مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

اطلاعات داشته باشیم تا بتوانیم صحبت کنیم

شنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۲:۴۴ ب.ظ

جرات کنیم و حرف بزنیم

 باید جرات کنیم و حرف بزنیم ، در برابر هر مخاطبی ، حتی اگر سلطان جهان باشد با آرامش و بدون خویشتنداری ، هر چه می خواهید با دقت تمام ، و کامل و درست بازگو کنید . حتی اگر احساس کنیم نمی توانیم ماهرانه از عهده آن برآییم . از آنجا که اندیشه ، خاستگاه عمل را به وجود می آورد ، از امروز این عبارت را با عزم راسخ و قاطع چندین بار در روز تکرار کنیم . من جرات حرف زدن خواهم داشت ، اما نفوذ مستقیم کلام و تاثیری که می گذارد و قدرت متقاعد کننده اش ، به وضوح و دقتش بستگی دارد . باید بتوانیم منظور خود را به درستی بفهمانیم و در چند کلمه توضیحات لازم را بدهیم و  بی آنکه به اصل موضوع چیزی اضافه یا کم کنیم ، اطلاعات و دستورها را دقیق و روشن به گونه ای نقل کنیم و در اختیار مخاطب بگذاریم که بی درنگ به اندیشه اصلی ما پی ببرد . به این منظور باید خود را عادت دهیم تا معنی دقیق واژه ها را دریابیم و مفهومشان را در قالب جمله موجز و روشنی بیان کنیم که ارتباط معنوی کاملی دارند . 

به بهانه اینکه یکی از آشنایان چیزی را از شما می خواهد که انجامش برایتان مقدور نیست  از ملاقاتش گریزان نباشید ، به عکس با خوشرویی و مهربانی او را  بپذیرید و  در جواب او ، مراتب تاسف را ابراز کنید. به خاطر داشته باشیم که هر چیز گفتنی است به شرط اینکه واژه های ساده ، بی کنایه و ظریف را انتخاب کنیم و لحنی آرام و مثبت برگزینیم . هیچ کس در دنیا نباید در شما این حس را برانگیزد که از صحبت کردن با او می هراسید ، با در نظر گرفتن تمامی باریک بینی های لازم ، قاطعانه و جسورانه صحبت کنید ، چندی نخواهد گذشت که با وجود حساسیت و شکنندگی امروزتان ، رویین تن خواهید شد. همیشه بیاد داشته باشیم که مدیران ، وکلا ، دلالها ، سیاستمداران ، بازاریاب ها ، خریداران و فروشندگان موفق همگی از مهارت گفتگو و صحبت کردن خوبی برخوردارند. 

اطلاعات داشته باشیم، تا بتوانیم صحبت کنیم

داشتن اطلاعات و دانستن اخبار و اتفاقات روزانه که بدانیم در دنیای اطرافمان چه می گذرد، علاوه بر این که مغزمان فعال تر و عضلات ذهنی و فکرمان قوی تر می شوند باعث می شود در جمع های دو و چند نفره سرزنده و شاداب بوده و بتوانیم در مورد مطالبی صحبت کنیم که شنونده مشتاق شنیدنش باشد .

مطالعه کتاب ، خواندن مجله و روزنامه ، دیدن فیلم و رفتن به سینما ، جستجو در اینترنت و ...

چند تمرین برای تقویت سخنرانی در جمع:

1 -  برگزاری سمینارهای صوتی: یک نوار کاست صوتی را با مطالب مورد نظرتان پر کنید و سپس آن را برای علاقمندان بفرستید.

2- با شرکت هایی که سمینارها را اداره می کنند تماس بگیرید و در آنها عضو شوید، در این حالت شما فقط پشت تریبون قرار می گیرید و تخصص خود را ارائه می دهید  ، در حالی که شرکت وظیفه تبلیغ ، ثبت نام و غیره را به عهده دارد.

3- سمینارهای رایگان بر پا کنید . مردم از حضور در سمینارها لذت می برند به خصوص اگر این سمینارها مجانی باشد. ارائه یک سمینار مجانی می تواند یک دروازه کاملا باز برای فروش محصولات و خدمات شما ایجاد کند . برای شرکت کنندگان در سمینار یک هدیه کوچک بگیرید . در ضمن پس از سمینار مدت کوتاهی را به گفت و گوی غیر رسمی با حضار بگذرانید. مردم معمولا پرسش هایی دارند که نمی خواهند در حضور جمع مطرح کنند .

4- در یک کلاس ، درس بدهید

می توان از شنوندگان بخواهیم ، کاستیها ، پیچیدگی ها ، سخنان نامربوط و گنگی آوایتان را به شما خاطر نشان کنند. شنوندگان به عنوان مشتریان شما نقش مثبت و مهمی را به عهده خواهند داشت ، اما به هیچ وجه نباید صحبتتان را قطع کنند. آنها می توانند ملاحظاتشان را کم کم یادداشت کنند و بعد از جلسه شما را در جریان قرار دهند . 

5- بلند خواندن

روزنامه ، مجله ،کتاب و ... بلند بخوانیم . با این تمرین به مرور بتوانیم مطالب را بلند بخوانیم ، اجازه دهید صدایتان از قفسه سینه خارج شود . هر کسی بلند تر صحبت می کند تمایز و قدرتمندی بوجود می آورد . توجه داشته باشید که کلمات و حروف را از مخرج و بدرستی بیان کنید . مثل درس نه درست .

به لحن صحبت کردنتان توجه کنید

با ضبط کردن صدای خود و گوش کردن به لحن ، سرعت ، شیوه بیان ، و سایر مشخصه های آن ، می توانید در جهت تقویت این مهارت ارتباطی اقدام کنید . با این کار همانند یک مشتری ، محصولی را که خودمان تولید کرده ایم را مورد استفاده قرار می دهیم تا در مورد نقاط قوت و ضعف آن از دید مشتری بتوانیم به قضاوت بنشینیم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools