مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


آیا در معاشرت های اجتماعی همیشه به هم راست میگوییم؟دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟


راستی کن که راستان رستند...

با سیری در آیات و روایات ائمه اطهار صلوات الله علیهم که همه هدایتگران انسان هستند می بینیم که توصیه به راستی و صداقت در رفتار و گفتار آنها مج می زند.

خدای متعال در آیه 119 سوره توبه می فرماید: ای مومنان تقوا پیشه کنید و با راستگویان باشید و اینخود حاکی از آن استکه راه نجات فقط در راست یو با راستان بودن است.

امیر خوبی ها در نهج البلاغه اش می فرماید «شر القلول الکذب» بدترین گفتار ها دروغ است.

دروغ گو دشمن خداست، و محروم از عطر بهشت‌اش، و در بین مخلوطقی بی آبرو، پر از نگرانی و تشویش خاطر و دروغ کلید همه پستی‌ها و رذالت ها

 

انواع دروغ

دروغ همیشه زشت است مگر آنکه بتواند از انجام کار زشت تری جلوگیری کند، وقتی بتوان با دروغ از فتنه‌ای جلوگیری کرد، و جان مظلومی را نجات داد و این مورد رضایت خداست که «دروغ مصلحتی» نام دارد.

و عده‌ای با سوء اسفتاده از آن هرجا که به زحمت بیافتند دروغ می‌"ویند آن هم به نام مصلحتی. در حالی که نام صحیح آن دروغ منفعتی است که مورد پسند شیطان است و بس

 

شیوه های دروغ گویی

وقتی سخن از دروغ می اید همه به یاد زبان می افتند غافل از آنکه یکی از شیوه ها «دروغ گفتاری» است، اما هستند افرادی که ظاهری متشخص و محترم دارند اما رفتاری بر خلاف آن چه هستند، خود را انسانی امین جلوه می دهند در حالی که خائن به بشریت و این همان«دروغ رفتاری» است.

 

راستی رفتارهای ما چقدر صادقانه است؟!

چه جعبه هایی که میوه های زیرین و روی آن پر از تفاوت است!‌ چه وعده هایی که پر از تاخیرند و چه قلم هایی که حقیقت را در بین استعاره ها و کنایه ها دفن کرده اند؟!

و چه اسم هایی که رسم های نیک را یدک می کشند و جز یاری ابلیس یاری ندارند...

 

خدا راستگوترین است...

«و من اصدق من الله قیلا...» و چه کسی راستگو تر است از خدا (نساء‌/ 122) و خدا راستگو و راست کردار است از بنی همه معجزات انسان را برای خود خلیفه قرار داد (بقره/ 30) و اسنان همان موجود مبارک، همان که نشئه الهی دارد،‌اگر به هوش نباشد ابلیس او را از بهشت صداقت بیرون می راند و با قسم های د روغین او را تا همیشه چون خود رجیم (رانده شده) می سازد. (حجرات / 14)

 



دروغ به چه کسی...

-       گاهی به دوست خود، که نمی خوهیم شب مزاحم شوند

-       گاهی به همسایه خود، که نمی خواهیم وسیله م ورد احتیاجش را به او امانت بدهیم

-       گاهی به استاد، رئیس اداره یا کارفرما که بخواهیم غیبت بی دلیل در پرونده نداشته باشیم

و همیشه این دروغ است و بالاتر و بدتر از همه... گاهی به کسی دروغ می گوییم که آگاه از همه هستی ما است به او می گوییم ایمان آورده ایم اما چنین نیست و الا خداوند نمی فرمود: «یا ایها الذین آمنوا، آمنوا»

ای کسانی که ایمان آورده اید، ایمان بیاوریدً‌«و آیا  گمان کردند همین که به زبان گفتند ایمان آورده ایم ما آنها را رها می کنیم و به امتحان نمی کشیم؟!» (عنکبوت/2)

خوشا به حال آنان که دستورات خدا را با جان و دل پذیرفتند و در امتحان های او ابراهیم وار سربلند گشتند.

 

راستی کن که راستان رستند          در جهان راستگویان قوی دستند

 

پیامبر و مرد گناهکار

مرد با خودش فکر می کرد  که دیگر نباید گناه و کار زشت انجام د هد. باید مثل انسانهای خوب زندگی کند. اما... او به انجام کارهای بد عادت کرده بود و نمی دانست برای خوب شدن از کجا باید شروع کند!!!

این بود که خود را به پیامبر رساند و گفت: ای رسول خدا، من گرفتار گناهان زشت هستم. ولی نمی توانم همه آنها را ترک کنم، به من بگویید تا یکی از گناهانم را به خاطر شما ترک کنم.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: دروغ را رها کن. مرد قبول کرد که دیگر دروغ نگوید. اما با خود فکر می کرد که چرا از بین همه گناهان، پیامبر به من فرمود که دروغ نگویم؟ مرد به خانه برگشت، مدتی بعد تصمیم گرفت که دزدی کند اما با خود فکر کرد من به پیامبر قول دادم دروغ نگویم. اگر دزدی کنم و بعد پیامبر از من بپرسد که آیا گناه کردی یا نه؟‌اگر دروغ بگویم به قولم عمل نکردم و اگر راست بگویم، به خاطر دزدی من را مجازات می کند، به همین خاطر دزدی را کنار گذاشت.

مرد تصمیم به انجام هر گناهی می گرفت این فکر که باید به پیامبر خدا حقیقت را بگویم در ذهنش می آمد و آن گناه را انجام نمی داد.

تا اینکه پس از مدتی تمامی کارهای زشتش را ترک کرد و با خوشحالی پیش پیغمبر خدا رفته و گفت: ای پیامبر خدا از شما سپس گذارم من به خاطر قولی که به شما داده بودم یعنی دروغ نگویم، موفق شدم تمام کارهای زشتم را ترک کنم.

دروغ یکی از زشت‌ترین کارهاست که باعث می شو ما اشتباهات دیگری را هم انجام دهیم پس بیائید این حدیث زیبا از امام حسن عسگری (ع) را به خاطر بسپاریم:

«تمام گناهان در اتاقی جمع شده است، و کلید آن اتقا  دروغ گفتن است»

نظرات  (۱)

با سلام و خسته نباشید
بنده از سرگروه های طرح صالحین در اهواز هستم ، وبلاگ شما را دیدم بسیار جالب بود
در این جا سالیان زیادی است که این طرح اجراء می شود، قطعا تبادل نظر باعث بالا رفتن کیفیت کار می شود
خدا خیرتان بدهد-با ارزوی موفقیت در این طرح خداپسندانه
PMMREZA@YAHOO.COM
پاسخ:
سلام و ممنون از لطفتون
در صورتی که آدرس سایتتون رو بفرمایید با افتخار لینک خواهید شد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools