مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید


زندگی در بهشت(سبک زندگی از دیدگاه مقام معظم رهبری)


چه کنیم تا زن هم عزت و هم کرامت خوانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟


تاریخ زنان

دربین مخلوقات الهی فرقی بین زن و مرد نیست «انی لا اضیع عمل عامل منکم من ذکر او انثی» و هر کس که عمل نیک انجام دهد خداوند عمل او را ضایع نمی کند حال مرد باشد یا زن و درجایگاهی که بهشت است جای دارند. (آل عمران/ 95)

متاسفانه با مطالعه‌ی تاریخ، زنان از جایگاه والایی برخوردار نبوده اند و همیشه به نوعی در ملت های مختلف به روش های گواگون تحقیر می شدند با بعثت حضرت رسول اکرم و فراگیر شدن آیین رهایی بخشش اسلام  تحول عمیقی در فرهنگ آن روز جامعه ایجاد شد. فرهنگی که زنان را مایه عار و بدبختی خود می دانست و تنها روش رها شدن از آن «زنده به گور» کردن او بود. (نحل /59)

در فرهنگ ایران باستان محرومیت زن از ارث یک قاعده‌ی کلی در میان آریایی ها بود و زن جز اموال متوفی به حساب می‌آمد.

 

در مکتب ما

زنان و دختران مایه‌ی رحت الهی هستند، ریحانه هایی هستند ارجمند و نه پادوان بی مقدار و از دامن پاکشان مردان به معراج می روند (امام خمینی ره) و چون مادر می شوند شفیع بهشتند بر هر کس که حرمت کند او را.

پیغمبر آنقدر به دختر خود محبت می کند که مورداعتراض قرار می گیرد و در جواب می فرماید: «والله امرنی بهذا»که خدای من به من دستور داده است که به دخترم احترام و محبت نمایم (زندگانی حضرت زهرا ص)) و بزرگترین ماموریت خدا به مادران سپرده شده است همان تربیت فرزندان و شوهرداری که اجرش برابر جهاد در راه خدا با زره و شمشیر است.

ابتدا باید به یقین باور کرد که اموری درذهن و دنیای ما ارزشمند شده است در حالیکه چنین نیست مانند ریاست و قضاوت در عوض مسئولیتی گران سنگ محول نموده است. زنان برای تربیت مردان پاک برای یاری انسان کامل یعنی همان امام زمان «عج» مامورند و آیا رسالتی بالاتر از آن هست؟! ما این منافاتی با حقوق اجتماعی که زنان دارند، ندارند. حقوقی مانند کار و اشتغال، علم آموزی، گواهی، مسئولیتهای اجتماعی و اجرایی همه و همه از حقوق اجتماعی هست که معنی برای زنان در شرع و آیین مقدس برای آن پیدا نمی کنیم مثلاً‌در جوب علم آموزی از حضرت رسول اکرم (ص) نقل است که فرمود: «طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسمه» (مفاتیح الحیوه» و آن را منحصر در مردان مسلمان ندانست و دراشتغال و امور اجرایی مخصوصاً‌د رجایگاه‌هایی که جامعه به آنان نیازمند است منعی نمی توان یافت.


«زن رزم و زن بزم»

آنچه که باید در آن نهایت دقت را داشته باشیم این است که اسلام زنان را جزء اصیل جامعه و طفیلی خلقت ندانسته (نساء‌/1) و برای او همه حقوق را قائل است.

اما آنچه امروزه برای عده ای سوال شده است این است، پس چطور در جامعه باید حضور داشت؟

در جواب باید گفت: اسلام با حضور زنان در جامعه هیچ مشکلی ندارد اما با لحاظ این قید مهم که زنان در جامعه باید به عنوان انسان وارد شوند نه به عنوان یک زن چرا که زنانگی زنان مقدس و برای منزل و خانه و خانواده است، اسلام حضور زن رزم را خواستار است که در همه عرصه ها رزم آور باشد، در سنگر علم و تولید و پژوهش، در میدان های ورزش و تلاش و کوشش همه و همه جا باشد به عنوان زن رزم نه زن بزم.

چرا که اگر بخواهد زن بزم باشد هرگز نخواهد توانست به اهداف خود دست یابد.

 

باید دقت کنیم...

در عصری دختران را زنده به گور می کردند و آن «جاهلیت اول» بود (احزاب/33)

باید به هوش باشیم که با اسم های فریبنده‌ای مثل احترام به حقوق زنان و غیره در دام بوالهوسان و سود جویان قرار نگیریم به عنوان نمونه کوچک که برای فروش اجناس کمپانی‌ها، عده ای عفت و عصمت خود را هدف تیر هوس خود قرار می‌دهند.

و اگرنکوشیم گرفتار خواهیم شد؛ گرفتار «جاهلیت دوم»..

برای بیان نقش کلیدی و محوری زنان در فراز و فرود جامعه انسانی همین جامعه از امام خمینی (ره)‌بس که فرمودند: «صلح وفساد جامعه در گرو صلاح و فساد زن‌هاست»

رسول اکرم (ص) در زندگی خویش باری مقام و شخصیت زن احترام فراوانی قائل بود. از سخنان گهربار ایشان است که «افراد کریم و بزرگوار زنها را مورد احترام و تکریم قرار می‌دهند؛ ولی اشخاص پست و فرومایه به زنها اهانت می‌کنند و کرامت آنها را نادیده می‌گیرند» (نهج الفصاحه)

پیامبر (ص) به دختر خویش فاطمه زهرا (س) خیلی احترام می گذاشت از عایشه پرسیند: محبوبترین مردم نزد رسول خدا (ص)‌چه  کسی بود؟ گفت: فاطمه (س) سپس پرسیندند: محبوترین مردان چه کسانی بودند؟ گفت: شوهرش علی (ع) (الاربلی، ابی التفح، کشف الغمه فی م عرفه الائمه، بیروت، دارالکتب الاسلامی، جلد 2 ، صفحه 88)

پیغمبر اکرم وقتی می‌خواست به سفر برود، آخرین وداعش با فاطمه (س) بود وقتی هم از سفر بر می‌"شت اول به ملاقات فاطمه (س) می‌رفت (الطبری، ذخائر اعقبی فی مناقب ذوی القربی)



م.انصاری

مطالب قبلی این موضوع:

هیجان سبک زندگی (ویژه حلقه های صالحین)

سبک زندگی اسلامی(1) - فرهنگ کار جمعی

سبک زندگی اسلامی(2) - رعایت حقوق متقابل

سبک زندگی اسلامی(3)- وجدان کاری و انظباط اجتماعی

سبک زندگی اسلامی(4)- الزامات آپارتمان نشینی(ویژه حلقه ها)

سبک زندگی اسلامی(5)- بیماری خطرناک قانون گریزی(ویژه حلقه ها)

نظرات  (۱)

سلام
مطالب بسیار خوب است استفاده بردیم.
 ویرایش کمی دقت شود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools