80 نکته برای برگزاری یک جلسه موفق
1- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.
۲- اخلاص در عمل و تقوا را رعایت کنیم.
۳- زمان هر جلسه را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.
۴- وقت جلسه را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.
۵- سعی کنیم ساعت جلسه را تغییر ندهیم.
۶- به هنگام جلسه ، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
۷- با خوشرویی صحبت کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.
۸- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.
۹- تلاش کنیم فضایی معنوی بوجود آوریم.
۱۰- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.
11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.
12- آرامش خود را حفظ کنیم.
13- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم.
14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
18- رازدار و محرم اسرار متربی باشیم.
19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
20- از متربی توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
23- در جلسه ذوق و سلیقه به کار ببریم.
24- آرام و شمرده صحبت کنیم.
25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.
26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.
27- ذوق و استعداد متربیان را شناسایی و هدایت کنیم.
28- بین متربیان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
30- به همه توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
31- با متربی همدردی کنیم.
32- از تشویق به موقع غافل نشویم.
33- سخن متربی را بی مورد قطع نکنیم.
34- کارها و فعالیتهای مربوط به حلقه را بین متربیان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
36- به مقررات محیط احترام بگذاریم.
37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
38- پیش از جلسه، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات متربیان بدست آوریم.
39- بیش از اندازه در کار متربیان ، خود را دخالت ندهیم.
40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.
41- سعی کنیم شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم.
42-مقررات خشک و افراطی را از حلقه دور کنیم.
43- نسبت به فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
44- در آموزش از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
45- بر موضوعات جاری ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم.
47- به سؤالات متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم.
49- برنامه ریزی داشته باشیم.
50- از ابتکار و خلاقیت در جلسات استفاده کنیم.
51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.
52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان جلسه توجه داشته باشیم.
53- بتنوع را فراموش نکنیم.
54- از تجربیات دیگران استفاده کنیم.
55- در هر جلسه مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
56- سعی کنیم متربیان در ارتباط با مطالب بیان شده ما فعالیت عملی داشته باشند.
57- متربی را نسبت به یادگیری تشنه کنیم.
58- در صورتی که احساس خستگی در چهره متربیان مشاهده کردیم، از ادامه جلسه خودداری کنیم.
59- سعی کنیم همواره اشکالات خود را رفع کنیم.
60- موضوع و عنوان جلسه را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
61- جلسه را مرحله به مرحله پیش برده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن نگاه نکنیم.
63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
64- جمع بندی جلسه را در انتها فراموش نکنیم.
65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
66- در هنگام جلسه ، از عوامل محیطی غاقل نشویم.
67- دقت کنیم مسائل ارائه شده در حد توان متربیان باشد.
68- در هنگام جلسه از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
69- در هنگام جلسه حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
70- خلاصه ی درس را در انتهای جلسه بازگو و از متربیان نیز بخواهیم.
71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .
72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای متربی باشیم.
73- نتایج جلسات را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.
76- متربی را در بالا رفتن از نردبان علم و معرفت یاری کنیم.
77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه متربیان را به خود جلب کنیم.
78- فرصت انتقاد از خود را به متربیان بدهیم.
79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
80. از قبل روش تدریس را مطالعه نماییم