مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

منابع تربیت کاربردی

پنجشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روان‌شناسی تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و مربیان محسوب می‌شود و مخاطبان می‌توانند با مطالعه آن با روان‌شناسی و شاخه‌های آن، یادگیری و سطوح آن، فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.

چکیده: کتاب روش‌های تربیت اخلاقی ـ کاربردی، مجموعه‌ای است مشتمل بر مباحث اخلاقی و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین (ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسان‌ها از گمراهی و ضلالت مؤثّر است.

مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیت‌پذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه می‌شود، شخصیتش شکل می‌گیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلی‌الله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبه‌ای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان می‌داند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد می‌شود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقی‌ای که اسلام برای انسان‌ها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد. در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایه‌های اخلاق می‌پردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روش‌های سازنده اخلاق، روش‌های بازسازی اخلاق، روش‌های تثبیت اخلاق، روش‌های کمکی در اخلاق، روش‌های جهت‌دهنده اخلاق و روش‌های بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تألیف : دکتر غلامعلی افروز

انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان

فصل اول: روان شناسی و شاخه های آن

- روان شناسی چیست؟

- شاخه های مختلف روان شناسی

- روان شناسی تربیتی و قلمرو آن

- ارکان اصلی روان شناسی تربیتی

فصل دوم: یادگیری

- قوانین وعوامل مؤثر در یادگیری

- یادگیری چیست؟

- آشنایی با ویژگی های فراگیران

- نگاهی به ویژگی های نوآموزان کلاس اول

- قوانین یادگیری

- قوانین یادگیری براساس نظریه ی گشتالت

- قانون شدت

- قانون تازگی و دوره

- عوامل مؤثر در یادگیری

- بی اشتهایی روانی

- تشویق و تنبیه

فصل سوم: سطوح مختلف یادگیری

- یادگیری از طریق شرطی شدن

- یادگیری از طریق آزمایش و خطا

- یادگیری از طریق بینش یا بصیرت

فصل چهارم: حافظه، یادگیری و فراموشی

- مراحل مختلف حافظه

- اندازه گیری حافظه

- فراموشی و علل آن

- عوامل مؤثر در تقویت حافظه

- چند توصیه برای برخورداری از حافظه ی بهتر

- روش های تقویت کنش های حافظه

فصل پنجم: اختلالات خاص در فرایند یادگیری

- آفازی

- برنامه آموزشی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری

- متغیرهای آموزش انفرادی

- شناسایی کودکان ناتوان در یادگیری مطالب خاص

- ارزیابی مقدماتی معلم کلاس عادی از امکان حضور دانش آموزان ناتوان در یادگیری

فصل ششم: فرایند یادگیری و امتحان

- امتحان و اضطراب

- هدف های ارزشیابی و امتحان

- روش های کاهش اضطراب در امتحان

- نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان

- چگونگی سؤالات امتحان و اضطراب کودکان

- به تلاش کودکان و نوجوانان بها دهیم و نه صرفاً به حاصل کارشان

فصل هفتم: مبانی روان شناختی افت تحصیلی

- افت تحصیلی چیست؟ علل آن کدام است؟

- عوامل مؤثر در افت تحصیلی

فصل هشتم: مبانی روان شناختی آداب مسجد و مدرسه

- عدالت امام و مأموم

فصل نهم: شخصیت

- شخصیت چیست؟

- روش های ارزیابی شخصیت

- عوامل مؤثر در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان

- رشد جسمی- حرکتی

- رشد عاطفی و تکوین شخصیت کودک

- رشد ذهنی

- رشد اجتماعی

- مدرسه و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان

- نقش مدرسه در انتقال ارزش ها

- رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می یابد؟

- چگونه زمینه ظهور رفتارهای مذهبی را فراهم آوریم؟

- عوامل مؤثر در انتقال ارزش های اسلامی کدام است؟

- جامعه، فرهنگ و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان

- قرآن و تربیت شخصیت اجتماعی انسان

- سلام و تحیت

- گفتار نیکو

- ایجاد پیوندهای اجتماعی و برقراری صلح و سازش میان مؤمنین

- هشیاری های فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان

- مهاجمان فرهنگی کیستند؟

- هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟

- مخاطبان اصلی مهاجمان فرهنگی کدامند؟

- رسالت اولیا و مربیان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی

فصل دهم: استقلال شخصیت و خلاقیت

- ویژگی های کودکان و نوجوانان تیزهوش و خلاق

- ویژگی های رفتاری کودکان تیزهوش

- ویژگی های عمومی کودکان و دانش آموزان تیزهوش

- ویژگی های کودکان خلاق

- خلاقیت

- ویژگی های کودکان و دانش آموزان خلاق

- زمینه های شکوفایی خلاقیت ها


نظرات  (۱)

سلام
شما خودتان مربی هستی یا سرگروه ؟
خوب بود،خدا خیرتان بدهد.
امکانش نیست پی دی افش بگذارید؟
پاسخ:
سلام اخوی
اگه لایق باشم خدمتگزارم توی بسیج
این پست معرفی کتاب هست و امکان انتشار pdf بدون اجازه ناشر  نیست .
اما خود کتاب در بازار موجوده

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools