مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌

شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ
یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌.

وجود دوست حقیقی در این جهان پر تلاطم یکی از احتیاجات هر انسانی است. کسی که از نعمت دوست مهربان محروم باشد احساس غربت و تنهایی می‌کند و یار و غمخواری ندارد تا در مشکلات زندگی به او پناه ببرد و از یاریش برخوردار گردد‌. یکی از بهترین خوشیهای زندگی رفت و آمد و گفتگو‌های دوستانه است‌، که غم ها را می‌زداید و به انسان نیرو می‌بخشد.
علت و انگیزه اصلی دوستی‌ها خیلی روشن نیست‌. شاید یک نوع تناسب و سنخیت روحی‌، دو دوست را به سوی هم جذب کند .


امیر‌المومنین علیه السلام فرمود‌: دل‌های مردم وحشی و سرگردانند هر کس با آنها انس بگیرد مجذوبش می گردند‌. (1) و نیز می‌فرمایند‌: خوشبخت‌ترین مردم کسی است که با مردمان خوب معاشرت نماید . (2)

حتما تا حالا متوجه شدید ! یکی از بهترین فاکتورهای کنترل و افزایش بهره‌وری در تشکل‌ها ایجاد فضای محبت و دوستی بین اعضاست‌، ساده و شیرین ولی با برنامه‌‌.
حالا این رفاقت و دوستی بی‌قاعده که نمی‌شود‌، ضوابطی می‌خواهد همانطور که هر نوع رابطه‌ای برای مفید بودن و نتیجه بخش بودن باید قواعدی داشته باشد‌، پنج قاعده برای رفاقت از زبان امام چهارم حضرت زین العابدین علیه السلام :

1- با دروغگو رفاقت نکن
2- با آدم فاسق و بدکار رفاقت نکن
3- با آدم بخیل دوستی نکن
4- با آدم احمق و کوته فکر رفاقت نکن
5- با آدمی که پیوند خویش را با خویشانش قطع کرده دوستی نکن (3)

این قواعد هم برای دوستی و هم برای انتخاب اعضا در تشکل و مجموعه ما مفیدند‌، چرا که مبنا را باید بر این چید که در مجموعه همه دوست باشند‌، یعنی وقتی عضوگیری قاعده‌مند اتفاق افتاد‌، در آینده در مجموعه دغدغه اینکه روابط اعضاء مشکل زا شود را نداریم‌.
اگر در عضو‌گیری‌،‌ اعضای صالح و خوبی انتخاب شوند‌، صلاح و سعادت مجموعه تامین و راه تباهی و فساد را تا حدودی بسته ایم‌. ما می‌توانیم بسیاری از عیوبمان و عیوب اعضایمان را با انتخاب دوست برطرف کنیم‌، این بر اثر تاثیر زیاد دوستان بر همدیگر اتفاق می‌افتد‌. اصلا دوست خوب صفات و اخلاقیات خوب را تقویت و بدی‌ها را کمرنگ و پاک می‌کند‌.
البته فراموش نکنیم دوستی یک شمشیر دو لبه است‌، همانطوری که می‌تواند مفید باشد میتواند مضر و مهلک هم باشد‌. حضرت علی علیه السلام فرموده اند‌: هر چیز آفتی دارد و آفت خوبی رفیق بد است‌. ( 4)
علاوه بر اینکه باید دنبال دوستی قاعده‌مند و دوستان مطابق قواعدمان در مجموعه‌ها و جامعه‌های بزرگ و کوچک برای خودمان باشیم‌،‌ همچنین باید بفکر زمینه‌سازی برای دوستی‌ها و روابط مناسب در گروهمان بین اعضاء نیز باشیم‌،‌ چرا که دوستی یک نیاز ضروری در انسان است و سختگیری برای جلوگیری از رابطه صمیمی بین افراد از جنبه‌های مختلفی به افراد و مجموعه‌ها ضربه می‌زند‌.

۹۲/۰۸/۲۵
م. انصاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools