مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

مربی محور - مسجد مدار

مبانی و اصول کار فرهنگی ،تربیتی و تشکیلاتی ویژه مربیان صالحین و فعالان مجموعه های تربیتی و فرهنگی

arrow
خبرنامه سایت
فیسبوک صالحین
پرتال صالحین خیبری
خاکریز ما

codes and tools for blog

مربی محور - مسجد مدار

گام نخست در تربیت، طهارت است، همچنانکه گام نخست در عبادت طهارت است.

«طهارت شریعت به آب است و طهارت طریقت به تخلیه هوا و هوس و طهارت حقیقت خالی کردن قلب است از غیر حق تعالی»

عضویت در خبرنامه ایمیلی
امکانات سایت
دیگر پایگاه های ما
آخرین نظرات
دوستان صالحین
دفاتر مراجع عظام تقلید

اولین برخورد با متربی

پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۳۰ ق.ظ

یکی از مواردی که می تواند تاثیر زیادی در جذب افراد و صمیمیت برای ادامه ارتباط داشته باشد، اولین دیدار یا برخورد اول است.

گاهی، دیده شده که یک نوجوان، پس از گذشت چند سال از ارتباطش با مربی، هنوز به عنوان یکی از شیرین ترین و به یادماندنی ترین خاطراتش، اولین لحظه آشنایی رت بیان کرده، از آن با شوق زیادی تعریف می کند که این خود، بیانگر اهمیت ملاقات اول و تاثیر آن بر روی نوجوان است.

به دلیل عدم ارتباط قبلی و نداشتن اطلاعات کافی از شخصیت، عادت ها و نکات مورد علاقه یا حتی کیفیت فردی نوجوان در برخورد اول، برای جذب  و ایجاد صمیمیت، رعایت امور اولیه ای همچون موارد زیر الزامی است:

۱- سلام کردن:

اگر چه در نگاه اول این واژه بسیار ساده به نظر می رسد، اما اولین وسیله و راه نفوذ است.

همین کلمه به ظاهر ساده، می تواند با تغییر لحن، آهنگ و حالت بیان، معانی و بارهای احساسی و عاطفی خاص خود را داشته باشد. ممکن است سلام فقط با صدای مبهم «سین کشیده» ادا شود که یقینا تاثیری منفی خواهد داشت و نشان دهنده بی میلی فرد از ملاقات با دیگری است و ممکن است، همین کلمه با لحن گرم، صدایی بلند و بیانی زیبا همراه باشد که بیانگر اشتیاق ما به این دیدار و شادمانی ما از این فرصت است. سلام از اسماء الهی است و در ارتباط محاوره ای، نماد آرزوی سلامتی برای مخاطب است. پس باید با صدای بلند و با گرمای خاصی ادا شود تا هم ذکری از محبوب باشد و هم نشانی از محبت.

پیامبر خدا محمد مصطفی(ص) می فرمایند: «هر گاه به هم برخوردید، با سلام کردن و فشردن دست یکدیگر و مصافح دیدار کنید و چون جدا شدید با آمرزش خواهی از هم جدا شوید.»

امالی طوسی: ۳۷۴/۲۱۵٫

۲- فشردن دست:

اولین نفری باشید که در شروع یک ملاقات، دست خود را به طرف دیگری دراز کرده، دستش را می فشارید و سپس اجازهدهید تا اول طرف مقابل دستش را از دستتان رها کند. باورد کنید این ترتیب و فشردن دست، در ارتباط ایجاد صمیمیت اولیه، معجزه می کند.

امام صادق(ع) می فرماید: «هر گاه دو مومن در هنگام رو به رو شدن با هم دست دهند و مصافحه کنند، غرق در رحمت خدا شوند و اگر به خاطر خداوند، نه به منظور اهداف دنیوی، این کار را انجام دهند، به آنها گفته شود: آمرزیده شدید، عمل کردن را از نو آغاز کنید.»

کافی: ۲/۱۸۴/۲٫

۳- نگاه کردن:

نگاه کردن نیز می تواند بیانگز احساسات انسان باشد؛ نگاه عادی، نگاه مشوق، نگاه محبت آمیز، نگاه غضب آلود، نگاه نفرت، نگاه بی میلی و بی حوصلگی، نگاه خسته، نگاه تعجب و…

هر کدام از این نگاه ، باید توسط یک مری، درجای خود استفاده شود؛ ولی در اولین برخورد مناسب است که نگاه، بیانگر اشتیاق شما به این ملاقات باشد.

امام علی(ع) می فرمایند: «چشم ها پیشقراولان دل هایند.»

غررالحکم





همه ما مامور به ادای تکلیف و وظیفه ایم نه مامور به نتیجه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Susa Web Tools