مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

توانمندسازی، تحرک آزادانه و مسئولانه اعضا

شنبه, ۲۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

در یک تشکل توانمند باید نظر مدیران و احساس اعضا این باشد که عضو بر هر امر دیگری در این مجموعه اولویت دارد حتی بر ساختار مجموعه و اگر لازم باشد برای توانمند شدن اعضا، ساختار هم تغییر می کند.

 

توانمندسازی واژه مصطلح جدیدی است و از ان به عنوان حلال مشکلات محیط کاری یاد می شود. هر تشکل در رویارویی با چالش ها و بهبود مستمر کارها نیازمند حمایت، درگیری و تعهد اعضاست.

رفتار عضو و گروه باید توسط سیاست ها، ارزش ها، انگیزه ها و فرهنگ سازمانی تقویت شود و اغلب، ساختارها، سخت ترین زمینه های تغییر هستند. قدرت و نفوذ دبیر به عنوان یک فرد، محدود بوده و لذا مواخذه و مقابله با ساختار تشکلی خطرآفرین است. در راستای ایجاد یک سمن توانمند، آگاهی دبیر از چگونگی تضاد سیاست تشکلی با رفتار سازمانی (که او سعی در تقویت آن دارد) الزامی است. در صورت لزوم دبیر باید کوشش نماید این سیاست گروهی را تغییر دهد. نقش دبیر تضمین فعالیت های توانمندسازی و حمایت از تغییر در درون سمن است.

نکته : در مقام یک دبیر یا عضو شورای مرکزی شما باید قدرت و کنترل را به اعضا واگذار کنید تا اثربخشی، انگیزه و بهره وری بیشتر، حاصل گردد. توانمندسازی شیوه کاملا متفاوتی از کار کردن اعضا با یکدیگر است.

مشخصات یک محیط کاری توانمند از این قرار است :

افزایش محتوای کار و برنامه

گسترش مهارت ها و فعالیت های مرتبط با یک برنامه

آزادسازی ابتکار و خلاقیت

کنترل بیشتر روی تصمیمات مرتبط با یک برنامه

تکمیل یک فعالیت به جای انجام بخشی از آن

رضایت مخاطبین و مجمع عمومی

جهت گیری به سمت سیاستهای تشکلها

عضو، یک تصمیم گیرنده است نه یک پیرو. همه احساس می کنند پیوسته در حال فراگیری و توسعه مهارت های جدید هستند تا پاسخگوی درخواست های جدید باشند.......یک محیط کاری توانمند جایی است که گروهها با هم کار می کنند و در انجام کار همکاری نشان می دهند. این شرایط با محیط کاری رقابتی سنتی که در ان هر فرد برای انجام کارها در حال سبقت از دیگران است کاملا متفاوت می باشد. لذا در این محیط کاری مطلوب، افراد روی یکدیگر حساب می کنند.

آزادی در مقابل کنترل

در گذشته نقش مسئول به گونه ای بود که اعضا و فرایند کار شدیدا تحت کنترل قرار داشتند.....در صورتی که محیط انجمنی جایی است که به افراد اختیار می دهد تا خود تصمیم گیرنده بوده و خویشتن را مدیریت کنند....این محیط مکانی است که در ان اعضا خواستار مسئولیت پذیری اند و در انجام امور آزادانه عمل می کنند.

چه چیزی به اعضا تشکل شما انگیزه می دهد؟

اغلب بررسی ها نشان می دهد که انچه دبیران تصور می کنند اعضا می خواهند، کاملا در تضاد با خواسته های حقیقی اعضاست. در مقایسه نتایج بررسی ها، دبیران به طور گسترده اظهار داشته اند که عوامل انگیزه در انها و اعضا متفاوت است اما احساس می کنند که بهترین روش های انگیزه در اعضا آنها، همان اصول سه گانه سنتی یعنی امنیت در فعالیت، تشویق های ویژه و پیشرفت تشکلی است. عوامل اصلی ایجاد انگیزه در یک محیط مشارکتی توانمند عبارت است از :

تایید :

احترام به اعضا

انعطاف پذیری در براوردن نیازهای شخصی

تشویق اعضا در فراگیری، پیشرفت و کسب مهارت های جدید

تغذیه اطلاعات :

علت انجام کارها

دریافت اطلاعات پنهان در مورد انجمن

شرکت پذیری :

کنترل از جانب خود اعضا نسبت به چگونگی انجام کارشان

مشارکت در تصمیماتی که بر اعضا تاثیر می گذارد

هر دبیری می تواند مقوله های احترام، اطلاعات و شرکت پذیری را در یک محیط مشارکتی میسر گرداند. در نتیجه به این حقیقت پی می بریم که به احتمال زیاد در صورتی اعضا به دبیر در انجام کار کمک خواهند کرد که احساس کنند همچون بزرگسالان با انها رفتار می شود، تشکل به نیازهای انها توجه دارد، نسبت به کاری که انجام می دهند اگاهی داشته و در انتخاب بهترین روش انجام کار، سهیم هستند.

 

اصول توانمندسازی سازمان های مردم نهاد جوانان

مهندس محمد بزرگی و دیگران

سازمان ملی جوانان آذر 87

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools