مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

این مطلب را، یک مربی مسجدی، در شروع اجرای طرحی در گروه عنوان کرده بود که اسم آن را"یا رفیقَ مَن لا رفیق له" یعنی: ای دوست کسی که دوستی ندارد، گذاشته بود. 

شرح تجربه

«بچه‌ها می‌دونید رفیق فابریکه همه ما تو زندگی کیه، یار و یاور همه کسانی که یار و یاوری ندارند، دوست واقعی آدم‌های تنها و بدون دوست، همراه لحظه‌های تنهایی ما، خدای مهربون، دوست همه بچه‌های خوب و باصفا».

در این طرح، بچه‌ها به دوستشان نامه می‌نویسند، از او یاری می‌طلبند و با او قول و قرارهای صمیمی و محرمانه می‌گذارند. در این روش تأکید بر عظمت خالق هستی، بیان داستان‌ها و حکایتهایی با موضوع رابطه انسان با خدا و اجرای شیوه‌های رفتاری ارتباط با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و پروردگار متعال، بطور قطع و یقین بر میزان اثرگذاری آن می‌افزاید.

بعنوان مثال در انجام این تجربه می‌توان به بچه‌ها تکه‌کلام‌هایی همچون: "یاخدا"، "خدایا کمکم کن"، "ای خدای مهربون تنهام نذار"، "خدایا به امید تو"، "به خدا می‌سپارمت"، "خدا نگهدارت باشد"، "خدا قوّت" و امثال آن را در موقعیت‌های خاص رفتاری آموزش داد و یا از آنها خواست موقع بلند شدن در جلسات"یا علی مدد" بگویند و در شداید و گرفتاریها و امثال آن نام مقدس امام عصر(عج)، سایر ائمه اطهار(ع) و یا ابوالفضل العباس(ع) و مانند آن را به زبان جاری کنند.

هدف از اجرای تجربه

تمرین یاد خدا و آشنایی عملی با مفاهیم توسل، توکل و استغاثه

نکته مرتبط تکمیلی

در این روش می‌توان اذکار ایام هفته را به بچه‌ها آموزش داد و آنان را با آداب دعا، نیایش‌، ذکر و یاد خدا آشنا کرد. همچنین استفاده ازشعر، داستان، خاطره و حکایت برای کودکان و نوجوانان و گذاشتن قرارهای معنوی و انجام مراسم عبادی دسته‌جمعی و از این قبیل برای سنین بالاتر در انجام این تجربه بسیار مفید فایده و مؤثر خواهد بود. مثلاً برای اجرای این تجربه در اردوی دبیرستانی‌ها می‌توان، چادری را به عنوان "حسینیه شهید همّت" در نظر گرفت و یا خیمه "اَمّ یجیب خوانی" برای تعجیل در ظهور حضرت(عج) ایجاد کرد و یا از اعضای گروه خواست ختم صلوات نذر کنند تا فرج آن حضرت(عج) نزدیک شود. در این شیوه همچنین تمرین و تکرار جملات و اذکاری مانند" لا اله الّا الله"، "لا حَولَ و لا‌قوّة الّابالله العلی العظیم"، "توکّلتَ علی الله"و "حَسبُنا الله و نعم الوکیل، نِعمَ المولی‌ و نِعمَ النّصیر" در طول مسیرتوسط اعضای حلقه بسیار مفید و مؤثر خواهد بود. علاوه برآنکه مربی می‌تواند این اذکار را به عنوان "رمز عبور از مشکلات"و یا "نسخه برطرف کننده سختی‌ها و شداید" به متربیان معرفی کند و همواره به آنان این نکته مهم را یادآور شود که "لا مؤثر فی الوجود الی الله"

 

برگرفته از کتاب "ت مثل تجربه" نویسنده: محمد مهدی نجاتی

نظرات  (۲)

۲۹ مهر ۹۲ ، ۰۰:۱۰ دانش آموز مسلمان
اگه تو را نداشتم... چه روزگاری داشتم... :)
خدا قوت همسنگر./
پاسخ:
سلام
ممنون
۲۹ مهر ۹۲ ، ۱۸:۲۹ شهید گمنام
ولادت دهمین گلبرگ آسمانی، آیینه‏ی عصمت، هادی امّت،
اسوه‏ی مجد و شرافت، نای پرخروش ولایت، ناخدای کشتی هدایت
حضرت امام هادی (ع) بر پیروان ولایت خجسته باد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools