مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


الزامات آپارتمان نشینی چیست؟ آیا رعایت می شود؟

 

آپارتمان نشینی

در قران مجید درباره خانه انسان آمدهاست،‌محلی برای حفظ هویت فکری وا عتقادی،‌تامین آزادی های فردی، سلامت ساکنان، حفاظت از سرما و گرما، و به طور کلی برای آسایش و آرامش روح وجان می باشد (نخل/80) مسکن و منزل اولین مکان است که هر انسانی در آن چشم می‌گشاید و زندگی می کند، بزرگ می شود سپس وارد جامعه می گردد..

«خانه» «مسکن» «منزل» محلی که بیشترین وقت و مر انسان در آنجا می گذرد روشن است که رشد جسمی و روانی اسنان درخانه شکل می گیرد. انسان این موجود پیچیده در دوره های مختلف سنی با نیازهای گوناگون موجه است یکی از حساس‌ترین دوره های رشد «دوره کودکی» است که دوره هیجان و نشاط و شورو بازی باشد. پس خانه باید بتواند تحمل شور و هیجان او را داشته باشد.

امروزه در زندگی شهرنشینی گرفتار آن شده ایم پدیده ای است به نام آپارتمان نشینی که در کلان شهرها «شاید» چاره ای جز آن نیست. شاید زمین کم و بهای زیاد و تورم رو به کهکشان، انسان را مجبور به انتخاب پناهگاهی به نام «آپارتمان» می‌نماید.

این پدیده که خودش هم مثل نامش سوغات فرنگ است در بین تمدن ریشه دار ما، ریشه دوانده است.

به معماری خانه های قدیمی زیبا، به ایوان با صفا، به حوض زیباتر از زلال ماهی ها،‌در میان حیاط پر از گلدانها  وسبزه هایی که غم ربایند و شادی ساز، و بخار چای مادر بزرگ که برای بعضی ها خاطره می شود بیندیشیم...

خانه قرار بود آزادی فردی ما را برآورده سازد، محلی برای ابراز شور و نشاط کودکان باشد، محلی برای آرامش خاطر که صدایمان نرسد به مسایه چه بخندیم چه بگرییم.

گفتیم در کلان شهرها گریزی از آن شاید نباشد ولی در شهرها و بخش ها و روستاها که می‌شود. بایدبه هوش باشیم که باغچه زیبای حیاطمان را پژمرده نسازد، خنده های بلند کودکانمان را، آسایش بانوان منزل، و ارادت به همسایه ها و آش نذری ها را فراموش نسازد، این برج ها با آن بالابر و پایین برشان.

و دور است از شان مردمان عزیز ایران زمین این جمله آن مرد فهیم فرانسوی که گفت:

«در طویله هایی زندگی می کنیم که فقط با شماره از هم قابل تشخیصیم، از هم دوریم و بی محبت».

 

و اما مشکلات آپارتمان ها

عادی سازی روابط محرم ونامحرم بهخاطر هم جواری بیش از پیش واحد ها به هم

کمبود فضای باز برای بازی کودکان و ارضای نیازهای کودکی آنها و تمایل بهبازی های آسیب زای کامپیوتری.

در منظر قرار گرفتن بخش های اندرونی خانه به خاطر غربی بودن نقشه ها به محض باز شدن در واحد

مهندسی غربی،‌عادت های غربی را به همراه می آورد،‌بی توجهی به همسایه، زندگی بی مهر ماشینی و ...

و چندین خطر دیگر که باید از آنان که در آن زندگی می کنند جویا شد

 

چه باید کرد!!؟

آپارتمان برای ده ای رویاست و آرزو، کهباید این تفکر اصلاح گردد و قدر «خانه» خود را بدانند. (نقش رسانه ها در این تفکر سازی خیلی بالاست)

برای خرید خانه ای مستقل و حیاط دار باید تلشا کرد، خرید خانه و ازدواج، ازاموری است که برای تلاش گران خدا و عده یاری مخصوص داده است. (نور/ 30)

تدبیری اندیشیده شود که آسیب ها به پایین ترین حد خود برسد، بالابر برج ها اتاقخلوت نامحرمان نباشد، پوشش مرد و زن درون آپارتمان، وقت گذاشتن برای تفریح کودکان با خروج از فضای آپارتمان

مسئولین باید به هوش باشند در صورتی که امکانی برای ساختن خانه های ویلایی و حیاط دار می باشد مجوز ساخت انبوه سازی را صادر نکنند و خود نیز بانی این امر نباشند.

 

حرف آخر

کشور ما از ریشه دارترین و متمدن ترین کشورهای دنیاست،و بناهای ساختمانی که از نمادهای تمدن هر مملکت به حساب می‌اید اگر فراموشی گذشته خود و الگو برداری گزافه از بیگانه را داشته باشیم: مطمئناً‌ محکوم تاریخ خواهیم بود.

امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق حق همسایه را بر ده قسم می‌شمارند:

1-     

  • ·           در غیابش  حقش را مراعات کنی

  • ·          در حضورش اکرامش نمایی

  • ·          اگر مورد ظلم قرار گ رفت یاریش دهی

  • ·          در اسرار او تجسس نکنی

  • ·          زشتی‌هایش را پرده پوشی

  • ·        اگر مطمئن شدی پذیرش نصیحت دارد او را در  پنهان نصیحت کنی در اموری که به تو مربوط می شود

  • ·          در گرفتاری ها او را به حال خود رها نکنی

  • ·          لغزشهایی را ندیده بگیری

  • ·          گناهانش را ببخشی

  • ·          با او محترمانه معاشرت کنی

م.انصاری


مطالب قبلی این موضوع:

هیجان سبک زندگی (ویژه حلقه های صالحین)

سبک زندگی اسلامی(1) - فرهنگ کار جمعی

سبک زندگی اسلامی(2) - رعایت حقوق متقابل

سبک زندگی اسلامی(3)- وجدان کاری و انظباط اجتماعی

    نظرات  (۱)

    با سلام بنده مسول حلقه جوانان در سنین دوم تا چهارم دبیرستان هستم ازمباحث مطرح شده در جلسه میتوان به موضوعات مذهبی( تفسیر موضوعی قرآن ،ولایت اهل بیت ،توسل ،شفاعت)تاریخ تحلیلی وسیاسی(دوران امام علی ،نفاق ،دفاع از حق،)مسائل و مسکلات جوانان(دوستی دختر و پسر،قدرت نه گفتن)و نقد فیلم هایی با محوریت اسلام نام بردتوقع اعضای حلقه بسیار بالاست و انتظار یک بحث کامل و جذاب درهر جلسه را دارند لطفا جهت یک برنامه باموضوعات و سر فصل ها با جزئیات در سطح جوانان مرا یاری کنید باتشکر (ومن الله التوفیق)
    پاسخ:
    سلام علیکم
    رسول خدا(صلّی ‌الله علیه وآله) فرموده است:«شما را به نیکى دربارۀ جوانان سفارش مى‏کنم. به درستى که قلوب آنان نرم‌تر و مهربان‌تر است(یعنی، براى پذیرش فضیلت‌ها آماده‏تر است) (وقتى) خداوند مرا، بشارت‌دهنده و انذارکننده برانگیخت، جوانان با من پیمان بستند و پیران به مخالفت‏ برخاستند... .»  باید با توجه به مسائل مهم و اساسی برای جوانان برنامه‌ریزی کرد. اما به یقین، برنامه‌ای که با توجه به نیازهای واقعی مخاطب جوان و همین‌طور با به‌کار بردن راه‌کارهای جدید و هنرمندانه باشد و مخلصانه و دل‌سوزانه بیان گردد، می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد. با در نظر گرفتن این مقدمات باید بیان کنیم که در جلسات حلقه حلقه‌هایی که به صورت مشارکتی و مباحثه‌ای برگزار می‌گردد و متربیان در بحث‌ها مشارکت فعال دارند و مربی این هنر را دارد که آن‌ها را وارد در مباحث کند موفق‌تر خواهند بود. در همین زمینه، بردن حلقه‌ها به مزار شهدا و منازل افراد حلقه جزء تجربیات موفق سرگروه‌ها بوده است. در فضای بیرون از جلسات حلقه نیز، گردش‌ها و اردوهای کوتاه مدت یک‌روزه و بیشتر که مربی به همراه اعضای حلقه می‌روند و مسؤولیت‌های اردو در بین بچه‌ها تقسیم می‌شود خاطرۀ خوبی برای آن‌ها رقم خواهد زد، علاوه بر این، آثار مهم تربیتی دیگری هم، برای چنین برنامه‌هایی می‌توان برشمرد. به عنوان نکتؤ آخر، حلقه‌ای را برای شما مثال می‌زنم که سرگروه حلقه توانسته است با مشارکت متربیان یکی از مهم‌ترین مباحث اعتقادی را به صورت نمایشنامه‌ای در آورند و متربیان نقش‌های آن را ایفا کنند که با این کار علاوه بر تقویت روحیۀ کار جمعی و رفاقت بین متربیان باهم و بین آن‌ها با سرگروه، مسائل مربوط به حوادث پس از شهادت پیامبر بزرگوار اسلام را که در بین بسیاری جوانان با شبهات متفاوتی روبه‌روست برای آنان تبیین کند و در جان آن‌ها نفوذ کند و حتی خود آنان هم‌سالان خود را نسبت به وقایع آن دوران توجیه کنند. پس، کاری که خلاقانه باشد و با توجه به نیاز متربی و همراهی او را در پی داشته باشد می‌تواند یک برنامۀ خوب تلقی شود.

    بهتر است که به کتابچه«درس‌نامه‌های حلقه‌های تربیتی شجرۀ طیبۀ صالحین» مراجعه نمایید، که در آن مطابق هر رده سنی، خوراک تربیتی ـ آموزشی مناسبی را ارائه داده است، و شما می‌توانید از طریق مسئولین بسیج منطقه خود این کتابچه را تهیه کنید.

    و در آخر لطفا این پست رو ببینید:http://tsalehin.blog.ir/post/101
    موفق و پیروز باشید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی
    Susa Web Tools