مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

گاهی اعضای حلقه  نوجوانان  به سایت هایی مانند facebook اعتیاد پیدا کرده اند و به محض اینکه در این رابطه  بحث می شود موضع گیری کرده و می گویند:ما از این سایت استفاده بد نمی کنیم چگونه می توان آنها را در این رایطه توجیه نمود؟


جنگ نرم

ابتدا باید این باور را که ما در حال جنگ هستیم، در آنها تقویت کنید؛ باید خودشان را در فضای جنگ احساس کنند و باید متوجه بشوند که در جنگ، دشمن از هر راهی که از دستش برآید، وارد می‌شود و اقدام می‌کند و هیچ رحم و مروّتی ندارد. حال اگر این اتفاق بیفتد، خود این نوجوانان، با دقّت بالاتر و نگاه واقع‌بینانه‌تر به قضیه نگاه می‌کنند و به قول معروف، «با گارد آماده» جلو می‌روند که در این صورت، خود به خود، خیلی از سؤالات در ذهنشان ایجاد می‌شود و حتی جواب خیلی از آنها را متوجه می‌شوند. اینجا بهترین روش، استفاده از رهنمود‌های مقام معظم رهبری مدّظلّه‌العالی و نظرات ایشان در این زمینه است که واقعاً به دل می‌نشیند؛ به عنوان مثال ایشان چند سال قبل، ماجرای ناتوی فرهنگی را مطرح کردند و فرمودند: «من اخیراً گزارشى از تشکیلِ «ناتوى فرهنگى» را خواندم. یعنى در مقابل پیمان ناتو که آمریکایی‌ها در اروپا به عنوان مقابلة با شوروى سابق یک مجموعه مقتدر نظامى به‌وجود آوردند، اما براى سرکوب هر صداى معارض (مخالف) با خودشان در منطقه خاور میانه و آسیا و...، از آن استفاده مى‌کردند، حالا یک ناتوى فرهنگى هم به وجود آورده‌اند. این، بسیار چیز خطرناکى است. البته حالا هم نیست، سال‌هاست که این اتفاق افتاده است. مجموعه زنجیره به هم پیوسته رسانه‌هاى گوناگون ـ که حالا اینترنت هم داخلش شده است و ماهواره‌ها و تلویزیون‌ها و رادیوها ـ در جهت مشخصى حرکت مى‌کنند، تا سررشته تحولات جوامع را به عهده بگیرند».

(بیانات مقام معظّم رهبری مدّظلّه‌العالی در دیدار دانشگاهیان سمنان ـ 18/08/1385)


جنگ نرم


همان‌طور که می‌بینید، ایشان در نگاهی جامع، همه این موارد را یک زنجیره به هم پیوسته معرفی می‌کند، پس نوجوانان باید متوجه بشوند که هدف دشمن از این کار، منهدم کردن هسته مقاومت درونی آنها است تا بتواند با زحمت کمتری اهداف استعماری و اشغال‌گرانه خود را محقّق کند. باید برای آنها بیان شود که سنگرهایی که در این جنگ تسخیر می‌شوند، دل‌ها، اندیشه‌ها و خواسته‌های ملت‌ها، مخصوصاً نوجوانان و جوانان است. بعد از بیان هدف دشمن، باید به ابزارهای دشمن در این جنگ پرداخت.

البته  معمولاً بیان مستقیم این اهداف و ابزار از جانب سرگروه، با موضع‌گیری اعضای حلقه مواجه می‌شود، بنابراین راهکار توجیه کردن آنها این است که از خود بچه‌ها بخواهیم که در فضای حلقه روی آن بحث کنند و هر شخصی نظرات خود را بگوید و دیگران نقد کنند و حتی شاید در این مورد لازم باشد شما به عنوان سرگروه، از بچه‌ها بخواهید که فواید اینترنت و فیس‌بوک را بگویند و در واقع برای جلوگیری از حساسیّت‌زایی، این‌طور بحث را آغاز کنید که مطمئناً در ادامه کار، خودشان مجبور می‌شوند که در مقابل نظرات یکدیگر موضع‌گیری کرده و نقّادی کنند و یکدیگر را به چالش بکشند.

برای داغ شدن بازار بحث، اگر لازم بود و می‌توانستید، در انتها به حل مسأله مبادرت ورزید، حتی سرگروه می‌تواند در دفاع از طرف‌دارانِ این قضیه سخن بگوید؛ مثلاً‌ طوری سخن بگوید که غیرت باقی افراد را تحریک کند، البته این تسلّط خاصی را می‌طلبد که به هر کسی پیشنهاد نمی‌شود. شاید لازم باشد چنین بحثی را طی چند جلسه در حلقه ادامه دهید؛ یعنی در پایان هر جلسه به آنها بگویید که بروند و بیشتر در مورد آن فکر، مشورت و مطالعه کنند و برای جلسه بعد با دست پر در بحث حاضر شوند.

لازم به ذکر است که این بحث، در نهایت باید بدین صورت جمع‌بندی شود که "انسان به خاطر چیدن یک گل زیبا که لب یک دره عمیق روییده است، جان خودش را به خطر نمی‌اندازد، پس فواید و خوبی‌های این مورد هم در مقابل خطرات و مضرات فراوان و جبران‌ناپذیر آن، نباید باعث شود که از آن استفاده کنیم". شما می‌توانید در لابه‌لای بحث، از کلام مقام معظّم رهبری مدّظلّه‌العالی در این زمینه استفاده کنید و به‌طور نامحسوس و بعضاً محسوس برای آنها بیان کنید. بعد از این مرحله که همه یا اکثریت آنها نسبت به مضرات و آفت‌های این قضیه توجیه شدند، باید با برنامه‌ریزی و کار مستمر سعی کنند که آرام‌آرام مراجعه به آن را کمتر کنند. استفاده از ظرفیت خانواده در این مرحله بسیار کمک کار خواهد بود. البته در مقابل ترک و یا کم کردن استفاده از فیس‌بوک، می‌توانید به متربّیان تحقیق‌ها و مطالبی که هم جالب و جذّاب باشد و هم استفاده از سایت‌های اسلامی کنترل‌شده را به دنبال داشته باشد و سبب آشنایی با آنها شود را پیشنهاد کنید.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools