مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

افت تحصیلی متربی

پنجشنبه, ۶ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۵ ق.ظ

با متربیان که دچار افت تحصیلی شده اند چگونه برخورد کنیم؟

قبل از هر کاری  با انواع هوش و استعداد‌ها آشنا شوید تا در ادامه راه، راهکارهای بهتری را در نظر بگیرد، ولی علاوه بر شناسایی استعدادهای افراد، عوامل دیگری نیز در جهت مشکل افت تحصیلی متربیان دخالت دارد که از آن جمله بی‌برنامه بودن افراد در محیط خانه، مدرسه و مسجد می‌باشد؛ مثلاً اگر متربی برنامه‌ و هدفی برای زندگی آینده خود نداشته باشد، دچار نوعی سستی می‌شود که این سستی، در ادامه راه، او را دچار نوعی بیهوده‌گرایی و پوچ‌گرایی می‌کند و نیروی محرکه حرکت در جهت موفقیت را از دست می‌دهد و مبتلا به تنبلی و افسردگی شده و عواقب بدتری به دنبال خواهد داشت.

لذا  مربی  باید با شناسایی عوامل مختلف که با دوستی و صمیمیت با افراد به‌دست می‌آید، بهترین راهکار را در جهت رفع این مشکل شناسایی کنید. مثلاًٌ یکی از راهکارهای مهم در این خصوص، ایجاد انگیزه مطالعه در آنها در باب این‌گونه مشکلات و عواقب آنها و نیز ارائه راهکارهای خوب (که در کتب بسیاری موجود است) می‌باشد. گاهی برخورد دوستان، معلّمان و خانواده نیز این حس را تقویت می‌کند که مربی در درجه اوّل باید با ارتباطی که با خانواده وی پیدا می‌کند، آنها را در این زمینه با خود همراه کند و از طرف دیگر سعی کند که در حلقه دوستانی برای او انتخاب نماید که در زمینه درسی در حدّ مطلوبی باشند و به او الگو بدهند. ایجاد کارگروه درسی در حلقه، علاوه بر بالابردن سطح درسی همه اعضا، در مورد این فرد نیز اثربخش است و هم انگیزه او را بالا می‌برد و هم نشاط درسی به او می‌بخشد. منظور از کارگروه درسی این است که سرگروه با شناختی که از متربیان دارد، افراد برتر درسی را سرگروه قرار می‌دهد و در هر گروه علاوه بر این سرگروه‌ها افراد متوسط و ضعیف قرار داده می‌شوند. سرگروه هر گروه موظّف است که هر هفته گزارشی از روند درسی گروه خویش به مسئول حلقه بدهد و مسئول حلقه نیز به بهترین پیشرفت‌های صورت گرفته، امتیازات ویژه‌ای می‌دهد. از دیگر عوامل افت تحصیلی می‌توان به عدم علاقه به رشته مورد نظر یا استاد خاص یا مدرسه و... اشاره کرد که در هر زمینه نسبت به آن مورد باید راهکاری خاص مورد توجه قرار گیرد؛ مثلاً اگر فرد به مدرسه یا استاد خاصی بی‌علاقه است، اگر ممکن باشد، با ارتباط با مدرسه، استاد وی عوض شود یا در کلاس دیگری قرار گیرد و یا با ارتباط با والدین، مدرسه او عوض شود و در صورت عدم امکان این موارد باید اراده فرد را بالا برد و با صحبت‌های شخصی و مشاورات فردی همزمان در راستای بالابردن اعتماد به نفس و اراده او کار کرد؛ قریب به این عبارات که: "همیشه نباید فضا و محیط به پیشرفت تو کمک کند، گاهی تو می‌توانی کاری کنی که همه تشویقت کنند و یا از تو الگو بگیرند". به تصویر کشیدن زندگی شهدا، علما، بزرگان و دانشمندان می‌تواند در این جهت، کمک‌کار خوبی برای شما باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools