ویژگی های لازم و ضروری برای یک مربی(قسمت اول)
امر تربیت و تعلیم از حساسترین و ظریفترین کارهایى است که یک مربى به عهده مىگیرد. مربى، پرورش موجودی با عظمت، پیچیده و داراى استعداد و خلاقیتهاى بىانتها را عهدهدار مىشود.
مربى شایسته و برتر کسى است که در پرتو الطاف خداوند متعال به ظرافتها و رموز اعماق وجود انسان پى برده و در مسیر تربیت از اطلاعات و امکانات وجودى خویش در این زمینه بهره گیرد.
مربى کامل و شایسته باید شرایط و صفاتى را دارا باشد، تا بتواند نسل نو را در رسیدن به قلههاى رفیع افتخار و در مسیر شکوفایى و سعادت به پیش برده و به مقصد نهایى رسانده و به اهداف عالى تربیتى رهنمون شود. در این بخش برخى از صفات و ویژگىهاى والدین شایسته و مربیان برتر را با توجه به سیره و سخن امام مجتبى (علیه السلام) تقدیم مىکنیم:
1- نرمخو و مهربان
از مهمترین رازهاى توفیق در امر تعلیم و تربیت اخلاق نیکو و برخورد ملایم با متربیان است. تمام پیامبران و اولیاء الهى بدون استثناء در تربیت انسانها از این خصیصه والا بهرهمند بوده و در طریق هدایت شیوه ملایمت و خوشخلقى اولین حربه آنان بوده است. تاریخ و تجربه نیز گواهى مىدهد که مربى موفق کسى است که بتواند با رفتارى خوش و چهرهاى گشاده دل متربیان را صید کرده و آنان را به سوى سجایاى پسندیده و مطلوب هدایت نموده و لغزشها و خطاهاى آنان را اصلاح نماید.
یکى از برجستهترین ویژگىهاى حضرت مجتبى (علیه السلام) به عنوان الگو و مربى جهان بشریت، اخلاق زیبا و برخورد خوب آن بزرگوار با مخاطبین خویش مىباشد. بارها اتفاق افتاده که آن حضرت خشنترین دشمنان خویش را به گرمى و ملاطفت نواخته و از آنان دوستانى ابدى ساخته است. آن بزرگوار در این مورد مى فرماید: «زیباترین زیبایىها اخلاق زیبا و خوشرفتارى است».
2- رفتار مطابق گفتار
والدین و مربیان گرامى براى تربیت شایسته نسل آینده، باید به رفتارهاى خود توجه دقیق داشته باشند. اگر آنان به گفتههاى خویش جامعه عمل بپوشانند، بهترین، موثرترین و پرثمرترین شیوه را در تربیت به کار گرفته و به طور غیرمستقیم و ناخودآگاه متربیان را تحت تاثیر قرار دادهاند.
حضرت مجتبى (علیه السلام) در این رابطه یکى از دوستان خود را که شایسته تمجید و ستایش آن بزرگوار بود، با صفات زیبایى ستوده و در ضمن شمارش خصلت هاى پسندیده او مى فرماید: «او آنچه را که عمل نمىکرد نمىگفت، و کارهایى را که نگفته بود، انجام مىداد».
در صورت مطابق نبودن گفتار با رفتار، سایر روشها و تلاشهاى مربیان و والدین بىثمر خواهد بود و نه تنها نتیجه تربیتى حاصل نخواهد شد، بلکه در ذهن متربى گفتارها، نصایح و سایر اهداف مطلوب تربیتى سست و بدون کارآیى و غیرقابل عمل، جلوه خواهد کرد.
3- خوش گفتارى
سخن گفتن یکى از امتیازات بشر مىباشد و ارتباط کلامى یکى از نعمتهاى خداوندى است که انسان اجتماعى را در ارتباط با همنوعان خود یارى مىکند. ارتباط گفتارى بهترین و راحتترین و کمهزینهترین وسیله تربیتى است که اگر با موازین درست انجام شود بهرههاى خوبى را نصیب مربیان و والدین خواهد نمود.
به کار بردن کلمات احترامآمیز و عبارات مهر افزا و دلنشین در برخورد با متربیان و به طور کلى در ارتباط با هر مخاطبى تاثیر فوق العاده در جذب و انعطاف طرف مقابل دارد. پدران و مادران آگاه در گفت و گوهاى خود با فرزندان خویش به بهداشت روانى آنان توجه کرده و صمیمانه از گفتارى خوب و کلمات دلنشین بهره مىگیرند. یک مربى آگاه مىتواند متربیان خود را با گفتارهاى دلنشین شیفته خود نموده و از خود شخصیت قابل قبولى براى آنان بسازد. مربیان و والدین از به کار بردن الفاظ زشت و تحقیرآمیز، سرکوفت زدن و سایر عبارات و کلماتى که به نابودى شخصیت یک کودک و نوجوان مىانجامد، باید خوددارى نمایند.
امام مجتبى (علیه السلام) آنچنان زیبا سخن و خوشگفتار بود
که مخاطبین را به خود جذب نموده و تحت تاثیر قرار مىداد و علاوه بر اینکه
از به کار بردن کلمات نامناسب پرهیز مىنمود مومنین را نیز از آن باز
مىداشت، آن حضرت در جملهاى فرمود: «انسانهاى با ایمان طعنه نمىزنند و
با لقبهاى زشت و کلمات رکیک دیگران را خطاب نمىکنند».
ادامه دارد.
باسلام و عرض خدا قوت محضر شما بزرگوار
وب سازنده و عالی دارید
دوست عزیز خوشحال میشم به وب حقیر هم سر بزنید و نظرات سازنده خودتون رو بیان کنید.
درضمن تمایل به تبادل لینک داشتید تو قسمت نظرات بهم اطلاع بدید.
بی صبرانه منتظر حضور سبز شما هستم. (نظر یادتون نره).
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
در پناه حق.