مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

روشهای تبیین ابعاد رابطه دختر و پسر، در مقطع نوجوانان طرح صالحین 


غریزه جنسی یکی از غرایز نیرومند و حساس در زندگی انسان است، و در حیات جسمانی و روانی او تأثیرات بسزایی دارد. بسیاری از رفتارها، حتی بیماریهای جسمانی و روانی، از اختلال در این غریزه مایه می‌گیرد، از همین رو، اگر پرورش عاقلانه و درستی داشته باشد، زندگی را قرین خوشی و آسایش می‌گرداند. دوره نوجوانی با بیداری غریزه جنسی همراه است، که در پسران، از حدود 12 یا 13 سالگی آغاز می‌شود و اوج حساسیت آن در حدود 15 سالگی است و تا 19 سالگی ادامه دارد. هنگامی که احساس کردید غریزه جنسی نوجوان تا حدی بیدار گشته و در معرض انقلاب و دگرگونی است، و یا سؤالی در حلقه پرسیده می‌شود، که ذهن‌ها را به مسأله رابطه با جنس مخالف متوجه می‌کند، می‌توانید به مناسبتهایی رشته سخن را در دست گرفته و به زبان ساده و گاهی به طور غیر مستقیم، به بیان مسائل جنسی و یا رابطه بین دو جنس مخالف بپردازید.

مثلاً به او بگویید: می‌دانم که اکنون به جایی رسیده‌ای که شاید افکار گوناگونی در ذهنت ایجاد می‌شود، و حالت تحریک به تودست می‌دهد. اما بدان که این غریزه، خدادادی و مقدس است و مواظب باش به گناه و فساد دچار نشوی. و یا اگر در حلقه صالحین سخن می‌گویید، می‌توانید با بیان داستانهایی از علما ،که در معرض گناه قرار گرفته بودند، و خود را از ارتکاب به آن دور داشتند، نتیجه بگیرید که این حالت میل و تحریک در همه انسانها وجود دارد، که باید انسان با تقوای الهی و ازدواج ، آن را در مسیر درست قرار دهد. یا برای بیان غیر مستقیم مطلب، می‌توانید در جلسه هم‌اندیشی، موضوع فطریات و غرایز آدمی را مورد بحث قرار داده و از افراد بخواهید غرایزی را که در انسانها می‌شناسند معرفی کنند. حتماً یکی از غرایز می‌تواند غریزه جنسی باشد. بعد از آن، از افراط و تفریط در غرایز بپرسید، که با بیان مثال، زیاده روی و کم روی در غرایز را توضیح داده و راهکار رهایی از آن را بیان کنند. اینگونه می‌توانید موضوع ارتباط با جنس مخالف را با رجوع به فطرت و وجدان پاک آنها بررسی کرده و به نتیجه برسانید. آنگاه در مراحل بعد، علامت بلوغ و احتلام‌های شبانه و قاعدگی و مسایل مربوط به آن و وجوب غسل را برای آنها توضیح داده، و از احکام رابطه بین دختر و پسر به صورت کلی سخن بگویید. البته توجه داشته باشید، بسیار مهم است، که این مسائل بهتر است توسط یک روحانی و در فضایی آرام و بدون شوخی‌های بی مورد صورت بگیرد. چرا که شوخی و بذله گویی در این زمینه، حیا را از بین می‌برد و خود زمینه ‌ساز انحرافات دیگری می‌گردد. در کنار آموزشهای مختلف جنسی، آنچه مهم است پرورش فضایل اخلاقی و عمومی سازی آنهاست، تا زمینه رشد ایمان و رفع مشکلاتی از این قبیل فراهم آید. از جمله فضایلی که در کنار این آموزشها باید قرار بگیرد، حیا و عفت و غیرت است که رابطه مستقیمی با رشد ایمان و تقوا دارد. از روشهای دیگری مانند: موعظه و نطق‌های اخلاقی، و تحریک روحیه دینی و فطرت انسانی که در این سن بیدار است، و استفاده از تعریض و کنایه و داستان سرایی، و بکارگیری امثال و حکم، و بازگویی عبرتها و اندرزها و تخویف و تبشیر،... می توانید در انتقال آموزشهای جنسی به نوجوانان به صورت صحیح ، استفاده کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools