چگونه اعتماد متربی را جلب کنیم؟
ابتدا لازم است که مربی اطلاعاتی کلی دربارۀ جوانان و نوجوانان داشته باشد
تا درک صحیحی از احساسات و عواطف آنها داشته و بتوانید تعاملی درست با
آنها داشته باشد. اطلاعاتی همانند؛
* خصوصیات عاطفی دورۀ نوجوانی و جوانی،
* روحیۀ پرسشگری و نقد نسبت به عقاید و خلط نکردن آن با مخالفت با دین(که
پاسخگویی نامناسب در این دوره یا متهم کردن فرد به انحراف دینی یا بی دینی
موجب انحراف واقعی جوان یا نوجوان خواهد شد.)
* نیاز به استقلال،
*نیازهای دوره نوجوانی و جوانی،
* احساس غرور به خاطر داشتهها و قابلیتها،
* احساس بروز و جلوگیری از قابلیتهای خود،
* نیاز به مهربانی و محبت،
* نیاز به امنیت و آسایش خاطر،
* نیاز به قابلیت و احترام،
* نیاز به تشخیص و قدردانی،
* نیاز به معنویت و مسائل عرفانی،
* احساس کنجکاوی دربارۀ عقاید و آراء دیگر ادیان و احیاناً مخالفان دین و
مذهب،
* توجه به مشکلات روحی و احیاناً خانوادگی نوجوان،
* تاثیرپذیری بسیار زیاد از دوستان و همسالان،
برای انجام چنین مسؤولیتی قبل از هر چیز باید اعتماد آنها را به خود جلب کنید به عبارت دیگر آنها باید به شما به عنوان فردی امین، دلسوز، صمیمی اعتماد کند برای ایجاد ارتباط عاطفی با آنها باید پذیرش بدون شرط نسبت به آنها داشته باشید. اینطور نباشد که آنها را هنگامی تحویل بگیرید و پذیرای آنها باشید که کارهای مورد علاقه شما را انجام دهند هرچند که آنها رفتارهای غلطی هم، داشته باشند ولی، شما بدون شرط آنها را بپذیرید. این نحوۀ برخورد باعث میشود که ارتباط عاطفی آنها با شما محکمتر شود.
علاوه
بر این دلسوزی و صمیمیت خود را نیز، عملاً باید نسبت به آنها نشان دهید
به گونهای که همواره احساس کنند شما دلسوز آنها هستید. بنابراین، اگر
همدلی، پذیرش بدون شرط و دلسوزی نسبت به آنها داشته باشید ارتباط عاطفی
شما به آنها محکم میشود. یکی از عوامل ایجاد اعتماد آنها نسبت به شما
حاصل میشود.
یکی از مهمترین نیازهای انسان، نیاز به معنویت است. اگر این نیاز به نحو
صحیح ارضاء نشود، موسیقی و اعتیاد و مشکلات اخلاقی جایگزین آن میشود. در
این راه توجه به این مسأله داشته باشید که برنامههایی که برای نوجوانان
دارید همراه با تنوع و تعدد بوده و خستگیآور نباشد معمولاً نوجوانان
سؤالاتی دربارۀ فایدۀ مسائل دینی دارند از اینرو، امور مذهبی باید طوری
ارائه شود که قابل پیاده شدن در زندگی روزمره آنها باشد و حتی احساس کنند
که گاهی میتوانند احتیاجات روانی خود را با توجه به این امور برآورده
میکنند.
آنچه که به آنها عرضه میشود در حد امکان، دارای استدلال منطقی باشد و
شیوۀ تفکر را همراه با آموزش مسائل دینی به آنها آموخت و مسائل مبتلا به
آنها ارائه شود. در این راه از مسابقۀ کتابخوانی غفلت نکنید که موجب
افزایش آگاهی و تعمیق بینش جوانها میشود به ویژه، میتوانید از کتب شهید
مطهری، کتابهایی در سطح خود جوانان باشد استفاده کنید.
نکتۀ دیگری که در تأثیرگذاری مربی نقش مهمی دارد رفتار شماست. یعنی، هر چه
شما با زبان رفتار و عمل با آنها سخن بگویید مؤثرتر است. یعنی، اگر ظهر
میشود و صدای اذان بلند میشود اقدام به اقامۀ نماز نمایید. یا وقتی با
نامحرم مواجه میشود رعایت حدود الهی را بکنید این بهترین شیوه برای
تأثیرگذاری است. دیدار با افراد سلیم النفس و پاکدل تأثیر زیادی بر روحیۀ
جوانان دارد.
در اینباره شما را به خواندن برخی از کتابها و منابع دربارۀ معرفی احساسات و علاقههای نوجوانان و جوانان دعوت میکنیم:
1. مسائل نوجوانان و جوانان، دکتر محمد خدایاوری، انتشارات سازمان انجمن اولیا و مربیان.
2. جوان و بحران هویت، دکتر محمد رضا اشرفی، انتشارات سروش.
3. دنیای نوجوانی، دکتر علی قائمی.
4. شناخت، هدایت و تربیت نوجوانان و جوانان، دکتر علی قائمی، انتشارات امیری .