روش مدیرت و تعامل سرگروه
نقش سرگروه
در شجره طیبین صالحین مهمترین بلکه اساسی ترین نقش تربیتی را جناب سرگروه
داره. سرگروه صفر تا صد مطالب تربیتی را باید مدیریت بکنه. اینجاست که ما
باید با نقش مدیریتی جناب سرگروه در یک گروه تربیتی و یک حلقه صالحین بیشتر
آشنا بشیم. به نظر می رسه که مهمترین نقش مدیریتی جناب سرگروه نسبت به یک
گروه تربیتی دو تا مطلب هست در حوزه مدیریت تربیتی. یکی شناسایی نیروهاست و
دومی برنامه ریزی؛ به چه معنا؟ به این معنا که یک سرگروه باید نیروهایش را
از تمام لحاظ شناسایی بکنه یعنی ظرفیتهای وجودی شون را محدودیتهای وجودی و
بعضا ژنتیکی و محیطیش را، استعدادهای خدادادی چه استعدادهای عمومی و چه
استعدادهای خاص و اختصاصی اون شخص را، نقاط قوت این شخص و نقاط ضعف این شخص
را باید بشناسد. بعد از شناسایی این مطالبی که محضر مبارکتون بیان شد،
مهمترین نقش مدیریتی جناب سرگروه، برنامه ریزی جهت شکوفا شدن استعدادها،
تقویت نقاط قوت، از بین رفتن نقاط ضعف و قرار گرفتن این نیرو و این متربی
که در این حلقه در حال شرکت است، برنامه ریزی کنیم جهت شکوفایی اون
استعدادهاش و حرکت به سمت اون استعدادهایی که داره. اینجاست که این میشه
نقش مدیریتی یک سرگروه.
مشکلات عدم شناسایی
اگر سرگروهی خوب شناسایی نکنه یعنی ندونه این نیرو این فرد در چه محیطی
بزرگ شده. آیا یک محیط متدین بوده یا یک محیط مثلا عادی یا بعضا ضد دین. در
چه مدرسه ای در حال تحصیله در چه محله ای در حال رشد ونمو است، قطعا نمی
تونه خیلی از کمکهای تربیتی به این نیرو داشته باشه. حتی آشنایی با رفتار
خانوادگی، به این معنا که ممکنه یک نیرو عصبی مزاج باشه، چرا؟ چون پدر و
مادرش عصبی اند یا خانواده اش عصبی اند اگر درست شناسایی نکنه نمی تونه
مدیریت بکنه و برنامه ریزی کنه جهت از بین رفتن مثلا این حالت عصبی بودنش.
یا مثلا اگر نیرویی می بینیم از حیث ذهنی متوسط به پایینه یا یک نیرویی
بسیار تیز ذهنه، خوب برنامه ریزی تربیتی برای این دو نیرو فرق می کنه. یا
مثلا می بینیم بعضی ها نسبت به بعضی از مسائل دچار عقده هایی شدن دچار
مشکلاتی شدن اگر مربی اینها را شناسایی نکنه نمی تونه این نیرو را مدیریت
بکنه و برای او برنامه ریزی داشته باشه.
تسلط سرگروه به اصول تربیتی و تعامل با مسئولان
البته باز تأکید می کنم یکی از ارکان مهم بعد از شناسایی برنامه ریزی است
لازمه ی برنامه ریزی تربیتی این است که انسان و اون سرگروه از حیث مطالعات
از حیث تجربه، از حیث آشنایی با مبانی ، روشها و اصول تربیتی مسلط باشه که
بتونه این برنامه ریزی را داشته باشه و نکته بسیار مهم اینه که در مسائل
تربیتی خصوصا در بحث شجره طیبه صالحین گروهداری فقط یک جنبه نیست باید از
حیث پشتیبانی، باید از حیث آمادگی امکانات تفریحی و اردویی جناب سرگروه
تعاملات مدیریتی با مسئولان بالاترشون داشته باشه مثلا مسئولین طرح صالحین
پایگاه، اون مربی ای که از طرف حوزه بسیج یا سرمربی ای که از طرف ناحیه
بسیج در نظر گرفته شده با اینها تعاملات داشته باشه جهت برنامه ریزی بهینه
جهت شکوفایی استعدادهای این نیروها جهت پشتیبانی و ایجاد زمینه های
شکوفایی، جهت دادن مسئولیتها و تربیت کادر کارامد برای نظام اسلامی و جهان
اسلام. باید با اونها هم تعامل داشته باشه با اونها ارتباط داشته باشه،
مشکلات گروهی که خودش نمی تونه حل کنه یا ممکنه شک داشته باشه حتما با
مسئول بالاترش مشورت بکنه
برنامه ریزی همه جانبه
در برنامه ریزی همه جانبه به یک نیرو نگاه کنه، یعنی هم شخصیت اجتماعی اش
را در نظر بگیره، هم وضعیت علمی و درسی اش را در نظر بگیره و حتی از الآن
به فکر آینده کاری این نیرو، از الآن به فکر زندگی تشکیل خانواده این نیرو
باشه، این نباشه که این نیرو تا یک مقطعی براش برنامه داشته باشند بعد رهاش
بکنند بره در فضای جامعه بره در بقیه ارگانها و باز برگرده به اون حالت
قبلی اش. یک مربی موفق، یک سرگروه موفق باید برنامه ریزی کاملی نسبت به این
نیرو داشته باشه و تمام جوانب قضیه را مدیریت بکنه هم مدیریت زمان داشته
باشه هم مدیریت امکانات داشته باشه، هم مدیریت نیروها را داشته باشه.
http://sandiskhor.blog.ir/