مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

آنچه که از کلمه باند بازی برداشت می‌شود، موردی است که در بعضی از حلقه‌های صالحین و به طور کلی در هر مجموعه‌ای که عدّه‌ای در کنار هم به عنوان یک گروه یا کلاس درس فعالیت می‌کنند، به چشم می‌خورد.

توضیح آن اینکه: گاهی در یک گروه، چند نفر که رفاقت و صمیمیت بیشتری با یکدیگر دارند و معمولاً از نظر اجتماعی هم از روابط عمومی‌ بالاتری برخوردار هستند، خود به خود یا با قصد و توجه به صورت یک باند و گروه ویژه در دل آن گروه یا حلقه تبدیل می‌شوند و باقی اعضای آن گروه و مجموعه، تحت تأثیر روابط این چند نفر خاص قرار می‌گیرند به طوری که این افراد سعی می‌کنند نظرات و تصمیم‌گیری‌ها را به نفع خود جلب کنند و حتی بعضی از نظرات و تصمیمات خود را به باقی اعضای مجموعه تحمیل کنند.

به وجود آمدن چنین مشکلی در فضای حلقه‌های صالحین باعث می‌شود که مسئول گروه نتواند روابط متعادلی را با تمامی اعضای حلقه برقرار کند و ناگزیر مجبور می‌شود توجّهش را بیشتر به آن افراد خاص جلب کند تا بتواند روابط آنها را تحت کنترل خود داشته باشد. به طور مثال در برنامه‌های تفریحی، فقط این چند نفر با هم هستند؛ به طوری که به بقیّه بی‌اعتنایی می‌کنند و بیشترین امکانات را برای خود می‌طلبند و توقّع بالایی دارند که در نهایت، نمود و ظهور آن حلقه، فقط همین چند نفر خواهد شد که چنین چیزی، اتّحاد و صمیمیت اعضای یک حلقه را از بین می‌برد و اگر ادامه پیدا کند، گروه از هم متلاشی و پراکنده خواهد شد بنابراین، مسئول گروه در مواجهه با چنین مشکلی، باید در صدد رفع آن برآید. برای برطرف کردن آن باید سعی کند که رابطه خاص این افراد را به شکلی صحیح و لطیف بشکند و دیگر اعضای حلقه را، آرام آرام و به طور نامحسوس وارد گروه محدود آنها کند. مثلاً برای اغراض مختلف، اعضای حلقه را گروه‌بندی کند و در ضمن آن، گروه یا باند آنها را در بین باقی اعضا پخش کند و برای پذیرش و جلوگیری از موضع‌گیری آنها، به هر یک از آنها، در گروه‌های کوچک تشکیل شده، یک مسئولیت بدهد. با چنین عملی و با برقراری حسّ رقابت بین گروه‌های کوچک، خود به خود رابطه آنها با دیگر اعضا بیشتر شده و رفتار آنها با یکدیگر از حالت صمیمیت و باند به حالت رقابت مفید تبدیل می‌شود. از دیگر راه‌های مقابله با این مشکل این است که درون خود حلقه به آنها مسئولیت داده شود که همین مطلب باعث می‌شود که احساس مسئولیت بیشتری نسبت به باقی اعضا احساس کنند و روابط آنها از محدوده باند خود فراتر رود و شکسته شود. نکته قابل توجه و بسیار مهم این است که معمولاً در چنین فضایی، یک نفر به عنوان ایده‌پرداز و سر دسته این باند وجود دارد که اگر این شخص کنترل و اصلاح شود، تشکیلات و روابط خاص آنها از بین می‌رود، پس مسئول گروه باید تلاش کند ضمن شناسایی این فرد، برنامه‌ریزی اصلی را روی او انجام دهد و سعی کند پیش از اینکه نیاز شود که او را از حلقه جدا کند، مشکل را داخل حلقه برطرف نماید، زیرا، با جدا شدن او، آفات و مشکلات زیاد دیگری متوجه حلقه خواهد شد. البته باید به این نکته هم توجه داشت که این برداشت صحیح را هم می‌توان داشت که این افراد را در ارتباط با هم توانایی دارند و می‌توان این قابلیت را توسعه داد و با تشویق نوع روابط آنها، گروه آنها را توسعه داد تا فراگیر شود و این را به عنوان یک توانایی مفید و مثبت تلقّی کرد که در هر کسی یافت نمی‌شود ولی باید از تبعات منفی آن پرهیز کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools