مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

چگونه می توان خدا را به کودکان رده سنی ابتدایی اثبات کرد؟


اولاً؛ کودکان و نوجوانان قلبی صاف و ساده دارند و اصل این‌که، ما بخواهیم با ادله و براهین وحدانیت خدا را برای آنان اثبات کنیم، صحیح نیست. چون، آنان در وحدانیت خدا شک ندارند که ما بخواهیم آن را اثبات کنیم. آن‌چه به ما توصیه شده است یاد دادن توحید به کودکان در سه سالگی است و ما همین قدر که به بچه یاد بدهیم آفریدگار ما خداوندی است که یکتا بوده و همانندی ندارد، کافی است و نوعاً بچه از ما دلیل نمی‌خواهد چراکه، این امر مطابق فطرت بچه هم، می‌باشد. و از طرف دیگر، ذهن و فکر کودکان و نوجوانان آن‌قدر ورزیده نشده است که بتواند دلیل‌ها را بررسی کند و آن را تصدیق نماید.

پس، آن‌چه در وهلۀ اول وظیفۀ ما نسبت به کودکان است یاد دادن توحید و وحدانیت الهی است و در مرحلۀ بعدی باید او را با بعضی از صفات الهی آشنا کنیم مانند این‌که، خدا مثل ما جسم ندارد که خانه و مکان داشته باشد چون یکی از سؤالات بچه‌ها این است که خدا کجاست؟ هم‌چنین، از اول باید به بچه یاد داد که نعمت‌هایی که ما استفاده می‌کنیم همۀ آن‌ها را خدا به ما داده است تا از اول بچه با توحید بزرگ شود و قلب بچه مانند زمین خالی مستعدی است که هر چه در آن بکاری به ثمر می‌نشیند. هم‌چنین، باید در مورد مهربانی خداوند با بچه حرف زد تا ذهنیت خوبی از خدا داشته باشد. اما، برای نوجوانان و کسانی که ذهن آن‌ها آماده شده است می‌توان در اثبات وحدانیت خداوند از محسوسات و چیزهایی که برای او قابل فهم است، مثال و دلیل آورد و این‌که، این همه نعمت‌های الهی با این عظمت و شگفتی نمی‌تواند به وسیلۀ دو خداوند باشد چون، دو خداوند نمی‌توانند این‌قدر هماهنگ و بدون اختلاف با همدیگر کار کنند همان‌طور که دو پادشاه نمی‌توانند هماهنگ و متحد یک مملکت را اداره کنند. برای کودکان نمی‌توان از دلایل و برهان‌های فلسفی و قابل فکر و تأمل زیاد استفاده کرد ولی، به‌جای آن می‌توانیم با استفاده از شگفتی‌ها و نعمت‌های پیرامون خودمان کودکان را بیشر با خدا آشنا کنیم. مانند؛ 1ـ همان‌گونه که دو پادشاه هم‌زمان نمی‌توانند سرزمینی را اداره کنند و حتماً باهم اختلاف پیدا می‌کنند، دو خدا هم، نمی‌توانند باهم دنیا را اداره کنند و هر دو خدایی کنند. و این دلیلی است بر وحدانیت خداوند متعال. 2ـ دلیل دیگر بر توحید الهی مانند؛ مثال نیوتن است که برای اثبات خدا برای دوست ملحد خود ماکتی درست کرد و منظومۀ شمسی را بر روی آن طراحی کرد که با زدن کلیدی سیارات طراحی شده بر دور خورشید می‌چرخیدند. دوست نیوتن با دیدن این صحنه اولین سؤالش این بود این ساختؤ کیست؟ در جواب گفت: خودبه‌خود به وجود آمده است! مگر می‌شود چیزی به این زیبایی و با دقت خودبه‌خود به وجود آمده باشد؟ نیوتن از فرصت استفاده کرده و گفت چه‌طور می‌شود سیارات در آسمان بدون این‌که، تکیه‌گاهی داشته باشند، با نظم خاصی به دور خورشید بچرخند اما، این ماکتی که هیچ‌وقت به دقت آن نمی‌رسد و قابل مقایسۀ با آن نیست خودبه‌خود به وجود آمده باشد. دوست نیوتن جوابی نداشت و به حدانیت خداوند و وجودش اعتراف کرد. 3ـ هواپیما وقتی در آسمان حرکت می‌کند برای کودکان جذاب و عجیب است. به همین دلیل، می‌توان گفت: همان‌طور که با دیدن هواپیما انسان به فکر می‌رود که این چیز عجیب و با عظمت ساختۀ کیست؟ منظومۀ شمسی و آسمان‌ها که به مراتب، عظمت و شگفتی آن‌ها خیلی عجیب‌تر از هواپیما است پس، حتماً سازندۀ حکیم و عالمی دارد که خداوند است. ما با استفادها از این مثال‌ها می‌توانیم فکر کودکان خود را به سوی این مسائل دینی سوق دهیم و عظمت الهی و مقامش را بیشتر برای آن‌ها روشن کنیم. برای آشنایی بیشر با این مباحث می‌توانید از کتاب«نشانه‌هایی از او» نوشتۀ آیت الله رضا صدر استنفاده کنید

نظرات  (۷)

سلام
مطالبی دارم که فکر می کنم به درد انتشار در این سایت بخوره
چه جوری میتونم براتون ارسال منک؟
پاسخ:
سلام
از طریق قسمت " ارسال مطلب توسط شما " و یا ایمیل info@kheibar.net 

آماده دریافت مطالبون هستیم
سلام
اینکه بچه ها از ما اثبات خدا رو نمیخوان درسته ولی خیلی از نوجوونا هستن که هنوز نمیدونن چرا باید خدا رو بپرستن و میگن ما مسلمون نیستیم.پدر و مادرمون مسلمون بودن ماهم خود به خود اینطوری شدیم !!
دلیلشم اینه که کسی واسشون خدا رو اثبات نکرده ...
ب نوجوونا چطور میشه خدا رو اثبات کرد ؟؟ خواهشمیکنم کمک کنید ...
ببخشید من خودم نوجوونم ولی بازم قانع نشدم !!!
نه اینکه خدایی نکرده بخوام بگم خدا وجود نداره ولی یه دلیل محکم تر میخوام ...
خواهشمیکنم کم کنید
پاسخ:
سلام
با توجه به مطالب پیشین (به صورت کوتاه و خلاصه) چند برهان که برای نوجوانان مناسب است ذکر می کنم و ترتیب آنها را از آسان به پیچیده می آورم.
ــــ برهان نظم.
1. جهان دارای نظم است. 2. هر نظمی ناظمی دارد. 3. پس این جهان ناظمی دارد.
مقدّمه ی اوّل این برهان ، قضیّه ای حسّی تجربی است که با پیشرفت علوم ، یقینی بودن آن نیز روز به روز افزایش می یابد. مقدّمه ی دوم نیز برای اکثر مردم روشن است.
ــــ برهان حرکت
1 - جهان طبیعت سراسر حرکت است و سکون ، امری نسبی است ــ این قضیّه هم در فلسفه ثابت شده هم در علم فیزیک نوین . 2- هر حرکتی ، محتاج محرّک(حرکت دهنده) است. 3- خود آن محرّک نیز یا دارای حرکت است یا دارای حرکت نیست. 4- اگر دارای حرکت نیست مطلوب ما ثابت است ؛ امّا اگر حرکت دارد باز خود ، محتاج محرّک است. 5- باز محرّک او یا فاقد حرکت است یا واجد حرکت. اگر فاقد حرکت است مطلوب ثابت است و الّا باز روند قبلی تکرار می شود. 6- و چون تسلسل محال است لذا سلسله محرّکها باید منتهی به محرّکی بدون حرکت شود. 7- پس محرّک بدون حرکت یقیناً وجود دارد که همان خداست.
امیدوارم این خلاصه کلام کمکتون کنه؛ و البته منابع و کتب زیادی در این زمینه وجود داره که شما می تونید ازشون استفاده کنید.
به عنوان نمونه کتاب " اثبات خداوند(وجود خدا)" نوشته محمد جواد دارمی به وسیله 3 برهان وجود خدا را برای خوانندگان  اثبات می کنه این کتاب دارای حجم بسار کم بوده و شما حدکثر در یک ساعت می توانید آن را بخوانید.

سلام
کتاب توحید مفضل امام صادق علیه السلام هم به زبان کودکانه تر جمه شده است هم برای بزرگتر ها.
پاسخ:
سلام
بله؛این کتاب شامل احادیثی است که از لسان مبارک امام صادق (ع) صادر شده و  روایتى طولانى است در توحید
این هم لینک دانلود این کتاب به صورت pdf :
سلام و درود بر سرباز سایبری امام خامنه ای روحی له الفداء
احسنت
ممنون از مطالبتون.اگر همیشه مطالب مربوط مورد نیاز هر گروه سنی در دسترس باسه عالیه.بازم از زحماتتون ممنون.
۰۴ تیر ۹۳ ، ۱۸:۲۶ یا صاحبنا ادرکنا
سلام دوست عزیز برادر من ۱۰ ساله است و به من میگه از کجا معلوم خدا وجود داره میتونین راهنمایی ام کنین؟!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools