مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)

خانواده آسمانی


نخستین کانون

آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها به طور کامل رعایت می شود؟

خانواده نخستین کانون رشد و آرامش بشری است (روم/21)

که مراقبت از آن مسئولیتی سنگین به شمار آمده و موجب نجات از رنج و عذاب دنیوی و آخروی خواهد گردید(تحریم/6)

قران و روایت برای خانواده اهمیت ویژه ای قائل شده و احکام و آداب فراوانی برای رشد و بالندگی آن مقرر کرده است. (آیات مربوط به ازدواج و ارث و ...)

 

بهترین شما

پیامبر گرامی اسلام صل الله علیه و آل و سلم می فرمایند: بهترین شما کسانی هستند که برای خانواد خود بهترین باشند و من برای خانواده خود بهترین شما هستم (الفقیه ج3 ص 55)

حضرت امام رضا علیه السلام می فرمایند: هر کس روزی را از راه حلالش بجوید و برای خانواده اش هزینه کند، مجاهد در راه خداست (کافی ج5ص93)

و با سیری در بیانات ائمه اطهار می‌یابیم که خانواده مقدس ترین نهادی است که انسان در آن چشم می گشاید و روشن است که اسلام به عنوان دین و آیین کامل برنامه هایی برای اداره‌ی این نهاد مقدس دارد و برای همه‌ی اعضا حقوقی و تکالیفی قرار  داده است که با اجرای این حقوق و تکالیف خانواده می‌تواند در طی مسیر خود انسان را به سرمنزل کمال بندگی خود برساند. بدون شناخت این حقوق و رعایت وظایف، خانواده رو به نابودی رفته و باید منتظر بدترین ناهنجاری ها از همین نهاد باشیم.

 

تقدم خانواده بر دیگران

در فرهنگ اسلامی اولویت و تقدم خانواده یک اصل به حساب می اید و روایات فراوانی به آن دلالت دارند، توصیه‌ی رسول خدا این است که هرگاه خدا بهیکی از شما خیری عطا کرد ابتدا خود و خانواده اش را از آن بهره‌مند سازد (جامع الصغیر ج1ص73) ازخانواده آغاز  کنید و هر کس که نزدیک تر است مقدم بدارید (اصول کافی ج5ص 67)

 

پاداش نیکی به خانواد

در اهمیت نیکی به خانواده از سوی همه اعضا می توان به این سفارش نبی اکرم (ص) توجه نمود که به امیرالمومنین (ع) فرمود: خدمت به خانواده کفاره گناهان بزرگ و موجب فرو نشاندن خشم الهی و مهریه حوریان بهشتی و فزونی حسنات و درجات است ای علی به خانواده خدمت نمی کنی مگر صدیق یا شهید یا مردی که خدا برایش دنیا و آخرت را خواسته. (جامع الاخبار ص 103)

 

دین برتر

دین اسلام دین عقل و منطق و کامل ترین نقشه راه برای هدایت است. اگر احترام والدین به فرزندان واجب است، و گفتن کمترین کلمه ناراحت کننده برای پدر و مادر از گناهان کبیره به حساب می‌آید از آن سوی وظایفی نیز در باره حقوق فرزندان واقع شده است فرزندان امانت الهی و نعمت و نشانه های خدا هستند و والدین درباره سلامت رشد تعلیم و تربیتی آنان مسئو‌ل‌اند و در برابر تربیت خوب پاداش و در برابر تربیتی ناصحیح کیفر خواهند دید. (شوری/45)

 

نمونه ای از حقوق فرزندان

انتخاب نام نیکو

تامین بهداشت و سلامت او

تغذیه مناس

تعلیم و تربیت

مهرورزی به وی

اکرام و عزت بخشی

یاری گر او در کارهای نیک

پدر، با انتخاب اسم نیکو زمینه نهادینه کردن رسم نیکوتر را ایجادمی نمایند. با توجه به سلامت و بهداشت تن‌اش روح و جان‌اش را پذیرای تعلیم و تربیت آنچه شایسته یک مسلمان است نموده، با لقمه هایی که با مهر و مهربانی درکام او می"‌ذارند او را متوجه خالق موده و با عزت و احترام او را به سوی انجام دستورات حضرت حق یاری می نمایند. و چه زیباست که رسول مهربانی ها «ص» می فرماید:‌هرکس به خردسالان ما مهر نورزد و بزرگان ما را احترام نکند از م ا نیست. (بحار الانوار ج43ص 282)

 

پدر و مادر

پدر و مادر اولین آموزگاران انسان در آموزشگاهی به نام خانواده هستند و بدیهی است که آن چه مایه درست است رفتار است نه گفتار معلم. زن و شوهر در تعامل با یکدیگر اگر نتوانند وظایف خود را در قبال دیگری انجام دهند به مشکلات بزرگی برخورد خواهند نمودکه فرزندان نیز از تیررس آن در امان نخواهند بود.

احترام به همدیگر، کمک در کارها، عیب پوشانی، مایه‌ی آرامش هم گشتن، سنگ صبور شدن همسر، مشوق هم بودن در عبادت خدا،‌راز داری همدیگر و چندین و چندین حقی که پروردگار برای ادامه‌ی این زندگی زیبنده می بیند و می داند.

علی (ع) می فرمایید: روزی پیغمبر وارد شد و من در حال عدس پاک کردن بودم و فاطمه در کنار دیگ غذا فرمود علی جان حرفی نمیزنم مگر از جانب پرودرگامر، هیچ مردمی نیست که درخ انه همسرش را یاری دهد مگر اینکه برای او عبادتی فراوان از روزه و شب زنده داری به شمار آید. (جامع الاخبار ص 103)

و  چقدر این عشق باید فروزان و شعله ور شودوقتی بفرماید:  اگر می خواستم به کسی دستور دهم که برای دیگری سجده کند به زن می‌گفتم که برای شوهرش سجده نماید. (اصول کافی ج 5 ص 58)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools