مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

ورود افراد به گروه سنی بالاتر

شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

بسیار دیده شده که تشکل ها و مجموعه های تربیتی که با گروه سنی خاصی ارتباط دارند، پس از عبور افراد از آن گروه سنی، آنها را به حال خود رها کرده و یا حتی اخراج می کنند. این مساله، یا بدلیل برنامه ریزی غلط و قوانین اشتباه جموعه است یا به خاطر این که مربی، اطلاعات و توانایی های خود را افزایش نداده و اکنون قادر به پاسخگویی نیازهای افراد نیست. این در حالی است که پس از تمام شدن هر دوره و ورود افراد به گروه سنی بالاتر ،برای عادت کردن به آن فضا و بیرون آمدن از سرگردانی سنی و پیدا کردن مسیر درست، حتما نیاز به یک مربی، راهنما یا مشاور خوب دارند.

امیر المومنین(س) می فرمایند: «کسی که مشاوری حکیم برای راهنمایی و هدایت نداشته باشد، هلاک می شود.» اخلاق در قرآن: ۱۴۶/۲

اگر یک مربی توانسته در دوره نوجوانی برای فرد مفید واقع شود و با خلق و خوی و عادات و شخصیت و موقعیت او آشناست، می تواند در جوانی و حتی میانسالی نیز برای او بهترین یار و مشاور باشد و در مراحلی همچون انتخاب رشته تحصیلی، برنامه ریزی برای کنکور، انتخاب شغل، ازدواج، حل مشکلات زناشویی، تربیت فرزند و… نیز به او کمک کند.

امام علی(ع) می فرمایند: «هیچ پشتیبانی، چون مشاوره نیست» غررالحکم:۱۶۰/۵٫

مربی خوب، حتما در کناز تربیت دیگران به خودسازی علمی، معنوی و حتی مادی مشغول شود و با دوری از افراط در روابط، با بالا رفتن سطح سنی و فکری نوجوانان از خود نیز غافل نشود و برای آینده آماده باشد تا بهانه محدودیت علمی و نداشتن قدرت تربیتی، زحمات خود را بی نتیجه رها نکند.

امام علی(ع) می فرمایند: «هر کسی نفسش را به حال خود گذارد و آن را تربیت نکند، خود را هلاک کرده است.» غررالحکم: ۱۶۰/۵٫

بنابر این، روابط مربیان و نوجوانان در طراحی مجموعه فرهنگی می تواند به دو صورت برنامه ریزی شود:

الف) کوتاه مدت:

رابطه ای برقرار می کنی، هدف و راه را هم نشان می دهی و دیگر تمام؛ سپس بر میگردی و بدون آن که از سرنوشت گروه قبلی با خبر باشی یا دخالتی در آن داشته باشی، همان کار را برای گروه جدید انجام می دهی.

ب) بلند مدت:

رابطه ای برقرار می کنی، راه و هدف را هم نشان می دهید، دستش را می گیری و قدم به قدم با او می روی تا به مقصد برسانی و بعد برای گروه های بعدی، همین فرد تربیت شده توسط خودت را که با افکار و سلایق تو آشناست و راه و رسم تربیت را آموخته، جایگزین خود می کنی و فقط از دور به عنوان مشاور نگاهش می کنی.




همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مامور به نتیجه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools