مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

اجتهاد و تقلید (نمونه طرح بحث در حلقه های صالحین)

چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

شجره طیبه صالحین

در زمان پیامبر (ع‌)  و امامان ، مردم مسائل دینی و احکام شرعی خود را از معصومین(ع‌) ، یا افرادی که آنها مشخص می کردند، فرا می گرفتند، ولی با شروع عصر غیبت امام زمان (ع‌)  مردم نمی توانستند به صورت مستقیم احکام الهی را از معصوم(ع‌)  دریافت کرده و به آن عمل کنند، در نتیجه برای فهم دین و فراگرفتن احکام دینی به سراغ عالمان «دین شناس» می روند.

مجتهد و فقیه

شخصی که با بهره گیری از علوم و دانشهای لازم به حدَی رسیده که می تواند وظایف و تکالیف دینی را از منابع آن استخراج نماید،  «مجتهد» و «ففیه» نامیده می شود.


منابع و مدارک فقه
بخشی از برنامه های اسلام که وظیفۀ انسان را در میدان عمل مشخص می کند و شیوۀ درستکاری را می آموزد، احکام یا «فقه» نام دارد.
دو منبع اصلی و اساسی احکام و مسائل فقهی عبارت است از:
1-کتاب خدا (قرآن)
2-سنّت معصومین (ع‌)؛ یعنی، گفتار و کردار و امضا و تأیید آن.


فقه و علوم دیگر
برای رسیدن به درجه اجتهاد و شناختن شیوۀ اسنتباط احکام، این علوم را باید فرا گرفت:
1-ادبیات عرب ( که شامل صرف، نحو، لغت، معانی، بیان و بدیع است)
2-تفسیر قرآن مجید (در حّد نیاز)
3-منطق ( دانش درست اندیشیدن و استدلال کردن)
4-علم حدیث ( شناخت احادیث صحیح و غیر صحیح و فهم معانی آنها)
5-علم رجال (شناخت راویان حدیث)
6-اصول فقه (شناخت شیوۀ استخراج احکام از منابع آن)


اجتهاد و تقلید 
دین اسلام مردم را به تحصیل علم و افزودن آگاهی در مسائل مورد نیاز زندگی از جمله احکام دینی تشویق و ترغیب کرده و دانش آموختن را بر هر زن و مرد واجب دانسته است.
شناخت دین و احکام آن دو گونه است:« تفصیلی» و یا «اجتهادی» و شناخت « اجمالی» یا «تقلیدی»، هر چند خواستۀ اولیه و مورد نظر اسلام شناخت تفصیلی است ولی از آنجا که همۀ مردم نمی توانند در تشخیص و استخراج احکام الهی از منابع آن به حدّ اجتهاد و تخصصّ لازم برسند و تنها عّده کمی به این امر موفّق می شوند وظیفۀ سایر مردم در احکام دینی «تقلید» و پیروی از مجتهدان است. مجتهد و فقیهی که مردم در زمینۀ مسائل و احکام دینی از او تقلید می کنند «مرجع تقلید» نام دارد.


دیدگاه دین در مورد تقلید
روایاتی که از پیشوایان معصوم(ع‌)  به دست ما رسیده، وظیفۀ مردم را تقلید از «فقیه جامع الشرایط» یعنی مرجع تقلید معرفی کرده است و ما به یک روایت که از امام دوازدهم(ع‌)  رسیده است، بسنده می کنیم:
در پیشامدها به روایان حدیث مراجعه کنید، آنان بر شما حجّت و راهنمایند و من بر آنان حجّت و راهنمایم1


تقلید یا اطاعت از وحی
وحی الهی توسط جبرئیل(ع‌)  بر پیامبر(ع‌)  نازل شده و توسط آن بزرگوار به مردم ابلاغ و از زبان امام معصوم(ع‌)  تفسیر و تبیین شده است.
در زمان غیبت، مرجع تقلید، مسائل دینی را با استفاده از وحی الهی و سنّت معصومین(ع‌)  به ما می رساند و با خصوصیاتی که عقل و دین برای او تبیین کرده، سخنی از روی خواسته و سلیقۀ خود نمی گوید، بلکه آنچه را که از وحی فهمیده، باز می گوید، بنابراین تقلید از او؛ یعنی اطاعت از وحی الهی است که توسط او به دست ما رسیده و بالاتر این که اطاعت از انبیاء نیز اطاعت از «شخص» نیست، بلکه اطاعت از «وحی» است.
خداوند به پیامبر(ع‌)  در مورد پیروی از پیامبران پیشین می گوید: ‹ فبهدیهم اقتده › «از هدایت و وحی الهی که بر آنان فرو فرستادیم، پیروی کن»2

ویژگیهای مرجع تقلید

کسی که مرجع امور دینی مردم می‌شود و مسئولیت خطیر «مرجعیّت» را به عهده می‌گیرد، باید علاوه بر تخصّص علمی، از ویژگیهای روحی و اخلاقی والایی برخوردار باشد، تا مطمئن شویم که طبق سلیقه‌ی خود سخن نمی‌گوید و آنچه را که از کتاب و سنّت به دست آورده، بی‌کم و کاست بیان می‌کند.

 

مرجع تقلید باید دارای این ویژگیها باشد: 

1-عادل باشد. 

2-بالغ و عاقل باشد. 

 3-زنده باشد. 

4-مرد باشد. 

5- شیعه‌ی دوازده امامی باشد. 

6- و بانبر احتیاط واجب اعلم بوده و حریص به دنیا نباشد. (1)

 

توضیح: 

1- عادل کسی است که گناه کبیره (گناهی است که بر آن‌ها وعده‌ی عذاب و آتش داده است، مانند دروغگویی و ربا خواری) از او سر نزند و گناه صغیره را تکرار نکند. (2)

2- کسی که تازه به سن بلوغ رسیده است، یا تاکنون تقلید نمی‌کرده، باید از مجتهد زنده تقلید کند و نمی‌تواند از مجتهدی که از دنیا رفته است تقلید کند. (3)

3-بانوان نیز می‌توانند در رشته‌های علوم دینی تحصیل کنند و به حدّ اجتهاد برسند، ولی مسئولیت سنگین مرجعیّت از عهدۀ آنان برداشته شده است و این از منزلت زن نمی‌کاهد. 

4- مرجع تقلید باید از دیگر مجتهدان زمان خود اعلم باشد، یعنی در استخراج احکام از منابع دینی از دیگران ورزیده‌تر باشد. (4)

5- رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیه الله خامنه‌ای (دامت برکاته) شناخت مجتهد نسبت به اوضاع زمان را، به مقداری که در تشخیص موضوعات احکام و اظهار نظر جدید فقهی دخالت دارد، لازم می‌داند. (5)

 

راههای شناخت مرجع تقلید

انسان دانا و عاقل بی‌دلیل و بدون تحقیق مطلبی را نمی‌پذیرد و کسی را در جایگاه خطیر مرجعیّت نمی‌پذیرد. 

مرجع تقلید را از سه راه می‌توان شناخت: 

1- خود انسان یقین کند، مثلاً خودش از عالمان دینی باشد و بتواند مرجع تقلید را شناسایی کند. 

2- دو نفر عادل از عالمان علوم دینی که قدرت تشخیص مجتهد و اعلم را دارند مرجع تقلید را معرفی کنند، به شرط آن که دو عالم عادل دیگر با گفته آنان مخالفت نکنند. 

3- گروهی از عالمان علوم دینی که قدرت تشخیص مجتهد و اعلم را دارند و از گفته‌ی آنان اطمینان پیدا می‌شود مرجع تقلید را معرفی کنند. (6)

بنابراین در این مسأله، زن تابع شوهر و فرزند تابع پدر و مادر نیست و هر کس خودش آزاد است که تحقیق کند و مرجع تقلید را بشناسد، هر چند استفاده از راهنمایی دیگران اشکال ندارد. 

 

راههای به دست آوردن فتوای مجتهد

پس از شناخت مرجع تقلید از راه‌های مختلف می‌توان فتوای او را به دست آورد که عبارت است از: 

(*)  شنیدن از خود مجتهد، مثلاً از او سوال کنیم و پاسخ بگیریم. 

(*‌)  شنیدن از دو نفر یا یک نفر عادل. 

(*‌)  شنیدن از یک نفر راستگو و مورد اطمینان. 

(*)  دیدن در رساله‌ی مجتهد. (7)

 

چند اصطلاح فقهی

وقتی به رسالۀ مجتهد مراجعه می‌کنیم، گاهی مرجع تقلید نظر خود را به طور صریح و روشن بیان کرده است، مثلاً گفته است: «توبه، از گناه واجب است» یا «مسخره کردن دیگران حرام است» . 

 «حیوانی که به دستور اسلام ذبح شود پاک است» و «مُردار نجس است» ، اینگونه نظر دادن را «فتوا» 

می گویند و کسی که از او تقلید می‌کند باید مطابق این نظر عمل کند. 

گاهی مجتهد همراه با اعلام نظر قطعی به عنوان «فتوا» توصیه به احتیاط نیز کرده است که به آن «احتیاط مستحب» می‌گویند و در این صورت انسان باید به آن فتوا عمل کند یا به احتیاط مستحب؛ ولی عمل به آن احتیاط بهتر است. 

 

مانند این مساله: 

 «اگر انسان نداند بدن یا لباس نجس است و بعد از نماز بفهمد نجس بوده، نماز او صحیح است، ولی احتیاط آن است که اگر وقت دارد نماز را دوباره بخواند.» (8)

گاهی، مجتهد بدون اعلام نظر قطعی دستور به احتیاط داده است که به آن «احتیاط واجب» گفته می‌شود و مقلّد موظف است، یکی از این دو راه را انتخاب کند: 

به احتیاط واجب عمل کند. 

چنانچه مجتهد دیگری که مرتبه علمی او بعد از مرجع تقلیدش می‌باشد ولی از دیگران اعلم است، در آن مسأله فتوا داشته باشد، به فتوای او عمل کند. 

مثال: اگر انسان از روی معصیت یا به واسطه‌ی عذری، نماز مغرب یا عشاء را تا نصف شب نخواند، بنابر احتیاط واجب، باید تا قبل از اذان صبح، بدون این که نیّت اداء کند، نماز را به جا آورد. (9)

 

________________________________

(1) توضیح المسایل، م20

(2) تحریر الوسیله، ج1، ص10، م 28

(3) تحریر الوسیله، ج1، ص7، م 13

(4) تحریرالوسیله، ج1، ص6، م5

(5) اجوبه الاستفتائات، ج1، ص9، س15

(6) تحریر الوسیله، ج1، ص8، م19

(7) همان، م21

(8) توضیح المسائل، م802.

(9) همان، م739


نظرات  (۱)

۲۳ مرداد ۹۲ ، ۲۱:۱۷ گدای شهداء
سلام دوستان خیبری تشکر خیلی مطالب جامع و مفیدی در وب دارید.
                  موفق باشید
                      التماس دعا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools