مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

ارتقا فرهنگی(قسمت سوم)

دوشنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۵:۰۱ ب.ظ

ارتقا فرهنگی(قسمت سوم) - متن و صوت
 مجموعه سخنرانی‌های حجةالاسلام انجوی‌نژاد با موضوع کار فرهنگی و تشکل‌های مذهبی



صوت سخنرانی:

دریافت

متن سخنرانی:


عرض شد اخلاق ، دین و علم بر بنا و زیربنای فرهنگ ساخته می شن .
یعنی هر چقدر به آدم بی فرهنگ دین بدی ، بدتره .
توی شعر می گه " از محبت خارها گل می شود " ولی اگه به آدم بی فرهنگ محبت کنی خل می شه ، سوارت می شه .
هیچ مسیری بی فرهنگ رو به راه راست هدایت نمی کنه . 


عرض کردیم معظل اول مملکت ما ، مسائل اخلاقی نیست ، مسائل فرهنگیه .
معظل اینکه یه عده ای دزدی می کنن ، معظل اینکه رانت خواری بوجود میاد ، معظل تبعیض ، معظل علافی جوانها ، معظل بالا رفتن آمار خودکشی مخصوصاً در دخترها، خیلی هاش معظلات اجتماعی که جامعه شناسی براش نظر بده یا حتی نظریه اخلاقی که ما آیه قرآن بذاریم پاش تا طرف آدم بشه یا حدیث بگیم نیست ، معظل فرهنگیه . این بابا فرهنگ نداره .
اگه توی اعتکاف ، آدم با فرهنگ بیاد یا آدمی که فرهنگش رو تصحیح کنه ، یه دونه نمازش جواب میده و وقتی بره بیرون ضمانته . اما وقتی آدم بی فرهنگ بیاد اعتکاف سه روز اینجا می مونه ، روزه هم هست ، ولی فرهنگ نداره . چون فرهنگ نداره روزه اش به دردش نمی خوره .
گفتیم فرهنگ یعنی عاطفه و احساسات ، شناخت ، رفتار ، نیت ، اقدامات ، نگرشها .
معظلات فرهنگی :
1- 35 درصد مردم از نظر اعتقادی شک می کنن . ( 35 درصد کم نیست . چون این 35 درصد جزء مردمی هستن که فکر جامعه دستشونه . کسانیکه توی کوه و دشت و بیابون مشغول مزارع خودشون هستن یا جایی که فرصت فکر کردن ندارن . کارگرِ کار می کنه . صبح می ره ، عصر خواب آلود جنازه بر میگرده ، می خوابه ، اصلاً فرصت فکر کردن نداره ، چه برسه فرصت شک کردن . همینی که قبول داره رو اجرا می کنه .
35 درصد از کسانی که فکر می کنن ، دانشجوست ، کارمنده ، مدیرکله ، مسئوله ، کسی که فرصت فراغت برای فکر کردن داره ، شک می کنن . ( 35 درصد جامعه یعنی 80 درصد اینها ) .
[سؤال] : بده ؟ گفتیم : شک کردن بد نیست ، بی فرهنگیه آدم اینه که وقتی شک کرد ، رها کنه و دنبال یقین نره .
توی جلسه پرسش و پاسخ بعدازظهر یه نفر سؤال کرد قیامتی که معلوم نیست هست یا نیست ، یه وقتی اینجا سرمون کلاه نره که نماز ، روزه ، اعتکاف ، حجاب ، بعد هم یدفعه ببینیم هیچی به هیچی !!! این یعنی شک .
ـ تا اینجاش بده ؟ نه . ولی از اینجا به بعد بدیش شروع می شه که گفتیم اصلاً شما نباید راجع به اخلاق سؤال کنی . سؤال شما عقیدتی است ، شک کردی ، بسم الله ، برو به یقین برس .
کتاب اصول عقاید بخون ، ببین راجع به معاد از کجا می تونیم به یقین برسیم . وگرنه راست می گه یدفعه ما بمیریم ، بعد ببینیم هیچ خبری نیست ، پشیمون بشیم .
نه دیگه ، وقتی خبری نباشه ، تو وقتی مُردی ، مُردی دیگه . وجود نداری که پشیمون بشی . اگه خبری هم نباشه ، غصه نخور .
پس بنابراین اولین مطلب از بی فرهنگی ، شکیاتی است که برای ما ایجاد می شه و به یقین نمی رسیم .
آقا ما توی اعتکاف رفتم از آقای انجوی سؤال بپرسم ، با دو می گه کار دارم ، دارم می رم .
برای به یقین رسیدن ، فقط باید توی مسیر رفت و آمد یه آقایی وایسی تا گیرش بیاری ؟!! این همه مرکز پرسش و پاسخ ، بیکارِ بیکار . 250 تا آدرس اینترنتی ، 350 تا تلفن در کشور و مرکز پاسخگویی به مسائل دینی وجود داره .
توی هر شهری 10 – 20 تا مرکز مشاوره وجود داره .
می گه : آقا هر کدومشون یه حرف می زنن . ـ نه ، تو مسائل عقیدتی و اصول عقاید همة ما یه حرف می زنیم . اختلافاتی که شما می گید توی فروع و مسائل کوچیکه . توی اصول عقاید که یه کسی نمیاد بگه معاد فلانه ، یکی بگه معاد وجود نداره .
کتاب ، سی دی ، نرم افزار ، هیچکدوم از مسائل عقیدتی نیست که براش نرم افزار نباشه . یعنی توش 100 ساعت صوت ، 200 ساعت تصویر ، 500 ساعت فلان ، 4000 جلد کتاب [نباشه] .
پس بنابراین برای به یقین رسیدن از نظر اطلاعات ما مشکل خاصی در این دوره و زمونه نداریم .
بی فرهنگی می گه شک که اومد ول می کنه . تموم شد رفت !
2- تکلیف مداری
عده‌ای می‌گن دل باید پاک باشه . بحث قلب پاک و بحث اینکه از ما تکلیف نخواستن .
قضیه و داستان بر می گرده به خانمی که وقتی رفت سراغ مشاوره خانواده ، بهش گفت مشکلت چیه ؟ گفت : حقیقت اینه که شوهرم دست بزن داره .
گفت : کیو می زنه ؟ گفت : من و بچه هام رو می زنه . بعضاً عرق هم می خوره . وقتی مست می شه اختیارش دست خودش نیست ، بعضی وقتها چیزهای خونه رو می زنه می شکنه .
[مشاوره] گفت : پس دو تا معظل داره .
گفت : نه ، سومی هم داره . گاهاً شبی یه بار ، دو شبی یه بار ، یه زیرزمینی داریم که اونجا یه بساط عارفانه ای از سیر و سلوک برای خودش داره ، یه دو پُک هم
می زنه . بعضاً که اینجوری می شه و پول کم میاره جنسهای خونه رو می فروشه .
گفت : بعضاً دیدم که در و همسایه می گن فلان چیزمون گم شده ، شما ندیدید ؟! من می دونم چرا گم شده .
مهمون که میاد خونه مون ، من مواظب کیف مهمون هستم . می گم : خانم ! کیفت رو جمع کن ، مواظبش باش .
[مشاور] گفت : پس دزد هم هستن . گفت : بله .
[مشاور] گفت : دیگه چی ؟ گفت : به بچه هاش هم محل نمیذاره ، خیلی وضعش خرابه .
گفت : دیگه چی ؟ گفت : بعضی وقتها سه روز سه روز ، چهار روز چهار روز خونه نمیاد ، خبر هم نمیده که کجاست .
اگه بعد از چهار روز ازش بپرسی کجا بودی ، چنان می زنه توی دهنم که دندونام خورد می شه .
[مشاور] گفت : دیگه چی ؟ گفت : ارتباط منو با پدر و مادرم قطع کرده . می گه نمیذارم بری ، اگه هم برم قلم پام رو خورد می کنه .
[مشاور] گفت : دیگه چی ؟ گفت : بعضی وقتها که من خونه نیستم ، برای اینکه کلاً خونه بدون زن صفا نداره ، یه زنی جایگزین من میاره ؛ و لذا من جرأت نمی کنم از خونه برم بیرون . چون ایشون اعتقاد داره همیشه توی خونه باید یه زن باشه .
[مشاور] گفت : خانم ! الحمدلله شوهرتون کمپانی تقوا هستن ، دیگه چی !؟
گفت : بعضی وقتها به اسلام هم فحش میده .
[مشاور] گفت : خانم ! چرا طلاق نمی گیری ؟ برو دادگاه شکایت کن ، طلاق بگیر .
گفت : نه ، هم من اونو دوست دارم ، هم اون منو دوست داره .
می دونید این خنده شما برای چی بود ؟ به تفکری که یه عده تمام مخالفتها رو به خدا می کنن ، هیچ لطفی هم به خدا نمی کنن ، می گن قلبم پاکه . توی قلبم خدا رو دوست دارم .
بشین بینیم بابا قلبم پاکه .... مسخره کردی خودت رو .
یعنی چی قلبم پاکه ؟! می گه : تو نمی دونی ، شب برید اعتکاف ، بزنید خودتون رو هشدر کنید تا صبح گریه کنید ، من یه کلام بگم خدایا فلان چیز رو بهم برسون ، سریع بهم میده .
حضرت آیت الله اراکی اعتقاد داشتن بعضی وقتها تا بعضی از بنده ها می گن فلان چیز ، خداوند تبارک و تعالی می گه بده بره گمشو ، صداش در نیاد .
دوستت نداره ، میده که بری .
بعضی وقتها یه گدایی می گه : آقا یه چیزی به ما بده تا بریم . می گی : نمیدم .
می گه : آقا یه چیزی بده . می گی : قربونت برم الحمدلله جوونی ، کار کن ، صلاح نیست من بهت کمک کنم . می خوای الان بدم ؟ نری مواد بخری ها ، البته قیافه ات نمی خوره معتاد باشی . حداقل اینو سرمایه کن .
من می دونم که پشت چراغ قرمز وایسادی ، 6 تا ماشین دور زدن ، همین الان از حقوق امروز من بیشتر در آوردی . برو سرمایه کن .
یه گدایی هم تا میاد بغل ماشین ، یک بوی گندی میده ، دهنش هم که باز می کنه تا بگه بده در راه خدا ، زود جیبت رو خالی می کنی ، می گی بگیر برو . تو فقط برو !!!
این دوستش نداری . بعد هم از دماغت در میاره . فکر کردی اینطوریه ؟!
امام صادق فرمودند : خدا لعنت کنه مُرجعه رو که باب کرد خداوند دل پاک
می خواد و به اعمال تو کار نداره . خدا تکالیف تو رو می بینه .
می گه : این همه گناه کردم ، توی دلم خدا رو دوست داشتم . ( مثل داستان زن و مردِ که همدیگه رو دوست دارن .... ) چه دوست داشتنیه ؟!
نمی‌شه انسان با احکام مخالفت کنه ، واجبات رو انجام نده ، محرمات رو انجام بده ، بعد بگه دلم پاکه .
این داستان رو هیچ آدم عاقلی قبول نمی کنه . این مال بی فرهنگی است .
اعتقاد به دل پاک بدون اعمال پاک مال بی فرهنگی است و مؤمن کسی است که سعی می کنه اعمال خودش رو تطهیر کنه و هیچوقت هم اعتقاد نداره دلش پاکه .
مؤمن همیشه احساس گناه در دلش می کنه .
مؤمن که ادعا نمی کنه من دلم پاکه . بنده که دلم سیاهه ، شما هم مثل من . زیاد فرقی با هم نداریم . یه کم من سیاه تر از شما !
مؤمن که نباید اعتقاد داشته باشه دلش پاکه .
معمولاً کسانیکه کم میارن ، از دلشون مایه میذارن . این هم از بی فرهنگی است .
 3- 60 درصد مردم ما معاشرت رو خطر نمی دونن .
می گم : آقاجون با اینهایی که رفیقی ، روی عقیده تو فشار میارن . رفت و آمدت با اینها روی تو تأثیر میذاره .
می گه : نه آقا ، حواس من جمع جمعه . هیچ تأثیری هم نمیذاره .
می گم : رفتی اونجا چیکار کنی ؟ می گه : من حزب اللهی ، مؤمن و متدینم ، اگه خدا بخواد می خوام اینها رو به سمت دین جذب خدا و پیغمبر جذب کنم .
یه سال ، دو سال ، سه سال همین جوری جذب می کنه . اینجوری نیست ، اونها تو رو جذب می کنن .
60 درصد مردم ما طبق آمار کارشناسی شده از رفاقتهاشون احساس خطر
نمی کنن ، براشون فرقی نمی کنه .
می گی : چرا با فلانی رفیقی ؟ می گه : خیلی قشنگ می خنده .
تو رو خدا امیرالمؤمنین برای معاشرت شما اینقدر دلایل بی فرهنگی وضع کرده یا نه ، خیلی بالاتره !؟
" ان طبیعتک یسرق " وقتی کنار یکی نشستی ، همین الان توی محیط اعتکاف ، طبیعت ما داره نورانیت یا خدایی نکرده خباثت رو از طبیعت بغلی می گیره . 
لذا وقتی کسی توی اعتکاف نشسته داره گناه می‌کنه ، دور و برش رو آلوده می‌کنه ، هر گناهی ، حتی اگه توی ذهنش گناه می کنه .
" إن طبیعتک یسرق "                      
برای چی بعضی وقتها اگه یه آدم نورانی وارد بشه ، روی ما تأثیر مثبت میذاره و احساس می کنیم ؟ چون اینقدر نورش زیاده که ما احساس می کنیم .
ماها هم همین طوریم ، نورهامون کمتره یا خباثتامون کمتره .
اگه یه آدم خبیث حرفه ای بیاد [اینجا] ، شما خباثتش رو احساس می کنید ، چون خیلی خباثتش سنگینه . یا آدم نورانی حرفه ای .
دور و بریهای ما نه خبیث حرفه ای هستن ، نه نورانی حرفه ای . خبیث متوسطن .
توی زندان نیستی که بگیم خبیث حرفه ای دور و برته . اینها روی [انسان] تأثیر میذاره . از این بساط ها یا تأثیراتی که اینها دارن مراقبت داشته باش .
می گن : 60 درصد مردم احساس نمی کنن [معاشرت تأثیر داره] .
بهش می گی : همسایه ات کیه ؟ می گه : نمی دونم .
بهش می گی : بچه ات داره رفت و آمد می کنه ، می گه : بچه ان دیگه ، دارن بازی می کنن . می گی : این داره فرهنگ می گیره .
از بی فرهنگی مردم ماست که 60 درصد مردم ما احساس نمی کنن معاشرت تأثیر داره .
لذا برای پدر و مادر فرق نمی کنه . می گه : الحمدلله بچه ام رو کلاس کنکور گذاشتم. ـ عزیز من ! کلاس کنکور کجا ؟ با کیا ؟!
ـ الحمدلله بچه ام داره کلاس زبان می ره . ـ کجا ؟! معاشرانش کیا هستن ؟ اگه فردا دیدی عوض شد ، نگی موقعی که باردار بودم زیارت عاشورا می خوندم ، هر روز مسجد می رفتم ، نون حروم توی خونه نیاوردم .... مگه نون حروم همه رو خراب می کنه ؟! رفیق حروم که بدتر از نون حرومه .
تو اصلاً مواظب بودی ؟ چه خودت ، چه والدین و چه کسانی که الان جزء والدین هستن .
معاشرت تأثیر میذاره . و 60 درصد از مردم از بی فرهنگیشون اینو نمی دونن .
4- 70 درصد مردم نسبت به مسائل اجتماعی ، اهل توجه به آموزش نیستن .
راهنمایی و رانندگی هم جلوت رو می گیرن که گواهینامه ات کجاست ، وگرنه مردم ما اهل آموزش راهنمایی و رانندگی هم نیستن . می گن : خودمون یاد می گیریم .
ما توی یه پادگان 5 طبقه در اهواز بودیم ، یدفعه پشت بیسیم گفتن فرمانده لشکر با هواپیما اومد دزفول . 2 ساعت دیگه توی دزفول می شینه ، یکی بره دنبالش .
من نگاه کردم دیدم هیچکس نیست ، توی سنگر فقط خودم بودم . یه تویوتا لندکروز دم در بود ، سوئیچش هم روش بود .
دیدم هیچکس نیست ، سوار تویوتا لندکروز شدم که برم بیارمش . این اولین باری بود که من پشت ماشین نشستم .
یعنی اولش هر کاری می کردم دنده جا نمی خورد . خاموش می کردم دنده جا
می خورد . باز دوباره روشن می کردم دنده جا نمی خورد . چرا ؟ چون
نمی دونستم باید کلاچ رو فشار بدم ، بعد دنده رو جا بزنم . سنی هم نداشتم .
اولین بار تویوتا لندکروز زمان جنگ توی اهواز . بالاخره فهمیدم چیکار کنم ، گفتم می زنم دنده بعد روشن می کنم . 4 – 5 کیلومتر که رفتم ، فهمیدم که این کلاچه و فایده اش اینه . و من اون روز با 160 کیلومتر سرعت می رفتم .
وقتی برگشتم پیچ کاربراتش تاب خورده بود . تعمیرگاهِ می گفت چیکار کردی !!
اینها یعنی مردم ما این هستن .
خدا شاهده اگه راهنمایی و رانندگی نبود ، هیچکس نمی رفت آموزش ببینه . همه
می گفتن یاد می گیریم .
اگه نبود قانون برای اینکه دانش آموز و دانشجو باید بره سر کلاس ، هیچکس سر کلاس شرکت نمی کرد . می گفت : خودم می خونم می رم امتحان میدم .
فرهنگ آموزش توی مردم ما نیست .
لذا چون هیچ امتحانی برای ازدواج نداریم ، همه خودشون در امر ازدواج متخصص می شن . و از بی فرهنگی ماست که آمار میدن 70 درصد ازدواجهای ما در سال 88 زیر 5 سال به طلاق منجر می شه .
نُچ نچ می کنه ، بعد توی ذهنش می گه این با ما فرق داره . همه اش برای مردم نچ نچ می کنی ، دارم برای خودت می گم .
چرا برای ازدواج آموزش نمی بینید ؟!
این همه سی دی ، کتاب ، نرم افزار . می دونید چیه ؟ فقط مال بده .
مردم ما بیمارند ، مریضند ، چرا ؟ چون هفتاد درصد مردم ما آموزش پیشگیری برای سلامت  نمی بینن . همه باید مریض بشن .
مرکزهای مشاوره ما ، مال زوجهایی است که مشکل دارند .
مرکزهای درمانی ما ، مال آدمهایی است که مریض شدند .
مرکز مشاوره برای اینکه چگونه ازدواج کنیم خالی و خلوته .
و مرکز مشاوره برای اینکه من چیکار کنم مریض نشم ، خالیه .
چرا ؟ چون مردم ما فرهنگش رو ندارن آموزش ببینن ، بی فرهنگن . چون همه احساس می کنن درسته .
وقتی 200 تا پرفسور صحبت می کنه ، آخرش همه به این نتیجه می رسن که واقعاً حقیقت داره . اما این کیس من فرق داره !
از اون 70 درصدی که دارن طلاق می‌گیرن سؤال کن ، همه‌شون نظر تو رو داشتن .
من فکر می کنم اون 30 درصد دارن با هم می سازن . والله به خدا ! روشون نمی شه طلاق بگیرن .
چرا ما به سمتش نمی ریم ؟!
اگر آموزش و پرورش ما شعور نداره توی مدارس اینها رو آموزش بده و هیچ آدم عاقلی هم اون بالا نیست که همچین تصمیم گیری کنه ، تو شعور داشته باش .
( عذرخواهی می کنم ) .
همه ما می میریم و این درد بعد از 30 سال می مونه که کسی اون بالا به فکر شما جوونها نیست . غیر از نزدیک انتخابات !
نیست خب ، اگه بود کو ؟!! چرا برای بی فرهنگی مردم ما در امر ازدواج ، سلامت ، صیانت و حفاظت فکر نمی کنن ؟! جزوه کو ؟ اجبار کو ؟ این مردم ، این بچه ها ، این جوونها تا زور نکنی پای آموزش نمی شینن . زورِ دیگه ! فرهنگ ما اینه .
برادرها و خواهرها بهتون زور نمی گم ، ولی لطف کنید به خودتون رحم کنید که در مسائل مختلف آموزش ببینید .
ارتباطات تو با همکلاسیات ، ارتباطات تو با هم دانشگاهیات ، ارتباط تو با پدر و مادرت ، ارتباطت با مردم ، ارتباطت با خودت و ارتباطت با خدا نیازمند آموزشه .
دکتر بعدازظهر به من گفت : [می دونی] دلیل خودکشی ها چیه ؟ مثلاً داداشش بهش گفته اکبیری . این مال بی فرهنگیه .
آدمی که عقلش اینقدر زیاده ، داداشش بگه یا هر کی بگه ....
یا مثلاً کارنامه اش رو گرفته ، دو تا تجدید آورده ، توی مسیر برگشتن خودکشی کرده .
این مال چیه ؟ برای اینکه روی عقل و فکر این نوجوان 14 – 15 – 16 ساله کار نشده . لذا در آماری که می دادن ، بالاترین آمار بین 13 – 18 ساله . چون عقل ضعیفه .
بالاتر که میاد روش کار شده ، مجبور شده کار کنه .


5- توجه بسیار بالا به خرافات
اینکه شما آموزش نمی بینی ، شما رو به عنوان یه انسان بی فرهنگ به جاده خرافات راهنمایی می کنه . به جاده ای که فریبت بدن که هر ننه قمری از راه رسید ، از تو دلربایی کنه .
6- فشار اجتماع و جامعه بر دینمداری و دینمداران به بهانه های مختلف
می گه : آقا اگه کسی نمازش رو مقید باشه اول وقت بخونه ، می گن افراطیه .
خانم مقیده حجابش رو حفظ کنه .
در یه ارتباط مجازی یکی از من سؤال کرد ، می‌خوام یه چیزی خدمتتون عرض کنم، البته فکر نکنید من از این افراطیها هستم .
گفتم : خواهش می کنم سؤالتون رو بفرمائید .
بعد مشخص شد که ایشون افراطی بودن رو در مقید بودن می دونه . می گه : من از این افراطیها نیستم که همیشه نمازم رو بخونم .
من از این افراطیها نیستم که حتماً روابط رو رعایت کنم .
بابا ! دین یه خطی داره ، اینور خط خوبها ، اینور خط بدهاست . افراطی از اونوره . تو نمی تونی بری توی خط بدها بگی من می خوام افراطی نباشم .
یه خط وسط [در نظر بگیرید] ، چپ ، راست . افراطی خوب سمت راسته . افراطی بد سمت چپه . نمی شه افراطی خوب بیاد تو بدها و بگه من افراطی نیستم . افراطی خوب از اونور افراطی می شه .  
افراطی خوب یعنی مقید ؟
می گه من از اون مذهبی افراطیها نیستم که توی عروسی ....
یعنی کسی که گناه نکنه افراطیه ؟! قربونت برم بگو من عرضه ندارم گناه نکنم ، چرا به اونها انگ می بندی ؟!بچه می خواد مقید باشه . می خواد گناه نکنه ، اسمش افراطیه ؟! آقا چرا ادبیات رو خراب می کنی ؟! چرا کلمه رو تحریف می کنی ؟
فشار اجتماع بر دینمداری .
امام صادق می فرمایند : روز قیامت خداوند تبارک و تعالی بغض و غضب
می کند بر عده ای از مؤمنین امت پیغمبر ، چنان غضب می کند که ملائک فکر
می کنند اینها قاتلین پیغمبران هستند . و می فرمایند : به عزت و جلالم اگر کفار و منافقین را ببخشم ، اینها را نمی بخشم .
اینها کی هستن ؟ می فرمایند : کسانی که مؤمنین رو به خاطر ایمانشان در دنیا مسخره کردن .
چادری رو !!! اِه ، حالا برو جواب بده . ـ خودت عرضه نداری ، چرا اونو مسخره
می کنی ؟!
ـ کجا می ری ؟ مسجد . ـ چه خبره !!! خبر مرگ توست ، پدری ازت در بیارن که بفهمی چه خبره !
مگه خدا باهات شوخی داره .
ـ کجا می ری ؟ اعتکاف . ـ هِ هِ هِ اعتکاف !!! سه روز توی مسجد جمع بشید ، با خدا و اینها ... می خندن ، ممکنه قشنگ هم بخندن .
یه شعری توی بلوتوث دیدم که یه کسی با یه ادبیات خیلی خوبی همه رو مسخره کرده بود . ریش ، چادر ، قبر ، قیامت ، سؤال و جواب رو مسخره کرده بود . ( به هر حال قرار نیست همه هنرها توی دین باشه . )
همه هم خندیدن . خیلی هم بهت خوش گذشت ؟!! توی یه سالنی چند تا دختر و پسر خندیدن ، برات کف زدن ، ای ولله !! بدبخت نمی ارزه . دین رو مسخره نکن .
چرا دین رو مسخره می کنی ؟!
اونهایی که دینداران رو مسخره می کنن ، یهودیها که نیستن ، بهائیهای شیراز که نیستن ، همین مسلمونهای شیعه هستن که دهه محرم برای امام حسین سینه
می زنن .  اعتقاداشون تکمیله .
چرا توی دبیرستان و دانشگاه ، پسر و دختر دانشجو برای دینداری باید مورد تمسخر شیعیان واقع بشه ؟ برای اینکه فرهنگ ندارن .
مواظب باشید . شما که اینطوری نیستید ولی به بقیه بگید اگه نمی تونید به شعائر دینی توجه داشته باشید ، برای چی دیندارها و مقیدین رو مسخره می کنید ؟ این خیلی گناه بزرگیه .

7- دینداریهای وارداتی از بی فرهنگی ماست .
به دلیل اینکه اینقدر عقل و شعور و سلیقه فرهنگی در متولیان فرهنگی ما نبوده که صحیفه سجادیه ، نهج البلاغه ، حرفهای قشنگ بزرگان ، وصیتنامه بچه ها و صحبتهای قشنگ امام رو زیبا ، جوان پسند ، ساده ، قشنگ ، هنری چاپ کنن ، جوان ما دربست دربند دینهای وارداتی کاملاً سیب زمینی اسیر شده .
جبران خلیل جبران ، جای نهج البلاغه و صحیفه رو گرفته . برای اینکه بلد بودن چه جوری چاپ کنن که جوون رو جذب کنن و ما توی فکر این حرفها نیستیم .
[ به همین خاطر] مدعیان و عرفانهای نوظهور سریع می گیره .
برای اینکه دین رو در قالبهای بسیار بسیار خشک و در یک روال [معرفی می‌کنن] .
هر وقت تلویزیون خواست دین رو نشون بده ، یه آدمی صاف نشسته ، می گه در دین مبارک اسلام ...
یه مجری هم اونور نشسته ، خیلی قشنگ ، با ریش ، خیلی تمیز و با چشمهای معصومانه نگاه می کنه . قالب دین این شده . 
اونها دارن فرهنگ خودشون رو با 3000 تا قالب القاء می کنن . و ما کار نکردیم . چرا ؟ چون از بی فرهنگیمونه . احساس نکردیم .
8 – 40 درصد جوانان ما از وضعیت موجود خودشون ناراضی هستن . اعتقاد دارن توانایی ، استعداد ، خانواده ، پول و موقعیت مناسبی ندارن . و 58 درصد اعتقاد دارن شغل مناسبی ندارن و ناراضی هستن . چرا ؟ چون هویت انسانی ما بخاطر مشکل فرهنگی زیر سؤال رفته .
چرا ؟ چون دشمن روی کلماتی که به هویت و ذات ما برمی گرده ، کار کرده و تخریب کرده .
اعتکاف قبل یه آماری گرفتم ، گفتم برادرها و خواهرهایی که می تونن دو صفحه مطلب حرف راجع به عشق الهی بنویسن دستهاشون رو ببرن بالا .
شهید بهشتی فرمودند : جوانان زندگی بدون عشق ، زندگی سختی است . و اطلاعات نسل جوان ما از عشق نزدیک به صفره .
الان توی دلش می گه ، ما عاشقیم و خبر نداره . ...
خب نمی فهمی بی فرهنگ ، اسم اینی که تو هستی عاشقی نیست . برای اینکه اطلاعاتت صفره . اسم این عشق نیست .
بعد چی می شه ؟ 4 سال بعد وبلاگ می زنه ، توش می نویسه : " دنیا کثافت خانه و لجنزاری است که در هر قسمت آن دست فرو کنی بوی گندش بلند می شود و عشق دروغ بزرگی است که پدران ما در کله ما کردند و نه اونها اعتقاد داشتند و نه ما به اعتقاد خواهیم رسید . "
نمی خواد همچین وبلاگی بزنی . مثل آدمیزاد امروز سؤال کردم قبل از اینکه ادعای عاشقی کنی ، دو صفحه نتونستی راجع به عشق توضیح بدی .
عشقی که راجع به اون ما کتابهای هزار صفحه ای داریم . بعد تو می خوره .
* هویت فردی
برادرها و خواهرها سرنوشت زندگی شما رو ازدواج مناسبتون رقم خواهد زد . و لذا امروز هرچی گریه می کنی ، من وسط گریه تو از خدا درخواست می کنم و
می گم این پسرها و دخترهایی که گریه می کنن از من دلربایی نمی کنن ، برای اینکه می دونم فعلاً هرکی هرچی بگه اینها گریه می کنن . بعدش چه خبره !؟
و می دونم فردا این پسر و دختر رو یه پسر و دختر مؤمن بالا خواهد برد و با یه ازدواج نامناسب غیرفرهنگی با دو سوت هرچی کار کردیم رو خراب خواهد کرد .
یعنی شما بگو روی این خانم 15 سال کار فرهنگی شده ، دل به یه پسری می بنده ، به دو سوت خدا و پیغمبر رو می فروشه . یا بالعکس !
فکر کنید ، روی این حساب کنید ، اینقدر دست کم نگیرید . این طرحهای مضحک و مسخره ای که برای مقابله با شهوترانی و مسائل جنسی میدن تو رو فریب نده .
ـ آقا سن ازدواج رو بیارید پایین ، مشکل جوانان حل بشه .
ـ عزیزم ! سن ازدواج رو هم بیارید پایین ، دارید آمار طلاق رو می برید بالا . برای اینکه مردم ما فرهنگ ازدواج ندارن .
ـ وام چرا میدی ؟ آموزش بده .
سن ازدواج رو بیارید پایین . بدبختیه دیگه ، حالا بیا درستش کن ! 
سر سوسک دعوا می کنن ، سر ماهی تابه دعوا می کنن ، سر کی صبحونه بیشتر خورده دعوا می کنن ، سر کیک و پفک دعوا می کنن . بچه بازیه !
آموزش بدید .
سن ازدواج رو بیارید پایین ، دارید آمار طلاق رو می برید بالا و جامعه به فساد کشیده می شه .
چرا طرحهای همین طوری می دید ؟ شب خوردی ، خوابیدی ، چرا طرحهای خواب آلود میدی !؟
[اگه] آموزش نمیدن ، تو برو دنبال آموزش . زندگیته !
اینقدر مضحک و بچه گانه بهش نگاه نکن .
بعضی جاها مثلاً توی محیط های مجازی که همه آزادن و حرفشون رو می زنن ، بین کاربران نوشته : خصوصیات فرد مورد نظر . معمولاً همه اینها مجردن . متأهل که بیکار نیست بره توی کلوب حرف بزنه که سلام ، چند سالته ، بچه کجایی !؟
بخواد بره هم زن و مرد وایسادن ، که کی بود ؟!! اصلاً نمی ارزه .
90 درصد اینها خصوصیاتی که نوشتن خیلی بی ریخته . خوشکل باشه ، پولدار باشه .
واقعاً فرهنگ تو اینقدر پایینه ؟! فکر می کنی اینها لوازم خوشبختیه . از تعهد صحبتی ندیدم ، از عقل هم صحبتی ندیدم . عاقل باشه !
از علم ، دین ، عقل ، تعهد ، تقوا ، خویشتنداری صحبتی نمی بینم .
تو فکر می کنی اگه کسی پول داشته باشه و خوشکل باشه فقط برای تو می مونه ؟ هم پول داره ، هم خوشکله . وقتی تعهد نباشه ، به همه می رسه .
چرا ما اینقدر ضعیف شدیم ؟ مال بی فرهنگیه . 90 درصد خصوصیات همینا بود .
خیلی اهل تفکر باشن ، اضافه می کنن که قد بلند هم باشه .
ببینید چقدر ضعیف کار می کنیم !؟ یعنی خصوصیات برادران و خواهران ما برای انتخابهای خودشون در زندگی زیاد تفاوتی با خصوصیات برادران و خواهران کرگدنمون در جنگلها نداره .
اون هم همینو می گه . می گه : خوشکل باشه ، پولدار باشه ، بتونه شکم ما رو سیر کنه . اون هم همینو می گه ، بتونه بار ما رو برداره .
عشق ! ازدواج و خانواده ! ایثار !
کلماتی که خیلی بی فرهنگیه که اینها رو نمی بینیم .
" منیت " در جامعه امروز ما غوغا می کنه .
بنده در جمع متعهدین می شینم ، بعد از 20 دقیقه اعصابم می ریزه بهم . نه اینکه اینها مشکل داشته باشن ، با خودم می گم فکر کنم بالاخره یه منیتی بالا بیاد . بس که فرهنگها اومده پایین .
سه روز اومدی اعتکاف ، باید روی " من " پا بذاری .
شعار خیلی زیاده : " ما باید از منیتها دوری کنیم . " بابا تو از نیم متر پتوت دوری نمی کنی .
اعتکاف 2 سال قبل ، پسرِ گیر داده که از روی پتوش رد شدم ، رضایت نمیده .
گفتم : یعنی چی ؟ گفت : یعنی پتوش که اینجا بود ، من پام رو گذاشتم روش و رد شدم ، گفته من راضی نیستم .
گفتم : غلط کرده ، مگه خونه باباشه که راضی نیست . مسجده ، پتوش رو جمع کنه . هر جا دوست داری برو .
اعتکاف اومدی برای چی ؟
فرهنگی که اول انقلاب جواب داد ، فرهنگ ایثار بود . فرهنگی که امروز جواب میده ، فرهنگِ ایثاره .
اگه تو امروز توی این اعتکاف نشستی ، اون دستی که تو رو هل داد و توی اعتکاف فرستادتت ، اراده این دست وقتی برانگیخته شد که یه عده ای 10 – 20 روز ، یه ماه بدون اینکه تو خبر داشته باشی ، ایثارگرانه کار کردن .
قدرت خدا پشت ایثار مردم خوابیده .
امروز اگه تو شال و کلاه کنی و برای حزب الله لبنان شمشیر بزنی ، برکت و قدرت خدا پشت ایثار تو خوابیده ، خدا ایران رو توی یه جای دیگه آباد می کنه .
می گه : تو ایثارت رو نشون دادی .
می گه : چه تأثیری داره حالا 10 نفر بیشتر یا کمتر بخورن ؟!!
عجب بساطیه ، جدی فکر می کنی همه تأثیرات مادیه ؟! تو فکر کردی همه تأثیرات رسمی و مستقیمه ؟!
تو وقتی توی خونه ات دو تا لقمه کمتر می خوری به این نیت که با فقرا همدردی کنی ، دست غیب قدرتی خداوند حرکت می کنه . خداوند 20 تا محرومیت رو توی یه جای کشور پاک می کنه .
نگفتم سه تا رو بکن دو تا ، یه لقمه رو ببر توی جنوب شهر ، بده به کسی .
ایثار اثر وضعی برای مملکت ما داره .
این جمعی که امروز اینجا نشستن ، فقط دعا و گریه شون برای جامعه تأثیر وضعی نداره ، یه ایثار تو [تأثیر وضعی داره] . برادر و خواهری که تسبیح گرفته که یه گناه رو کم کنه ، این تأثیر وضعی در کل کره زمین داره .
دست اراده و قدرت خداوند تبارک و تعالی پشت کنترل و ایثار تو خوابیده .
چرا اینقدر توی مسیر مستقیم می ری ؟
دعای تو برای بقیه ایثاره . ایثار دست قدرت خدا رو حرکت میده برای اینکه کار خودت رو راه بندازه .
خیلی عجیبه .
خاطره ای که چند بار گفتم رو دوباره می گم . زمانی که این خاطره رو برای ما نقل کردن ، گفتیم دمش گرم ، عجب آدم مهربونیه . بعداً فهمیدیم پشتش چه داستان عرفانی خوابیده .
مسئول تدارکات لشکر نقل می‌کرد برای شهید میرزایی ( فرمانده تیپ ) کمپوت بردم. می گفت : از صبح این کمپوتِ رو توی آب گذاشتم که سرد بشه ، هرچی تکنولوژی بود رو به کار بردم که کمپوتِ سرد بشه و بدم شهید میرزایی بخوره .
فرمانده تیپ ، خسته ، داغون ، جنازه و خاک آلود اومده بود . اون زمان فرمانده تیپ 10 برابر نیروی عادیش کار می کرد . اون زمان تکیه بده ، برادر برو که نبود .
می گفت : اینو گذاشتم جلوش ، گفتم حاجی باز کنم ؟ ( فرمانده تیپ که می گم فکر نکن 65 سالش بود ، 23 سالش بود . )
شهید میرزایی 24 سالگی شهید شد .
گفتم باز کنم ؟! ازم سؤال کرد ، حاجی به همه بچه های لشکر دادی ؟ گفتم : نه ، همه می خورن ، غذاشون سر وقته . غذای شما تنظیم نداره ، اینو بخور جون بگیری . کمپوت مال مریضه ، این سرمِ ، بخور شما .
گفت : هر وقت به همه دادی چشم .
می گفت : حساب کتاب کردم ، دیدم توی قرارگاه تاکتیکی 300 و خورده ای نفر از بچه های لشکر هستن .
( عشق اینو نگاه !! ) می گفت : رفتم ، زدم ، اینور و اونور ، 6 روز دویدم 300 – 400 تا کمپوت برای همه پیدا کردم که بتونم به همه بدم .
به همه دادم ، [فرمانده] از راه رسید . خوشحال گفتم : حاج آقا همه خوردن ، این هم خدمت شما .
گفت : خیلی آروم لبخند زد و با دست کمپوت رو داد عقب . گفت : حاجی ! بچه ها می خورن من چاق می شم .
ما وقتی شنیدیم ، گفتیم چه آدم خوبیه ، چقدر عاطفیه ، یعنی نگاه می کنه ، می بینه بچه ها می خورن ، کیف می کنه .
دیدیم نه ! یعنی وقتی من ایثار می کنم ، دست اراده خدا پشت سر من بلند می شه و این اراده منو قوی می کنه .
تمام نیروها که مال غذا نیست . خیلی وقتها تو بابت نخوردنت قدرت می گیری . چون وقتی می خوری جسمت قوی می شه ، وقتی بخاطر ایثار نمی خوری ، روحت قوی می شه . چون دست قدرت خدا حرکت می کنه .
تو اگه امروز توی مسیر جلسه امتحان به جای اینکه 2 سؤال رو برای خودت مرور کنی ، احساس کردی بغلیت ، دوستت ، رفیقت مشکل داره ، ممکنه بیفته ، دو تا اشکال اینو حل کردی ، دست قدرت خدا برای توفیق تو حرکت می کنه .
این فرهنگ کجا رفته ؟!
چرا امروز مردم ما فقط دارن خودشون رو می بینن ؟!
اگه می خوای خودت رو هم ببینی ، از مسیر درست و قوی و مطمئن ببین .
لذا به فرمایش آقا امیرالمؤمنین بر می گردیم ، فرمودند : منِ علی در طول عمرم یک بار هم به مردم نیکی نکردم .
همه تعجب کردن ، گفتن : آقا این همه نیکی ؟!! آقا فرمودند : در آیه قرآن داریم
" إِن أَحسَنتُم أَحسَنتُم لِأنفُسِکُم " شما اگه نیکی می کنید به خودتون نیکی می کنید .
امروز که پای بغلدستیت موقع حرکت کردن رفت روی پات یا احیاناً توی اعتکاف یه مشکلی پیش اومد و از کسی دلخور شدی ، به جای اینکه پتانسیل عصبیت خودت رو با بدی خالی کنی ، یه بار با نیکی خالی کن ، یه بار روی نفست پا بذار تا " إِن أَحسَنتُم أَحسَنتُم لِأنفُسِکُم " . تا فردا توی جامعه ، توی یه گره کور ترافیکی روحی ، اقتصادی و عاطفی گیر نکنی و خدا گره ات رو باز کنه .
امروز از تو یه کنترل چند ثانیه ای می خواد که فردا گره ات رو باز کنه . و امروز وقتی این کنترل رو نمی کنی ، فردا یه گره ای توی کارت میندازه که حالا بیا و درستش کن .
اینی که [می خوامه بگم نه حدیثِ ، نه روایت ، نه بزرگان گفتن ، خودم گفتم .
" وقتی برای دردهای کوچک دادهای بزرگ می زنی ، خداوند ما را به دردهای بزرگ مبتلا می کند . "
چیزی نشده ، اینقدر شلوغش کردی .
یه سوزن زده ، می گه آخ ....
ایثار یعنی آدم باید یه جاهایی خودش رو کنترل کنه .
فرهنگ ایثار در جامعه ما مشغول رخت بر بستنه و متأسفانه داره این اتفاق میفته . مراقبت کنید .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools