مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

میزان و نوع ارتباط با متربی

چهارشنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۳، ۱۰:۳۰ ق.ظ

ارتباط اعضای حلقه با کادر و مجموعه، مسئله‌ای است که به تناسب هر فرد و ویژگی‌های جسمی و روحی و خانوادگی وی متفاوت است؛ به‌عنوان مثال اگر فردی دارای خانواده‌ای است که نسبت به زمان رفت‌وآمد او حسّاسند یا فردی که جذابیّت چهره‌ای زیادی دارد، یا کسی که در درس‌هایش ضعیف است و...، در هریک از این موارد باز نسبت به آن نیروی کادر و اعتمادی که به او وجود دارد، مسئله اشکال مختلفی پیدا می‌کند. اما ما با یک تقسیم‌بندی معروف به این سؤال پاسخ می‌دهیم؛ 

یعنی ارتباط با کادر را در سه دوره جذب، تثبیت و رشد مورد بحث قرار می‌دهیم.

دوران جذب یک فرد به حلقه، دورانی است که کمتر، مشکل ارتباط یک فرد با کادر وجود دارد؛ زیرا بچه‌ها در دوران جذب از طریق مسئول جذب مجموعه، جذب شده و سپس به سرگروه حلقه‌ای که در سطح فرد قرار دارد معرفی می‌گردد. پس در این دوران مشکلی نیست و اگر هم باشد می‌توان با مختصر صحبتی با متربی آن را رفع کرد.

با ورود فرد به دوران تثبیت و آشنایی بیشتر با کادر و یا ورود به گردان و دیگر مسئولیت‌ها، این مسائل مطرح می‌شود و دغدغه سرگروه می‌شود. در این مرحله حسّاس، رعایت چند نکته می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید این ارتباط را فقط یک ارتباط کاری قرار بدهید:

اولاً: تا آنجا که در توان دارید با اعضا حلقه همراهی کنید، در تفریح، ورزش، در مواقع امتحانات و دیگر موقعیت‌ها و بدانید که حضور در این‌گونه برنامه‌ها باعث قوی شدن ارتباط با سرگروه و کم شدن ارتباط با دیگران می‌شود و سعی نکنید ارتباطتان فقط در حدّ حلقه محدود باشد که در این‌صورت ارتباط عاطفی بچه‌ها با فردی غیر از سرگروه شکل می‌گیرد.

ثانیاً: در همین برنامه‌‌های ذکر شده می‌توانید یکی از اعضای کادر که مورد تأیید شماست و ارتباط خود سرگروه با وی ارتباط خوبی است را به‌ همراه ببرید و این‌گونه به‌طور غیر مستقیم به بچه‌ها نشان می‌دهید که این فرد مورد تأیید مربی شماست و با او ارتباط داشته باشید، البته باید مربی به‌طور کامل رفتار این فرد را رصد کند و زیر نظر داشته باشد.

در مرحله بعد تمام کارهایی که فرد به‌خاطر آنها با کادر ارتباط دارد با نظر مربی و از طریق او باشد، تا هم ارتباط بچه‌ها با دیگران زیاد نباشد و هم موقعیّت سرگروه تثبیت شود.

یک نکته نیز در تمام مراحل سه‌گانه به شما کمک می‌کند و آن این است که تمام اعضای کادر مجموعه، تحت نظر یک سرگروه یا مربی باشند که در صورت بروز هر نوع مسئله‌ای بدانیم باید آن را با چه کسی مطرح نماییم.

در دوران رشد نیز که دوران آماده‌سازی این بچه‌ها برای کادر‌سازی مجموعه است، نظارت مربی و استمرار حلقه می‌تواند مانع بروز مشکلات شود. در تمام مراحل، ارتباط مستمر شما با خانواده افراد و حضور آنها در مجموعه، در تقویت جایگاه سرگروه نزد کادر مجموعه مؤثر است و به آنها این پیام را می‌دهد که این سرگروه از پشتیبانی خانواده افراد برخوردار است. البته ارتباط سرگروه باید با کادر به اندازه‌ای صمیمی باشد که هرگاه اعضای حلقه را به کادر ارجاع می‌دهند، کادر هم در تقویّت موقعیّت سرگروه همکاری لازم را بکند تا سرگروه با دغدغه کمتری بتواند به کارهای تربیتی و آموزشی اعضای حلقه رسیدگی کند.

خلاصه همه تشکیلات در راستای تربیت و رشد اعضای حلقه قرار بگیرد، البته با تأکید و تأیید بر کار آموزشی ـ تربیتی و در راستای تقویت سرگروه. نکته پایانی و مهم آن است که سرگروه و مربی در جلسات حلقه و در خارج از آن باید به‌گونه‌ای کار تربیتی را پیش ببرند که بچه‌ها با بلوغ فکری‌ای رشد کنند که هر رابطه عاطفی کوچکی یا هر محبت زودگذری نتواند آنها را به سمت خود ببرد و کم‌کم در دوران رشد و کادرسازی به آن مرحله برسند که همه بدانند این فرد حریم دارد و حریم او، عقل بالا و قدرت تصمیم‌گیری او در جریانات مختلف است و به‌راحتی می‌تواند بین خوب و بد را تمییز بدهد و در درّه سقوط نمی‌کند.



http://kheibari.salehin.ir/

نظرات  (۲)

شهید آوینی:
ای شقایق های آتش گرفته ، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود  دارد ،آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید ؟
شهید آوینی:
ای شقایق های آتش گرفته ، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود  دارد ،آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید ؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools