مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

یک سرگروه مورد اطمینان برای اعضای گروه

دوشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۲، ۰۵:۰۵ ب.ظ

یک سرگروه با چه اعمالی می تواند یک سرگروه مورد اطمینان برای اعضای گروه بشود؟

اطمینان و اعتماد متقابل میان متربی و مربی و یا متربی و سرگروه، اساسی‌ترین و مهم‌ترین و در عین حال اولی‌ترین مسئله در تربیت است و بدون آن، ارتباطی که بخواهد در ضمن آن، هدایت رخ دهد، اتّفاق نمی‌افتد. برای این مهم، چند نکته می‌‌تواند به سرگروه کمک کند:

1. احترام و محبّت، همراه با دلسوزی دلسوزی و محبّت، کارسازترین روش در کسب اعتماد متربیان است. در کار تربیتیِ خردمندانه، بیشترین نقش، به محبّت اختصاص می‌یابد. امیرمؤمنان علیه‌السّلام، در حکمتی والا فرموده‌اند: «التَّوَدُّدُ نِصْفُ الْعَقْلِ؛ دوستی ورزیدن نیمی از خرد است.» محبّت جاذبه مى‌آفریند، انگیزه خلق مى‌کند، انسان‌هاى پرتلاطم و مضطرب را آرامش مى‌بخشد و از آنجایی که با فطرت و سرشت آدمى بسیار سازگار است، در جان متربی نفوذ کرده و اثر می‌گذارد. البته نباید در اثر افراط در محبّت، حد و حدودها کمرنگ شده و از مسیر اصلی (تربیت) غفلت شود. دلسوزی و محبّت بیش از حد به متربی، گاهی باعث می‌شود که سرگروه نتواند عیوب او را تذکر دهد و از او انتقاد کند، پس قادر نیست آن‌طور که باید، او را اصلاح کند. بنابراین محبّت صرفاً یک ابزار در راستای امر تربیت است، ابزاری مهم و اثرگذار که هم اطمینان‌بخش است و هم خود در مسیر تربیت به‌کار می‌آید.

2. جلب اطمینان خانواده فرد برای آنکه بتوانید فردی را جذب حلقه‌ها نمایید، یکی از مهم‌ترین ابزارها خانواده وی می‌باشد. تعامل با خانواده، از یک سو در مسیر تربیت، اثرگذار است و از سوی دیگر، در جذب وی نیز مؤثّر است؛ چراکه اگر شما با ارئه برنامه‌ها به خانواده‌ متربیان و همچنین برگزاری جلسات عمومی و خصوصی، اطمینان آنان را به پایگاه و مجموعه جلب نمایید، خود آنان نیز مشوّق‌های مهمی در ترغیب متربی به سمت سرگروه خواهند بود.

3. توجه به نیازها و علائق گوناگون متربیان نیز می‌تواند آنان را متوجه این نکته نماید که سرگروه علاوه بر مباحث معرفتی، دیگر نیازهای آنان را هم می‌شناسد و بی‌توجه به آن نیازها نیست و این خود در دلگرم شدن به مجموعه مؤثّر است.

4. همراهی با متربیان، در برخی برنامه‌های متناسب با سن و نیاز آنان، مانند اردو، ورزش و...، هم کمک خوبی در سرعت بخشیدن به جلب اعتماد متربیان است.

5. توجه و پیگیری مشکلات متربیان و تلاش برای رفع آن نیز می‌تواند اعتماد و علاقه اعضا را نسبت به سرگروه جلب نماید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools