منابع تربیت کاربردی
محتوای این کتاب به دلیل طرح مطالب کاربردی در رابطه با موضوع روانشناسی
تربیتی منبع بسیار مفیدی برای اولیا و مربیان محسوب میشود و مخاطبان
میتوانند با مطالعه آن با روانشناسی و شاخههای آن، یادگیری و سطوح آن،
فرایند یادگیری و اختلالات خاص آن، افت تحصیلی، مبانی روان شناختی، آداب
مسجد و مدرسه، شخصیت و استقلال شخصیت و خلاقیت آشنا شوند.
چکیده:
کتاب روشهای تربیت اخلاقی ـ کاربردی، مجموعهای است مشتمل بر مباحث اخلاقی
و تربیتی که غالب مضامین آن برگرفته از منبع وحی و کلام و سیره معصومین
(ع) است که در جایگاه رفیع تربیت و نجات انسانها از گمراهی و ضلالت مؤثّر
است.
مؤلّف با تأکید بر این نکته که انسان موجودی است تربیتپذیر و براساس آموزش و عاداتی که در زندگی با آن مواجه میشود، شخصیتش شکل میگیرد و خداوند، هر موجودی را با هدف خاصی آفریده و در نظام تکوین، غایت هستی انسان را قرب إلیالله و مقام خلیفةاللهی مقدّر داشته است، لازمه رسیدن به چنین مرتبهای را ایجاد بستر و زمینه مناسب در وجود انسان میداند و معتقد است که زمینه آن هنگامی ایجاد میشود که آدمی تحت تربیت قرار گیرد و سجایای اخلاقی وجود او به فعلیت درآید. بنابراین به دلیل اهمیت این مسأله، مؤلّف به تربیت اخلاقیای که اسلام برای انسانها توصیه کرده است نظر دارد و سعی دارد با بیان این مسائل، راه درست را نشان دهد. در بخش اول این اثر، مؤلّف در فصول اول تا سوم به تربیت اخلاقی از نگاه پیشینیان و مکاتب، تربیت اخلاقی از منظر قرآن و روایات و پایههای اخلاق میپردازد. در بخش دوم نیز در شش فصل به روشهای سازنده اخلاق، روشهای بازسازی اخلاق، روشهای تثبیت اخلاق، روشهای کمکی در اخلاق، روشهای جهتدهنده اخلاق و روشهای بازدارنده در اخلاق را مورد بررسی قرار میدهد.
تألیف : دکتر غلامعلی افروز
انتشارات : انجمن اولیاء و مربیان
فصل اول: روان شناسی و شاخه های آن
- روان شناسی چیست؟
- شاخه های مختلف روان شناسی
- روان شناسی تربیتی و قلمرو آن
- ارکان اصلی روان شناسی تربیتی
فصل دوم: یادگیری
- قوانین وعوامل مؤثر در یادگیری
- یادگیری چیست؟
- آشنایی با ویژگی های فراگیران
- نگاهی به ویژگی های نوآموزان کلاس اول
- قوانین یادگیری
- قوانین یادگیری براساس نظریه ی گشتالت
- قانون شدت
- قانون تازگی و دوره
- عوامل مؤثر در یادگیری
- بی اشتهایی روانی
- تشویق و تنبیه
فصل سوم: سطوح مختلف یادگیری
- یادگیری از طریق شرطی شدن
- یادگیری از طریق آزمایش و خطا
- یادگیری از طریق بینش یا بصیرت
فصل چهارم: حافظه، یادگیری و فراموشی
- مراحل مختلف حافظه
- اندازه گیری حافظه
- فراموشی و علل آن
- عوامل مؤثر در تقویت حافظه
- چند توصیه برای برخورداری از حافظه ی بهتر
- روش های تقویت کنش های حافظه
فصل پنجم: اختلالات خاص در فرایند یادگیری
- آفازی
- برنامه آموزشی کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری
- متغیرهای آموزش انفرادی
- شناسایی کودکان ناتوان در یادگیری مطالب خاص
- ارزیابی مقدماتی معلم کلاس عادی از امکان حضور دانش آموزان ناتوان در یادگیری
فصل ششم: فرایند یادگیری و امتحان
- امتحان و اضطراب
- هدف های ارزشیابی و امتحان
- روش های کاهش اضطراب در امتحان
- نقش معلم در کاهش اضطراب دانش آموزان
- چگونگی سؤالات امتحان و اضطراب کودکان
- به تلاش کودکان و نوجوانان بها دهیم و نه صرفاً به حاصل کارشان
فصل هفتم: مبانی روان شناختی افت تحصیلی
- افت تحصیلی چیست؟ علل آن کدام است؟
- عوامل مؤثر در افت تحصیلی
فصل هشتم: مبانی روان شناختی آداب مسجد و مدرسه
- عدالت امام و مأموم
فصل نهم: شخصیت
- شخصیت چیست؟
- روش های ارزیابی شخصیت
- عوامل مؤثر در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان
- رشد جسمی- حرکتی
- رشد عاطفی و تکوین شخصیت کودک
- رشد ذهنی
- رشد اجتماعی
- مدرسه و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان
- نقش مدرسه در انتقال ارزش ها
- رفتارهای مذهبی چگونه تبلور می یابد؟
- چگونه زمینه ظهور رفتارهای مذهبی را فراهم آوریم؟
- عوامل مؤثر در انتقال ارزش های اسلامی کدام است؟
- جامعه، فرهنگ و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان
- قرآن و تربیت شخصیت اجتماعی انسان
- سلام و تحیت
- گفتار نیکو
- ایجاد پیوندهای اجتماعی و برقراری صلح و سازش میان مؤمنین
- هشیاری های فرهنگی در پاسداری از سلامت و رشد مطلوب شخصیت کودکان و نوجوانان
- مهاجمان فرهنگی کیستند؟
- هدف مهاجمان فرهنگی چیست؟
- مخاطبان اصلی مهاجمان فرهنگی کدامند؟
- رسالت اولیا و مربیان در پیشگیری از آسیب های اجتماعی
فصل دهم: استقلال شخصیت و خلاقیت
- ویژگی های کودکان و نوجوانان تیزهوش و خلاق
- ویژگی های رفتاری کودکان تیزهوش
- ویژگی های عمومی کودکان و دانش آموزان تیزهوش
- ویژگی های کودکان خلاق
- خلاقیت
- ویژگی های کودکان و دانش آموزان خلاق
- زمینه های شکوفایی خلاقیت ها
شما خودتان مربی هستی یا سرگروه ؟
خوب بود،خدا خیرتان بدهد.
امکانش نیست پی دی افش بگذارید؟