درس نامه: من کـــیستم؟
محاسبه و سنجش
دوم و سوم دبیرستان
مجموعه پیش رو، در جلسات گروهی مؤسسه نخبگان میثم تمار تدریس گردیده و اکنون در دست تحقیق و ویرایش است.
اهداف آموزشی:
۱- آشنایی متربیان با مفهوم محاسبه نفس و جایگاه آن درتعالیم و دستورات اسلامی
۲- آشنایی متربیان با آیات مرتبط با مفهوم محاسبه، و تشویق متربیان به استفاده از آن ها در متن زندگی شخصی شان
۳- آشنایی متربیان با احادیث گوناگون و متنوع مرتبط با مفهوم محاسبه
۴- ارائه تعدادی احادیث کوتاه مرتبط با موضوع محاسبه برای حفظ
۵- آشنایی متربیان با برخی فرازهای دعایی دربردارنده مفهوم محاسبه
اهداف تربیتی:
۱- دقت در نقش فرمایشات بزرگان دین در زندگی شخصی برای موفقیت بیشتر
۲- مهم شدن خود و پرداختن به اعمال خود که به «خودآگاهی» تعبیر می شود
۳- زمینه سازی انتخاب هدف و تعیین مقصد با استفاده از خودآگاهی
۴- رشد قوه تعقل بوسیله تمرین سنجش و محاسبه
۵- دقت در حالات و برخوردهای متربی به موجب دقت در محاسبه
.
شیوه و قالب اجرا:
در هر جلسه برگه ای به متربیان داده می شود که شامل سؤالاتی است.
متربیان روی سؤالات فکر کرده و در جلسه بعد جواب های خود را مطرح می کنند. در پایان جلسه نیز مربی جزوه ای که پیرامون موضوع طرح شده است را به متربیان ارائه می دهد.
توضیحات بیشتر در شیوه نامه آموزشی ذکر شده است.
.
منابع مطالعاتی مربی:
غررالحکم و دررالکلم(باب محاسبه نفس)، نهج البلاغه خطبه۹۰، کتب روایی و تفسیر پیرامون محاسبه نفس، کتاب روش نقد جلد۱(علی صفائی) و کتب پیرامون خودسازی و محاسبه نفس