مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

چه کار کنیم نماز صبح مان قضا نشود؟

سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۱، ۱۰:۰۶ ب.ظ

چه کار کنیم نماز صبح مان قضا نشود؟


سعی کنید که شب‌ها زود بخوابید؛ چراکه زود خوابیدن هم در سلامت جسمی و روحی شما مؤثّر است و هم کمک می‌کند که نماز صبح شما قضا نشود. آداب خوابیدن را رعایت کنید و حتی‌المقدور با طهارت بخوابید. آیه آخر سوره کهف را قبل خواب بخوانید و هر ساعتی را که می‌خواهید بیدار شوید، مدّ نظر بیاورید. سوره توحید و تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله علیها را بخوانید. تصمیم جدی و قاطع بگیرید که حتماً برای نماز صبح بیدار شوید و قبل از خواب به خودتان تلقین کنید که به یاری خداوند حتماً بیدار می‌شوید. از خانواده کمک بگیرید و به آنها سفارش کنید تا شما را برای نماز بیدار کنند.

در مورد نماز و ارزش آن در درگاه الهی بیشتر مطالعه کنید و این را بدانید که تمام نمازها در زندگی انسان تک هستند و قابل تکرار نیستند، لذا انسان عاقل از این‌گونه موارد به خوبی محافظت می‌کند. ساعت را کوک کنید و به محض شنیدن زنگ آن از خواب بلند شوید و نماز را بخوانید بعد اگر خواستید دوباره بخوابید. مدتی نسبت به اعمال و رفتارتان مشارطه و مراقبه و محاسبه داشته باشید؛ مشارطه یعنی اینکه از اول روز با خود شرط کنید که مرتکب گناه نشده و برخلاف گفته خالق مهربان عمل نکنید؛ به فرمایش حضرت امام خمینی (ره): «تو عازم شو و شرط کن و تجربه نما ببین چقدر سهل است». پس از مشارطه باید در طول روز مراقب شرطی که کرده‌اید باشید و بدانید که عالم محضر حضرت حق است و او مراقب اعمال ماست و این توجه را تا شب ادامه دهید، این همان معنای مراقبه است. در هنگام شب به محاسبه اعمال روزانه بپردازید و از نفس خود حساب بکشید. هر عمل نیکی که انجام گرفته از خداوند تعالی ببینید و شاکر او باشید و هر معصیت یا کوتاهی‌ای که شده است، عذرخواه درگاه الهی بوده و تصمیم بگیرید که فردا جبران کنید. در هر صورت، اگر زمانی نمازتان قضا شد، سعی کنید همان موقع که بیدار شدید، بلافاصله قضای آن را به جا بیاورید. البته با انجام این برنامه و با توکل به خدا و عزم و همّت بالایی که در شما وجود دارد، از این به بعد تمام نمازها را به موقع خواهید خواند، إن‌شاءالله. برای مطالعه بیشتر به کتاب‌ «114 نکته درباره نماز» و کتاب «آشنایی با نماز»، اثر حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی رجوع کنید.

۹۱/۱۰/۱۲

نظرات  (۱)

۲۳ مهر ۹۲ ، ۲۰:۴۶ بهنام شاه محمدی
الله اکبر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools