مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

بیان مسائل سیاسی در حلقه ها

شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۵۵ ب.ظ

با توجه به پیچیدگی مسائل سیاسی در حال حاضر تا چه حدی لازم است که در حلقه هادرباره مسائل سیاسی ایران و جهان صحبت شود؟


بدون تردید، یکی از محورهای بسیار مهم در حلقه‌های تربیتی، مباحث و مسائل سیاسی و در ضمن آن بالا بردن بصیرت و قدرت تحلیل اعضای حلقه است. امری که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری حفظه‌الله بوده است. امّا پرداختن به مسائل سیاسی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و برای اینکه از آسیب‌های احتمالی این‌گونه مباحث در امان باشیم، توجه به چند نکته ضروری است: 


1. پرداختن عملی به مسائل سیاسی را می‌بایست از سیاست‌زدگی تفکیک کرد. آنچه باید از آن پرهیز کرد، سیاست‌زدگی است. این امر موجب تشتّت و اختلاف می‌شود. امّا در صورتی که مباحث سیاسی که به ارتقای بینش سیاسی منتهی می‌شود را در نظر بگیریم، شکّی نیست که همه شهروندان جامعه اسلامی می‌بایست دارای بینش سیاسی بوده و نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند. در این زمینه یکی از مسائل مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی آن بوده که می‌بایست همه اقشار جامعه نسبت به مسائل، تحلیل سیاسی داشته باشند که نقش حلقه‌ها و گروه‌های محترم در تحقّق این مطلب، بسیار مهم است. 


2. مباحث سیاسی دوگونه است:
الف) مباحث نظری سیاسی
مباحث نظری را می‌توان از ابعاد گوناگون مورد بحث قرار داد. یکی از ابعاد مهم آن توجه به مباحث پایه، و مبانی اندیشه سیاسی اسلام است. این مباحث از سویی در بینش سیاسی نقش اساسی دارد و از سوی دیگر موجب می‌شود که از آسیب‌های احتمالی مباحث سیاسی دوری گزید. در این زمینه می‌توان به مباحثی چون ولایت فقیه، ساختار حکومت دینی، مباحث پیرامون قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، غرب شناسی، تاریخ سیاسی ایران و اسلام، شناخت سازمان‌ها، شناخت استعمار و... اشاره کرد.
ب) مباحث کاربردی
بخشی از مباحث سیاسی، مسائل روزمره و کاربردی است. در این زمینه توجه به دو مطلب ضروری است:
ـ مطلب اوّل اینکه از ورود به گروه‌بندی‌ها و احزاب سیاسی پرهیز شود و مسائل، فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی که مستلزم موضعگیری است، مورد مطالعه و تأمل قرار گیرد.
ـ و مطلب دوم اینکه معیار ما در پرداختن به مسائل کاربردی و سیاسی روز، دیدگاه‌ها و مواضع مقام معظّم رهبری حفظه‌الله است. همه باید بکوشند تا تحلیل‌ها و رفتار سیاسی خود را بر اساس دیدگاه‌ها، منویات و تحلیل مقام معظم رهبری حفظه‌الله تنظیم کنند. بی‌شک، معیار قرار دادن ولی فقیه در این امر، ما را به محورهای مشترک، دعوت و از نقاط اختلاف دور می‌کند.

حال با این مقدمه،روشن می‌شود که با توجه به سطح اعضای حلقه و شناخت فضای فکری خانواده‌های آنها، شما خود می‌توانید سطح بحث و کیفیت بیان آن را مشخص کنید و سعی کنید که در این زمینه از افراط و تفریط جلوگیری کنید تا موجبات حاشیه‌سازی و حسّاسیت دیگران را درپی نداشته باشد.
لازم به ذکر است که در شیوه مطرح کردن این‌گونه بحث‌ها، معمولاً می‌توانید شما موضوعی را مطرح کنید و از اعضا بخواهید که درباره آن بحث و تبادل نظر کنند و شما فقط مدیریت بحث و جلوگیری از غیبت و بدگویی از اشخاص و دیگر حاشیه‌های احتمالی را داشته باشید که این شیوه قدرت تحلیل نوجوانان را بسیار بالا می‌برد.
همچنین در بعضی از امور مهم می‌توانید از کارشناسان متخصّص و مورد تأیید کمک بگیرید.

نظرات  (۲)

۲۸ فروردين ۹۲ ، ۱۰:۲۸ یار امام خامنه ای
سلام
ممنون از حضورتون . یا علی
سلام خدا قوت .عالی بود واقعا استفاده کردم .مطالبتون بروز بود ممنون میشم بازم با ما در ارتباط باشی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools