی یکی از صفات بسیار زشت و یکی از گناهان بزرگ است. تمام اقوام و ملل جهان، از دروغگویی مذمت میکنند و صاحبش را پست و فرومایه میشمارند. شخص دروغگو نزد مردم اعتبار و آبرو ندارد. آدم شریف وبزرگوار دروغ نمیگوید. اسلام نیز از این صفت زشت مذمت نموده آن را گناهی بزرگ و حرام شمرده است.
حضرت علی علیه السلام فرمود : هیچ کار زشتی بدتر از دروغ نیست .
همه پیامبران الهی و پیشوایان دینی، مردم را به راستگویی دعوت نمودهاند. راستی یک امر طبیعی و فطری است و از نهاد انسان مایه میگیرد.
پرورش راستگویی را نمیتوان نادیده گرفت یا آن را به زمان دیگری حواله داد.
افرادی که در گروه به تربیت اعضاء علاقمند هستند و احساس مسولیت میکنند باید به مطالب زیر توجه نمایند:

۱ نظر ۰۳ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری

از آنجا که گروه گرایی همواره یکی از بارزترین شاخصه‌های دوره نوجوانی به شمار می‌آید، بنابراین در حلقه صالحین می‌توان تا حدودی، حس نیاز جوان و نوجوان را به عضویت در گروه تامین نموده و برآورده ساخت.
گروه‌های همسالان، در واقع یکی از مراجع پذیرش رفتار توسط جوانان و نوجوانان به شمار می‌آیند که گاه میزان اثر گذاری آنان، از تاثیر بسزای والدین، مدرسه و جامعه بیشتر می‌باشد.
به عبارت دیگر، چه بسا الگوهای رفتاری برگرفته از هنجارهای پذیرفته شده در گروه، در مقابل الگوهای رفتاری مقبول پدر و مادر و معلمان قرار بگیرند و یا مدل‌های رفتاری زندگی گذشته فرد را دستخوش تغییرات نمایند.
به هر حال همانگونه که می‌دانید در باور عامه مردم مشهور است که اثر پذیری از گروههای دوستی و همسالان در سنین جوانی و نوجوانی، چنان عمیق و ریشه دار است که به تعبیر شاعر می‌توان افراد را از روی شناسنامه رفتاری دوستانشان بشناسیم.


۰ نظر ۰۱ آبان ۹۲ ، ۱۰:۳۰
م. انصاری
Susa Web Tools